Tampere-talon Iso
sali 17.3. -17
Tampere Filharmonia
Mei-Ann Chen,
kapellimestari
Jennifer Koh, viulu
Aloituskappaleena
oli täysin keskellä romanttista klassismia Fanny Henselin säveltämä
Alkusoitto orkesterille C-duuri. Vaikuttava alku huilun, klarinetin
ja jousten esitellessä teeman, kapellimesterin loistavan
työskentelyn rentouttamana saimme nauttia tästä pienestä
kappaleesta. Pienetkin viitaukset orkesteri toisti tinkimättä,
voimakkuuden vaihtelut melkoisista lukemista hiljenivät sujuvasti
antaen huilistille tilan jatkaa klarinetin ja oboen kesken
koskettavalla soololla, johon jouset yhtyivät.
Illan solisti
viulusti Jennifer Koh astui orkesterin eteen kuin sininen pilvi,
hyvin kohteliaasti tervehtien. Kaija Saariahon Graal theatre,
konsertto viululle ja orkesterille alkoi solistin hämmästyttävällä
jousen käytöllä. Kuulimme niitä ääniä, joita Posion Ulla aina
koetti saada pois minun soitostani, rahinaa. Taidokas viulun
käsittely kyllä hämmästytti, toisinaan sävelet olivat mieleni
mukaisia, tunnistettavan kauniita. Niihin lähti orkesteri mukaan,
soittaen hekin juuri niin kuin kapellimestari tahtoi. Niistä äänistä
ei vain m inun korvaani muodostunut mitään seurattavaa, ei teemaa,
melodiaa, ei sointuja. Muutamissa kohdin, ehkä rumpuosaston ollessa
pääosassa, sain kuulla joitakin miellyttäviä rytmien käsittelyjä.
Patarummut, isorumpu ja pikkurumpu kun soittivat luonnollisia
ääniään. Tunnelma oli kuin Liisalla Ihmemaassa, sävelet
tippuivat kuin vesi räystäältä. Railakas jousen käyttö katkoi
jouhia kuin Pekka Kuusiston soitossa.
Solisti joutui
koville, nuotteja oli sävellyksessä, niin kuin Anton Salieri sanoi
Mozartille: liikaa. Äänet kulkivat kahdesta kielestä yhtäaikaa
yli kaikkien kielten, vaihtelivat normaaliotteesta huiluääniin
huikaisevalla nopeudella ja tarkkuudella. Tätä jäin ihailemaan
samalla kun huomioni kiinnittyi hänen paljaaseen jousikäteensä.
Siinä oli habaa kuin Maarit Björgenillä tai keskiaikaisella pitkän
jousen ampujalla.
Voimakkaiden
aplodien jälkeen hän soitti ylimääräisenä romanttisen pienen
kappaleen niin taitavasti ja tunnelmoiden, että se putsasi korvat
hyvin illan sinfoniaa varten.
Sergei Rahmaninovin
Sinfonia nro 1 d-molli op. 13 palautti meidät siihen äänimaailmaan,
minkä tähden me salissa olimme. Yllätys oli ensimmäisen osan
kiivas meno ja väliin aivan loppua enteilevän voimakas meno.
Toisessa ja kolmannessa osassa keskityttiin hienovaraisempaan
äänimaailmaan, ja neljäs osa palasi alun tempoon ja voimakkuuteen.
Ilta päättyi onnistumiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti