Valkoinen Opel
Levorannan autoliike torin laidalla oli monien käyntien
kohde. Pobedaakin siellä korjailtiin. Ville ajeli sillä Morriksen jälkeen. Se
oli myyty, Lahdessa sisarukset pitivät huutokaupan pesän selvittämiseksi.
Sirkan teki mieli mustaa tammikalustoa. Isänsä Iivari Tuomisto teetätti sen
Lahden puusepillä 1900 luvun alkupuolella. Se oli kannettu postin yläkertaan,
Hauhonsalon veljekset olivat kantomiehiä. Barokkipöytä, valtava kaappi, kaksi
leijonapäistä käsinojallista tuolia ja lisäksi pikkutuoleja. Helena, Iivarin
vaimo oli ne tuonut mukanaan Pietarista. Iivari oli sitten teettänyt muun
kaluston, kun puuseppä oli pyytänyt saada sen. Kaapin malli oli Berliinin
museosta. Pekka oli korjaamolla mukana. Suuresta lauta-aidan portista
pudoteltiin sisäpihalle, vasemmalla oli korjaamo, sinne pariovet. Kadun
varrella jatkui liike kivisenä korttelin kulmalle saakka. Siinä seisoo nykyään
kauppakeskus. Rosengrenin Timo oli työjohtaja. Hänen kanssaan aina neuvoteltiin
tarvittavasta korjauksesta. Timo toimi siellä eläkkeelle saakka. Pekan saatua
ensimmäisen moottoripyöränsä oli hänellä usein asiaa Timolle. Varaosia ei
siihen mistään ollut saatavissa, oli korjattava rikkoutunut osa. Moottoripyörät jäivät, opiskelu
Santahaminassa vei lainatutkin rahat, vaikka siellä pientä päivärahaa
maksettiinkin. Ensimmäinen auto hankittiin häärahoilla. 700 markkaa maksoi
Itä-Saksan ihme peli, kovalevystä tehty Trabant. Mikään muu ajopeli ei ikinä
savuttanut niin hirveästi kuin se peli. Vaihtui Mersuun ja seitsemänkymmentä
luvun alussa Ooppeliin. Pekalla ja Paulalla alkoi kahdesti kuukaudessa ralli
Vaununperän ja Liperin Ylämyllyn väliä.
Kevättalven pakkaset tuntuivat ajaessa. Sisätilan
lämmittäjästä puhkui ensin haaleaa, ja sitten kylmää jaloille. Ikkuna pysyi
jotenkuten läpinäkyvänä. ” Ei tästä mitään tule, ei edes viltti lämmitä. Minä
pysähdyn seuraavalle huoltoasemalle tarkistamaan tilanteen.” Lyhyt talvipäivä
oli jo pimeä Vammalasta lähdettäessä. Jyväskylän kautta kohti Suonenjokea,
Kuopion Kallansiltoja pitkin pohjoiseen ja siitä Joensuun haarasta kääntyminen
itään. Huoltoasema tuli eteen, sen pihalle auto parkkiin ja sisälle kysymään,
saisiko hallia hetken käyttää. ”Mitä sinä tekisit?” ”Tarkistaisin
lämmityslaitteen, se ei toimi kunnolla. Ajattelin, jos sen kennot ovat vallan
ruosteessa ja siten sisään tuleva ilma ei oikein lämmitä.” Hallissa Pekka avasi
konepellin ja katseli lämmityslaitteen letkuja, pumppaili niitä kädellään ja
arvioi tilannetta. ”Kuule, kyllä minä huuhtelen tämän kennon, lasken sen
tyhjäksi ja päästän sitten vesiletkulla vettä molemmista päistä sisälle. Käy
sinä vaikka kahvilla sillä aikaa.” Ruuvimeisselillä letkunkiristimet irti
ylhäältä ja alhaalta. Kenno oli aivan rintapellin vieressä. ”Aikamoista
sammakon kutua näyttää tulevan, minä päästän paineella sisään.” Vähitellen
molemmista päistä tuli kirkasta vettä. ”Hyvä, letkut kiinni ja sitten menen
hakemaan Paulan ja pakkasnestettä.” Matka jatkui, tuntui mukavalta lämmin henki
hetken. Pakkanen vaan oli niin kova, ettei pieni kenno selviytynyt työstään. ”Ei
auttanut, minä korjaan tilanteen, kun päästään taas Vammalaan.”
Pekka soitti Virtasen Osmolle: ”Morjens, taas tarvis rempata
vähän. Lähdekkö Vauranojalle?” Hetihän se sopi, ajo Pitkällemäelle ja portista
sisään. ”Nyt haetaan Mossen lämmityslaitetta, kai niillä venäläisillä on
tuntuma pakkaseen.” ”Kyllä vaan, siinä on melko suuri kenno. Sun tarvii laittaa
se ohjaamoon, ei se sovi konehuoneeseen.” ”Jo vain, sinne se sopii
keskikonsolin päälle, ei siihen sitten kohdistu kylmä ulkoilma suoraan.”
Vauranoja oli miesten varaosakauppa, yleensä sieltä sai ainakin aihion, josta
sitten kyettiin työstämään tarvittava osa. Olivat siellä moniaasti poikenneet. ”Kattos,
tossa on yksi, meinaatko siihen myös puhaltimen?” ”Sitä olen miettinyt.
Liperissä yks kessu oli laittanut luupää Datsuniin kapean
keskuslämmityspatterin takapenkin jalkatilaan kiinni. Veti sinne moottorilta
letkut. Hyvin toimi, mutta sellainen hidas se oli, kun siinä ei ollut
puhallusta.” ”Ei tämä sitten käy, tässä on moottori rikki.” Moniaita kennostoja
tarkastettiin, osui ehjäkin kohdalle. Osmo sitä käänteli katsoakseen, ettei
siinä näy vuotoja. ”Kyllä tämä taitaa olla ehjä, täytyy sisällä saada johdot
akkuun kiinni.” ”Me ostamme tämän, mikäli puhallin pyörii, onko sinulla noissa
akuissa virtaa?” ”Katselkaa nyt, voi niissä jossain ollakin.” Osmo kytki
johdot. Tämähän kyllä käy, mutta kuules, sinun autossasi on kuuden voltin
sähköjärjestelmä, tämä on 12 volttinen.” ”No perkules, näin on, moottori
kärähtää, mitäs nyt?” ”Kyllä se voi kestääkin, toisin päin taas ei. Täytyy nyt
kokeilla, vai haetaanko suosiolla oikean kokoinen moottori?” ”Voi olla parasta,
kunhan saadaan sinne se sopimaan.” Hakivat ja löysivät kuusivolttisen
puhaltimen moottorin. ”Ei näitä niin hirveästi ole eri kokoisia, kyllä tämä
saadaan sopimaan, onhan siinä konsolin päällä tilaa.”
Illalla syönnin jälkeen alkoi asennus. Pekka oli ostanut
sopivaa mustaa letkua vajaan parimetrisen pätkän. Konepelti auki ja kumarrus
lämmityslaitteen ylle. ”Tjaa, täytyy ottaa kierto tuolta alapuolen
paluuputkesta, sitten rintapellin läpi jostain reiästä, täytyy kabiinin
puolelta repiä jostain valmiista läpiviennistä letku sisään. Jahas, se taitaa
sopia tuosta kytkimen vaijerin kohdalta.” Pekka sai letkun sisälle. Mossen
lämppäri sopi mukavasti paikoilleen, parilla peltiruuvilla kävi kiinnitys. ”Nyt
letku tähän yläpuolen putkeen kiinni, klemmari tiukkaan. Ei tule vesi jaloille.
Paluu kiinni alapuolenputkeen. Nyt täytyy vetää letku taas moottoritilaan.”
Löytyi sillekin paikkansa. Konehuoneen puolella letkun päähän täytyi kiinnittää
kupariputki klemmarilla kiinni, ja sitten paluuletkun kupariputki kiinni
moottorille menevään letkuun. ”Jumankekkula, tästä tuli hyvä, nesteet sisälle
ja koeajolle Virtasille. Ai saamari, johdot vielä kiinni, no laitan ne tänne
sulakkeen alle, noin, kokeillaan.” Kabiiniin puhalsi rajusti. Ensin auton oma
puhallin, sitten Mossen puhallin. Pekka ajoi Vaununperän tietä edes takaisin.
Moottori lämpesi, kennosta alkoi tulla lämmintä, ja Mossen puhallin alkoi
pyörittää sisätilan ilmaa. Sekin lämpeni nopeasti, kuuma ilma kiesi ohjaamossa
tehokkaasti, vesi kennossa pysyi lämpöisenä, kun siihen ei ohjautunut kylmää
ilmaa ulkoa. ”Tulkaas nyt koeajolle, tuli hieno peli.” Rauni ja Osmo tulivat
pihalle. ”Joko sinä sen sait, kattotaas ny.” Paula istui etupenkillä ja nauroi:
”Kattokaa mitä se nyt teki!” ”Ei siinä
mitään, jos vain on lämmin, nouskaas takapenkille, niin käydään Vammalassa
nakeilla.” Ohi Vaununperän tiehaaran, läpi Nuupalan, sivuille jäivät entinen
tiilitehdas ja ruukkutehdas, ennen asemaa rautatien yli ja sitten vaneritehtaan
mutkaan ohi Liekorannan. ”Ompas lämmin, onko sulla säädöt täysillä” ”No on,
joko täytyy hillitä?” Pekka käänsi Mossen lämppärin sisään virtaavan veden
kuristinta. ”Tohon omaan säätimeen ei kannata puuttua ollenkaan, onko ny hyvä?”
Talven lumet tulivat kengissä sisään. Mattojen alle oli
syksyllä laitettu sanomalehteä, kaikki vesi ei aina jäänyt kurakaukaloihin.
Kahden lämmittimen puhallus sai kaiken lumen ja jään sulamaan ja höyrystämään
ikkunat umpeen. Vallankin silloin, kun takapenkilläkin istui kyytiläisiä.
Olisihan lasit pysyneet auki, jos auton oma puhallin olisi kyennyt puhaltamaan
tarpeeksi. Vallankin takaikkuna meni huuruun. Tuli taas asiaa Vauranojalle. ”Kuules,
kun minä tarviin nyt lämppärin puhaltimen paljaaltaan, propelli kyllä paikoillaan,
kuusivolttisen, löydäkkös sellaisen?” ”Mennääs kattoon tolle hyllylle. Sinne
niitä on kasailtu enemmänkin.” Siellä se olikin, ehjänä ja vanteet vielä
ympärillä kiinnitystä varten. Pekka ruuvasi sen taakse hattuhyllylle, johdot
vedettiin mattojen alta. Konsolin kohdalle sujautettiin katkaisin samaan
paikkaan kuin edellinenkin, lämppärin kytkin oli. Hurina vaan lisääntyi, kun
uusi kone alkoi pyöriä.
Posiot tulivat kylään. Paula laittoi nopsasti ruokaa
keittiön pöydälle, lämmitti pieniin kuppeihin monenmoista herkkua. ”Tulkaas ny
pöytään, minä olen tänne jotain väsänny.” Punaiset astiakaapit molemmilla
sivuseinillä kuuntelivat tyytyväistä syömisen kulkua. Siellä ne näyttivät
edelleen olevan paikoillaan, kun Pekka kolmekymmentä vuotta lähtönsä jälkeen
siellä kävi.
Voi mahotoin, millaisia autoseikkailuita periaatteella, että ei ole sellaista pulmaa, jota rohkea ei ratkaisisi. Tarinan loppu oli taas monimietteinen, käväisi jossain, avasi ja sulki ovia...uusien tarinoiden mahdollisuuksia.
VastaaPoista