Perjantaikonsertti
13.10.-17 Tampere talossa
Santtu Matias
Rouvali oli valinnut illan pääesiintyjäksi lyömäsoittajan.
Martin Grubinger osoittautui velhoksi. Taituruus marimban kanssa
neljällä kapulalla ja kahdella soittimella aluksi meni kuulijoihin
sisälle väkevästi. John Gorigliano: Conjurer-lyömäsoitinkonsertto
kolme osaa Wood, Metal ja Skin osoittivatlyömäsoitinten kyvyn
johtakesteria. Alku oli kuitenkin hieman irrallinen, erillään
orkesterista. Kapellimestari Rouvali sai taitavasti tanssahdellen
iskut kohdilleen. Kirkonkellot hiljaisuudessa soivat vaikuttavasti.
Jousiston kuulas soitto antoi lujuutta kesäpäivälle, sieltä alkoi
metallikoskettimien johdolla vakavampi tunnelma nousta esiin.
Kuljettiin saatossa kirkkomaan käytäviä. Tuulenpyörre tempaisi
lakit päästä ja helmat liehuivat, kunnes kirkonkellot tasasivat
kulun kuuluen yhä kauempaa. Jousella soitetty ksylofoni sai
ajatukset rauhoittumaan sellojen tukemina.
3. osa Nahka julisti
alun bongo rumpu ja orkesterirumpu olivatedessä marssimassa päin
tuntematonta, mutta voitonriemuisesti. Jousisto yritti pysyä
perässä, solisti aloitti isorummuilla joukkonsa tukemisen, pikku-
ja isorummut aloittivat loppukirin, johon jouset vastasivat lyhyillä
valituksilla. Patarummut ilman kapuloita vetivät jousien arkuuden
unholaan. Taisteluun kutsuivat hevosen kupeissa olevat isorummut
jykevin kumahduksin. Kevyttä laukka ylläkköön sivustasta, jouset
julistivat voittoon, voittoon iskevästi. Nousimme taputtamaan.
Palkinto tuli lopulta ylimääräisenä. Santtu julisti 20-luvun
reggae esityksen, jossa hän ja kaksi orkesterin jäsentä, bassossa
Jarkko Uimonen ja vispilärummussa Jyri Kurri soittivat solistin
kanssa huimaavan loppua kohti kiihtyvän kappaleen kappaleen,
kahdella marimballa.
Alun kappale, Igor
Stravinsky: Dumbarton Oaks – konsertto kamariorkesterille kärsi
sijoittumisen kirouksesta isossa salissa. Soittivat takanurkassa
vasemmalla, ja se heikensi äänen kuuluvuutta ja balanssia
ratkaisevasti. Kolmas osa alkoi jyskyttävästi, vaihtui suloisiin
jousiteemoihin ja puupuhaltimien harmoniaan.
Väliajan jälkeen
orkesteri pääsi täysivahvuisena toimeen, Dmitri Sostakovits:
Sinfonia nro 12 d-molli op 112 ”Vuosi 1917” alkoi Petrogradista
ja Talvipalatsin valtauksen melskeestä kohota toisessa osassa
lyyrisiin teemoihin, fagotilta klarinetille, huilulle ja takaisin,
väliin vetopasuuna ja uskomaton trumpetti Siliskansin soittamana.
Kapellimestari oli päättänyt soittaa koko sinfonian yhteen
pötköön, se osoittautui oivalliseksi ratkaisuksi. Näin
ensimmäisen osan paatos keveni muiden osien selkeyteen ja heleyteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti