torstai 30. toukokuuta 2019

Sirkkelin rakentaminen -70 l

Pienkoneita

Vanhalla isännällä oli lypsykone. Siihen kuului sähkömoottori, joka pyöriti varsinaista alipainekonetta. Se oli kuin auton moottori, jossa männät kulkivat ja saivat aikaan alipaineen alatahdilla, siis männän liikkuessa alas. Kovin voimakas alipaine ei ollut, mutta riittävä putkistoa varten. Ne taas oli pultattu navetan kattoon, ja niistä tuli alas kuhunkin parteen alasveto, johon sitten kannettava löypsykone liitettiin. Maito suihkusi kannettavaan kannuun. Siinä taas oli ilmatiivis kansi, jossa oli liitäntä lypsyä varten. Katselin konetta ja tarkastelin putkia navetan katossa. Putket olivat vanhoja ja ruosteisia, niistä ei olisi mihinkään. Lypsykoneen voisi korjata ilmapumpuksi. Puhuin asiasta Virtasen miehille. Hannu tuumi sen kyllä onnistuvan, tarvittaisiin vain vahva sähkömoottori ja muutama venttiili. Asia jäi hautumaan.
Päätin tehdä sirkkelin. Moottori oli jo valmiina. Sen akselilla oli kiilahihna, josta saisin voiman välittymään sirkkelin akselille. Sopivaa akselia joiuduin etsimään nurkista ja tavarakasoista. Ei löytynyt. Soitin Osmolle.
- Terve, olisikos sinulla aikaa lähteä Vauranojalle?
- Kyyllä, jos ei nyt heti tarvi mennä. Mitä me haetaan?
-Sopivaa akselia, johon saan päähän hihnapyörän. Siinä saisi olla valmiiksi laakerit päissä. Siihen keskelle ajattelin sovittaa sirkkelin terän.
- Vauranoja on oikea paikka, kyllä me sieltä sellainen löydetään, mennäänkö aamusta.
Aamulla hyppäsin Volkkariin, toppasin Osmon kohdalla ja otin kaverini kyytiin.
- Kyllä meillä on aina jokin yritys menossa.
- Niin on, mutta se on elämää. Täytyy rahattoman koettaa tulla romuilla toimeen. Vaikka hyvinhän me olemme onnistuneet hankkeissamme.
- Vauranojalla on aina hauska poiketa ja lkatsella, mitä siellä nyt on tarjolla.
Ajoimme portista sisään. Kesä kuumotti ja kentän kuiva hiekka pölysi. Moikkasimme myyjää kopissa, ja Osmo kysyi hiukan neuvoa.
- Mistäs voisimme katsella akselia, jossa on laakerit paikoillaan, tai sellaisen, mihin sitten voisi asentaa laakerit. Saimme neuvon edetä peremmälle ja kääntyä katokseen oikealla puolella. Voi pojat, kuinka siellä oli tavaraa, maassa, hyllyillä, katoksen sivuilla ja takana. Kopistelimme sisälle ja aloimme kulkea hyllyrivejä katsellen. Vähän väliä Osmo pysähtyi, otti käteensä jonkin väkkärän.
- Tästä saisi hyvän..
Niin saisi, mutta ei sitä nyt tarvittu. Minäkin katselin kasoja akselia etsien. Näin kyllä tavarat, mutta ei minun silmäni osannut asettaa romuja osaksi hyödyllistä rakennelmaa. Osmolla oli auton asentajan koulutus, siksi hänellä lähtökohtaisesti oli parempi silmä esineille.
- Kuinka pitkä sun akselin tarvii olla? Tossa on aika pitkä, laakeritkin päissä.
- Vajaa metrinen käy hyvin. Tuo kävisi kyllä, mutta sun täytyisi katkaista se ja taas hitsata pätkät yhteen. Vaikka kyllä se sinulta käy.
- Kyllä, mutta olisi parempi, kun olisi yhtenäinen, ei tule sitten värinöitä niin helposti.
- Sitä minäkin ajattelin, kun meillä ei vielä ole metallisorvia.
Sitä hyllyä aloimme tarkemmin tonkia. Siinä oli lattarautaa, pyörörautaa, putkea, levyn kappaleita. Seuraavasta välistä se akseli sitten löytyi.
- Katsos tätä, tämä on hyvä, pituus on sopiva ja laakerit paikoillaan. Onneksi ne eivät ole aivan päissä, niin saamme siihen sovitettua hihnapyörän. Sekin täytyisi sitten löytää.
- Katellaan eteenpäin, pyörä voi olla melkein minkä kokoinen tahansa, kunhan reikä sopii ilman eri töitä paikalleen.
- Täytyy siihen akselin päähän saada kiilakin.
- Kyllä sinä sen helposti siihen juotat. Ei siihen iso rasitus kohdistu.
Jatkoimme etsimistä. Katoksessa ei sopivaa osaa ollut. Palailimme kopin suuntaan. Siinä seinustalla olikin kasa hihnapyöriä. Osmo innostui kaivelemaan kasaa, löysikin joitain ehdokkaita. Koetti sitten niitä akselin päähän. Niitä oli liian isoja, liian pieniä, liian leveitä moniuraisia ja lopulta kaksi, joiden reiät vastasivat akselin kokoa. Otimme niistä toisen. Kävelimme vaakalle, laskimme ostoksemme siihen. Osmolla oli omiakin ostojaan. Erityisesti laivateräs kiinnosti. Se kun oli nriittävän kovaa ja sitkeää metsäkoneiden korjauksiin. Myyjä tuli katselemaan ostoksiamme, määräsi hinnan. Sen verran meillä oli rahaa, että pääsimme portista ulos.
- Mistäs sitten ajattelit tehdä sirkkelin päydän ja rungon?
- Teen puusta, sen ei tarvitse olla niin mittatarkka. Yleensä sahaan vain poikki, ja ehkä joitain listan pätkiä.
- Et sitten laita siihen puukkoa terän taakse?
- En, olkoon se, sirkkelöin varovasti.
Osmo sovitti kotona hihnapyörän akselin päähän. Minä sillä välin suunnittelin sirkkelin runkoa. Siihen tarvitsin kakkosnelosta ja lautaa. Minulla oli navetan päädyssä pieni lautatapuli kuivumassa. Suulista löysin vahvempaa tavaraa. Kannoin pari lankkua talliin. Sahasin neljä yhtä pitkää pätkää. Asetin ne ristiinn naulasin kiinni ja asetin ristikon päälle toiset pätkät ja naulasin samaan kulmaan. Katselin pöydän sopivaa kokoa, kun asetin ristikot ensin malliksi paikoilleen. En kovin isoa pöytää tarvinnut, sahasin laudasta pöydän pituiset kaksi lautaa ja naulasin ne ristikkoon kiinni. Katselin tuotostani kauempaa tallin perältä. Isosta pöydästä tulisi painava ja hankala siirtää. Sahasin ja naulasin ristikkoihin laudat vaakasuoraan. Seuraavaksi sahasin laudat, ja aloin naulata niitä pöydän pinnaksi. Siihen keskelle jätin sirkkelin terän menevän raon. Pöydän alle ristikkoon suunnittelin petiä sähkömoottorille. Sitä en voinut vielä naulata, koska tarvitsin tarkan mitan. Sen saisin vasta akselin asennuksen jälkeen. Lypsykoneessa oli ollut kiilahihnat, niistä saisin sopivan sovittamalla.
Kävin kahvilla sisällä ja hyppäsin Volkkariin. Ajelin Osmolle katsomaan, mitä hän oli saanut aikaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti