maanantai 7. toukokuuta 2018

Ritajärven luonnonsuojelualue v. 2018

Retki Ritajärville

Aamulla nousin seitsemältä ylös. Olin itse luvannut edellisenä iltana. Täytyy harkita puheitaan. Lähdimme Vammalan luonnonsuojelualueelle. Se on monta hehtaaria laaja lahjoitusalue, sisältää kolme järveä, Valkea-, Ylinen- ja Alinen Ritajärvi. Ajoimme Porin tielle, ohi Siuron ja Häijäästä kohti Vammalaa ja Karkkua. Kohde sijaitsee vieläkin erämaisena säilyneellä Pohjolajärven ja Pääjärven vanhoilla retkimailla. 50-luvulta alkaen olen näitä tienoita kulkenut, kesäisin ja talvisin.

Ajoimme polkupyörillä Vammalasta Pääjärvelle, siitä sitten jalkaisin tai suksilla perille kohteeseen. Pääjärvi oli usein kohteena. Järvi oli perin erämainen. Sen eteläosassa oli yksi mökki. Toinen nousi meidän Tyrvään Metsänpoikien vuokramaalle kauniiseen niemeen. Talkoilla sen teimme. Minäkin mukana vähäpoikana. Lainasin Luukkaiselta hevosen ja kevyen lamuskareen. Vein sillä kaikki tiilet perille. Hevosen vein takaisin kupeet märkinä. Ei ne ajossa kastuneet, mutta takaisin tullessamme räppäsin hieman lautasille ohjaksilla. Hepo hypähti mielellään raviin ja laukkaankin, kotiin päin kun olimme menossa. Oikaisin pellon poikki, kun huomasin siinä reen jalaksien jäljet.

Ritajärville menimme jalkaisin voimalinjan alla ja ohjaamina. Muutaman kilometrin jälkeen järvi alkoi erottua oikealla puolella. Alisen Ritajärven eteläpään niemessä yövyimme kerran syksyllä, kuivat kuusen ja männyn roitot paloivat pitkinä nuotiossa ja antoivat hiillostalla mukavan lämmön. Huhtalan Antti oli tulimestarina.

Karkussa Majava tuotteen risteyksestä oikealle pikkutielle. Hieman haparoin Hornion viitan kohdalla, valitsin tunteella vasemman puoleisen tien. Se oli uusi, minulle. Kelirikkoa oli vielä melkoisesti, pohja valitti monessa kohtaa, savi lellui ja vesikuopat löivät iskunvaimentimiin. Vasemmalla näkyi voimalinja, emme ainakaan olleet hukassa. Muutama talo asujineen tuli esille, metsä oli vielä melko peitteinen, jopa paikoin tiivis. Vain vähäisiä avohakkuita rasitti silmiä. Pysähdyin ja kaivoin kännykän karttaohjelmasta paikkamme. Gepsi on loistava apu. Kartta näytti vielä olevan pari kilometriä, ja olimme oikealla tiellä. Sitten putkahti luonnonsuojelualueen viitat näkyviin. Kaksi autoa oli parkkipaikalla. Kävimme tutustumassa opasteeseen ja kirjoitin vieraskirjaan kuittauksemme. Olin kotona päättänyt mennä Valkeajärvelle ja tulistelupaikkaan kahville ja makkaralle. Hyvä sorastettu polku vei alamäkeen sankan monilajisen metsän läpi. Liekopuita makasi metsän pohjalla useita, jopa ristiin rastiin. Suuret pystyssä olevat kuuset, männyt, koivut ja haavat ojentelivat oksiaan kulkijoiden suojaksi. Täällä saha oli surahtanut vain polun poikki kaatuneiden runkojen kyljissä. Mitään ei oltu viety pois, tukin pätkät ottivat jo päihinsä erilaisia kääpiä. Pihka ei enää suojannut puun solukkoja. Puro uitti vetensä järveen pienten putousten ja mutkaisten reittien kautta. Siinähän järvi olikin. Hieman oli alkanut tuulla aamun täyden tyynen jälkeen. Rannoilla näkyi olevan pikospuita ja kaiteita pahimpien paikkojen yli. Lähdimme kiertämään vasenta rantaa. Hyvin olivat tekijät lankkujansa ja kaiteitansa käsitelleet, rakentaneet turvalliset kulut kivikkojen yli. Nuotiopaikka tupsahti eteemme, suuren kallionhalkeamien ja valtavien irtokivien rakkaikko ulottui tässä aivan rantaan saakka. Puita oli pinossa ja kasassa. Arvelin kyllä saavani makkaratulet aikaiseksi sinne tuoduilla aineksilla. Märkiähän puut tähän aikaan vielä olivat, mutta koivuisina niistä sai hyvin kiskottua tuohta. Nuotiopaikka oli varsin korkean kivikasan päällä. Hyvin siihen tuuli sattui. Puukko näkyi olleen edellistenkin kulkijoiden aseena, kiehisiä oli vuoltu, ja olipa joku onnistunut sytyttämisessäkin, hiilistä päätellen. Koivuklapista saa hyvin kaiken tuohen talteen, mutta ei kynsillä repimällä. Puukon terä täytyy tällätä reunasta tuohen alle, pienellä paineella se menee sopuisasti puun ja kuoren väliin. Sitten vaan etusormella terää auttaen tuohi irti. Täytyy vaan olla kääntämättä terää pystyyn, silloin se vaan leikkaa tuohen poikki.

Paula alkoi paistaa makkaraa. Sen hän oli ostanut Valkeakoskelta, Urho nimeltään. Ernomasen maukasta juustoista emmettä. Kahvit ryyppäsimme termarista ja vielä voileivät päälle.

Kuvailin järveä ja kallioita. Näkyi kuikkapari uiskentelevan, vaan olivat kovin kaukana. Jotain sain siitäkin saaliiksi. Veneen laidan kolahdus, sieltä solui sitten esiin nuori mies, tervehti iloisesti. Kysyin oliko siimat kireällä? - Ei ole lainkaan, taitaa olla vielä vedet liian kylmiä. - Hauki on jo kutenut, ahven sen perään. Eivät ne silloin syö. Soutaja nyökytteli.

Polkaisimme takaisin päin. Keskustelun äänet kuuluivat edestä. Suuri musta rotweiler haukahti varoituksen meille. Taluttaja vei sen polun sivuun. Tervehdimme ja sanoimme koirallekin muutaman sanan- Siinä aivan polun päässä oli kolme kulkijaa, yksi heistä oli mies. Kyselivät pystyisivätkö he kulkemaan polkua myöten. - Kyllä siitä on aika hyvä mennä, mutta on siellä vähän juurakkoakin. Rouva pyysi minua kuvaamaan heitä. Koirakin tuli kuvaan. Komentelin heitä tiivistämään ja katsomaan kameraan päin. - Ota vielä toinenkin kuva, pyysivät. - Minä otin jo neljä-viisi kuvaa. Kiittelivät minua ja kuvauksen helppoutta digillä.

Jatkoimme ylämäkeen, vastaan tuli kaksi puistotyön tekijää kantaen melkoista piirua mukanaan. Iloisesti tervehdimme ja muutaman sanan vaihdoimme. Metsä taitaa olla ainoa alue, jossa me suomalaiset pääsemme metsäläisyydestämme.

Ajoimme eteen päin, tie oli vanha ja huomattavasti kelirikkotietä parempi. Tulimme Pääjärvelle ja maatalolle, kohteeseen josta lukemattomat retkemme vuosia sitten alkoivat. Muistin sellaisenkin retken pääsiäisenä, kun tulimme Bäcmanin Ilkan kanssa minun satapiikillä telttailemaan, Peltosen Rauno ja Kuoppalan Jukka olivat jo paikalla omassa teltassaan. Aamulla leudossa kelissä pakkasimme telttamme ja reppumme ja yritimme kotia kohti. Jukan ja Raunon mopot kevyinä menivät polanteen päällä, minun raskaampi pyöräni painui loskan läpi. Sitä oli niin paljon, etten kyennyt etenemään. Ei auttanut kuin työntää pyörä kilometrien matka Kallialan tielle saakka.

Katselin uusia tiehaaroja ja joitain uusia taloja ilmestyneen maisemaan. Kerroin Paulalle retkistäni, Pohjolan rusthollista ja järven laskusta.

Pääsimme Karkun tielle, ja ajoimme yhtä soittoa Pälkäneelle mökille saunomaan.