- Lisään kuvat heti voidessani
Kannas,
muisteloja kolmannelta matkalta
24.2.2003
Matkamuistoja
12-14 heinäkuuta 2002 suoritetusta KOMPAS matkatoimiston
Järjestämästä Kannaksen matkasta. Matkareitti aikatauluineen
oheisessa esitteessä. Lahden linja-autoasemalle kokoontuivat Reino
Rajala, Endel Nord, Kalle Väänänen ja Vilho Turtiainen
sotaveteraanikuorosta ja meidän primus motorina tälle matkalle
osallistui Pekka Turtiainen. Lähtö Lahdesta tapahtui aikataulun
.-mukaisesti klo 8.10, kunhan ilmoittautuneet lähtijät oli
varmistettu ja meidät sijoitettiin auton etuosaan tilauksemme
mukaisesti. Kaunis aamu ja hyvä ilma suosi meitä matkan koko ajan.
Ensimmäinen
pysähdys kahvitaukoineen oli Kausalassa Matkakeitaan ravintolassa.
Kouvolaan saavuttiin klo 9.25 ja Lappeenrantaan KOMPAS
matkatoimistoon saavuttiin klo 10.50. Viime tarkistuksen
matkanjohtajien ja toimiston välillä ja matkaoppaaksemme
ilmoittautui Masa Mononen, veteraani, .joka heti ilmoitti tehneensä
yli 100 vastaavanlaista kiertomatkaa Karjalaan luovutetulle alueelle.
Lahdessa nimilistan kyllä vertasi rouva, jonka nimeä en kyllä
tullut tietäneeksi, mutta hänkin oli mukana koko matkan ajan. Ja
niin sitten lähdettiin ajamaan kohti Nuijamaan tulli- ja
rajavartioasemaa, klo 11.00. Rasalan tiehaara ohitettiin 11.15»
sitten Kähärilän kylän tie-haara ja Rapattilan tiehaara 11.25,
joten sitten olimmekin Konnun-suolla ja Nuijamaan tullissa 11.26.
tullimuodollisuudet 5 minuuttia ja niin passintarkastus tapahtui,
että tarkastaja käveli auton läpi, me istuimme paikallamme passi
avoimena, ja sillä selvä. Ja sitten jatkettiin matkaa Venäjän
tulliin ja ensimmäisestä puomista kello 12.40. Ja kun tultiin
Venäjälle, siirrettiin kelloja 1 tunti eteenpäin, jokainen omaan
tahtiinsa.
Passintarkastukseen
ja leimaukseen menimme yhteisviisumiin kirjoitetun nimiluettelon
mukaisesti nopeuttaaksemme virkailijan toimitusta ja passit
leimattiin. Samalla monet meistä kävivät vaihtamassa venäjän
valuuttaa. Myös linja-auton kirjat ja varusteet tarkastettiin ja
15.50 autoon noustiin ja ajettiin kilometri ja taas tarkastettiin,
että kaikkien passiin oli tullissa lyöty leima, tämä kaikki
15.53. Ja niin matka Kannakselle alkoi toden teolla. Pällin sulun
kohdalla ylitimme kanavan hetkeksi sen itäpuolelle ja Rättijärvellä
palattiin takaisin kanavan länsipuolelle. Ohitimme Nuijamaan
entisen tulli-aseman ja vielä kerran pikainen passintarkastus.
Juustilan
valinnassa oli myös tilaisuus vaihtaa ruplia, mutta pääasiassa
teimme tarvittavia muita matkahankintoja. Lähtö Juustilasta klo
14,45, ja Viipurin linnan jykevät muodot tulivat näkyviin klo
15.00. Tarkoitus oli ajaa suoraan läpi Viipurin, sillä ennen
saapumista Terijoelle, meidän oli määrä hetkeksi pysähtyä
Summan kylässä ja tutustua yhteen sotiemme ratkaisu-taisteluiden
maastoon. Ja niin tehtiinkin, ja tässä muutamia mieleen jääneitä
kohteita sikäli mitä Masa Mononen kertoili. Niin, ajoimme
kauppatorin laitaa ohi Pyöreän tornin, tulimme Salakkalahteen,
ohitimme hotelli Belvederin, Punaisen lähteen torin Kannaksen katua
myöten, ohitimme Tipulan eli tyttökoulun, Pyhän Eliaan kirkko jäi
vasemmalle, oikealle Lääninsairaala, Lastensairaala, entinen
Valion meijeri jäi oikealle ja saavumme Ristimäen kaupunginosaan.
Ajoimme huoltoasemalle auton tankkaukseen, mutta uskon sen
tapahtuneen siksi, että paikallinen yksitysyrittäjä sai
parkkeerattua Ladansa meidän viereemme, takakontti auki , päivän
varjo päälle, ja niin oli puskamarketti valmis palvelemaan
turisteja. Ja kyllä minusta tuntui, että Masakin vaihtoi tässä
ruplia, ja varmaankin edullisempaan kurssiin kuin tullikamarilla.
Aikaisemmilta
Karjalan matkoiltani kokemukseni on, että Iinja-auton kuljettajat
ja osa matkanjohtajiakin tuntevat jo nämä puska-markettien
yrittäjät ja tietävät keihin voi luottaa ja kertovat reittinsä
pysähdyspaikat, koska sama kaveri aina on Ladansa kanssa
tarvittaessa. Se siitä, tämähän ei ole tarkoitus saattaa kuin
tämän lukijan tietoon, ja on vain minun arvelujani.
Matka
jatkuu muistelmineen. Pysähdys 15-15 - 15.32. Olemme
Talikkalassa sitten Käremäessä, Laivateollisuuden telakka
oikealla ja tästä silta yli lahden, ja siirtolapuutarha-alue on
oikealla. Ohitamme paikan, josta johtaa tiehaara Johannes Virolaisen
kotikylään tästä vasempaan käteen. Ylitämme rautatien Viipuri
- Leningrad 15.46 ja olemme Sommeen kylässä. Täällä jäi
Viipurista irtautuvan armeijan kuormasto mottiin, joukossa yli 420
kuorma-autoa. Ei meidän oppaamme juurikaan kertonut taisteluista
eikä niihin osallistuneista joukko-osasioista, enemmän hän
kertoili siitä, minkä kylän ohi kulloinkin kuljettiin, ja siitä
minäkin.
Noin
15.50 olimme Kaislahden asemakylässä. Tästä lähti maantie
Uuraaseen, samoin rautatie satamaan. Maantie jatkuu Johanneksen
kirkonkylään, sitä ennen sijaitsivat Rokkalankoskella olleen
lasitehtaan rauniot. Ja tästä kohdasta käännyimme itäänpäin,
kohti Summan kylää, ja ohitimme venäläisten pystyttämän
taistelujen muistomerkin. Saavuimme Kaijalan kylään klo 16.05
Auton ikkunasta katsellen iso nytkin elävä kylä, paljon taloja,
hautausmaa vasemmalla. Ylitämme KOSENJOEN uutta siltaa, ja saavumme
vähitellen Viipuri -- Uusikirkko maantielle ja myös Summan kylään.
LÄHTEEN lohko ja SUMMAN lohko ovat kuuluisimmat
torjuntataistelupaikat Kannaksella, ja olisimme mieluusti käyneet
Lähteen lohkollakin, koska Endel Nord, joka oli osallistunut
jatkosodan taisteluihin Lähteen lohkolla, oli valmistautunut
selostamaan sitä. Summasta ei ollut Lähteelle linja-autokelpoista
tietä, joten siitä oli luovuttava. Noin 10 minuutin ajan
tutustuimme maastoon ja pataljoonan
räjäytetyn
komentokorsun edustalla me alkusanoissa mainitut miehet otimme
asiaan sopivat maljat näillä tantereilla taistelleiden veteraanien
muistolle. Suomalaisten muistomerkin tekstissä kerrotaan 226
vainajan leposijasta. Kylässä on myös venäläisten sotilaiden
muistomerkki.
Matkaa
jatkettiin, lähtö 16.46, ja Endel Nord selosti linja-autossa koko
matkaseurueen kuunnellessa Lähteen lohkon taistelut, sekä
joukkojemme irtautumisen sieltä. Kaukjärven kylässä olimme 16.52
ja Kaukjärvi näkyi oikealla. Kello 17.15 saavuimme Uudellekirkolle
ja pidimme pienen tauon, täällä toimi ennen talvisotaa useita
parantoloita ja nytkin kirkonkylä oli tavanomaista paremmin
hoidettu ja asuttu. Kylä on korkealla mäellä ja järvenrantaan on
syvä laakso. Kylään on pystytetty myös sankarihauta
suomalaisille sotilaille, 455 kaatuneen muistolle. Täällä näimme
ensi kertaa kuttulauman, jota poikanen kuljetti tienvartta myöten,
klo 17.35 jatkamme matkaa, tie on päällystetty ja kohtalaisen
hyvässä kunnossa.
Vammelsuuhun,
Suomenlahden rantaan saavuimme noin l7.50, ja Terijoelle, hotelli
Pohjolan Rivieran pihamaalle saavuttiin jo 18.00. Alue on panssari
verkkoaidalla suojattu ja portilla vartija hotellin puolesta.
Seurasi majoittuminen, mikä ei sujunut ilman pientä hässäkkää,
sillä eivät matkanjohtajat eikä oppaat olleet neuvomassa mihin
rakennukseen piti mennä, mutta kyllä kaikki majapaikkansa saivat.
Illallinen tarjottiin ruokasalissa kello 19.00. Ja se oli kyllä
venäläiseen tapaan maittava ja riittävä. Illallisen jälkeen
pidimme pienen jutustelutuokin Kallen huoneessa. Kalle oli ihme
kyllä hankkinut pientä suolaista naposteltavaa palanpainikkeineen
ja ilta kului rattoisasti. Kiitos Kallelle.
Lauantai
15 07.2002 Kaunis aamu. Aamupala hotellin ruokasalissa kello 8.00.
Ja se oli runsas, puuroineen, nakkeineen, kahvineen ja tsajuineen.
Ja niin noustiin taas linja-autoon, matkalaiset varmistettiin
nimilistasta, hotellin portti avattiin, ja 9.10 läksimme Terijoen
rantaa myöten, jota riittää aina 24 kilometriä, kohti matkamme
varsinaista kohdetta, KRONSTADTIN linnoitusta. Oppaaksemme
ilmoittautui Valentina, Aunukselainen kansakoulunopettaja, joka
opiskeltuaan Suomen kielen, teki, opaskierroksia Kronstadtiin
kesälomiensa aikana. Hotellistamme oli 4 kilometriä Terijoen
keskustaan, josta erotimme remontissa olevan ravintola Hirven. Tältä
kohtaa vie rantabulevardi suoraan Terijoen kylpylärantaan.
Ohitamme Terijoen, talvisodan aikaisen O V Kuusisen
hallintorakennuksen.
Saavumme
Kellomäkeen ja sitten Kuokkalaan 9.50. Ohitamme Ilja Repinin
asuintalon, joka jää vasemmalle. Kääpän suvun kauppatalo,
nykyisin miliisin virkatalo jää myös vasemmalle. Tien oikealle,
rannan puolelle jää SNS:n aikanaan rakennuttamat rakennukset,
joissa toimii nykyisin turistimajoitusta, Aiemmin ne tulivat
tunnetuiksi SKDL:n opistoina. Olemme Ollilassa, saavumme
Valkeasaarelle 9.56 ja Rajajoelle 9.58. Olemme siis Siestarjoella.
Siestarjoki sijaitsee 52 kilometriä Pietarista, Suomen rajalla.
Kaupunki perustettiin Pietari Suuren käskystä vuonna 1724,
alueelle jo vuonna 1714 perustetun ase- ja ankkuritehtaan ympärille.
Aikoinaan se kuului Pietarin kuvernementtiin ja omisti maa-alueita
Lintulassa, Kyyrölässä, Raivolassa ja .Kivennavalla. Alue kuului
vuosina 1812 - 1864 Suomeen, jolloin se liitettiin 1864 takaisin
Pietarin kuvernementtiin korvauksen lupauksella. Nykyisin kaupunki
on suosittu pietarilaisten lomailukaupunkina. Kaupunki on myös
saanut synkän maineen, koska tänne on haudattu pietarilaisista
vankiloista tuodut tuhannet kuolemaantuomitut teloitettavaksi ja
haudattavaksi.
Oppaamme
mukaan yli 40 000 teloitettua on täällä saanut viimeisen
leposijansa. Ei Valentina tätä historiaa selostanut, sen ole
ottanut vanhasta historiankirjasta. Pääkatu, jota myöten
ajettiin, oli hyväkuntoinen, varrella oli kerrostalojakin,
mehiläispesiä, kuten Valentina niitä nimitti. Ylitimme rautatien,
pitkä katko puomeineen. Oikealle jäi palo-asema, jossa palvelee
Valentinan poika. Kaupungin tärkeimpiä tuotteita on HIRVI-vodka.
Tehdas jäi vasemmalle. Ylitämme Siestarjoen klo 9.49, ja
Kronstadtiin johtavalle patorakennelmalle saavuttiin klo 9.55. Pato
on 25 kilometriä pitkä ja siinä on 6 mahtavaa sulkuporttia veden
virtausta varten.
Kronstadtin
linnoitus l7 eri linnaketta, on perustettu vuonna 1703, jolloin
meritie Pietariin sulkeutui. Kronstadtin lahti on matala, täynnä
hiekka särkkiä. Vuosina 1875 - 89 kaivettiin 7 metriä syvä
kanava, jolloin meriliikenne Pietariin Suomenlahdella avattiin.
Reino,
Ville ja Endel Cronstadtin kasematin päällä, takana Pietari
horisontissa
Pieni
pysähdys ja kiertokävely kello 10.14. Olemme saarella ja
lentokenttä jäi oikealle ja majakka vasemmalle. Tutkimme hetken
yhtä linnaketta. Täältä näkyy hyvällä ilmalla Pietariin, ja
Oranienbaumista Kronstadtiin rakennettavan patorakennelman eli
ohikulkutien työmaa on myös näköpiirissä, Kello 10.42 lähdemme
sitten varsinaiseen Kronstadtin kaupunkiin. Kaupunki on ollut
linnoituskaupunki ja niin muodoin varuskunta-kaupunki, vain
laivaston varuskunnan tarpeita varten ja vasta toisen maailmansodan
jälkeen sinne on laskettu siviilia- sutusta. Kaupunki sijaitsee
Retusaaren itäpäässä pinta-ala saarella on 12 km kertaa 2.5 km.
ja asukkaita noin 50.000. Ohitamme kuivatelakan, elementtitehtaan,
liha jalostamon, merikadettikoulun, johon ilmoittaudutaan 11
vuotiaana. Ajamme Lenininkatua, joka on 1,555 km pitkä. Ohitamme
Sinebrychoffin talon olemme sinisellä sillalla, Menschikovin
italialaistyylinen palatsi jää oikealle, ohitamme Laivastokeittiön
ja tulemme Kronstadtin taas yhdelle kuivatelakalle. Satamaan johtaa
puistoalue, jossa on
tyypillinen
muistomerkki, Pultavan taistelun voiton kunniaksi pystytetty.
Satamassa lukematon määrä sota-aluksia, kaikki vuosikausia sillä
maanneita. Komea näky sinänsä. Kello 11.55 kokoonnumme autoon
ja matka jatkuu 4 km pitkää valuraudalla päällystettyä katua
myöten ja saavumme Ankkuri -aukiolla. Kaupunki on säännöllisesti
rakennettu, kuten varuskuntakaupungit yleensä, samoin siisti, eikä
kerjäläisiä tahi taskuvarkaita tavattu. Ankkuriaukion laidassa on
vuosina 1905 - 15 rakennettu kirkko, 5000 henkeä mahtuu istumaan.
Kirkkokuntaa tai niemeä en muista. Täällä on myös Makarovi
patsas, jossa palaa ikuinen tuli sankarivainajien muistoksi. Kello
11.50 aloitamme kauppakäyntitauon ja muutenkin tutustumistauon, ja
käsky kävi, että 15.50 auto lähtee kohti Terijokea.
Kauppahalli
oli erikoinen, lankkuaidalla suojattu kortteli, ja sen alakerta,
kadunvieritiloineen oli varattu myymälöille. Kävelimme ympäri ja
totesimme, että dollari oli paras valuutta ostosten tekoon
Tavaravalikoima oli jos ei hyvä, niin tavanomainen. Pekan kanssa
aloimme etsiä kioskia, jossa saisi ostaa kahvikupin, siis juoda
kahvia, mutta ei vaan löydetty, joten oli tyytyminen olutkolpakkoon
lähipuiston kioskilla. Istuimme pöytään, jossa istui kaksi
rouvaa myös olutlasien kanssa. Tervehdimme, totesimme, että he
eivät puhuneet muuta kieltä kuin Venäjää, ja me luettelimme
kaikki venäläiset sanat lukusanoista lähtien mitä vaan osasimme.
Sen verran kuitenkin saimme selville, että he olivat sisaruksia,
kotoisin Novgorodista ja olivat tulleet äitiään tapaamaan tänne
Kronstadtiin. Hän ilmestyikin pian ja me sanoimme dasvidania.
Teimme pienen kierroksen torilla ainakin Pekka osteli monenlaisia
mausteita ja siinä olisi kyllä saanut olla videokamera toteamassa
käsillä puhumisen herkkyyttä ja mausteiden haistamista ja
tunnistamista. Ja sitten autoon.
Auto
starttasi 15.55, palasimme samaa reittä mitä tultiinkin ja
Rajajoella Vanhan rajan muistomerkillä olimme 14.57 Valokuvia
otettiin ja kello 15.10 lähdettiin kohti Terijokea ja hotellia ja
tottakai jo tähän aikaan päivästä kohti ruoka-salia ja
päivällistä.
Kokoonnuimme,
Rajala, Nord, Väänänen, Pekka ja minä ruokasaliin ja kyllä
ateria maittoikin.
Terijoen
yössä vas. Reino, Ville, suomal. rouva ja Pekka
Päätimme
sitten aterian jälkeen lähteä rannalle katselemaan ranta-elämää.
Valtasimme pienen rantapaviljongin, hankimme parit pullot
valkoviiniä ja ilta kului rattoisasti toki hieman laulelimmekin ja
saimme tottakait seuraakin, sillä rannalla oli muitakin
lauluhaluisia turisteja Yllätykseksemme tarjoilu rannalla loppui
kello 24.00 ilman varoitusta ja me tottakai me vähin erin palasimme
huoneisiimme»
Pekan
ottama kuva laulajaisista, Reino ja Ville rouvien ympäröiminä
Sunnuntaiaamu
14.07-02
Kaunis
aamu tänäänkin. Aamupala on nautittu ja autoa lastataan, lähdön
piti tapahtua klo 9.00, mutta tokihan aina jotakin viivytystä
sattuu. Matka suuntaa pohjoiseen Kivennavalle johtavaa tietä»
Ohitamme Lintulan luostarin, Eeli Niemisen kotipaikka jäi
vasemmalle. Ohitimme Jalkalan tiehaaran, uuden, Pietariin johtavan
tien, Lintulan järvi jäi vasemmalla,
Polviselän
kylässä olimme klo 9.50 ja Kivennavan kirkonkylään saavuttiin
klo 9.55. Asuttu kylä, jopa kerrostalojakin.
Käännymme
täältä kohti Muolaan kirkonkylää. Kivennavalta johtaa tie myös
Rautuun ja sen tien oikealla puolella ovat Seppälän kylä, Kekrala
ja Siiranmäki, Ankarat torjuntataistelut käytiin jokaisessa
kylässä.
Seuraavaksi
saavumme Vääränmäen kylään noin klo 10.10.Tästä erkanee tie
Valkjärvelle. Matka jatkuu kohti Viipuria ja Kyyrölään saavumme
klo 10.20, ylitämme joen ja ajamme Muolaan kirkolle. Muolaassa on
10.000 asukasta ja pidämme pienen tauon.
Palaamme
Kyyrölän kautta Viipuriin johtavalle maantielle, Oinaalan tiehaara
johtaa vasemmalle, saavumme Sudenojan kylään klo 11.10. Tästä
erkanee maantie kohti Sortavalaa, meidän matkastamme nähden
oikealle, ensin Kuusa, sitten Äyräpää. Oinaalassa on
ortodoksiseurakunnan kirkon rauniot, niistä erottuun vain risti.
Muolaan järvi on vasemmalla ja me saavumme Hotakkaan 11.15 ja
Ylä-Hotakkaan klo 11.25 Viipuri - Pietarin uusi moottoritie on
näillä kohdin työn alla. Viipurin rajalle saavumme Kamaran,
Pienperon, Suur-Peron kautta.
Ihantalan
kirkon raunioilla vas. Reino, Endel, Pekka ja Ville
Joitakin
maamerkkejä matkan varrelta: venäläisten rakennuttama
vapauttajapatsas ( venäläinen sotilas ), Pyhän Eliaan kirkko,
ylitämme Pietariin johtavan ratapihan siltaa pitkin ja olemme
Heinjoen tiehaarassa, ohitamme Markovillan kadettikoulun, kohtaamme
taas Viipurin ohitustien rakennustyömaan, ja Kärstilän järvi
tulee näkyviin oikealta, kello on 12.00 ja venäläisten
tarkastusasema. Viiden minuutin neuvottelun, rahastamisesta
kuitenkin oli kysymys, rajavartija suostuu avaaman puomin ja
pääsemme jatkamaan matkaa Portinhoikkaan ja siitä Ihantalaan,
matkamme toiseen kiinnostavimpaan paikkaan, paikkaan, jossa meille
kaikkein tärkein torjuntavoitto saavutettiin Valitettavasti mitään
taistelukuvausta ei ollut ajan puutteet takia mahdollista antaa, ja
tuskin matkanjohtajat olivat valmistautuneetkaan. Kuitenkin tämän
selostuksen alussa mainitut henkilöt nauttivat Ihantalan kirkon
raunion rappusilla muistomaljat näiden kunnaiden sankarivainajien
muistoksi ja isänmaan tulevaisuudelle. Tästä palattiin takaisin
Viipuriin kauppatorin laidalle Pyöreän Tornin viereen.
Me
aiemmin nimeltä mainitut matkalaiset suunnistimme heti Pyöreään
Torniin päivälliselle, joka jo maittoikin pitkän matkan jälkeen.
Ruokasali oli hiljainen, mutta meidän kaikkien ihastukseksi siellä
oli pieni orkesteri, joka pyynnöstä soitti meidänkin
kysymiä kappaleita.
Pieni
kierto torilla, ja sitten autoon. Matkanjohtajat suorittivat passien
jaon ja matka kohti Suomen rajaa alkoi. Toki siinä tarvittiin usea
passintarkastus, leimaus ja leiman tarkistus, mutta Nuijamaan
passintarkastuksessa olimme klo 15.15. Tax Free kaupassa loput ruplat
vaihdettiin tuliaisostoksiin. Helpottunein mielin saavuimme Suomen
puolelle, muodollisuudet olivat mutkattomat ja Lappeenrannassa
hyvästeltiin matkanjohtajat, poikettiin Luumäen motellissa kahvilla
ja kotona Lahdessa oltiin noin klo 21.00 jälkeen. Kaikille kiitos
seurasta.
Ville
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti