Palosen Matti
soitti. Hän oli töissä Styrox-tehtaalla, Tihveräiseksi me sitä
sanoimme.Tehtaalla oli vaikeuksia saada raaka-ainetta koneelle
illalla. Aine oli pakattu 200 litran terästynnyreihin, pieniä
pyöreitä ryynejä. Koneessa ryynit sitten paisuivat, ja eri
suulakkeiden läpi lämpöisenä, oikeastaan kuumana kulkiessaan,
niistä muodostui suorakulmaisia isoja rakennuslevyjä.
Meillä on
siirtokone rikki, ja tehtaan täytyy pyöriä yölläkin. Voisitko
sinä siirtää niitä tynnyreitä varastosta tehtaan lastausluukulle
sillä etukuormaajallasi. Siihen kauhaan mahtunee useampikin tynnyri.
Mikäs siinä,
koskas minua sitten tarvitaan?
Ajoin traktorini
tehtaalle illalla yhdeksäksi. Oikeastaan aika olisi ollut kymmenen,
mutta halusin ensin tutustua tilanteeseen. Sisäpihalla oli isot
pariovet auki lastisillan yläpuolella. Valot vilkkuivat
tehdassalista, ja siellä oli myös minulle luvattu apuri. Hän tuli
näyttämään varaston, jonka ovista minun oli otettava tynnyrit
kyytiin.
Minä olen sitten
vastaanotossa, tänne varastoon saat uuden apurin, voimme aloittaa
vaikka heti, kun kerran olet jo paikalla.
Matka oli vain pihan
poikki, muutaman kymmenen metriä, mutta ei siitä tynnyreitä kukaan
käsin pyöritellyt. Käänsin traktorin varaston ovelle, laski8n
kauhan maahan, ja apuri alkoi kierittää raskasta tynnyriä pohjan
varassa kallistellen. Tynnyri pyörähti kauhan toiseen kulmaan
nätisti pystyssä. Toinen tynnyri losahti sen viereen, ja minä
nostin kauhaa. Siihen olisi vielä mahtunut kolmaskin, keskelle,
mutta sen pysyminen lumisohjoisessa ja epätasaisessa maassa
paikallaan oli epävarmaa. Käänsin traktorin ja ajoin varoen
lastaussillalle. Laskin kuormainta hitaasti laiturille, etteivät
tynnyrit pyörähtäisi valtoimenaan karkuun. Samoin traktorin kulku
oli sovitettava kytkimellä ja jarrulla juuri sopivaksi, ettei
pysähdys aiheuttanut nykäystä, jolloin tynnyrit olisivat taas
karanneet. Etukuormaajani oli mekaaninen, siinä ei ollut hydraulista
kauhan säätöä. Varret kyllä nousivat öljyn voimalla, ja
laskeutuivat omalla painollaan venttiiliä vääntämällä. Työ
sujui hyvin, aloin voittaa tehtaan koneen vauhdin. Se ahmi tynnyreitä
aikas menoa, eikä taukoja saanut tulla. Siis tynnyrit eivät saaneet
pyöriä pitkin pihaa.
Traktorin ja
kuormaajan yhteispeliä olin jo harjoitellut yhden lumisen vuoden.
Ensimmäinen kauhan tyhjennys kotipihassa jymähti jämäkästi, kun
vedin vivusta, niin topparipala kauhan takaosassa irrotti kauhan
kippaamaan kuormansa vauhdilla. Se oli niin kova, että tyhjä kauha
pamautti varsiin niin, että minä pelästyin. Kauha oli
tyhjennettävä vain pienellä etäisyydellä kasasta tai
kuorma-auton lavasta, ja sitten vasta voi nostaa varret ylös,
silloin lumet sujahtivat paikalleen, eikä kauha päässyt
valtoimenaan heilahtamaan taakse ja varsiin. Ensimmäinen oppi oli
sisäistetty, sitten seuraavaan. Miten pitkälle ojan yli sain lumen
kolattua, että vielä pääsisin peruuttamalla takaisin tielle.
Takarenkaissa oloi kovat teräspiikkiset ketjut. Lisäksi
nostovarsissa oli oltava raskas vastapaino, joka antoi takapyörille
hyvän pitovoiman lumeen ja jäähän. Etupyörä kyllä nousi
millaisesta ojasta vaan, mutta jos molemmat putosivat ojaan, niin
siinä tuli helposti kättenvoiteita. Kyllä silloinkin pääsin
ylös, mutta siinä oli helposti hieman heijattava, niin nousu
onnistui. Raskaimmat lumityöt oli aina tehtävä pimeällä, sovitut
auraukset pitkin Vaununperän ja Pohjpolanjärvenmaan teitä.
Ihmisten oli päästävä ajoissa töihin. Samalla tyhjensin monen
talon pihan lumesta. Kolmelta yöllä ylös, kävin kurkkaamassa
ulko-ovelta, kuinka paljon oli satanut, ja jos sitä oli vaivaksi
asti, niin minä lähdin. Tämä kierros vei yleensä kaksi tuntia.
Kotona join ja söin aamiaisen ja hyppäsin taas traktorin selkään.
Ajoin kaupunkiin ja aurasin siellä autokorjaamon ja Tihveräisen
pihan. Sitä perua Matti minulle soitti.
Sain hiljalleen
tynnyreitä vietyä varastoon saakka, kone voisi käydä niiden
avulla aamuun saakka, jolloin tulisi uusi vuoro. Parina iltana tätä
tein. Paasikon Seppo oli myös tehtaalla päivävuorossa, koneen
valmispäässä. Kävin häntä katsomassa. Tehtaassa haisi
kemikaaleille ja styroksilla. Katselin, kuinka lattialla oli valtavat
määrät paisuneita hieman sormen päätä pienempiä
styroksipalloja. Seppo selitti niitä pursuavan valmistuksessa
helposti, samoin kuin leikatessa syntyi erikokoisia paloja, kaikki
lattialle. Siitä ne sitten harjattiin ja laitettiin suuriin
muovisäkkeihin.
Mihin nuo menevät?
Kaatopaikalle.
Minulla alkoi ajatus pyöriä. Voisinko saada nuo säkit meille?
Laittaisin ne suuliin, ja käyttäisin maan parannukseen ja navetan
eristykseen.
Kyllä se käy. Minä
soitan sinulle, kun kuorma tulee.
Härmän Pentiltä
olin saanut nostovarsiin laitettavaan vastapainoon hitsatun rungon.
Hän oli itse sen ideoinut ja maatalousoppilaitoksessa sitten ne
valmistanut, opettaja kun oli. Minä sen ympärille rakensin kehikon
laudoista ja täytin sen betonilla. Naulat olivat vähissä, eikä
minulla ollut sopivan isoja kokoja, laita alkoi irvistää. Ajelin
saman tien Riutta Jussille, siellä miehet tekijät Jussille uutta
taloa. Naureskelivat minun naulojani, tutut miehet. Kestin sen hyvin.
Naulasivat laatikon kestäväksi.
Pentti kurvasi
kaverinsa kanssa pihaan. Mitäs sinä nyt olet keksinyt? Ihmetteli
Pentti, kun katsoi kotisaralla valkoisena leviäviä
styroksinpalluroita. Seppo oli hoitanut kuorman minulle niinkuin puhe
oli. Rekan nuppi oli aivan täynnä säkkejä. Ne olivat mukavan
keveitä nostella suulin suojaan. Olin pyytäessäni niitä heti
tiennyt, että koetan pienellä alalla saada raskaan saven hieman
kuohkeammaksi. En sitä Sepolle kertonut, mutta nyt saatoin sitten
naurattaa Penttiä ja kaveriaan.
Tässä kun kasvatan
porkkanaa, niin saan syksyllä nostaa metrisiä keltaisia komeita
porkkanoita, kun raskas savi ei niiden kasvua rajoita. Samoin muut
juurekset, lanttu ja nauris, punajuuri. Saavat samalla ohikulkijat
ihmetellä, kuinka paljon apulantaa minä oikein levitän. Kyllä se
sinne sekoittuu kun ajan jousipiikkiäkeellä yli.
Menimme kahville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti