torstai 27. huhtikuuta 2017

Kevään viimeinen Filharmonian konsertti -17

 


Tampereen Filharmonian konsertti 27.4. -17 Tampere talossa



Konsertti alkoi suoraan Bela Bartokin viulukonsertto nro 2:lla. Solisti oli Valeriy Sokolov, hänen soittonsa hurmasi. Viulun ääni ylettyi hyvin saliin, myös orkesterin voimallisempien osien aikana. Rouvali oli tehnyt hyvää työtä tämän balanssin saavuttamiseksi.

Aloitus orkesterille oli hapuilevasti kirjoitettu, kaksitahtisessa tempossa ei ollut mitään yhtymäkohtaa solistin osuudelle. Voimallinen viulun ääni hallkaisi tuon pienen epäröinnin, ja orkesteri pääsi hyvin tukemaan soittoa Rouvalin erinomaisessa ohjauksessa. Solistin viulu oli tykki, jota hän käsitteli huiman taiturillisesti. Ensimmäisen osan räjähtävä loppu suli toisen osan suloiseen aamuun. Ensimmäinen osa mentiin taidolla, toinen tunteella. Huilut, oboe ja klarinetti säestivät askeettisesti viulun tunnelmointia, kunnes viulun korkean huiluäänen välityksellä päästiin dramaattisempaan aiheeseen. Puupuhaltimet soittivat uuden aiheen viulun kanssa, joka vaihtui huilisti Anna-Leena Jämsän ja solistin uuteen teemaan.

Kolmannessa osassa intensiteetti nousi, käyrätorvet antoivat turvallista selkänojaa viululle, kunnes Silinskansin trumpetti räjäytti salin. Rummut ohjasivat solistin hurjaan lopetukseen.

Taputushuuman jälkeen solisti soitti meille ylimääräisen kappaleen. Se olikin oiva lopetus hänen osuudelleen illassa. Taiturillisuus nousi uudelle tasolle, viulun käsittely, äänien syttyminen kuin itsestään ja romanttinen ote soittoon ihastuttivat yleisön. Valeriy Sokolev esitti loisteliaan ja taiturimaisen finaalin. Se nosti ensimmäisen puoliajan muuten aneemisen sävelkielen loistoon.



Väliajan jälkeen kuulimme Igor Stravinskyn Tulilinnun, sarja orkesterille. Joskus käy niin, että hyvin nautittavan, taiturillisen solistin esityksen jälkeen orkesteri nousee samalle tasolle soittaessaan. Nyt niin kävi, heti ensi tahdeista alkaen. Sali täyttyi lämpöisistä sävelistä. Orkesteri saattoi Rouvalin johdolla paneutua vain itseensä ja yleisöön. Sordiino oli poissa. Viisosainen sävellys spoitettiin miltei putkeen, vain ensimmäisen ja toisen osan välillä oli pieni tauko. Se sopi hyvin, Santtu-Matias tiesi mitä teki. Hänen vaistonsa ja musiikillisuutensa osoittautui jälleen huippusuoritukseksi. Jyhkeät patarumpujen ja isorummun paukahdukset kiihdyttivät orkesteria ja yleisöä yhä yhtenäisemmäksi musiikilliseksi eläimeksi. Taputukset vain jatkuivat ja jatkuivat. Hyvää Japanin matkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti