Auton kanssa oli vaikeaa
Olin ajanut autollani yhdeksän vuotta, siitä alkoivat pellit
ruostua. Päätin korjauttaa niitä, ensimmäinen korjaus meni mukavassa ajassa.
Lopputulos vaan oli huono, jäljet näkyivät pyörien kaarissa, pohjatyö oli
keskeneräistä ja maalaus erivärinen kuin muu auto. Minulle luvattiin parin
viikon päästä uusintamaalaus, se kesti viikonlopun. Nyt työ tehtiin hyvin,
maalausta ei erottanut auton kyljistä, maksoi vaan aika paljon. Lähemmin tarkastellessani näin, ettei jälki sittenkään
ollut Mersun luokkaa, teippien saumakohdat näkyivät, niitä oli jopa takaluukun
päällä parin sentin päässä laidasta, puhumattakaan ikkunoiden tiivisteiden
kohtien saumoista. En halunnut enää kolmatta kertaa maalauttaa, ja sitten taas
hetken päästä toista sivua ja takaluukkua. Tämä malli oli Mersulta susi
suojauksen osalta kaikkien vuosien ajalta, mitä sitä tehtiin. Veho myönsi
asian, ja korjauttikin joitain paikkoja 100 % takuuna. Lopuista olisi pitänyt
maksaa 50 %. Vehon hinnoilla se jäi tekemättä, minä lähdin autokaupoille
Toijalaan. Siellä oli ilmoitus sellaisesta Jaguaarista, mikä minua kovin
miellytti. Korkein vastus oli ylitetty, kun sain vaimon suostumaan asiaan.
Ajelin kotiin tummanvihreällä S sarjan Jaggella. Ehkä siihen vaikutti sekin,
että se oli Peter Frykmanin vanha auto. Sen oli luvattu olevan kolaroimaton ja
maalaamaton. Niinpä vein sen hallille nivelien tarkastukseen. Olihan
takasillassa nivelet, kiristetty kiinni nippusiteellä. Pojjaat katteli koria,
ja sanoivat sen olevan kokonaan maalattu, valumia näkyi molemmissa kyljissä.
Minua alkoi harmittaa. Arto laski auton alas, tempaisi takaoven tiivisteen
irti, ja näytti minulle, mistä sitä oli hitsattu, ja missä oli alkuperäinen
sauma. Minua alkoi harmittaa vielä enemmän. Palasin Toijalaan ja kerroin
huomioni autosta, eivät voineet sitä kieltää. ”Jahas, mitä tehdään, minä haluan
purkaa kaupan.” ”Ei se käy, Mersuun on jo tehty 400 euron edestä remonttia,
tuolla se on hallissa myynnissä.” ”Minä tietenkin maksan sen, puretaan vaan.”
Ei se käy, minä otan 10 % kauppahinnasta purkupalkkion.” ”Ei se käy, auto ei
ollut sellainen kuin piti.” ”Sitten mennään oikeuteen.” ”Mietitääs vähän, kyllä
molemmat häviää siinä, kai me jotain keksitään. Onkos sulla minulle tilalle
joku muu.” On se toinen Jaguaari.” ”Mutta se on käsivälitteinen, en minä sitä.”
”Otatko toisen mersun, minulla on niitä kaksikin.” ”Mennääs kattoon.” Olihan
siellä, 220 CDI automaatilla, musta. Kävin koeajolla, meni paremmin kuin mikään
entinen autoni. Otin sen, hiukan lisää väliä, kun oli kalliimpi kuin Jaguaari.
Huollot oli tehty ajallaan Vehossa ja Vänttisellä, tamperelainen omistaja.
Mersuun tuli huollon aika, sain auton hallille käytyäni
ensin kaksi kertaa turhaan. Sovittu aika ei pitänyt kiireellisempien töiden
takia. Ei se minua haitannut, minulla oli kyllä aikaa väistää. Työ oli hyvää ja
halpaa. Keskiviikkoaamuna taas menin, pääsin nosturille, ite ajoin. Jätin auton
käyntiin ja vaihteen vapaalle. Arton piti kuunnella moottoria ja vaihtaa öljyt
ja kuskin puoleinen lyhtysarja. Aukaisin konepellin lukituksen ja hyppäsin ulos
kabiinista. Silloin Mersu päättikin huollon riittävän, lykkäsi pakin päälle ja
lähti. Minä katselin, Arto huusi, miehet juoksivat. Luulin auton vain liikkuvan
vapaalla, kävelin rinnalla ja sen vauhti vaan kiihtyi, nosturilta se jo
loikkasi aika vauhtia kohti ovia. Sain etuoven auki, ajattelin pisättää siitä
tai sitten hypätä kabiiniin jarruttamaan. Miehet tarrasivat kiinni mistä
saivat, onneksi en enää ollut nuori ja notkea. En päässyt kyytiin ja päästin
ovesta irti. Auto kiitti, pompautti kynnyksen yli ja oviparka päästi hirmuisen
rääkäisyn, kun se rusentui hallin pieleen ja kääntyi nurinperin. Pihamaa oli
edestä tyhjä, Mersu ruopi lisää vauhtia kohti takana odottavia autoja. Ne oli
parkkeerattu pihan perälle. Rutisi vaan, kun Mazdan kylki ruttuuntui, kävi
valtava pamahdus, kun vetokoukku osui pakettimersun etupuskuriin. Pakettiauto
hyppäsi rinnettä alas ja takana olevan kuusen kylkeen. Kaarnat irtosivat ja
perä meni kasaan. Arto ja miehet pyörivät ympäriinsä kiroillen. Minä kerroin,
kuinka presidentti Medvedeville kävi samoin, meinasi ajaa väkijoukon päälle
hypättyään Bemaristaan ulos. Ei se oikein naurattanut muita. Ei minuakaan.
Lopulta aloin soitella, pääsin vakuutusyhtiöön. Asia oli tytön mielestä selvä,
liikennevakuutus korvaisi muitten vahingot, minun kevytkasko oman auton
korjauksen tai lunastuksen. Soitin Veholle, minne päätin viedä auton. Siinä oli
sellaista tekniikkaa, jota Arto ei kykenisi tekemään, lähinnä oven turvatyynyt.
Ihme kyllä, ne eivät olleet lauenneet. Vehon työjohtaja sanoi, ettei minun
kasko sellaista korvaa. ”En ole kuullutkaan, että osakasko korvaa omaa autoa.”
Minä aloin hermostua, hinausauton olin jo tilannut tytön puheiden mukaan.
Päätin mennä Koskiin konttorille.
”Haluan vakuutusasioiden hoitajan puheille kolariasiassa.” ”Ei
hän ole tavattavissa, eikä hänen puheilleen kannata sellaisessa asiassa mennä.
Hän ei voi päättää asiasta. Täällä on puhelin, mistä voitte soittaa.” ”Jaa ei
elävää ihmistä täälläkään.” ”Kyllä se hyvin menee, nostatte vaan luurin ja
kuuntelette ohjeita.” Päin seinää oli pieni pöytä ja sillä puhelin. Harmissani
nostin puhelaitteen korvalleni ja aloin kuunnella. ”Päivää, jos asianne koskee…,
niin painakaa ykköstä…” Minä painelin vapisevalla sormella, kunnes sieltä
yllättäen vastasi tyttö. Varmistin häneltä, että juttu korvauksista taatusti pitää.
Hän vielä kuunteli selostukseni kolmen pysäköidyn auton kolarista, antoi
vahinkonumeron ja käski antaa se laskuttajille, he kyllä maksavat.
”Pakko on minun myöntää, kiitoksia vaan, kyllä asiani siellä
hyvin hoitui,” huikkasin infon tytölle ja kolistelin raput alas ja torille
jäätelölle odottamaan kyytiäni korjaamolle. Siellä soitin uudelleen Vehoon,
autoni oli jo viety sinne. Pomo sanoi sen olevan niin kova mälli, että auto
menee luultavasti lunastukseen. Lupasi soittaa, kun tarkastaja ensin kävisi.
Arton korjaamolla otettiin rauhallisesti, Mazdan ajaja, joka oli siellä töissä
olevan latvialainen asentaja vain hymyili ja sanoi: ”No broblem.” Auto oli
hänen tyttöystävänsä. Pakettiauto odottaisi tarkastajaa, samoin kuin hallin
ovipieli, missä oven avausmekanismi oli vioittunut. Lähdin kotiin.
Kahden viikon kuluttua soitin Vehoon työnjohtajalle. ”Auto
on meillä sisällä, siinä korjataan just nyt etuoven pilaria, sekin oli
vääntynyt. Anteeksi vaan, etten ole aiemmin soittanut.” ”Ei se mitään,
kattotteko myös koukun kiinnityksen, kun se pamautti aika kovaa pakettiautoa?” ”Siellä
meni pakoputkikin uusiksi, se vääntyi. Koukku on irti, siinä siirtyi koko
takalevy. Lisäksi takapelti kyljestä täytyy vaihtaa, samoin etulokasuoja. En
vielä osaa sanoa, koska valmistuu.” ”No hyvä, asia on hoidossa, rauhassa vaan.
Soittelen sitten taas.” Siitäkin puhelusta on nyt viikko, taidan huomenna käydä
katsomassa.
Herranen aika, tämähän oli kuin romaanista, jossa sattuu jotakin ihan mahdottoman mahdotonta, mielikuvituksellista kuin Arto Paasilinnan veijariromaaneissa. Huh, mikä tarina, joka ei ole tarina vaan tosi tapaus. Hyvässä tarinassa yleensä loppu hyvin kaikki hyvin; toivottavasti tässäkin, sitten lopulta.
VastaaPoistaKaikkein parasta oli, ettei kukaan loukkaantunut. Jos minä olisin vielä nopea ja notkea, olisin ehtinyt hypätä puoliksi autoon, ja olisin liiskautunut oven väliin.
Poista