maanantai 18. maaliskuuta 2019

Konserttitaltiointi 15.3.-19 Tampere talossa



Heitor Villa Lobos: Fantasia sopraanosaksofonille, kolmelle käyrätorvelle ja jousille.
Raikas alku jousilla, johon solisti luritteli orkesterin kanssa alkutahdit. Jess Gilliam mustissaan, ylikapeat housut ja eteisvahtimestarin takki sekä kultaiset kengät, oli hengästyttävän helisevä sopraanosaksofonin kuljettaja. Santtu-Matias Rouvali oli palannut. Gilliam siirtyi alarekisteriin ja alkoi leijailla usvan läpi kuultaessaan auringon säteillessä kuin kaleidoskoopissa. Solisti keinui menemään ja johti orkesteria suvereenisti. Yhteistyö Rouvalin kanssa sujutteli, siinä orkesteri antoi teeman, johon solisti vastasi kahteen kertaan, jonka jälkeen saksofoni meni menojaan loisteliaasti jousiston jäädessä pysäkille.
John Williams: Catch me if you can, solisti vaihtoi tenorisaksofoniin, vasket napsuttelivat sormillaan, pimpparauta mukaan, ja solisti meni menojaan. Miten mahtava ja hienovireinen ääni II osan alussa, saksofoni johti ja vibrafoni soljutteli lyömäsoittimen taitajan Peter Fodorin käsissä. Kolmas bändin soitin oli basso. Pentti Mäkiharju jymäytteli sillä komppia hätkähdyttävästi ilman jousta, jazz bändin tapaan. II osa päättyi jousiston vaikuttavaan unisonoon ja solisti henkäili loruaan.
Taputimme ylimääräiseen saakka. Jess Gilliam laittoi sopraanosaksofonillaan toisen vaihteen silmään Petro Iturralden kappaleessa Pequena Czardas. Unkarilaisteema alkoi kiertää ja nopeutua yhä hurjempaan menoon. Näimme ja kuulimme solistin taidon ja nautinnon esityksestään.

Väliajan jälkeen kuulimme Johannes Brahmsin Pianokvarteton orkesterisovituksen, jonka Arnold Schönberg oli kirjoittanut. Jotensakin yllättävä esitys, Brahmsia mutta ei Brahmsia. Neliosainen teos antoi odottaa, orkesteri oli säihkyvän hyvä, sävelet soivat täsmällisesti ja kauniina, mutta silti jäi hieman irrallinen, etenemätön tunnelma. Täytyy kuunnella toistamiseen, ehkä silloin Brahms ei sotke Brahmsia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti