Tampereen Filharmonian konsertissa 10.3.-17
Antonin Dvorakin
Metsäkyyhky op. 110 aloitti illan konsertin kapellimestari Benjamin
Shwartsin johtaessa toista kertaa Tampereen Filharmoniaa. Erinomaisen
rauhallinen aloitus käyrätorvilla, mikä sopikin hyvin aiheeseen.
Sointi nousi pikkolon äänestä ja herätti aiheen teeman eloon.
Valssin tapaan liikahdellut kapellimestari sai salin soimaan, ja
asettumaan virran uomaan. Siitä huilu ja oboe nostatti menon virran
niskalle ja fagottien johdolla luiskahdettiin alavirtaan, jossa
hurjempi virran juoksu odotti kuulijoita. Patarumpu soi rauhan, johon
huilut, oboet, klarinetit ja 2. viulun ensimmäinen pultti yhtyi.
Alun kaunis teema palautui sellon kantavaan lauluun, jonka kuuluvasti
esitti Joonas Pulkkinen kuin esisoittajana. Huilujen linnunlaulu
päättyi käyrätorvien hiljaiseen sointiin.
Camille
Saint-Saensin Pianokonsertto nro 2 g-molli op. 22, solistina Javier
Perianes. Herkkä aloitus, kunnes koko klavieri tuli käyttöön,
musiikki rauhoittui kunnes orkesteri tuli taakse. Solistilla oli
hyvin vähäeleinen mutta täysin mukaansa tempaava kosketus,
kapellimestari piti hyvin orkesterin soiton taustalla
voimakkaimmissakin kohdissa. Solistin soitto kuului yksityiskohtiaan
myöten mainiosti saliin. Tempo Andante vei pianistin eteenpäin
hyvin kauniiseen osaan, jonka valoon huilut ja sellot nousivat, piano
johti kirkkailla yläsävelillä, kunnes kiihdytti kapellimestarin
johdolla taiturilliseen osaan. Ensimmäisen osan loppu oli hieno
yhtäaikaisuuden osoitus kaikilta soittajilta.
Toisessa osassa
solisti ja orkesteri pääsivät toistensa rytmiin ja sykkeeseen.
Nautinnollista kuultavaa ja nähtävää. Kolmannessa osassa solisti
otti alarekisterin voimalla esiin sähköistäen orkesterin. Hetken
suvanto ja kapellimestari kiihdytti uudelleen. Solisti vastasi
tarkasti, sävelet ryntäsivät ja soittivat samaa teemaa, jonka
lautaset lopettivat. Uusi alku hurjaan lopetukseen. Mahtavaa!
Ylimääräinen soi
salissa niin hienovaraisesti, tunnelmallisesti ja taitavasti rytmien
ja voimakkuuden vaihteluineen ettei ennen. Kosketus, ansatsi
soittimeen oli illan kruunu.
Melkoiseen kiitoon
76. Ensimmäinen osa Allegro ma non troppo soi kirkkaasti. Sinfonian
voima nousi esiin vasta toisen osan kauniissa sellojen soolossa,
johon altot yhtyivät. Sellot palasivat teemaan, huilut toistivat
kauniin teeman, tii-daaa- ti-ti lyhentyneenä, ja teemaa vaihdellen
eri soitinryhmät tulivat mukaan. Kapellimestari loisti ja sai
tarkalla johtamisellaan orkesterin loiston esiin. Neljännessä
osassa orkesteri oli vauhdissaan, ja kapellimesteri osasi pitää
jousien voiman sopivana muiden soittimien esiin nostamiseksi. Oboe
aloitti uuden teeman, jonka pasuunat toistivat johdattaen orkesterin
melkoiseen kiitoon kohti voimaa ja ylpeyttä, kunnes sellojen ja 2.
jousten pizzicato vei suvantoon. Vaskien ja puupuhaltimien
yläsävelmien johdattamana päästiin reippaaseen finaaliin.
Orkesteri osoitti
hämmästyttävän taitonsa soittaessaan ensimmäistä kertaa
Dvorakin sinfoniaa. Kapellimestari Benjamin Shwarts johti
mestarillisen illan, jonka kruununa oli solisti, pianisti Javier
Perianesin hurmaava taituruus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti