Leif Segerstam
aloitti Jean Sibeliuksen Sarja näytelmästä Pelleas ja Melisande
op. 46. Miten suloista musiikkia. Vuonna 1905 ensiesitetty näytelmä
Sibeliuksen johtamana hullaannutti yleisön silloin, ja teki saman
vaikutuksen Tampereen yleisöön. Tuntui kuin olisimme palanneet
tuohon hetkeen, vaikuttuneet sävelistä ja niiden niin meidän
tuntoihimme sopivina. Traaginen tarina maalautui eteemme Leifin
johtaessa, soittajien lumoutuessa musiikin vangitsevuuteen.Linnan
portilla oli varovainen aloitus, Melisande tuotiin esiin kesäillan
kuulaudessa ja lämmössä. Jatkettiin meren rannalle, puiston
lähteelle. Nyt pääsi oboe esille, Heikki Pöyhönen johdatti
teemaa hurmaavalla äänellään, solistinen osuus oli ehkä
vaikuttavin, mitä olen oboelta kuullut. Pelleas kuoli veljensä
kädestä ja Melisanden kohtalo oli myös vaipua manan majoille
viimeisessä osassa. Kuulimme ja näimme suorastaan sen liiman,
tarinan sävelletty meille ja koko maailmalle, joka kohotti meidät
suomalaisiksi.
Lavalle asteli Juho
Pohjonen, nuori itsensä läpi lyönyt Taituri. Einar Englundin
Pianokonsertto nro 1 sai esityksen, joka nousi säveliltään ja
tunnelmaltaan Sibeliuksen rinnalla. Kolme osaa,
Allegretto,Larghissimo ja Allegro moderato, jotka soljuivat Pohjosen
sormista, saivat yleisön melkein keinahtelemaan. Tekniikka oli
vähäeleinen, sormet liikkuivat niukasti mutta tarkasti. Valtava ero
Olli Mustoseen. Solisti esitti taputuksien saattelemana vielä
ylimääräisen. Sen sävelkulku hyvin komppasi Englundin konserttoa.
Näin ennen
puoliaikaa huokailimme esityksistä, niiden koskettavuudesta ja
merkityksestä.
Puoliajan jälkeen
meidät täräytettiin tuoliimme. Leif Segerstamin Sinfonia piccola
nro 308 alkoi ja jatkui ilam johtajaa. Segerstam oli orkesterin
sivussa taka-alalla flyygelin ääressä, mistä hän kuunteli,
katseli, hymyili ja soitti orkesterin mukana. Pulsatiivinen teos,
siis ilman tahtiviivoja, alkoi jousiston pulssilla, samalla iskulla
alusta loppuun, melkein. Siitä tuli stahanovilaisen terästehtaan
tulikuuman, punahehkuisen raudan taonta. Porvoolaisen
perinnerautakaupan varastosta alimmasta laatikosta Leif oli hakenut
loput nuotit. Viiden kilon pajavasara, jänisrääkkä, Pietarin
peltikaton palaset, pitkävartinen puunuija, patarummut ja muut
pienemmät kalistimet ja kilistimet sitten paukautteli ääniään
tämän jousiston ruohomaton päälle. Ilman tahtiviivoja, jotensakin
kuin halutessaan. Konserttimestari antoi alun, nousi seisomaan kahden
muun rytminvaihoksen jälkeen antamaan merkin uuden teräsharkon
takomisesta. Kerran alun antoivat huilu ja klarinetti, nousivat myös
seisomaan. Näyttämötaiteellinen osa siellä loppupuolella oli
annettu yhdelle lyömäsoittajista puunuijineen. Aiemmin hän oli
lyänyt sillä näyttävästi permantoon, tällä kertaa hän esitti
voimakasta lyöntiä, mutta ei kalauttanut nuijjansa permantoon. Leif
tuli sitten eteen ottamaan aplodit vastaan. Muutaman kerran häntäkin
nauratti.
Eino-Juhani
Rautavaaran sinfonia nro 7, Angel of light palautti meidät
ensimmäisen puoliajan tunnelmaan. Jousisto aloitti, puhdas, kirkas,
teema liikkui eteerisenä. Siihen liittyivät puhaltajat. Rautavaara
onnistui tempaamaan meidät ihailijoikseen. Tranguillo, Molto
allegro, Come un sogno ja Pesante, neljä osaa loppuivat, olisimme
kuulleet sitä lisää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti