Korjaamolle Tampereella v.2018
Laitoin pistosahani
auton takakonttiin. Ajoin Tampereelle ja aloin muistella korjaamon
sijaintia. Olin siellä monta kertaa vuosien kuluessa käynyt, siinä
jossain Sokoksen nurkilla. Auto hyrräsi tasaisesti kuoppia
väistellen. Ajoin palaneen rautatiesillan ali, jatkoin Ratinan ohi
Hämeenpuistoon ja käänsin oikealle Laukontoria kohti. Näin auton
kääntyvän edessäni vasempaan maalaisten talolle päin, ja samassa
minäkin käännyin siitä. Muistelin pääseväni suoraan kohti
Hämeen katua, mutta Satamakadun kohdalla oli ajokielto suoraan, ja
ajokielto oikealle. Sinne olisin ehkä mennyt. Nyt jouduin takaisin
Hämeenpuistoon. Siellä oli isot markkinat pystyssä. Käännyin
oikealle ohi Sokoksen, ajoin Laukontorille ja satamakatua pitkin ja
käännyin heti oikealle. Muistuttelin liikkeen olevan sillä kohtaa.
Katselin liikkeiden kylttejä, ei näkynyt oikeaa. Ajoin saman
korttelin toiseenkin kertaan, mutta hakemaani liikettä en löytänyt.
Olkoon, ajattelin ja
käännyin takaisin Ratinan sillalle. Minulla oli hyvin aikaa ennen
konsertin alkua. Olin päättänyt ostaa syksyn kausikortin. Siihen
piti varata jonotusaikaa. Pysäköin vakituiselle parkkipaikalle,
avasin ikkunat ja aloin kuunnella Classista kanavaa. Hiljaksiin alkoi
tulla muitakin autoja parkkiin. Konsertin alkuun oli vielä miltei
puolitoista tuntia, kun aloin kävellä Tampere talolle.
Napsautin rystysilläni jalankulkijoiden nappia valotolpan juuressa
ja astelin takaisin päin varjoon odottamaan. Ei vaihtunut valot.
Huomasin painaneeni väärää paikkaa ja palasin valotolpalle uutta
painallusta varten. Takaani tuli mies, joka painoi samaa nappia. En
viitsinyt sanoa, että ne napit ovat vain jalankulkijoiden
viihdyttämiseksi. Eivät ne valoihin mitään vaikuta. Olen jäänyt
Koskissa katselemaan, kun asiasta on tullut kina Paulan kanssa.
Esimerkiksi City-Marketin kulmassa siellä sairaalan päässä valot
vaihtuvat kävelijöille tasaiseen tahtiin, oli siinä sitten
kävelijöitä tai ei. Koko kaupungin valoja yritetään ohjata
sujuvan liikenteen ehdoilla. Ei sitä voi jalankulkijan satunnainen
tarve sekoittaa.
Pääsimme yli tien,
katselin valtavaa työmaata Tampere talon pihassa. Vanha soramäki,
harju oli kaapittu pois, isot rautaiset tuet oli jyskytetty maahan
pitämään edes tie paikoillaan. Perillä painoin itselleni
jonotusnumeron, 131. Taulussa oli lukema 551. Tietenkin järjestelmä
on rikki minun kohdalla. Uusi numero ilmestyi, 124. Isot numerot
olivat Muumimuseoon, onneksi. Sain lippuni ja menin käytävää
eteenpäin ja istahdin tuoliin odottamaan. Luin rauhassa
konserttiesitettä, Sostakovitsin Viulukonsertto no 1 ja Stravinskyn
Kevätuhri. Kerrankin oli aikaa tutustua esitteeseen. Eteeni istahti
minua nuorempi mies, työelämässä varmaan, nyökkäsimme. Sitten
mies ähkäisi ja minä kysyin, anteeksi? Hän alkoi lukea esitettä
ääneen, siinä oli virhe. Minä nyökkäsin, mutta hetken päästä
tuo mies alkoi taas lukea ääneen. Vilkaisin häntä silmälasieni
yli enkä virkannut mitään. Suruissaan mies lopetti lukemisen
ääneen.
Laitoin esitteen
taskuun ja aloin seurata yleisöä. No jopas, heti tärppäsi.
Korkealan Tapsa ja Eeva siinä kuikailivat. Viittasin heidät
istumaan. Juttelimme terveydestä, talon myynnistä, puutarhatöistä
ja konsertista. Heillä oli luksusmatka. Olivat majoittuneet Torni
hotelliin. Niin me keskustelimme myös siitä, Tornista.
Pöydän toiselle
puolelle istahti vierustoverini. Olimme istuneet kaksi vuotta
rinnakkain. Hän oli pukeutunut tyylikkääseen leninkiin ja kaunis
helminauha oli kaulalla. Koetin heilutella hänelle, huutaa en
voinut, kun en edelleenkään tiedä hänen nimeään. Ehkä pitäisi
esittäytyä. Hän ei huomannut minua ennen kuin istuin hänen
vieressään salissa.
Guy Braunstein
viulussa oli maaginen. Dmitri Sostakovits ja pöytälaatikkoon kirjoitettu Viulukonsertto. Kunnes Stalin kuoli. Ensimmäisen osan hitaat sävelet, Nocturne:
Moderato, soluivat hänen viulustaan kuin hitaasti virtaava
Mississippi. Solisti liikahteli soitossaan taka-askelia, ja minä
aloin katsella, että koska hän kaataa Marttilan nuottitelineen.
Toinen osa Sherzo: Allegro alkoi kuin edellä, mutta sitten tahti
nopeutui. Viulu vangitsi yleisönsä, jalkatyö lisääntyi, ja nyt
minä olin varma, että solisti jyrää koko ensimmäisen pultin.
Kolmas osa Passacaglia: Andante palautti aiemman tunnelman
kihelmöiden, viulun ääntä seurasin ihmetellen. Se oli voimakas,
kaunis, koskettava. Santtu-Matias Rouvali osasi hienosti pitää
orkesterin oikeissa paikoissa taka-alalla, vaikka tuo Francesco
Roggierin 1679 valmistama kaunotar kyllä omasi valtavat äänivarat.
Neljäs osa Burlesca: Allegro con brio antoi meille koko rahalla.
Koko ajan soitto venyi paremmaksi. Kuulijana saimme siitä enemmän
irti. Vallankin kun huomasin, ettei Marttila ollut todellisessa
vaarassa. Me taputimme seisaallaan ja saimme kauniin nopean
ylimääräisen, joka tavallisesti esitetään pianolla.
Väliaika, jäin
paikoilleni. Huomasin siinä, että olin ajanut väärää korttelia
ympäri hakiessani korjaamoa. Ehkä ensi kerralla osun oikeaan
paikkaan.
Hannele kävi
juttelemassa ja lähetti terveisiä, alkoi toinen puoliaika. Igor
Stravinsky, Kevätuhri oli huima esitys. Rouvali ohjasi soittajia
tanssien musiikissa, täydellisessä sävelvuossa. Hurja oli loppu,
Uhri, Le Sacrifice, jossa nuori nainen kuolee tanssien. Erityisesti
fagotin ihmeelliset soolot nostattivat kauneuden esiin, kunnes
kuolema hiivutti uhrin hurjassa soitossa. Täydellinen loppu
keväälle.
Taas seisoimme ja
taputimme, kolmatta kertaa Rouvali astui eteemme, napautti
mikrofonia, veti taskustaan paperin ja alkoi puhua. Intendentti
Hiilivirta jäi eläkkeelle. Rouvali oli koonnut viidestä vuodesta
hauskan ja koskettavan kertomuksen. Intendentti ohjattiin lavalle,
Rouvali johti orkesteria. Soittivat Sä kasvoit neito kaunoinen.
Kyyneleet vierivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti