Kyntö kotipellolla
Hankkijassa tein
kaupat välteistä. Olin katsellut isäntien kyntöjä
kaksisiipisillä ja kolmesiipisillä auroilla. Molemmilla sai kyllä
hyvää jälkeä, mutta kolmisiipiset olivat nopeammat. Kolmanneksen
nopeammat, mutta, ne vaativat enemmän voimaa ja sopivat isommille
lohkoille. Eihän ero suuri ollut, vaan jos kynnettävää oli lähes
20 hehtaaria, niin olisi siinä jo tarvetta tehokkaalle koneelle.
Tiesin Fordsonin olevan jo vanha, siitä ei ehkä saanut irti
tarvittavaa tehoa, mutta silloin olisi käytettävä pienempää
vaihdetta. Se taas tarkoitti hitaampaa kyntöä. Silloin
kolmesiipisestä ei olisikaan hyötyä. Päätös syntyi pihalla,
jossa vanhojen koneiden joukosta näin Fiskarsin 16 tuumaiset
kolmesiipiset puoliautomaattiaurat. Niiden sininen väri oli
tallella, vantaissa oli vielä kynttä jäljellä, ja siipiä ei
ajamalla saisi ikinä rikki. Runko oli suorassa, samoin tukivarsi
traktorin nostovarsiin.
- Päivää, tulin
koneita katselemaan. Tuolla pihalla on sellainen, joka kiinnostaa.
- Päivää ja
tervetuloa, joko sinä koneita ostelet?
Kysymys oli
hienovarainen osoitus minun isännyydestä. Kait se asia
erikoismiehille nopeasti kulkeutui.
- Kyllä vaan,
Innanmaahan, niinkuis varmaan jo tiesitkin.
- Onhan siitä
täällä ollut puhetta, onnean vaan. Mennääs sitten katselemaan
mitä sinä tarvitset.
Pihassa puhuimme
ilmasta, viimeaikaisista tapahtumista, kaupan vilkkaudesta. Kaikesta
muusta kuin välteistä, tyrvääläiseen tapaan. Lähestyimme
välttejä, siinä kysyin muina miehinä hintaa.
- Mitähän tuokin
maksaa, vanha näkyy olevan, voi vielä käydä jollekin.
Vakavalla naamalla
myyjä sanoi hinnan kuin vain jotain sanoakseen. Jatkoimme vielä
katselemista ja hinnoittelimme muitakin koneita.
- Annatkos välteistä
alennusta?
- Aina jotain,
olisikos tällainen hinta sopiva?
Myyjä tiputti
sopivasti ja kättelimme.
- Tulen traktorilla
hakemaan pikapuoliin, morjens.
Kotona kerroin
ostoksestani. Paulan mielestä se oli hyvä ja tarpeellinen kauppa.
- Minä laitan
ruokaa, kutsutaan Valtterikin syömään pöytään.
Söimme kolmistaan,
kerroin ostoksestani.
- Onhan se
tarpeellinen, minä kynnin fiskarsin kympillä. Kävelin hevosen
perässä syksyisin päiväkausia. Yksisiipinen ei leveätä viilua
saanut aikaan.
Hain Fiskarsit
Vammalasta, ne keikkuivat pitkällä traktorin perässä. En ollut
kiinnittänyt nostovarsien säätövälystä tiukalle, joten tien
kallistuksien mukaan ne ohjautuivat milloin vasemmalle ja taas
oikealle puolelle. Kotona hain ison jakoavaimen ja aloitin välyksien
tiukkaamisen. Hiukan olivat kierteet toista mieltä, mutta hirvelää
voimalla sain ne narahtaen liikkeelle. Hain rasvakannun ja sain öljyä
valumaan kierteisiin. Tyytyväisenä työhöni ajoin pellolle riihen
tanhuan viereen. Siinä pellon reunassa oli vielä jäljellä aitan
kivet ja suuri lohkare entisen savusaunan kohdalla. Valtteri oli ne
purkanut ja poltellut uuneissa. Riiuu aikana näin vielä savusaunan
paikoillaan, harmi molempien puolesta.
Laskin aurat maahan.
Vuosia sitten, kun kiinnostuin maataloudesta, menin kirjastoon
lainaamaan maataloutta käsitteleviä kirjoja. Niistä luin kynnön
aloitusta. Pellon keskeltä aloitettessa tuli huolella kääntää
ensimmäinen viilu kahteen kertaan. Näin saatiin koko alue
tasakyntöön. Nyt aloitus oli tien reunasta. Kynnin viilut tielle
päin. Muutaman metrin jälkeen pysäytin ja kävin tarkastelemassa
jälkeä. Jokaisen siiven oli mentävä yhtä syvältä. Sopiva
syvyys oli siinä 20-25 cm. Jouduin hieman säätämään aurojen
kallistusta, hyppäsin ajamaan uudelleen. Taas tarkastelin säätöjä.
Kyntäjä istuukin aina vinottain ja seuraa vantaiden jälkiä. Uuden
käännön tuli istua samalla tavalla vanhan viilun päälle kuin
aikaisemmatkin viilut. Naapurin isäntä ei voinut laskea viiluista,
kuinka monella siivellä oli kynnetty. Tämän minulle opetti Posion
Martti, kun olin Hyrkillä renkinä.
Vedin ensimmäistä
viilua läheltä isoa kivenmulkeroa. Juuri takapyörän ohittaessa
kiveä maa hieman sortui pyörän alla. Traktori keinahti ojan
puoleen. Pidin auran maassa, polkaisin tasauspyörästön lukkoon ja
koetin eteen päin. Hieman pääsinkin, kun aurat kalahtivat siihen
kiveen kiinni. Koetin nostaa niitä, vastusta oli liikaa. Koetin
peruuttaa, pienen matkaa pääsinkin, kunnes rengas osui kiveen. Olin
tukevasti kiinni. Koetin heijata traktoria eteen ja taakse, jotta se
auttaisi itsensä ylös. Seurauksena valuin yhä enemmän kallelleni,
oja oli märkä ja aivan imi minua. Laitoin lisää voimaa peliin
käsikaasulla ja jatkoin heijaamista tosissani. Silloin alapuolen
takapyörä puhkesi johonkin piikkiin siinä ojassa. Se oli tekemätön
paikka. Hain suulista isoja lankkuja ja rakensin pedin traktorin
alle. Hain tunkin tallista ja hylsysarjani. Sopiva hylsy pyörän
muttereita varten löytyi, mutta laatikon oma lyhyt varsi ei auttanut
avaamaan ensimmäistäkään. Hain vesijohtoputken parimetrisen
pätkän ja pistin voimaa peliin. Mutterit aukesivat. Asensin tunkin
taka-akselin alle ja nostin traktoria. Uusia lankun pätkiä alle,
uusi tunkkaus ja saatoin irrottaa takapyörän. Se kierähti vetisen
ojan penkalle. Minun täytyi soittaa virtasen Osmo apuun. Rengas oli
saatava Salosen korjaamoon Vihattulaan. Kaksin punnersimme renkaan
peräkärryyn. Salosella lupasivat korjata renkaan seuraavaksi
päiväksi. Ajoimme meille kahville. Nukuimme yön ennen seuraavan
päivän taistoja.
Hienosti kerrottu tarina. Minua ihan hirvitti: kyllä maan viljeleminen on vaarallista puuhaa. Siitä ja sen tuotoksista pitäisi saada paitswi tuotantokustannuksia vastaava hinta myös vaarallisen työn lisä.
VastaaPoista