Huilunsoitto
Seminaarinmäellä oli uusien opiskelijoiden iltatapahtuma
juhlasalissa. Katsomossa oli koko laitoksen henkilökunta ja opiskelijat. Kovin
taitavia esityksiä ei vielä ollut harjoiteltu, pianonsoittoa, lausuntaa,
huiluduo, vähäinen näytelmä. Karjaisen Hannele oli kurssin huilisti, Pekka kuunteli esitystä jännittyneenä, olihan
hän aikaisemmin soittanut viulua useamman vuoden. Sooloesitykset ovat aina
hankalia. Viulun soittaminen oli tuskaista, opettajat olivat jääneet
kotipaikkakunnalle, eikä taitokaan ollut kasvanut toivottua tahtia. Mutta
huilu, soittimella oli pari etua puolellaan. Se oli pieni ja helposti
kuljetettava. Ehkä suurin etu liittyi äänen puhtauteen. Virittäminen viululla
soitettaessa oli korvan musiikillisuudesta kiinni. Huilun saattoi vain kasata,
soitto oli eri oktaaveissa aina synkronissa. Kahvilassa seuraavana päivänä asia
nousi puheeksi. ”Tuletko minulle opettajaksi, jos ostan huilun?” Hanneletta
nauratti, mutta hän lupasi antaa tunteja. ”Mistä aiot sen huilun ostaa?” ”Tampereelta,
tuletko mukaan valitsemaan?” ”Mennään vaan.”
Myyjä esitteli liikkeen huilut. Alkeishuilu soi jotenkin
metallisesti Pekan korvaan. Tarjolla oli myös kalliimpi soitin. Siinä oli
suukappale hopeaa. ”Mistä sen voi tietää, että se on hopeaa?” ”Tässä on
stanssattu sanat pure silver tähän runkoon.” Hannele soitti näitä kahta huilua
siten, ettei Pekka sitä nähnyt, ja ei siten voinut tietää kummasta oli kyse.
Hopeisella suukappaleella varustettu huilu soi kauniimmin, se ostettiin.
Takaisin Raumalle linja-autolla, Pekka
luki matkan aikana seuraavaan tenttiin. ”Mitä sinä luet, totako, ei sitä tarvi
lukea.” ”Tuleehan se tenttiin.” ”Tulee tulee, mutta osaahan siihen vastata mitä
tahansa yleistä, kyllä se läpi menee.” Sovittiin seuraavaksi illaksi
ensimmäinen tunti. Kotona aloitettiin huilun kokoamisella, Pekka väänteli sitä,
sai sen kootuksi ja alkoi puhkua siihen. Muuta ei sitten kuulunutkaan, pelkkää
puhinaa. ”No, kai se tunnilla sieltä tulee, ääni.” Mutta ei tullut. Koko
ensimmäinen tunti kului sen hakemiseen. ”Ota se huulille näin, koetas nyt näin,
puhalla näin. Ohjeet alkoivat olla epätoivoisia, Pekka kyllä yritti, ei ääni
vaan antanut periksi, se pysyi huilun sisällä. Pelkkään suukappaleeseenkaan
puhaltaminen auttanut. Koululla kahvijonossa Risto kysyi:”Millainen oppilas Pekka oli?” ”Huono,”
aloitti Hannele, häntä nauratti, korjasi hieman, mutta olihan se huonoa.
Kämpillä alkoi puhallusharjoitukset, puuuh, puuuh, puuuuh. Uudelleen niin että
päässä huimasi. Silloin ääni nousi unestaan, kurkisti kolostaan, alkoi huojua,
ja karkasi lopulta pois koko putkesta. Tunnit alkoivat sujua, nuoteista saattoi
soittaa ja harjoitella kappaleita, kevään koittaessa sormituskin alkoi olla
kohdillaan toisen oktaavin osalta. Ääni ei kuitenkaan vielä antautunut
kokonaan. Se tuli ulos raakana, tasaisena, kovana. Vibraatto oli täysin poissa.
”Miten sinä sen saat aikaiseksi, tämä ei suju.?” ”Puhallus pakotetaan palleasta
lähtiessään väräjämään, vähän kuin laulussa, mutta ei äänihuulissa tai
kurkussa.” Seuraavana talvena Hannele lähti opiskelemaan maataloutta, heillä
kotona tuli ajankohtaiseksi sukupovenvaihdos tilalla. Huilu meni laatikkoon.Myllypuron koulussa Lahdessa vietettiin kaupungin saunalla Riitan läksiäisiä, eläkevuodet olivat tulleet täyteen. Takkahuoneeseen oli hankittu elävää musiikkia, pari miestä soitti, haitaria ja kannettavia urkuja. Tauon tullessa Pekka nousi esiin, kokosi huilunsa. ”Minä olen harjoitellut pienen kappaleen, soitan sen Riitan kunniaksi. Siihen ehkä pystyn, vaikken iloksi pystyisikään soittamaan. Esitys, ”Levon hetki nyt lyö” oli menestys. Riitta tuli halaamaan. Töitä sen kappaleen eteen oli tehty kovasti, siihen Pekka pystyi, ei useampaan esitykseen saati soittamaan muiden mukana. Soitonopettajaa ei ollut, harjoittelu oli keskeytynyt. Joskus tuntui mukavalta hieman puhallella, se ei vienyt taitoa eteenpäin. Juupajoella vietettiin Tapaninpäivän kutsuja. Kaikille oli sovittu pieni ohjelmanumero. Pekka harjoitteli Paulan kanssa pienen kansanlaulun, Paula laulaisi ja Pekka soittaisi. Tuli heidän vuoronsa, astuivat eteen, nuottiteline pystyyn, kumarrus ja huilu huulille. ”Ei se oikein osaa.” Sirkka, Pekan äiti laukaisi. ”Olipas se kannustavasti sanottu,” Pekka suhautti ja aloitti. Esitys meni hyvin, Paula lauloi kauniisti, eikä huilusta kuulunut virheääniä. Opettajan hankinta oli tehtävä, muutoin ei koskaan saisi iloa huilusta Pekka. Eläkevuodet alkoivat, huilun ostosta oli kulunut viisitoista vuotta. Valkeakoskella oli tuttu huilisti, musiikkiopiston rehtori. Hän tiesi Pekan huilusta, ja lupasi aloittaa opettamisen. Viimein tunnit alkoivat, 1996. Kerran viikossa, teoriaa ja soittoa. Sormitukset paranivat, oktaavit alkoivat löytyä, korkeimmat sävelet pysyivät piilossa. Harjoittelua jatkettiin sitkeästi. Vibraattoa ei kuulunut. Ääni oli raaka, soittajankin korvissa. Timo toi yhä vaikeampia nuotteja, pieniä klassikoiden teoksia. Ne olivat kauniita, syntyi halu saada ne kuulostamaankin kauniilta. .Palleaharjoituksia jatkettiin, huulia koetettiin saada rennoksi, oikeaa kulmaa puhallusaukkoon muuteltiin, sormia koetettiin rentouttaa. Kului ensimmäinen talvi, jatkettiin toisena, aloitettiin kolmas talvi. Äkkiä kotona huilu alkoi väristä puhallettaessa. Pekka ryntäsi peilin eteen katsomaan, mitä tapahtui. Värisevä ääni jatkui, se kuulosti kyllä hyvältä, mutta oli liian nopeata. Tunnilla selvisi sen olevan mäkätystä, äänihuulet tuottivat värinän kovassa paineessa. ”Tämä saattaa sattua kokeneillekin soittajille, siitä vaan on nyt päästävä eroon.” Harjoiteltiin neljättä talvea, tunnilla musiikkiopistolla huilusta paukahti kaunis vibraatto. ”Se on siinä!” Timo huudahti innoissaan. Oikea äänenmuodostus jäi pysyväksi, soitto alkoi olla nautinnollista, edistyminen loikkasi eteenpäin. Harjoitustunteja oli päivittäin 3-5 tuntia, teoria kulki tunneilla mukana, sävellajit tulivat tutuiksi. Pekka suoritti opistossa ensimmäisen tutkinnon kiitettävästi.
Timo johti Toijalan VPK:n orkesteria. Se harjoitteli kerran
viikossa Lastumäen koululla. Pekka houkuttui mukaan. Aluksi oli vaikeaa soittaa
muiden kanssa ja tarkassa näytetyssä rytmissä. Onneksi huilisteja oli useampia,
ja he olivat jaetut I huiluun ja II
huiluun. Kakkosessa aloittelijan oli helpompi päästä mukaan. VPK:n harjoittelutahti
tiivistyi kirkkokonsertin edellä, Päivölässä pidettiin soittoleiri lauantaina.
Se auttoikin paljon eteenpäin. Vaikeita kohtia ruuvattiin useita kertoja.
Pekalle tuli pieni soolo, se oli Joonas Kokkosen säveltämässä Viimeiset
kiusaukset teokseen sisältyvä Paavon virsi. Kappale oli hyvin melodinen ja
kaunis, stemmat eivät olleet erikoisen vaikeita. Harjoituksissa kaikki jo oli
sujunut. Toijalan kirkossa väki oli jo istumassa, ennen kuin sakastista
orkesteri asteli alttarille. Timo nosti kätensä, soitto alkoi. Kansa kuunteli
aivan hiljaa, musiikki kiersi kuulijat verhoonsa, muun maailman
kuulumattomuuteen. Paavon virsi alkoi. Soolo oli siinä alkupuolella, Pekka
katsoi kapellimestaria aloituksen merkiksi. Huilu soi niin kuin pitikin. ”Aah,
tämä on jotain!” Musiikin lakattua kuului huimat aplodit, Timo nostatti
orkesterilaiset ylös, kumarsi kuuntelijoille. Pekka huumassaan kumarteli Timon
mukana. Ei huomannut muitten seisovan suorana, kumarrukset kuuluivat Timolle.
Se pieni moka ei haitannut, eikä siitä muut soittajat mitään sanoneet.
Tuli uusi talvi, mukaan tuli toinen orkesteri, Opiston
Pelimannit. Sitä veti Tikan Yrjö, moniosaajien suvun hanuristi. Siihen kuului
neljästä viiteen osallistujaa, ja joskus useampikin. Muut soittivat kaksirivistä,
Yrjö isoa haitaria ja Pekka huilua. Harjoituksia oli taas kaksi tuntia
viikossa, eri päivinä kuin VPK: harjoitukset. Pelimanneilla oli rento meininki,
välillä Heimo lauloi mukana, esityksissäkin. Kaksirivistään hän soitti
korvakuulolta ja muistista, samoin Olli, ja mukana satunnaisesti käyvä
toijalalainen Heljä. Musiikkiopistolle tuli Tampereelta uusi nuori huilisti, Rea.
Pekka kysyi, josko hän antaisi huilutunteja. Niin alkoi monivuotinen yhteistyö,
talvisin säännöllisesti kerran viikossa, kesällä epäsäännöllisesti. Rea oli
hyvin kunnianhimoinen, hän otti opetuksen ammattimaisesti. Taffanellin harjoituskirjaa
alettiin käydä läpi. Soitettavat kappaleet olivat yhä vaikeampia, samalla
kauniita klassisen musiikin helmiä. Niitä oli mukava harjoitella, kun Rea antoi
hyvät ohjeet ja lyijykynällä merkitsi huomautukset ja soittoneuvot nuottien
ylälaitaan. Kevätpuolella nuori klarinetinsoittaja aikoi lopettaa orkesterissa
käyntinsä. Timo puhui siitä Pekalle. ”Antti aikoo lopettaa soitot, häntä
täytyisi saada kannustettua pysymään mukana.” Siitä syntyi uusi orkesteri:
Lorukeppi. Pekka pyysi siihen Antin ja Kaisan, huilistin II huilusta, nuoren,
vielä koulua käyvän vaaleapään. Maijalle tuli puhelu: ”Pekka täällä moro, mä
alan vetää pientä orkesteria, kaksi huilua ja kaksi klarinettia. Tuletko
mukaan?” Lankoja pitkin välittyi Maijan innokkuus. ”Tulen, heti, missä
harjoitellaan?” ”Aloitetaan meillä ensi sunnuntaina.” Nuottien haaliminen alkoi
heti. Timo lupasi antaa apuaan opiston musiikkikirjastosta. Harjoitukset
alkoivat, alkuun haparoiden, mutta vähitellen yhä notkeammin. Jokainen sai omat
stemmansa kotiin, joita sitten harjoittelivat. Seuraavalla tunnilla soitettiin
läksyt, ja sitten mentiin uusiin nuotteihin. Paula oli vielä töissä päivisin,
kotona saattoi harjoitella ilman toisen kiusaantumista. Kolmen orkesterin nuotit,
ohjelmien hankinta ja harjoittelu sujuivat Lorukepissä ja pelimanniorkesterissa
mainiosti. Nuotit olivat sen verran helpompia, että mukana pysyi hyvin. VPK:n
huilustemmat olivat usein liian vaikeita, korunuotit olivat tehdyt ammattisoittajille,
jotkut niistä olivat vaan liian vaikeita. Sormet eivät tahtoneet taipua
tikutukseen korkeissa oktaaveissa.
Toijalan vanhainkodissa oli kahvitarjonta ja hiukan ohjelmaa
asukkaille. Kuulutus: ”Nyt soittaa Lorukeppi yhtye, siinä on kaksi huilua ja
kaksi klarinettia.” Orkesteri astui esiin ja aloitti. Olivat yhdessä sopineet
esiintymisistä. Joka paikkaan mentäisi, minne pyydetään, ja maksua ei oteta.
Esiintymisiä tuli Pälkäneeltä,
Valkeakoskelta ja Toijalasta. Lasten päiväkodeissa soitettiin, Sääksmäen
kirkossa esiinnyttiin Jumalanpalveluksissa useita kertoja. Pekka alkoi soittaa
ristiäisissä, syntymäpäivillä ja häissä sekä hautajaisissa soolokappaleita. Ne
harjoiteltiin Rean kanssa hyvin. Esiintyminen oli sekä hermostuttavaa että
mukavaa. Nautinnolliseksi se muodostui soittotaidon kasvaessa, ansatsin
parannuttua niin, ettei sitä tarvinnut soittaessa ajatella. Ääniala alkoi saavuttaa
kaikki oktaavit, aivan korkeimmat sävelet eivät olleet esityskelpoisia.
Toijalan VPK soitti useita juhlia, Lastumäessä, urheiluhallissa, Arvo Ylpön
koululla. Pelimannit esiintyivät Tamperetta myöten, vaikkakin hiukan harvemmin.
Virsikirjauudistus jätti vanhan kansan ilman omia tuttuja sävelmiään. Se
kismitti, vaikka saattoi niitä opetella nuoteista. Se ei korvannut kanttoria ja
urkuja. Kauhasen Kari oli Sääksmäen kirkkoherra, lääninrovasti ja hyvin joviaali
herra. Pekka marssi kirkkoherranvirastoon juttelemaan asiasta. Sen tuloksena
alkoi kilpasoitto kanttorin kanssa Jumalanpalveluksissa. ”Kun minä soitan,
siitä ei saa kirkkokansalle mainita.” Se oli ehto, joka pidettiin aluksi.
Varmuuden ja taitojen myötä alkoi tulla pyyntöjä esittää soolokappaleita.
Ehtoollismusiikki oli vaativaa soittoa. Harras tilanne, virheitä ei saanut
tulla. Kanttorin kanssa valitut kappaleet opeteltiin niin hyvin kuin
mahdollista. Rea antoi niihinkin ohjeitaan.
Sydän alkoi reistaamaan. Leposyke saattoi nousta yli 160
kertaa minuutissa ja työpulssi nousi melkein 250 lyöntiin. Tämä alkoi estää
esiintymisiä. Tampereella ravattiin kardiologisessa keskuksessa, suunniteltiin
leikkausta. Johtava lääkäri tutki tarkasti. ”Tässä on nyt sellainen tapaus,
jonka minä leikkaisin heti. Uusi menetelmä Ranskasta on otettu meilläkin
käyttöön. Minä ensimmäisenä alan niitä leikata. Siinä katetri työnnetään
reisivaltimosta sydämen luo ja katkaistaan väärät johtoradat. Minä en uskalla
leikata teitä, koska teissä on verenvuototauti. Sydämen alue on niin verinen,
että jos siellä alkaisi vuoto, niin te voisitte jäädä leikkauspöydälle.” Siihen
oli tyytyminen, lääkitys uusittiin, mukaan tuli ennen tuntematon sydänlääke.
Uuden koktailin vaikutus oli positiivinen, soitto ei kuitenkaan jatkunut
orkestereissä. Joitain sooloja Pekka kyllä soitteli, ylioppilasjuhlissa,
häissä. Sekin alkoi vähetä. Juupajoella Kitin luona oli kutsut. Sinne oli
kutsuttu vanhoja Kitin kavereita ja myös Pekka ja Paula. Päivällisen jälkeen
istuttiin salissa, ja Pekka alkoi soittaa jouluisia kappaleita. Yksi vieraista
oli musiikkiopiston rehtori Järvenpäästä. Hän kuunteli soittoa ja alkoi
pyydellä soittajaa Huilisti lehteen. Pekka kieltäytyi. Pyytely jatkui niin
kauan, että suostumus oli annettava. Mikäs siinä sitten, keskusteltiin Pekan
harjoittelusta, montako vuotta sitä oli kestänyt. Rehtori oli innoissaan.
Kotona tuli soitto, rehtori kysyi: ”Montakos vuotta sinä todella olet
harjoitellut?” Pekka muisteli ja vastasi ynnättyään ne vuoden, kun hänellä oli
ollut opettaja. Ei kuulunut rehtorista enää.
Kivenvierittäjä on mestari yllättämään, ja nyt tuli täyslaidallinen: muusikko, täyspäinen, ettei peräti ammattilainen. Vaikuttaa siltä, että mitä elämän aluetta Kivenvierittäjä kulloinkin "hoiteleekin", se tehdään täysillä ja perusteellisesti. Miten yhden miehen elämään voi mahtua näin monta täysaikaista osa-aluetta!
VastaaPoistaTarinana huilistiksi kasvaminen oli hieno, hyvin kerrottu ja elävästi etenevä, mukana Kivenvierittäjän tapaan ylläreitäkin - ja taas loistava lopetus, vaikka siinä olikin surullinen yhteys. On mielen uljautta kohdata suuri pettymys ja osata kääntää se voitokseen - ja huumoriksi.
Hyvä tarina, hyvin rakennettu.