torstai 14. helmikuuta 2019

Ilta kirkossa


Kyläpaikan väkevä Ystävänpäivä

Kävelimme kolmistaan pimenevän hautausmaan läpi, ohi kahden naapurimme haudan. Toiselle niistä johti Ullan jäljet paksussa lumessa. Kirkko oli valaistu ja täyttyi väestä. Menimme etupenkkiin, saarnastuolin alle istumaan.
Jaakko Ryhänen, basso, maailman tähti, oopperalaulaja sekä Seppo Hovi, musiikkineuvos, esitelmoitsijä, armoitettu pianon soittaja, astuivat eteen, kumarsivat ja esittivät meille mieleenpainuvan, tunnelmallisen ja koskettavan puolitoistatuntisen. Ryhäsen ensimmäinen ooppera-aaria resonoi, kohosi, eteni holvistosta toiseen kuulijoiden sieluun. Kuulimme basson niin taitavan, pianistin kantavan, tukevan.
Seppo Hovi alkoi juontaa, laittoi nopsaan nuottinsa sivuun, hyppäsi pystyyn ja aloitti. Kuulimme mielenkiintoiset yksityiskohdat sävellyksistä ja säveltäjistä. Konsertti eteni ja tiivistyi. Erinomainen oli kielto taputuksista kappaleiden välissä. Onneksi pakollinen kännykän jatkuva ja jatkuva soittoääni kuultiin puheen aikana. Hovi nauratti meitä sanomalla, ettei Merikanto tuota säveltänyt. Hovi soitti meille taiturillisen ja svengaavan, jazzahtavan kappaleen. Ajattelin kuulleeni väärin, mutta totta se oli.
Siirryimme operettiin, musikaaliin, jazziin, negro spirituaaleihin ja tietenkin suomalaisiin virsiin. Oi muistatko vielä sen virren, ja kyyneleet alkoivat tiensä poskelta kaulukselle.
Laulussa Ol man river Ryhänen tunnelmoi Mississipin virran syvyyksistä nousevasta elämän antajasta kuin olisimme olleet siipirataslaivalla.
Hämmästelin kaksikon voimaa ja kestävyyttä, laulut ja soitot olivat viritetyt taidon rajamaille, siihen luokkaan, johon kuulija harvoin pääsee. Kyyneleet eivät lopettaneet virtaansa.
Merikanto oli jo laulettu, tuli Toivo Kärjen ja Repe Helismaan aika, sekä Georg Malmsteenin Särkynyt onni. Tunsimme olevamme virrassa, yhteisesti eläen Ystävänpäivän iltaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti