Hämmästyttävä
Kriikku
Perjantai-illan
Sinfoniettan konsertti Tampereella oli hiuksia nostattava. Kari
Kriikku klarinetillaan hypnotisoi yleisönsä. Jukka Tiensuun
säveltämä Puro, konsertto klarinetille ja orkesterille alkoi heti
täysillä. Kriikku vetäisi keuhkonsa täyteen ja päästi
soittimensa leijumaan. Korkea ja läpitunkevä ylääni jatkui ja
jatkui sellon hivelevällä pohjavireellä. Tavaton oli Kriikun voima
ja taitavuus, suorastaan hurmoksillinen. Yleisö tempautui otteeseen,
jousisto soitti taustaa, jossa puupuhaltimet ryntäsivät eteen,
rytmi muuttui äkisti, avautui näkymä takomoon Kemissä.
Avaruusolion ote Kriikun klarinetissa piti otteessaan, josta jouset
yrittivät auttaa solistia ahdingosta. Hetken jo tuntui, kuin solisti
olisi onnistunut, vaan jousisto itse jäi vangiksi samaan teemaan.
Kriikku tempaisi matalan rekisterin avulla reiän ansaan, jousen
työnnällys ja isorummun merkki ja Kriikku hyppäsi toiseen
maailmaan, iloon ja vapauteen. Klarinetti soi kuin kolme soitinta,
päästi ilonsa irti ja lentoon. Matala rekisteri ja käsittömät
äänet alkoivat jalan naputukset. Kriikku sai soittimestaan kaksi,
jopa kolme ääntä samaan aikaan. Yhdellä kädellä hän hallitsi
soittimensa levittäessään vapaan kätensä sivulle suoraksi sormet
harallaan. Kari Kriikku. Tällaisena olen hänet tottunut näkemään.
Aina jokin yllätys fyysisesti. Nyt hän vaipui soiton vaimetessa
istumaan klarinetti aivan hävisi hänen jalkojensa väliin ja soitto
hiipui. Solisti nousi seisomaan ja kaksiääninen klarinetti huumasi,
kunnes antoi orkesterille luvan lähteä mukaan. Kapellimestari John
Storgårdin käsissä orkesteri pysyi hyvin rintamassa, kunnes
konserttimestari viulullaan antoi tukensa solistille, joka taas
täräytti viulun hiljaiseksi ja vaikeni sitten itsekin.
Hämmästyttävän Kriikun rinnalle ei maailmasta moni nouse.
Illan aloitti Lauri
Ikosen sinfonia nro 5. Jouset aloittivat hiljaa, yksinäinen oboe ja
käyrätorvet liittyivät ja sitten teos tärähti käyntiin. Nyt
kaksi oboeta klarinettien tukemina veivät teemaa kauniina helinänä.
Seesteinen jousisto, kuin autereen hiljainen häviäminen. Vasket
tööttäsivät tunnelmoinnin lopettamiseksi, kunnes patarumpu antoi
voimansa jousiston käyttöön, ja muu orkesteri yhtyi.
2. osa alkoi sellon
rauhallisella teeman esityksellä, koko jousisto toisti, kunnes taas
oboe taas aloitti uuden ajan. 1. viulun teema kiersi altoille ja
takaisin, kunnes siihen yhtyi koko jousisto. Soitossa oli
yhtymäkohtia Tuonelan Joutsenen tunnelmaan. Patarumpu antoi synkän
merkin konserttimestarin sooloille. Ne soivat eteerisen kauniisti, ja
harput yhtyivät mukaan helinään. Nyt huilut ottivat suunnan
eteenpäin klarinetin kanssa, kunnes oboe vei osan loppuun.
3. osa alkoi taas
oboella, taianomainen ääni, jota jouset nopeasti tummensivat
väkevyydellään alttojen helpottaessa hetkeksi. Äkisti koko
jousisto ryntäsi eteen vaskien auttamana, ääni kohosi ja sai
pelottavan tunnun, johon taas oboe antoi huilun tukemana uuden
suunnan. Osassa taistelivat riemu ja rauha kiireen ja painokkuuden
välillä. Lautasten valtava paukahdus antoi johdatuksen finaaliin,
jonne jouset juoksivat patarummun rytmittäessä. Hyvin
mielenkiintoinen sinfonia, selviä yhtymäkohtia Sibeliuksen
musiikkiin, eritoten oboen käytössä tunnelman luomisessa.
Väinö Raution
Kuutamo Jupiterissa, Fantastinen sävelrunoelma orkesterille op. 24.
Vasket ja puupuhaltimet aloittivat taivaalle kiipeämisen, sellot
kysyivät ihmeissään, että minne? Hetki kiitoa, kaikki soittimet
mukana, kunnes harput rauhallisesti muuttivat kiipeämisen.
Aurinkotuuli törmäsi matkaajiin, ja käyrätorvet pelastivat
tuhosta. Riemu saattoi ryminällä rääkyä, taas harput
harmonisoivat neuroottiset soittimet. Hetken matkaa jatkoivat
soljuvaa soittoa puhaltajien tuella. Bassoklarinetti tempaisi otteen
ja antoi rauhallisen suunnan. Oli päästy perille, jota juhlisti
piccolon terävät äänet. Mutta hetki Jupiterin takana, ja
aurinkotuuli tempaisi taas rynkyttävään otteeseensa. Pian kulku
tasoittui, ja bassoklarinetti antoi soitollaan vankan pohjan, ja
osoitti, ettei ole mitään hätää. Piccolo soitti omiaan Planmanin
käsissä ja saattoi teoksen loppuun.
Leevi Madetojan
sinfonia nro 3 lopetti illan ohjelman. Kuulijat olivat jo aivan
hengästyneitä ja kuumissaan, mutta vastaaottavaisina. Alkuäänenä
oboe, huilu ja klarinetit antoivat terävän merkin muille että taas
mennään. Jousisto soitti takaisin oboen teemaa kuin kesäpäivää.
Kapellimestari vei varmoin ottein klassisen sisälle, antoi merkin
huilulle ja oboelle uudesta teemasta. Jouset ottivat kiinni ja soitto
hiipui.
2. osa alkoi
huilujen kauniilla pohjavireellä, johon jousisto liittyi. Kaunis
käyrätorven ja huilun vuorottelu, jouset hyppäsivät mukaan
purjeveneeseen, ja tuuli alkoi keveästi viedä. Huilu palasi
teemaan, jouset muuttivat sen pohjaääneksi Oboe alkoi varioida
teemaa, huilu hyväksyi ja muu orkesteri hyppäsi mukaan. Fagotit ja
tuubat antoivat hienon lopetuksen.
3. osa alkoi
eloisasti, kuin kaksinkertaisella teemalla allegretto. Trumpettien
kuulas soitto aloitti, huilut vastasivat ja jousisto yhtyi menoon.
Huilu soi ja oboe otti kiinni lyhyemmin iskuin. Nyt alkoi iloinen
alamäkiluistelu, joka äkisti katkesi kahvilan kohdalla. Trumpetit
ja pasuunat antoivat lähtömerkin rauhalliseen liukuun, kunnes
patarumpu varoitti äkisti. Siihen yhtyivät puhaltimet ja sen
viimeistelivät rummun vahvat iskut.
4. osa Pesante alkoi
suloisesti, kunnes kapellimestari terävöitti otettaan kahden tahdin
ajaksi. Tunnelma muuttui keinunnasta askellukseksi eteenpäin. Nyt
mennään. Kepeys oli mukana, tarmoa enemmän ja tempo kiihtyi kuin
olisi tullut kiire kotiin. Viimeinen mäki näkyi soittajien edesä,
mäki ylös, raskasta on, levähdetään. Ja sinfonia oli perillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti