Pitkä odotus
päättyi. Ajoin Tampereelle kauniissa ja kuivassa kelissä
rauhallisessa liikenteessä. Moottoritien loputtua tuli ensimmäinen
yllätys. Ajokaistat oli myllätty, oli ajettava mutkikasta, kapeaa
ja möykkyistä kaistaa aina Viinikan risteykseen saakka. Siitä
sitten pompimme totuttuun tapaan edes takaisin korkkiruuvikaistoja
varoen vieressä pomppivan auton peilejä ja peltejä. Yliopiston
ympäri pääsi melkein totutusti, Tampere talo näkyi ja jäi hieman
vasemmalle. Liikennevaloissa oli totutusta enemmän jalankulkijoita,
sama jatkuin koko matkalla yli sillan ja valoista oikealle. Katselin
jalkakäytäviä tien toisella puolella. Siellä oli valtaiset aidat
siirtyneet osin aivan ajokaistan reunaan. Yllätyksenä oli se, ettei
siinä sitten voinut edetä lainkaan jalkaisin astumatta ajotielle.
Huh huh, mitenhän tuostakin selviää. Jätin auton samaan
parkkipaikkaan tien viereen kuin jo monen vuoden ajan olin tehnyt.
Kuuntelin hetken musiikkia ja aloitin hitaan vaellukseni kohti talon
pääovea. Kuljin vasenta katukäytävää, kuten jokseenkin kaikki
muutkin, tulimme valoihin. Vihreällä yli, ja uusi yllätys edessä.
Tien kulmaan oli laitettu mellakka-aitaa vahvempi kulkueste aivan
ajotien laitaan. Siinä kohtaa ei edes ole suojatietä, joten emme
voineet muuta kuin kuikkia autojen ja bussien seasta vapaan tilan
etenemiseen. Tampere talon kohdalla jouduimme taas ajotielle.
Jalkakäytävä vaan loppui. Loppumatka meni pysäköivien autojen ja
jalankulkijoiden kalman tanssina.
Pääsin saliin,
tervehdin tuttua pariskuntaa edessäni, samoin viereeni tulevia.
Hiukan sosiaalista keskustelua ja tartuin ohjelmaan. Mihail Glinka,
alkusoitto oopperasta Ruslan ja Ljudmila. Rouvali saapui, kumarsi,
kääntyi ja löi samalla alkutahdin. Orkesteri seurasi tarkasti
Neuvostoliittolaisen liikenneministeriön virkailijan säveltämiä
nuotteja. Miellyttävän tunteen vallassa seurasin orkesterin
työskentelyä. Kesäloma oli tehnyt hyvää. Rouvali eteni jousilla
pomppien ja seuraava yllätys. Tiukassa kohdassa bassot aloittivat
oman tanssinsa. Jouset ja sormet liikkuivat kuin sooloviulistilla
encoressa. Musiikki muuttui pitsimäiseksi. Kaikki jouset soittivat
kuin toistensa läpi, nuotit vuotivat seinälle bassojen taakse.
Nopea ja energinen esitys.
Javier Perianes,
Andalusialainen pianotaituri aloitti kuin omiaan soitellen itsekseen.
Nuotit pulpahtelivat helposti, keveästi, suruttomasti. Rouvali
viittasi orkesterin mukaan Ludwig van Beethovenin Pianokonserttoon
nro 4 G-duuri. Nuotit tottelivat tuttua kulkuaan, mielihyvä kasvoi
kuulijoissa. Musiikki palautui Venäjältä taitajan käsiin. Bassot
soittivat tutun, turvallisen seinän selkänojaksi muille soittajille
ja poukkoileville nuoteille. Sieltä ei enää vuotanut. Sama taattu
kulku jatkui Beethovenin 8. sinfonian kohdalla. Aivan täydelliseksi
ei musiikki taipunut kuulijan korvassa. Osat eivät antaneet
dramaattista vaihtelua säveliin. Ne kulkivat jotensakin helposti,
keveästi esiin ja haipuivat jälkiä jättämättä. Rouvali kyllä
piiskasi rytmit ja eri soitinryhmät hämmästyttävään
suoritukseen. Tampereen Filharmonia on loistava orkesteri
rakastamamme kapellimestarin käsissä.
Palatessani autolle
jouduin muiden seassa pomppimaan ajoradalle ja takaisin. Pakokaasu
oli voimakas, ja ahnaasti astelimme vapaampaan ilmaan. Siellä se
oli. Seuraava yllätys. Kaikkien tien varteen pysäköiden autojen
tuulilasiin oli tulostettu 50 euron sakko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti