Kolmenkymmenen
vuoden ajan olen lämmittänyt leivinuunia talvisin. Kylmäkosken
kunnalta ostin halkoja useamman motin. Ajoin autoni Tipurille niitä
katsomaan. Komea pino, minun täytyi itse pitää huoli ostamastani
määrästä. Aukaisin takaluukun ja kokeilin mahtuuko sinne halkoja.
Kas, hyvin mahtuivat. Latasin halkoja niin paljon kuin sain
tungettua, olisiko ollut neljännesmotti tai vähän enemmän. Kotona
kannoin halot alustaan, ja sahasin ne klapeiksi. Kirveellä löin
niitä hieman pienemmiksi. Valmiit puut kannoin kopassa sisälle ja
aloin lämmittämisen. Sain puuni ajetuksi talvea varten.
Seuraavaksi talveksi
ostin halot pihaan tuotuna. Sahasin ja pienin ne ulkona. Syksyn
tultua aloitin klapien kärräämisen alustaan. Ovi sinne on matala,
täytyy kumartua mennessä ja tullessa. Sisälle rakensin tukevat
portaat, alustan lattia on vajaan metrin maan pintaa matalammalla.
Kopalla kantaminen oli hidasta, kottikärryjä varten minun täytyi
rakentaa ajosilta. Siihen kävi hyvin paksu vaneri, sen alapään
laitoin portaiden alimmalle askelmalle ja naulasin kiinni. Alaporras
toimi kääntötasona, koska kottikärryt täytyi ohjata vasemmalle
parin metrin matka. Töyssy oli liian kova, joten laitoin portaalta
alas lattialle lankun.
Sitten vaan töihin, kottarit täyteen
klapeja, työntö kynnyksen yli. Silloin alkoi alamäki, painoin
vauhdissa kädensijoista alas, seisontatukien varaan. Minun oli
nopeasti kumarruttava, etten kolauttaisi päätäni. Siinä samalla
oli ohjattava kottikärryt askelman kääntötason vasempaan reunaan.
Sovitin raskasta kuormaa kohti lankkua. Oikealla on pakastearkku.
Minun täytyi taiteilla arkun ohi ja koettaa pysyä pystyssä
kärryjen kanssa. Välillä jalkani lipsahtivat askelman ohi, mutta
pystyssä pysyin. Seuraavaksi työntö lankkua pitkin. Joskus latasin
kärryt niin täyteen puita, että sieltä putosi klapi lankulle.
Suoraan pyörän eteen. Se oli haettava pois ennen kuin saatoin
tönätä kärryjä eteen päin ja oikealle ohi uunin perustuksen.
Perillä kippasin kuorman ja aloin latoa kauniita klapirivejä
lattiasta kattoon. Kun rivi kasvoi kärryjen korkeudelle, niin
saatoin ottaa siitä klapit suoraan pinoon. Kopalla taas kannoin
samat klapit sisälle, ja viimeiseksi sangolla tuhkana pihalle
lannoitteeksi kasveille.
Seuraavana kesänä
tilasin puut pilkottuna. Traktori kippasi ne lähelle ovea. Valtava
kasa levisi pituutta myyjän ajaessa lava ylhäällä alta pois.
Kiskoin kasan päälle pressun, ja aloin sieltä alta kulmasta taas
raijata klapeja alustaan. Voi mahdoton, työ näytti loputtomalta.
Pävässä jaksoin kärrätä vain pienen loven tuohon kasaan. Istuin
pallilla ja ladoin klapeja, siinä koetin kehittää sellaisen
latomuksen, jolla saisin suurimman määrän puita kuljetettua. Niin
kuorma kertyi korkeammaksi kuin laidat, varsinkin edestä. Tänä
syksynä annoin periksi, ja latasin vaan sopivan määrän
kerrallaan. Otin vaneriluiskan pois työn päätyttyä, työnsin
rappuset paikoilleen seinään kiinni ja aloitin koppaliikenteen
vastavirtaan. Aluksi kopassa oli sama kuin kärryissä, niin täyteen
kuin mahdollista. Käsi oikosena raahustin rappusille, heilautin
kopan kynnykselle ja nousin raput ja löin pääni kamanaan. Voi
h...vetti, miten monta kajausta siihen täytyi ladata. Kerran tulin
niin kovalla vauhdilla, että isku vei miltei tainnoksiin. Hampaat
meinasivat katketa. Kypärää tässä olisi tarvittu.
Seuraavana kesänä
Ilolan Mikko lupasi tulla apuun, hän toi meille mustikoita ja kuuli
murheeni. - Laita hyvä pressu päälle, tulen viikon kuluttua. Käyn
ensin etelän reissulla. Mikko toi sitten tullessaan Veikon. Hän
kärräsi puut alustaan nopeammin kuin me kaksi ehdimme pinota. Olin
lainannut Valosilta toisen kottarin. Ei helpottanut minun hikeni
vieläkään. Olimme kerran Paulan kanssa pinoomassa, kun Teppo
kärräsi. Hän lauleli ja toimitti puita meille sellaista vauhtia,
ettei se oikein ollut edes mahdollista. Voi sitä hikeä
tuulettomassa tilassa.
Mikon kanssa
aloitimme puiden heittelyn takaseinään saakka, siitä kasa
korkeaksi ja vasta kun se lähestyi meitä, aloimme pinota. Puita oli
niin paljon, ettemme niitä saaneet talvessa kulutettua. Saatoimme
ostaa seuraavana vuotena pienemmän määrän. Sen kaadatutin
kauemman ovesta, ettei kulku alustaan vaikeutuisi. Kaksi päivää
kärräsin, ja siellä ovat. Vielä ei ole alkanut lämmitys puilla,
eikä jokasyksyinen savun ja vedon kanssa ottelu.
Sitten vaan töihin, kottarit täyteen klapeja, työntö kynnyksen yli. Silloin alkoi alamäki, painoin vauhdissa kädensijoista alas, seisontatukien varaan. Minun oli nopeasti kumarruttava, etten kolauttaisi päätäni. Siinä samalla oli ohjattava kottikärryt askelman kääntötason vasempaan reunaan. Sovitin raskasta kuormaa kohti lankkua. Oikealla on pakastearkku. Minun täytyi taiteilla arkun ohi ja koettaa pysyä pystyssä kärryjen kanssa. Välillä jalkani lipsahtivat askelman ohi, mutta pystyssä pysyin. Seuraavaksi työntö lankkua pitkin. Joskus latasin kärryt niin täyteen puita, että sieltä putosi klapi lankulle. Suoraan pyörän eteen. Se oli haettava pois ennen kuin saatoin tönätä kärryjä eteen päin ja oikealle ohi uunin perustuksen. Perillä kippasin kuorman ja aloin latoa kauniita klapirivejä lattiasta kattoon. Kun rivi kasvoi kärryjen korkeudelle, niin saatoin ottaa siitä klapit suoraan pinoon. Kopalla taas kannoin samat klapit sisälle, ja viimeiseksi sangolla tuhkana pihalle lannoitteeksi kasveille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti