perjantai 15. syyskuuta 2023

Kesällä Sysmässä -86 toinen osa

Kesä Sysmässä -86 toinen osa

Vanhempani olivat opettajan saaressa kylässä. Äitini kirjoitti:

14.6 Kesän kauneimmat päivät. Ja kesän kaunein kala. Lohi 1600 grammaa, pituus 53 senttiä. Ihan rantavesistä ui verkkoon. Oli kiva käydä, tullaan sitten uuteen seuraavaan saareen.

Kiittäen äiti ja isä.

Kävimme seuraavana päivänä moottoriajelulla Judinsalossa. Sinne tuli justiinsa kauppa-auto. Me ostimme tietenkin kaljaa ja muonaa. Söimme vielä laiturilla jätskitkin. Jukkakin sai hiukan minun tikustani. Illalla ajoimme kaikin Lahteen. Minä hain autoni Messilästä. Ajelin sitten peräkanaa mummin ja vaarin kanssa tänne Lepokiveen. Huoneistomarkkinoiden Sirpa-Liisa sai tehtäväkseen myydä tämän Opettajan saaren. Surullista. Purjeveneeni Haahti on myymättä, enkä taida sitä tänä kesänä myydäkään.

Saunoimme ja uimme, veden lämpö kohosi koko ajan, miltei liikkumaton ilma ja pilvetön taivas, ja tuo lohi. Valtava peto! Se meni graavaukseen. Tuli sieltä lahnakin, sen valmistin hiilillä Turusen Arin mökillä. Koolla oli Ari, Esa, Viljo, Irja, Simola, Waumi, ja Kalle. Olivat tehneet laiturin ja laatoituksen ja harjaisia ryypättiin.

Sirpa-Liisa oli sopinut 28.6. klo 11 Kaartinsalolaisten laiturille katsojajoukon. Saas nähdä ketä tulee. Ei tingitä! Selätin verkot, 1 nätti siika. Tein keiton illalla, Jukka jo nukkuu Taidan  minäkin hieman lueskella.

Vanhempani olivat uudessa vuokraamassani saaressa. Äiti kirjoitti:

17. - 19. 6. Uusi saari, suuri ja komee. Kalaa tuli heti montaa sorttia, lahna, siika, hauki ja ahven. Tuli makee soppa. Sauna erinomainen, saari vielä tarkastamatta, on niin iso ja mahtava.

Hauskaa Juhannusta

Äiti ja Isä

28.6 No niin, keitä sitten tuli Judinsaloon saarta katsomaan. Ei ketään! Sillä lailla se taas alkaa omaisuuden myynti. Ei millään lailla. Sirpa-Liisa oli vähän nolo, eipä se hänen vikansa ollut.

Asun nyt Lehtisaaressa, Pappan kanssa muutettiin maanantaina 15.6. Jukka oli tietenkin mukana. Pian muutto sujui ja kahdessa tunnissa ajelimme tänne soutuvenettä vetäen. Ari oli luvannut tulla purjeveneellään illalla Naumista. Tuuli oli kova ja Arille vastainen. Kello oli jo yhdeksän illalla kun soudimme, vaari ja minä, mantereelle ja ajoimme Lahteen. En uskonut Arin lähteneenkään.

Kotona mummi ihmetteli ja arvasi väärin vaarin olevan kaljoissa. Mökötys ja vastamökötys. Minä selitin, että pappana ajoi autoa, kun minä halusin kotiin. Yöllä jalkapalloa tv:stä kunnes tuli uni.

Aamulla lähdimme kaikin saareen. Sysmässä kohtaus. Mummi jatkomökötti, ja me haimme pappanan kanssa autoni Judinsalosta.

Saaressa mummi leppyi ja saunoimme kaikin ensi kertaa saunassa, jossa oli kaksi kiuasta, kertalämmitteinen ja jatkuvalämmitteinen. Kertakiukaasta sai komeat löylyt. Mummi ja vaari veivät verkot, ja aamulla saimme kalaa, isoja ahvenia.

Illalla lähdin viemään Aria, hän olikin taistellut tuulen kanssa ja pääsi tyhjään saareen, minä kurja olin poissa. Keulaharus oli poikki ja sivuvantti irti, poika oli aivan kuitti, nukkui yön veneessä, ja oli jo lähdössä, kun tulimme saareen. Hain kiikarin ja tunsin poistuvan veneen. Ajoin sen kiinni ja tulimme takaisin.

- Nyt on suunta Ilolaan, Päijätsalon kupeesta lateraaliväylää laituriin. Paikka oli jo miltei kiinni, saimme kuitenkin keskaria ja hernerokkaa. Jatkoimme Paatsaloon perätoukuria moottorin voimalla. Ari oli soittanut Mirvalle, ja tietysti hän oli naiselliseen tapaansa kiukkuinen olemattomista. Paatsalossa söimme Zoolandian eläimistä tehtyjä lihapullia ja naukkailimme lämmintä koskenkorvaa päälle. Arin isä, lentokapteeni, oli tuonut nuo säilykkeet Lontoosta, ja niissä tosiaan oli eläintarhan eläimiä. Meidän purkissa oli tietenkin leijonan lihaa. Yö oli jo pitkällä ihmeen ihanana kun me urvahdimme skoijiin.

Aamulla pomppasimme uimaan ja naaraamaan Arin ankkuria. Hän oli hyvin sen sitonut, mutta vain toisesta päästä. Paikalla oli hiton syvää, emme onnistuneet. Ari jatkoi purjeilla etelään ja minä moottorilla pohjoiseen päin Lehtisaarta.