perjantai 27. lokakuuta 2017

Joonas Kokkonen Requiem


Hurraa Kokkonen

Sali oli ääriään myöten täynnä. Lava oli etureunasta perän lavoihin täynnä. Odottava tunne Joonas Kokkosen Requiem sopraanolle, baritonille sekakuorolle ja orkesterille alkoi väliajan jälkeen viiltävän kauniisti kuoron tempautuessa heti mukaan Hannu Linnun ja orkesterin vauhdittamana. Kolme ensimmäistä osaa kaikuivat jykevinä, kuoro osoitti huumaavan voimansa, orkesteri nosti jälleen soittonsa samalle huuman tasolle.

Hämmästyneenä kuuntelin ensimmäistä kertaa Kokkosen teosta. Unenomainen taika ympäröi minut istuessani silmät kiinni, solistit baritoni Aarne Pelkonen ja sopraano Helena Juntunen olivat tasavertainen pari. Juntusen ääni oli kuulaan kaunis. Pelkonen kykeni baritonina loistavaan tulkintaan. Heidän yhteislaulunsa ja kuoron tuki viimeisissä osissa kaikui suloisena, kevyenä henkäyksenä. Ero oli suuri verrattuna esim Mozartin Requiemiin, Kokkosen hyväksi.

Alussa kuultiin Magnus Lindbergin Feria. Säveltäjä oli koonnut orkesterille matkan ilmalaivalla. Ilman kuulutusta noustiin suoraan koneiden laulaessa pilvien tasalle, koko sali. Ikkunoista katseltiin ihastuttavia maisemia, joita Lindberg maalasi eteemme. Huomasin pitäväni teoksesta. Jotkut soittimien sävyt olivat outoja, mutta outo olimatkakin, joskin kiinnostavan kaunis. Lintu piti vanhan orkesterinsa tiukasti ohjaksissaan.

Erkki Melartinin sinfoninen runo Traumgesicht oli hyvä jatko Lindbergin musiikille. Nyt ei oltu ilmalaivassa, vaan lähdettiin alppiniityltä alas laaksoon kirkonkellojen kaikuessa. Onnistunut ilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti