Scyllan kunnostus
Kiinnostukseni puiseen purjeveneeseen sai alkunsa
norjalaisesta vuonoveneestä, ”Göi”, kapeasta 9 metrisestä
merineulasta. Sain oppia purjehtimaan sodanajan tykkiveneen päällikön
opastuksella Raumalla 60-luvulla, hän oli tuonut veneen Vaasasta.
Sisämaan
asukille tuon veneen sulava äänetön kulku oli kutsu purjehduksen
pariin. Mahdollisuus omaan veneeseen merellä syntyi kimppaveneen
muodossa, nostalginen Hai tuli omistukseemme Porista. Timo oli jo
ikänsä purjehtinut, koetti minuakin opettaa…
Moottoriveneitä
oli perämoottoreista keskimoottoreihin, puusta alumiiniin. Viimeisin
oli Uudessakaupungissa tehty fiskari, jonka remppasin puuosien
osalta.
Peräkannen
toisen puolen uusin lehtikuusella ja tapitin sen rimojen läpi. Vanha
kansi oli tehty liimaamalla pahvin päälle. Alarakenteet olivat
edelleen neitseellisen ehjät, kunnia tekijälle.
Haita seurasi
useita veneitä, sekä merellä että järvillä. Eläkepäivien
koittaessa 2006 sain mahdollisuuden aloittaa merielämä uudelleen.
Nyt hain
Scyllaa. Kolmea kävin katsomassa, yhden ostinkin, Suomenlinnasta, ja
saman tien peruimme sovussa kaupat. Mastossa oli paha lahovika.
Uusi ilmoitus
oli netissä, ja minä ajoin heti Lappohjaan, Scylla! Veneeseen
kiivettyäni, se oli telakalla, ostopäätös syntyi. Risto oli
seilannut ja aloittanut perusteellisen rempan. Sitä oli kestänyt jo
vuosia. Hilkkua vaille valmis runko odotti koneistusta, sähköistystä
ja heloitusta. Hilkkua oli sekä sisällä että kannella. Masto oli
kunnostettu ja lakattu, puomi vaatii täysrempan, samoin saalingit.
Puomin vein Siuroon Anssille. Hän laittaa sen puuvalmiiksi, minä
sitten lakkailen sen kotona. Heloitus jää kevääseen.
Laitan isoon
purjeeseen kaksireivijärjestelmän, yksin sitroodasta hoidettavaksi,
narureivit. Samoin vedän puomin alasvetäjän säädön sitloodaan.
Siinä on
”Susanna”, valmiina siirrettäväksi. Masto on veneen vieressä,
saa nähdä, miten rikaus keväällä onnistuu. Vinssit pois,
nostinten, vanttien, sähkön, vindeksin asennus. Plokien paikat ja
nostinten ja reiviköysien suuntaaminen taittopyörien avulla
kajuutan katon takareunan vinsseille.
Olin saanut
telakkapaikan Skåldöstä EX-Marinesta, ja sinne vene oli vietävä.
Siellä myös tehtäisi kunnostustyöt, joita en kotona voisi tehdä.
Putkien läpiviennit, vinssien asennukset, sähkötyöt wc:n ja
septitankin asennus, sähköpääkeskuksen rakentaminen.
Purjeet vein
tarkastettaviksi ja mahdollisesti kunnostettaviksi Tampereelle.
Soittavat
sitten.
Isosta
Scyllasta Suomenlinnassa kauppa peruuntui viime hetkellä havaittuun
maston lahovikaan. Huipusta oli valunut vuosia vesi maston sisään
lahottaen tyven noin 60 cm matkalta. Harri Saksala ehdotti kaupan
purkua, johon sitten suostuin, päivän harkittuani.
Masto olisi
ollut kunnostettavissa, uudenkin olisi saanut, mutta seuraavaksi
kesäksi. Keijo kyllä lupasi korjata vanhan, mutta aikaa siihen
menee. Minä halusin merelle heti.
Savonlinnassa
oli pikkuscylla vesillä. Purjehdin sillä pätkän, ja varmistuin
halustani saada Scylla. Ei kuitenkaan tuota paattia, liikaa töitä.
Etsintä
jatkui, Helsingissä oli seuraava pikkuscylla. Ajoin sinne, mutta voi
kauhistus, telakointi oli ollut huolimaton. Laidat olivat painuneert
mutkalle!
Kesä kului,
ja tuntui jo siltä, etten purjehtisikaan. Silloin Oulussa vene alkoi
kiinnostaa, ja sen ostin. Muoviveneen, ja myin pois. Melkoinen
purjehdusseikkailu sitä ennen vahvisti edelleen uskoani meren
vetoon.
Helmsman 26
lujitemuovivene, seilasin sen Osmon kanssa Kokkolasta Kristiinakaupunkiin ja sieltä Tammisaareen ja ostajan
kanssa Turkuun.
Sain
”Susannan”, Liljan ja Nybergin veistämän klassikon. Kunhan vaan
kunnostus saatettaisi loppuun ja päästäisi merelle!
”Susanna”
teltassa Lappohjassa. Kyljet on kunnostettu, mutta lähempi
tarkastelu osoittaa niissäkin vielä töitä riittävän kevääseen.
Runkolautojen saumat on jyrsitty ja tiivistetty sikalla, maali on
hieman rispaantunut saumojen päällä. Pohja on maalattu kertaalleen
pohjavärillä. Se on maalattava vielä keväällä uudelleen.
Peräsin on
tehty vaneerista, kaunista työtä, kuinka kestänee. Apuportaat
eivät oikein istu puuveneeseen, muovia kun ovat. Niiden vaihtaminen
on kuitenkin vasta viimeisiä töitä. Peräsimen vedenalainen osa
vaatii vielä huomiota, reunat tulee vahvistaa ennen vesille laskua.
Potkuria varten tehdyn aukon riittävyys ratkeaa vasta vesillä.
Peräsin on kiinni neljällä saranalla. Niissä on vielä hiukan
trimmaamista. Pulttien reiät ja pultit on saatava linjaan ja klappi
pois.
Moottori on
alkuperäinen Pukh, 1 sylinterinen diesel. Sen kunnosta ei ole mitään
tietoa. Ainakin se pyörii. Vaihde, akseli ja potkuri ovat
paikoillaan. Laturi on rikki, hallintalaitteet ja sähköt ovat
kaikki irtonaisena pussissa. Saan mahdollisesti Pekalta,
Scyllapurjehtijalta hänen veneensä sähkösuunnitelman avukseni.
Ensin vedetään pakollinen johdotus lampuille ja koneelle, kunhan
vaan saan sähköpäätaulun paikan päätettyä ja rakennettua.
Karttapöydän päälle sivusarjaan tai pistopunkan laipioon, tai
portaiden taakse laipioon? Hyvä olisi sellainen saranoilla aukeava
kaappi, jonka etureunassa laitteet olisivat kiinni. Näin ne olisivat
huollettavissa ja näkyvissä .
Saalingit ja puomi lakattuna
Teakki kansi
Kaikki on
sisältä uusittu, turkki korotettu, laipiot, sohvat, punkat, koko
tilajako laitettu uusiksi. Risto oli kaiken suunnitellut, ja tulos
miellytti kovin minua. Vasemmalla on uunillisen hellan paikka, sohvaa
on sen takia lyhennetty. WC on heti rappujen vieressä paapuurin
puolella uunin vieressä.
Laipiot on
maalattu valkoiseksi, mahonki ja mänty on petsattu kovin tummaksi.
Työ on kuitenkin varsin siistiä ja tukevaa. Vanerit ovat reilun
paksuisia, painoa ei ole yritettykään pitää pienenä. Ei sillä
Scyllassa olekaan mitään merkitystä, tässä veneessä on toinen
filosofia kuin muoviveneissä.
Kuvassa näkyy
sohvan päällä hyllyjen liukuovet, jotka ovat väärinpäin
paikoillaan ja lakkaamatta. Vein ne ja kaikki luukut ja laatikot
kotiin lakattavaksi. Ostin sormiluukkujen teak reunukset ja
sormilukot. Vielä on ostettava saranat ja asennettava kaikki
paikoilleen.
Turkki on
varsin tasainen korotuksen ansiosta, ja siihen on käytetty
kunnollista vaneria. Se on osin lakkaamatta. Seisomatila on kuitenkin
korotuksessa menetetty. En laittanut sille mitään painoa, hyvin
kabiinissa pääsee kulkemaan.
Yleisilme on
avara. Näihin kahteen sohvaan joudun tilaamaan uudet päälliset.
Styyrpuolen sohva leviää kaksoisvuoteeksi, varalaveri on piilotettu
punkan alle, se näkyy kuvassa Riston polvien alla. Se tulee kevyesti
vetämällä esiin. Laverin patja täytyy suunnitella selkänojaksi,
jotta säästyy säilytysongelmasta.
Pöytä on
tukeva ja leveä molempien puolien ollessa auki. Sisälaidat on myös
maalattu valkoiseksi. Pilssissä on harmaa lyijymönjä.
Pytty on
irti, kaikki letkut ja septitankki puuttuvat. Samoin altaan letkut ja
läpiviennit ovat tekemättä. Tilaratkaisun kannalta vessan laitto
alkuperäisen pentterin paikalle on hyvä. Silloin kuitenkin
menetetään pistopunkka paapuurin laidalta. Ei sitä Scyllassa ole
koskaan ollutkaan. Kuitenkin paapuurin sohva on lyhyt ja mahdollistaa
vain lapsen nukkumisen. Laipion jälkeen on alkuperäisen wc:n
tilalla sadevaatekaappi keulapiikin edessä. Siis ikuinen ongelma
veneissä, pentteri ja wc, sekä punkkien lukumäärä, jokainen
ratkaisee ne itse.
On
purjevenesuunnittelu kuitenkin 50 vuotta edellä
moottorivenesuunnittelua sisätilojen osalta. Vastaavan kokoisessa
fiskarissa on yleensä vain keulapiikki, jossa makuulle pääsee
kaksi aikuista, eikä vessaa missään. Kemiallinen pytty vaan seilaa
kajuutassa keskellä edestakaisin. Avotilassa on epälukuinen määrä
penkkejä, joskus ne mahdollistavat aikuisen pedin, ehkä.
Pilssi on
syvä, lyijymönjä on vedetty siististi. Pilssiin sopisi vesi- ja
septitankit. Akku on sijoitettava ylemmäs. Kuvasta näkyy
suojaamattomat listat, jotka olen jo kahteen kertaan suojannut
pellavaöljyllä ja aspergoolilla.
Sohvien
laatikot ovat osittain viimeistelemättä, niihin on palattava,
mikäli aikaa jää. Homma jatkuu keväällä. Täytyy harkita,
maalaanko niiden sisustat valkoiseksi.
Styrpuurin
pistopunkan edessä on karttapöytä, sivusarjassa näkyy sitloodan
etulaipion siirto taaksepäin. Ensimmäisen pystylistan kohdalla
vasemmalla oli ennen laipio. Nyt pistopunkassa on hyvä istumatila,
ja sinne myös pääsee helposti.
Raput on
siirretty toiseen laitaan wc:n oven takia. Ne ovat scyllamaisen
jyrkät ja kapeat. Saa nähdä, koska ne menevät tuotekehittelyyn.
Punkkien
vanerien alapuolet ovat hiukan tummuneet, vaativat huomiota ennen
kesää. Muutoin koko vene on raikas ja hyvän hajuinen, onhan se
melkein kuin uusi!
Sitloodakin
on rakennettu kokonaan uudelleen. Levankia varten on tukeva palkki
poikki loodan, levanki ja vaunu on asennettava.
Paapuurin
puolella on laatikot pilssiin saakka. Loodaa kiertää leveät
tiikkilankut, joilla on hyvä istua. Mantookitolpat ovat kiinteät,
eikä peräkaidetta ole. Kesän jälkeen tietää, tuleeko
harkittavaksi peräkaiteen asennus. Siihen saisi kyllä mukavasti
kiinnitettyä ankaroliinan, lipputangon, ankkurin, tuulensuojan jne.
Jalkatilassa
on vaneri, eikä läpivientejä ole tehty. Pystypinnat vaativat
yläosastaan vesitiiviin ratkaisun. Pohjalle tullee tiikki, samalla
tiiviysongelma ratkeaa, tai sitten hionta, epoksikäsittely,
lasikuitu ympäri, hionta, paklaus ja maalaus. Pohjalle tulisi sitten
irtonainen tiikkiritilä. Vasemmalla näkyy ikkuna pistopunkkaan, se
on erinomainen oivallus.
Sisään meno
on sillan takana, ja luukku ulottuu vain aikaisemman sisään tulon
kohdalle. Kajuutan ulkolaidat vaativat kunnostuksen ja lakkauksen.
Talliluukku ja liikkuva luukku vaativat kunnostuksen. Niissä on
alkuperäinen sinkkinauloilla lyöty päällinen, joka vuotaa, eikä
talliluukku kestä astua. Myrskysuojiin porataan reiät nostimille.
Vinssin vapauttajat ja vinssit asetetaan kajuutan takalaidoille.
Skuuttivinssit tulevat tiikkilankun päälle, kuvassa paapuurissa.
Samalla ne on vahvistettava alapuolelta, samanlainen patsas alle kuin
Nallella.
Mastossa on
kaksi alkuperäistä yksitoimista vinssiä. Ne tulee korvattavaksi
hytin takareunaan asetettavilla vinsseillä. Siihen käyvät hyvin
vanhat skuuttivinssit, Lewmar 30:set. Skuuttivinssit laitetaan
laidoille tiikkilankkuihin, itseskuuttaavat ovat harkinnassa.
Hepokatti tarkkailee suunnitelmaa.
Mastoon ei
ole laitettu nostimia eikä sähköjä sisään, ne ovat ehkä hiukan
ongelmalliset, mutta eipä ainakaan masto enää lahoa ja petä, niin
kuin aikaisemmin tässä veneessä ja Suomenlinnan Scyllassa! Tämä
masto on tehty Oregon Pinestä, ja se on hyvässä kunnossa. Keväällä
vielä ennen heloitusta laitan pintaan ohennetun lakan.
Kajuutan
katto on muovista, tullee vaihdettavaksi tiikkiin. Mikäli katto ei
vuoda, vaihto voi venyä. Mutta kyllä tiikki olisi alkuperäinen ja
paras ratkaisu. Kajuutan katolle tulee vielä käsikaiteet ja
ilmastointiventtiilit. Osa on dorade malliset, osa alumiinista.
Aurinkokennoiset venttiilit vaihtaisivat ilmaa silloinkin, kun olen
poissa veneeltä.
Kuvassa näkyy
hyvin salongin pöydän suuri koko. Se on hyvin tehty perinteiseen
tapaan korotetuilla reunalistoilla.
Osmo selostaa
listojen laittoa laipioon. Styyrpuurin päälaipiosta puuttuu
kattolistat.
Punkkien alla
on hyvät tuuletusraot.
Karneerausten
tekoa täytyy harkita, kunhan patjat ovat ensin paikoillaan. silloin
vasta sen oikein näkee. Täytyy varmaan päästä sellaiseen
veneeseen katsomaan, missä ne on hyvin tehty.
Keulapiikissä
on muoviluukku. Ratkaisu on valoisa, mutta ei kovin puuvenehenkinen.
Tiikkiluukku sopii paremmin veneeseen, mutta silloin menetetään
keulapiikin valoisuus. On siellä tosin kaksi ikkunaa sivusarjoissa.
Luukkuun voisi ulos kyllä harkita Osmon ehdottamia rimoja, samalla
lailla kuin kuvassa sisäpuolella. Sitten on kuitenkin asennettava
kaihdin sisäpuolelle.
Kansi on
tiikistä. Joitain paikkoja on vielä tiivistettävä, ja läpiviennit
tehtävä, kansi on kyllä varsin hyvässä kunnossa.
Keulakaiteet
ovat alumiinista, eivätkä tunnu kovin tukevilta. Puukspröötiä on
harkittava , mutta sen tarve ratkeaa vasta ensi purjehduskauden
jälkeen. Varmasti sillä on positiivinen vaikutus purjehtimiseen,
mutta tuntuma ratkaisee, onko sillä minulle mitään väliä.
Saisihan sen avulla kyllä kaksi keulapurjetta ulos samanaikaisesti.
Samalla ratkeaisi keulakaiteen heikkous, se olisi uusittava.
Toisaalta haluaisin ottaa kaiteet kokonaan pois, myös mantookit.
Tulisi meri lähemmäksi.
Paljon on
vielä mietittävää, ennen kuin vene otetaan telakalla sisälle ja
aloitetaan viimeistely. On päätettävä, mitä täytyy välttämättä
tehdä, mihin riittää raha sen jälkeen, ja mitä pystyn tekemään
itse.
Vene lepää
telakalla uuden putkikehikon ja pressun alla. Nyt suoja on sellainen,
jonka haluan. Putkikehikko asennettiin mantookin tolppiin. Se ei
kuitenkaan onnistunut ensimmäisellä kerralla, koska tolpat
olivatkin kiinteät, ja teline oli tarkoitettu asennettavaksi tolpan
reikiin. Kimmo hankki hydrauliletkujen kiinnikkeitä, ja niillä
kehikon pystytolpat saatiin hyvin kiinni mantookin tolppiin. Pressun
ostin mittojen mukaan, ja se on sopiva ja irti laidoista. Päivä sen
asentamisessa meni neljältä mieheltä, ensin oli purettava
väliaikainen suoja pois. Artsi, Eugene ja Makka olivat
korvaamattomana apuna.
Vas. Artsi,
Makka ja Eugene kahvitauolla. Pakkastakin oli hiukan, ja Makkan
varpaat meinasivat jäätyä. Aamulla lähdettiin yhdeksältä, ja
viimeinen oli vasta puolenyön jälkeen kotona. Kesällä mennään
merelle.
Saalingit
olivat menettäneet osan lakastaan, ja kunnostus alkaa.
Kuumailmapuhaltimella lakka pehmeäksi ja pakkelilastalla tai
puukolla lakka irtosi nahkamaisina nauhoina. Lastalla on helppo
työnnellä, kunhan vaan pitää sen sopivan TYLSÄNÄ so
pyöreäteräisenä. Muutoin se helposti menee kuumentuneen puun
sisään ja saa aikaan lastuja.
Puukon sen
sijaan tulee olla terävä, sillä kaavitaan niin kuin siiklillä,
mutta kahvasta kiinni pitäen. Näin ei käsi kuumene. Kaapia voi
molempiin suuntiin, sillä terää on pidettävä melko pystyssä,
hiukan hamaraa menosuuntaan kallistaen. Puukolla pääsee pieniin
paikkoihin, joihin lasta ei sovi.
Kuvassa on
vielä kaksi siikliä, joilla työ myös sujuu, mutta siiklillä on
työskenneltävä kaksin käsin, ja työ etenee hitaammin, koska
silloin puhallin on pois käytöstä. Lattaviilalla siiklin teroitus
käy nopeasti, viila pöydälle ja vakaalla kädellä siikliä
liikutetaan viilan päällä. Kuvan kaltainen iso viila on sopiva.
Tässä näkyy
hyvin lakan irtoaminen. Työkaluna on pakkelilasta, jolla työnnellään
menemään samalla toisella kädellä koko ajan lakkaa kuumentaen.
Tasaisella pinnalla vauhti on kova, täytyy varoa kuumentamasta
lakkaa liikaa, niin että se alkaa kiehua. Silloin on vaarana sen
tarttuminen uudelleen kiinni ja työkalun sotkeutuminen.
Jos pinnassa
on painumia, niin niihin ei lasta oikein sovellu, eikä siiklikään.
Silloin puukko on paras, sillä voi rapsutella millaisen kolon vaan,
kunhan on varovainen eikä veistä puuta pois.
Saalingit on putsattu lakasta. Pöydällä on myös pieni santaaja,
hiiri. Sähkökoneena se on väsymätön hioja. Siinä on tarpeeksi
tasopintaa, joten sillä saa hyvin tasaista jälkeä. Kärjellä
pääsee ahtaisiinkin paikkoihin. Kuvassa näkyy hiukan värivirhettä
puussa. Siinä on laho päässyt töihin. Jouduin ottamaan lastun
pois sellaisesta kohdasta, sen tein sähköhöylällä. Hiomapaperi
oli ensin n:o 40 ja sitten n:o 120.
Viirien
plokit oli kiinnitetty ruostuvilla ruuveilla, joten jouduin ensin
sahaamaan rautasahalla ristiin kantaan uran, sitten viilaamaan
ruuvimeisselin sopivan tiukaksi, ja vasta sitten sain ruuvit auki.
Yksi tietenkin katkesi.
Alkuperäiset
käsikaiteet putsasin puhaltimella ja puukolla ja hioin ne samoin
kuin saalingit.
Koska
kaiteissa oli värivirheitä, petsasin ne mahongin väriseksi. Ne
ovat vielä kosteat ja laikukkaat. Lakka tasaa värin ja saa kaiteet
hehkumaan.
On vaan
muistettava lakata seitsemän kertaa, alkuun ohennetulla, muutoin
sade huuhtoo lakan pois, ja aurinko. Tulos kyllä näyttää hyvältä
vähemmilläkin määrillä, mutta tässä on uskottava kokemukseen.
Alun perin
kaiteet on ollut kiinnitettynä alapuolelta neljällä ruuvilla, nyt
täytyy harkita kiinnitystä päältä ja reikien tapitusta.
Remppa
jatkui, kesä saapui, juhannus meni, vene alkoi valmistua Siurossa.
Oli aika sen siirtämiseksi Näsijärvelle. Santalahden satamassa
nosturi laski sen laiturin viereen ja se alkoi heti täyttyä
vedellä. Sähköä täytyi saada heti pumppuihin, minä painuin
kajuuttaan starttaamaan moottoria saadakseni virtaa omaan
pilssipumpuun. Se oli kuitenkin aivan riittämätön sisään
virtaavan veden vähentämiseksi. Onneksi toisesta tolpasta löytyi
sähkö, ja vene saatiin pysymään pinnalla. Minulla meni siinä yö
vartioidessa ja käyttäessä pumppuja kerran tunnissa. Siinä laidat
sitten turposivat, ja pääsin aamulla nukkumaan.
Nyt kyllä mennään semmoisessa maailmassa, jommoinen huitelee yli tavallisen maakravun ällin - lukija on ällistyksissään ja kunnioituksesta kyttyrässä. Kivenvierittäjä tarjoaa tarinoissaan niin laajan ja kuitenkin asiantuntevan kirjon maailmoja, että henkeä salpaa. On vain hyväksyttävä, että on semmoisiakin persoonallisuuksia, jotka pystyvät rakentamaan elämänsä monesta täysipainoisesta eri kokonaisuudesta ilman että yksikään näistä jäisi vajaaksi - ja samaalla ne ovat keskenään aivan eri 'kolkilta'. Henkeäsalpaavaa kerrontaa.
VastaaPoistaVoi huikea, katsoin taas kuvat. Kyllä on mainiota tekemistä ja upeata jälkea.
VastaaPoistaKiitos Marita. Tässä kertomuksessa aloitin ensimmäisen kerran kuvien liittämisen mukaan. Toivottavasti ne ovat selventäneet selostuksiani. Ilmeisesti nimen Scylla mukaan tänne on löydetty kohta viisisataa lukijaa. Minulta jäi purjehdus, enkä saanut tavata muita scylla-purjehtijoita, mutta näin sain antaa teille edes hiukan iloa ja hyötyä.
VastaaPoistaOlisi mukava kuulla lukijoiltani tästä kertomuksesta lisää, ehkä sana Scylla on ollut huomion herättäjänä. Nyt lukijoita on 1087
VastaaPoista