Purjehduksen opettelua
Porin pursiseuran laiturissa kellui vanha puinen Hai. Sitä
olivat hakemassa Timo ja Pekka kotisatamaan Luvialle. Retki kestäisi päivän
verran, ensin ajo Raumalta Poriin, sitten purjehdus ja taas lopuksi autolla
Raumalle. Heinilän Olli oli automiehenä. ”Teille tuleekin aluksi rapsakka
tuuli, Porin aukon ylittämisessä laineet eniten käyvät, siitä eteenpäin olette
saariston suojassa.” Timo ja Olli tuon matkan olivat useasti tehneet, Pekalle
se oli uutta. ”Me kävimme aina Eeron kanssa Rihtniemessä tai sitten
Uudessakaupungissa. En tiedä, miksei tänne suuntaan koskaan ollut matka.” ”Morjens
nyt ja kiitos, olet sitten Laitkarissa vastassa.” Astelivat laiturille, vene
oli tuulen alla aivan mantereen vieressä. Sadevarusteet ja pelastusliivit sekä
hiukan provianttia oli mukana. Hyppäsivät veneeseen ja alkoivat nostaa
purjeita. Keulapurje oli melko pieni Haiden tapaan, varsinainen voima tuli
isostapurjeesta. ”Minä irrotan keulan ja siirrän venettä köydellä laiturin
päähän, että voimme tiukata purjeet.” ”Irrota vaan, mutta älä käy laituria
myöten, tule tänne sitlooraan.” Pekka hieman ihmetteli, mutta luotti täysin Timoon.
Hänen koko ikänsä kestänyt harrastus veneilyyn oli vienyt hänet aina Suomen
mestaruustasolle purjehtimisessa. Vettä hieman tihuutti, vetivät sadevaatteita
ylleen ennen irroitusta, Timo jätti kumihousut puolitiehen, Pekka veti takinkin
päälleen. Sadevaatteet olivat hyvät pitämään veden ulkopuolella, mutta
hiostivat heti sisältä, jos joutui enemmän työskentelemään. ”Mitäs meinaat?” ”Pakitetaan
tästä purjeella, kiristän hieman isoa, ole valmiina ottamaan keulan jalus
sisään, kun käännymme.” Tuuli otti purjeeseen kiinni ja alkoi työntää venettä
ulos laiturista. Taitavasti pinnalla ohjaten veneen keula alkoi kääntyä
oikealle, styyrpuuriin, kun kokka oli ohittanut vieressä olevan veneen perän.
Hai liikkui vielä taaksepäin, Timo irroitti perän poijusta, kiskaisi ison
jalustimen tiukkaan paapuurin halssille, tuuli tuli nyt toiselle puolelle
isopurjetta. ”Nyt jalus kiinni!” Pekka veti styyrpuurin puoleisen jaluksen kiinni
knaapiin vinssin kautta. Hai keinahti styyrpuurin lanteelle ja soljui äänettä
laiturin sivua veneitten peräpuolelta kohti avovettä. ”No niin, koulutus alkoi,”
mietti gasti ja veneen toinen omistaja. ”Saas nähdä miten paljon Timo viitsii
minua opettaa, kaikki otan kyllä vastaan.” Tuuli tarttui kunnolla niemen takaa,
keula alkoi kohista, vene nyökkäili vanhojen maininkien yli. Miesten naamat
säteilivät ensimmäisellä yhteisellä purjehduksella. ”Venda!” komensi kapu,
käänsi pinnasta kaikki oikealle, jolloin veneen kokka käännähti sulavasti
vasemmalla yli tuulen silmän. Gasti irroitti jaluksen, keulapurje lepatti
hetken valtoimenaan toiselle puolelle. Nyt kiristettiin paapuurin jalus. Iso
kääntyi puominsa varassa paukahtaen, sen jalus oli jo aluksi tiukattu sopivaan
kireyteen. Masto piirsi komean kaaren, oikealta vasemmalle veneen mukana tuulen
painamana. Parras painui aaltoihin ja Hai syöksähti uudelleen huimaan loikkaan.
Vene oli lehdessä myytävänä. Yhdessä sitä kävivät katsomassa
Porin keskustassa Kokemäenjoen kirkonpuoleisella rannalla. Myyjä oli saanut
perheeseen uusia jäseniä, ja hänen oli luovuttava veneestään. Näkyi hänelle
haiku tulevan, niin kovasti hän otti siitä viimeisiä kuvia. ”Tällä on voitettu
Suomen mestaruus, ja usein se on ollut palkinnoilla. On tuossa perämoottorikin
ja sille riki tuossa perässä. Paljoa sitä ei ole käytetty, aina purjeilla
mentiin.” ”Ei Hailla saa koneella ajaa kuin kanavassa.” Timo seilasi alusta
loppuun purjeilla. Joskus iltasella palatessa päivän reissulta merituuli
heikkeni kovasti. Siellä sitten lilluttiin niin kauan, joskus tuntikausia, että
päästiin laituriin. Hai ostettiin kahteen mieheen, Olli lupasi tulla ajamaan se
Pekan kanssa merelle pursiseuran laituriin. Arki-iltana irrotettiin köydet,
Olli kiskaisi peräprutkun käyntiin ja peruutti kivireunuksesta eroon, keula
alkoi lähestyä liian nopeasti laituria, Pekka ryntäsi keulaan antamaan jalalla
hieman joustoa iskulle. Aivan terävimmässä kärjessä oli ruostumattomasta
teräksestä tehty kaunis hela. Hieman se raapaisi graniitin pintaa
ponnistuksista huolimatta. Ei siitä mitään vahinkoa seurannut, keula
käännettiin virran suuntaan merelle. ”Täällä voi sitten uiskennella mitä
tahansa, jääkaapeista alkaen, niin että seuraa tarkasti, mihin ajat,” sanoi
Olli antaessaan pinnan hallinnan gastille. Veneessä on aina oltava kippari, ja
se oli nyt Olli. Hänellä oli kokemusta ja reitin tuntemus, samalla myös vastuu
veneestä ja miehistöstä. Ohitettiin Kirjurinluoto. ”Tänne tulee aina kesäisin
Jazzeille paljon veneitä mereltä. Asuvat sitten niissä pitkin laitureita ja
rantoja.” ”Jaaa, se onkin komea tapa kuunnella oman veneen kannella juhlia ja
katsella väenpaljoutta.” ”Tuolla on vihreä keppi, näetkös sen? Se ohitetaan
oikealta.” Seuraavana oli punainen keppi, se ohitettiin vasemmalta. Kepit
olivat väylämerkkejä, vasemmalla oli punainen ja oikealla vihreä, silloin kun
kuljettiin väylän suuntaan. Nyt mentiin väylää ulos, ja merkit oli otettava
toiselle puolelle. Jos ei tiennyt väylän suuntaa, niin se oli katsottava
merikortista, siihen oli piirretty nuoli osoittamaan oikean suunnan. Näitä
keppejä ei Pekka aiemmin ollut veneellään ohittanut, ja joutui näin aina
varmistamaan Ollilta oikean suunnan. Lähestyttiin Reposaareen menevää siltaa, sen
ali pääsisi vain silloin, kun siltavahti avasi väylän kulkijoille. ”Minä olen
soittanut aikaisemmin tulostamme, mennään vaan lähemmäs siltaa ja kierrellään
siinä, jos se ei heti aukea.” Silta-arkuista painui aika tuuli tulijoita
kohtaan nostattaen lyhyen ja terävän aallokon. ”Mennäänkö sillan jälkeen
purjeilla, siinä on vielä vähäsen matkaa?” ”Mikäs siinä, nostetaan vaan, sanot
sitten mitä on tehtävä.” Silta nousi, miehet nostivat purjeet, Pekka oli
edelleen pinnassa kiinni. Olli sammutti moottorin sillan kohdalla, hyppäsi
keulapurjeen kimppuun, tuuli tuli liian päin. Pekka ei osannut ottaa ajoissa
toista halssia, enää ei ollut veneellä voimaa kääntyä tuulen yli. Aallokko
alkoi painaa venettä päin sillan pengerrystä. Tilaa ei ollut enää kääntää maan
puolen halssille, ranta oli liian lähellä. Olli juoksi perään ja huikkasi
mennessään: ”Onko sinulla hyvä vakuutus tälle veneelle?” Hän laski moottorin
alas ja alkoi riuhtoa sitä käyntiin. Laineet löivät yli moottorin, vene tuntui menetetyltä,
kone ei käynnistynyt. ”Perhana, varmasti vesi kastelee sen, ei se lähde.” Pekka
oli jo aivan neuvoton, katseli kuinka Olli nytkytti bensaa koneeseen
ryyppyhanikasta. ”Nyt se ainakin kastuu liiasta bensasta.” Silloin kone
pärähti, pelastus koitti. Ajoivat hieman ulos rannasta, tiukkasivat purjeet,
sammuttivat koneen ja voimansa tunnossa antoivat tuulen kuljettaa.Säppi jäi oikealle, Yyterin hiekkarannat vasemmalle, Timo ohjasi kohti salmea ja Ryöväskeriä. Saarten suojassa maininki loppui miltei kokonaan, aallot pienenivät mutta tuuli jatkui puuskaisena jouduttaen matkaa. Välillä saaren takaa puuska otti kovempaa kiinni, vene kallistui mukavasti, vesi huuhteli miltei kannen tasalla, sitlooran sivusarja esti pärskeitä pääsemästä sisään. ”Meidän pursiseuran tukikohta on tuossa Ryöväskerissä. Siellä on luotsiasema ja tähystystorni. Meillä on siinä poijupaikkoja ja kunnon laituri. Sinne tehdään usein sellaisia päivän retkiä.” Veneitä tuli vastaan suojaisilla reiteillä, jokunen purjevenekin. Niitä kaikkia tervehdittiin, Timo taisi tuntea kaikki moottoriveneilijätkin. ”Katsos, tässä on maston huippu korkealla, korkeammalla kuin keulastaakin kiinnitys. Silloin saadaan iso trimmattua tuulen mukaan. Täällä takana vantissa on tällainen kukonjalaksi ristitty talja. Vantin toinen pää on mastossa aivan huipussa kiinni. Maston huippua saadaan taivutettua tällä kukonjalalla.” Mielellään Timo kertoili veneen trimmaamisesta, kilpailuissa purjetrimmaus oli ollut hänen tehtävänsä. Eihän tällä lyhyellä siirtopurjehduksella voitu monia asioita käsitellä, jotain painui kuitenkin Pekan mieleen. Maisemat olivat metsäisiä saaria ja kalliorantoja. Meressä oli paljon kareja, joten reitillä oli pysyttävä. Timo taisi nämä vedet ja karit jo ulkoa osata, merikortista seurattiin missä mentiin. Laitkari näkyi jo, vähäinen aukko oli vielä ylitettävänä, oikealle haarautui Raumalle menevä väylä.
Hyvä tarina uudesta elämänvaltauksesta. Outo maailma minulle (vaikka velipojalla oli komea purjepaatti), romanttiselta kuulostavaa ja taatusti jännittävää elämää merellä!
VastaaPoista"...Timo irroitti perän poijusta, kiskaisi ison jalustimen tiukkaan paapuurin halssille, tuuli tuli nyt toiselle puolelle isopurjetta. ”Nyt jalus kiinni!” Pekka veti styyrpuurin puoleisen jaluksen kiinni knaapiin vinssin kautta. Hai keinahti styyrpuurin lanteelle ja soljui äänettä laiturin sivua veneitten peräpuolelta kohti avovettä. ”No niin, koulutus alkoi,” mietti gasti..."
Ilmojen herrat puhuvat enkkua, merten kyntäjät svenskiä, onneksi kummallakin oma elementtinsä, ei törmäillä, heh heh.
Tähän kuuluu purjekieli oikeilla termeillä, mutta kyllä nyt tuntuu, että selvemminkin voisi sanoa. Katsotaan jatkoa, tulossa Ahvenanmaan kierto.
Poista