Tampereen Filharmonian
konsertti 21.4. -17
Ohjelmisto oli uutta
ja vanhaa. Samuel Barber (1910-1981) ja hänen sävellyksensä
Medelan kostontanssi op. 23A aloitti. Kapellimestarina toimi Michael
Francis, entinen kontrabasson soittaja London Symphony Orchestrassa.
Hyvin hän oli harjoittanut soittajat, työskentely oli jämptiä ja
vakuuttavaa.
Medeia alkoi
harvinaisesti harpun äänillä, siihen yhtyivät huilu ja
konserttimestarina toiminut Maria Itkonen. He veivät eteenpäin
eteeristä soljuvaa melodiaa. Marimban terävät iskut syttyivät ja
jousien rajut näppäilyt hiljenivät kysymykseksi: mitä, mitä.
Jouset myös antoivat vastauksen leveällä vahvalla soinnilla.
Piano, rummut ja oboe kajahtelivat elämän helppoutta, josta nopea
rumpusoolo palautti elämän kovuuteen. Hetken melodia soljui kuin
Amerikan syvän etelän soittajien kaikuina. Piano soitti
kaksitahtisia takapotkuja, edessä oli elämän kohiseva kuohu.
Esitys oli ensikuulemaltakin loistokas. Orkesterimme kykenee aivan
huippusuorituksiin, aloituksien yhtäaikaisuus, aksentit, viittausten
noudattaminen ja sointi, hämmästyttävällä helppoudella ja
voimakkaalla paneutumisella lopputulos oli loistokas.
Alexandra Dariescu,
pianosolisti aloitti Sergei Rahmaninovin (1873-1943) Rapsodialla
Paganinin teemasta pianolle ja orkesterille op. 43. Heti ensi
tahdeista kuuli todellisen huipun olevan vauhdissa. Juoksutukset,
tempon vaihtelut, voimakkuuden vaihtelut noruivat korvakäytäviin
laitoja koskettamatta. Konserttimestari Maria Itkosella ei ollu
jalassaan naulakorkoisia kenkiään. Klarinetti, huilu, trumpetti ja
käyrätorvi nousivat pääosaan pianon vaipuessa hetkeksi taustalle.
Levollinen pianosoolo palautti solistin suuruuden. Pianisti ja
orkesteri elivät yhdessä, huumaava lopetus.
William Walton
(1902-1983) Sinfonia nro 1 b-molli, kaksi ensimmäistä osaa menivät
jälkiä jättämättä. Kolmas osa Andante con malincolia alkoi
Annaleena Jämsän ylimaallisella huilun äänellä, johon klarinetti
vastasi. Esiin nousi tarttuva melodia, jossa oli kaikuja
Spartacuksesta. Koko kolmas osa kuulosti tutun oloiselta, hyvin
kauniilta elokuvamusiikilta. Hieman teema alkoi kiertää, soinnitus
oli kaunis ja orkesteri eli mukana soitossaan. Huilu lopetti osaan
vakuuttavaan sooloon jousien kanssa.
4. osassa tempo
tiheni, esiin nousi voimakkaita, loistokkaita osuuksia. Jouset
rauhoittivat menoa ja silloin huilut ja klarinetit löivät sen
harmonian yli ja soitto oli kaksijakoinen, kuin kykenemätön
päättämään suunnasta. Jouset kokosivat voimansa johon vasket
yhtyivät ja patarummut löivät tasoituksen. Loppu oli voittajien
juhlaa, lautaset antoivat lopun signaalin.
Olet jälleen saanut upota musiikin rikkaaseen maailmaan. Voin kuvitella, miten sielu kylläisenä saa palata kotiin.
VastaaPoista