tiistai 19. maaliskuuta 2019

Kaluston hankintaa 70 l



Traktori oli ja peräkärry. Lista tarvittavista koneista jatkui, aurat, kylvinkone, apulannan levitin, äes. Kaikki oli ostettava, moottorisaha, kaatovänkä, keruukoukku, vinssi tukkien juontoon. Valtteri oli lopettanut tilan kehittämisen jo vuosikausia sitten. Hän oli aikoinaan hyvinkin edistyksellinen, kävi maamieskoulun Kokemäellä, palasi tilalle ja esitti isälleen kylvöheinän ottamisen käyttöön. Siihen saakka heinät oli kerätty luonnon laitumilta, missä niitä sitten olikin. Sato niillä ei ollut kummoinen, lisäksi jatkuva niitto ja sadon korjaaminen köyhdytti maata. Innanmaallakin oli Kotajärven suunnalla heinäniitty. Se oli jäänyt jo aikaa käytöstä, enkä minä sen sijaintia koskaan saanut selville. Samoin tuon alueen todellinen omistaja jäi tietämättömäksi. Vanhoissa kauppakirjoissa se oli kyllä merkitty, muttei siitä karttaan ollut jäänyt viivaakaan. Valtteri sai tahtonsa läpi, ja Innanmaa siirtyi väkevän lypsytalouden aikaan. Sotien jälkeen rakennettu hiekkatiilinen navetta oli valmistuessaan komea ja tilava. Parsinavetassa lypsi toistakymmentä lehmää, lypsykone hankittiin myös, oli karjapiikaa ja sisäpiikaa. Tallissa oli kahden hevosen paikat. Koneistustakin oli, hevosvetoisina ne eivät minulle käyneet. Ruostuivat vain pihassa ja ladon edessä, kylvinkone, pyörivä äes, hankmo, niittokone. Olipa siinä ruostumassa usean hevosen vetämä oja-aurakin. Aikanaan hyvin edistyksellinen ja kallis kone. Siinä hevoset ojan molemmin puolin vetivät ojassa kulkevaa auraa, se leikkasi ruohottuneet pientareet ja siivet levittivät mulloksen pellolle. Olin nähnyt elokuvissa sellaisen tapahtuman. Melkoinen näytös. Taisi vetäjinä olla neljä hevosta, niiden ajajat, auran ohjaajat ja kaiken yllä isännän käskevä ääni. Innanmaassa kaikki pellot olivat sarkaojissa, ja varmasti vesitalous oli kohdallaan auroja käytettäessä. Entisen loiston ajat saattoi nähdä mielessään ja joistakin valokuvista. Niissä karjapiika ylpeänä pitää maatiaislehmää kytkyestä uutuuttaan loistavan navetan edessä.
Näitä en juuri ehtinyt miettiä, joskus katseen osuessa vanhaan koneeseen välähti eletty väkevä elämä edessäni. Minun oli tehtävä oma työni tilan eteen, suunnitelmat kasvoivat todeksi hiljalleen, alku oli vaatimaton, rahavarojen mukaan kun oli edettävä. Tilan metsät antoivat vankan selkänojan. Metsänhoidonneuvoja Sallin Antin kanssa aloitimme suunnittelun, mitä kukin lohko vaatii. Antti istui kamarissa ja katseli metsäkarttoja, luki muistista puuston kullakin lohkolla.
- Täällä, Humalisjärven molemmin puolin on hakkuukypsää puustoa. Mäntyä ja kuusta. Sitten tämä paikka, tässä on hieman korjattavaa, kun vanha isäntä ei koskaan taipunut avohakkuun puoleen. Tässä on suoritettava päätehakkuu ja taimien istutus. Hikeville maille kuusta ja muualle mäntyä.
Asiat alkoivat selkeytyä. Kävimme läpi tukin ja massan hinnat, tilan tarpeet ja leimattavan lohkon sijainnit.
- Valtteri leimautti viimeisen alansa tuolla Humalisjärvellä. Siellä on osa leimikosta pystyssä, ne puut kuuluvat tilan ostajalle, maassa olevat puut taas myyjälle. Jatketaan me siitä hakkuuta.
Sovimme päivästä, jolloin menisimme leimaamaan hakkuun.

Sianojan Harri tuli käymään.
- Katsellaas Pekka sinun kärryäsi. Menimme ulos tanhualle. Rujon näköinen kärry oli navetan päädyssä.
- Kyllä sinä tällä heinät saat korjuun, mutta entäs vilja? Sitä varen sinä tarviit kärryyn pitävän pohjan ja viljalaidat. Minusta tätä ei saa enää kunnolla korjattua, tai siis ettei se kannata. Kuinkas tässä veto toimii, onko jako sama traktorin kanssa. Jos pyörät pyörivät eri tahtiin, niin silloin liikaa pyörivä rengas kuluu sutena ja hajoaa.
- Jaa, en minä sellaista ole osannut ajatella. Olen kyllä hieman pellolla koettanut, enkä mitään isompaa havainnut.
- Se täytyy hiekalla kokeilla. Silloin näkyy pysyvätkö kuviot ehjinä ajettaessa pienellä nopeudella veto päällä.
- Minä hakkasin laudoista tähän korokelaidat, katsos, ne ovat täällä suulissa. Helpot sovittaa paikoilleen. Olin lyönyt vaakalautojen molemmille puolille pystylaudat kolmeen kohtaan, ja jättänyt alapäät pitkiksi. Näin ne laidat saattoi vain nostaa kärryn matalien laitojen päälle. Näin sain nostettua sivulalaidat ja perälaidan korkeammiksi. Etulauta oli valmiiksi korkea. Sovitimmene paikoilleen, mutta ei se enää minua niin tyydyttänyt, Harrin sanojen jälkeen.
- Äläs huoli, meillä on tuolla Sammaalla sellainen seppä, että se tekee sinulle komiat kärryt, jos suostut. Työ on hyvää ja maksu kohtuullinen. On tässä sellainen runko, että seppä pärjää, mutta kaikki puuosat täytyy korjata pois. Samoin tuo etupää, siinä on aika karskia tuo hitsaus. Siihen kohdistuu joskus isoja voimia.
- No mikäs, käydään seppää tapaamassa.

Metsäkaupat tein Repolan Aaltosen kanssa. Olin Aaltosella usein poikennut jo koluaikana. Aaltosen Seppo oli samalla luokalla keskikoulussa, ja kaksosveljensä Matti ja Eino tulivat tutuiksi metsäretkiemme yhteydessä ja kesäleireillä. Annoin sepälle tehtävän, sovimme hinnan, kaksi tuhatta markkaa. Sillä rahalla kärry olisi kuin uusi, maalattu vihreäksi, metallilavalla, viljalaidoilla ja oikealla vedon jaolla.
Ajoin Hankkijaan. Katselin pihalla käytettyjä koneita, Fiskarsin kolmesiipiset aurat kiinnostivat. Lampsin sisälle ja aloitin juttelun miesten kanssa. Tunsivat kyllä minut entuudestaan, mutta nyt olin isäntänä paikalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti