Keltainen
kaunokainen lepäsi talven Kissalammen liiterissä. Käytin sitä
hiukan aikaa ennen peittämistä. Kari sitä aiemmin korjasi
Hämeenlinnassa ja Henri ajoi sen lammelle. Paula pyysi minua
katsomaan sitä ennen juhannusta. Menin liiteriin, riisuin peiton
päältä, laitoin virta-avaimen paikoilleen ja starttasin. Hyvin
pyöri, vaan ei käynnistynyt, ja akkukin simahti. Olin varautunut
takaiskuun, toin mukanani laturin. Liiterissä oli valot ja
pistorasia. Laturi höyrysi täysillä. Menin nukkumaan. Aamulla uusi
yritys, akku oli latautunut täyteen virtaa. Annoin kaasua moottorin
pyöriessä, ei käynnistynyt. Otan tulpan irti, ajattelin. Se on
tiukassa paikassa katteen suojassa. Minulla oli tulppa-avaimessa
ristikko väännön apuna. Onpas tiukassa, hitto, Kari on vetänyt
tulpan tiukkaan. Kämmeneni meinasi haljeta, kun laitoin peliin
kaikki voimani. Mutta tulppa pysyi kiinni. Kävelin kahville ja
soitin Karille. - Millä sinä sen tulpan väänsit kiinni, kun en
sitä millään saa auki? - Sinun avaimellasi. - Ok, koetan huomenna
uudestaan.
Ajelimme kotiin
yöksi, minä kasasin lisää työkaluja mukaani uutta yritystä
varten. Liiterissä laitoin lenkkiavaimen ristikon jatkoksi ja
pusersin. - No nyt heltisi. Koetin tulppaa, se oli edelleen tiukassa.
Katselin sitten avaintani. Sen päässä oleva ristikko oli irronnut
eräti poikki, sormen vahvuinen tanko. Paula tuli katsomaan, kun
istuin rappusilla ja mietin seuraavaa siirtoa. - En saa tulppaa auki,
oliskohan Paavolla parempia avaimia. - Menenkö minä kysymään? -
Mene vaan.
Paavo tuli
kantamuksellisen kera, tulppa-avaimia ja hylsy vääntövarrella. -
No mitä se Pekka, eikö tulppa aukene? - No ei, minun avaimeni
murtui. Paikka oli ahdas, sinne katsominen vaati erityisiä selfie
taipumuksia. Käsin tunnustelemalla tulppa löytyi, vaan ei auennut.
- Saisikos näitä katteita irti, tuossa ainakin on ruuvi, Paavo
tuumi ja sovitti hylsyn taas paikoilleen tulpan ympärille. Vääntää
ei mahtunut oikein millään. Lopulta Paavo onnistui. - No nyt se
taisi irrota, juu tämä tulee käsin. Se pieni nytkähdys vaadittiin
irrotukseen. Tulppa oli tieten aivan märkä. Putsasin sen, ja koetin
tuleeko kipinää, tuli kyllä. Uudelleen tulppa kiinni ja uusi
yritys. Irrotus ja kiinnitys ja moottorin pyöritys, kunnes akku
alkoi tyhjetä. Menin sisälle. - Menen huoltoasemalle Pälkäneelle,
ostan uuden tulpan ja pienkonebensaa. Soitan ensin Karille.
- No jopas, osta
sitten samalla jarrujen puhdistusta varten tehtyä kaasua, se on
paukkupullo. Ruiskauta sitä imuaukkoon samalla kun starttaat. Se on
siellä mopon sivulla.
Jäätelöjuna
Aapiskukkoon lähti. Paula tuli mukaan. Minä hain hirmuisen kahden
pallon rommirusina jäätelöannoksen. Kysyin jarrujen puhdistukseen
paukkupulloa. Myyjä ei tiennyt, mutta paikalla ollut rahtari tiesi.
Nappasi pullon hyllystä. - Tämä on siihen parasta. - Kyllä
varmaan, mutta kun minä tarviin sen starttiavuksi. - Kyllä se
varmaan siihenkin käy. Istuin autossa lusikoimassa jäätelöä. Kieleni jäätyi jäätelön edessä, ajoimme nukkumaan.
Päivä alkoi taas
kotireissulla. Koskissa poikkesin Masan autotarvikeliikkeeseen. -
Morjens, mitä nyt saa olla? - Aasin potkua mopoa varten. - No sitä
on täällä. - Sitten vielä käsien puhdistusainetta. Sain
tarvitsemani tuotteet ja karautin uuteen otatukseen mopon kanssa.
Päivän valossa kurkkasin tuohon imuaukkoon. Siinä oli muoviritilä
neljällä ruuvilla kiinni. Aloin irrotta ruuveja ja keplottelin sen
irti. Ahdas paikka, päätin seuraavaksi irrottaa katteita. Katsoin
sitten ihmeen puhdasta tuuletuspyörää, se oli alumiininen tuuletin
koneen jäähdytykseen. Jarrujen puhdistusainen oli toiminut hyvin.
Kampesin mopon seinän vierestä vähän irti, että pääsin mopon
toiselle puolelle. Saunasta hain matalan pallin, istahdin sille
katselemaan, missä imuaukko olisi. Musta pitkänomainen muovikotelo
päässä aukko, osittain katteen suojassa, odotti löytäjäänsä.
Tällä kertaa päätin voittaa taistelun. Aloitin irrottaa katteita,
ensin keltainen ovaalinen muovisuoja, sitten sininen sivusuoja,
osittain lattiakin täytyi irrottaa. Ilmanpuhdistin imukotelo oli
kiinni kahdeksalla ruuvilla. Tiputtelin ne lasipurkkiin. Muut ruuvit
asettelin pesuvatiin. Kansi irtosi ja pääsin aivan kaasuttimen
aukolle.
- Tules Paula taas
starttaamaan, nyt löytyi oikea aukko. Odotellessani sidoin
etujarrukahvan narulla kiinni. Se oli tappokytkin, ilman sen
vetämistä kone ei satrttaa. Paula tuli ja painoi starttia, moottori
pyöri ja minä riuskaisin aasin potkua kaasariin. Pruut prööt ja
mootori pärähti käyntiin ja sammui. Uudelleen ja sama tulos vaikka
kuinka yritin. Tulppaa ostaessani otin myös kaksitahtista bensaa
neljän litran kannullisen. Päättelin mopon tankissa olevan
sakkaumia, katselin muoviletkuja, joita oli kaasarin vieressä. Yksi
niistä tuli tankista. Keplottelin sen irtyi ja työnsin sen päähän
toisen paksumman letkun ja toisen pään kanisteriin. Parisen litraa
siellä oli. Kaadoin sitten ostamaani kaksitahtista bensaa muutaman
lorauksen tankkiin ja aloitin taas starttaamisen ja potkun
ruiskuttamisen. Kone kävi sytytysnesteellä, mutta ei saanut
lainkaan bensaa, eikä siten käynnistynyt kunnolla. Menin sisälle.
- Kuules, minun konstini ovat käytetyt. En ala kaasutinta enää
irrottelemaan. Vien mopon korjaajalle. - Mistä sellaisen nyt saa. -
Katsellaan netistä, kyllä sieltä löytyy. Soitin ensimmäiselle,
aikoja olisi vasta heinäkuun puolivälin jälkeen. Lähdimme
Pälkäneen torille ostamaa kalapojalta savulohta. Minä istuin
autossa ja Paula kävi juttelemaan savustajan kanssa. Hän osasi
neuvoa Kaukkosen Epaalasta päättyvän tien päässä. Löysimme
netistä paikan. Soitin ja Pekka sieltä lupasi korjata mopon. Vein
sen kyljellään katteen alla peräkärryssä. Vähän se vuoti
bensaa. Katselimme navista mihin se nyt meitä ohjaisi. Käänny ja
käänny, opasti aivan oikein. Touhusin hevostilan pihassa mopon
lavalta maahan, ja talosta tuli Pekka ja lupasi korjata sen samana
päivänä. Lupasipa vielä soittaa kun tulisi valmista.
Ajoimme kotiin
Kemmolaan, tv:stä tuli puoli yhdeksän uutiset, ja minä soitin. -
Kyllä, mopo on valmis, sen kaasutin oli aivan tukossa ja se savutti
kovasti. Vaihdoin tankin bensat. Kaasarissa oli yksi suutin ihan
toimimaton.
Taas lähti auto
Kemmolasta. Hirmuinen oli toiminnan määrä yhdelle päivälle.
Korjasin iltapäivällä postilaatikkotelinettä. Vetelin porakoneen
teräsharjalla isoimmat jäkälät pois päällilaudoista. Naapurikin
tuli siihen ja alkoi autella. Irrotimme laatikot ja minä aloi
maalata. Rytköseltä olin ostanut mustan ja sinisen paukkupullon ja
kaksi mustaa muoviämpäriä. Jätimme telineen kuivumaan, ja
ikkunasta huomasin Mikon kiinnittäneen laatikot paikoilleen,
niinkuin puhe oli.
Uutisten jälkeen
soitin Pekalle. Mopo oli valmis. Peräkärrystä irrotin kannen ja
otin kiinnitysliinat mukaan. Ajoimme Epaalaan. Mopo ja Pekka olivat
pihassa, hän starttasi, hienoa, kone kävi hyvin.
- Tämä on
tuorevoitelukone, bensaa tankkiin ja oljyä toiseen. - Kyllä minä
sen nyt opin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti