maanantai 18. maaliskuuta 2019

Peräkärryn osto 70 l



Osmo saapui aamulla. Katselimme Fordson Majoria.
- Sinulla onkin tässä komea peli. Voimaa taitaa olla tarpeeksi. Onko muuten kunnossa.
- Kyllä kait. Olen tätä hieman kokeillut, ajellut pellolla ja testannut hydrauliikkaa. Tuntuu toimivan.
- Tarviit sitten peräkärryn.
Istuimme autoon ja ajoin Vauranojalle. Romuttamo oli kauppakeskuksemme, melkein aina sieltä löytyi hakemamme. Osmo oli siellä huomannut kuorma-auton lavan raadon. Sitä päin menimme.
- Katsos, tuolla se on, tuo vaalean sininen.
Lampsimme lavan luo. Katselimme peräakselia, lavan laitoja, etupäätä ja siinä olevaa vaihdelaatikkoa. Kokeilimme, että vaihteet oli kunnossa, tai ainakin menivätkö kylmiltään päälle. Vaihdelaatikon etupuolelta oli runkopalkit katkaistu, ja hitsattu siihen yhtä vetopistettä varten kolmion muotoinen jatkopala. Sen päässä oli vahva lenkki. Se pääsi pyörimään, joten siitä vetämällä kärry tulisi juohevasti perässä.
- Katsos, tämä liitetään traktorin peräkoukkuun, siinä on rasvatkin paikoillaan.
- Katsotaas vielä muitakin kärryjä. Minua kiinnostaa vielä tuo, jossa on alumiininen nostettava perälauta. Menimme kärryn luo ja tarkastimme sen. Se oli etupäästään vielä sellainen, mihin se jäi kopin ja moottorin poiston jäljiltä.
- Tässä on vielä paljon töitä, hyvää on vain takalaita. Tämä on ollut jakeluauto.
Pyörimme vielä hetken katsellen romuttamon varastoja. Erityisesti punainen laivarauta kiinnosti Osmoa.
- Katsos, tästä kun hitsaa, niin ei se edes oikein ruostu. Lisäksi se on paljon tavallista rautaa kestävämpää. Kasassa oli eripaksuisia rautalevyjä hieman sekaisen näköisesti. Se oli kuitenkin tarkoituksen mukaista, jotta siitä näki, millaisia levyjä siinä oli. Osmolla oli vielä omia ostoksiaan, ne veimme vaakaan. Kopissa istui johtaja, hän tervehti ja vilkaisi vaa´an lukemaa. Romua myytiin kilokaupalla, eroteltiin alumiini ja kupari omiin kasoihin. Rauta oli kolmetoista penniä kilo.
Palasin traktorilla, kävin maksamassa toimistossa, seitsemänsataa markkaa. Hinta oli kyllä sopiva. Peruutin traktorin kärryn eteen, laskin koukkua hieman, se meni lenkin alle. Vivusta vetämällä koukku nousi ja solahti reikään. Vielä vähän nostamalla sain koukun lukittumaan. Ajelin uusi kärry perässäni Vaununperälle.
Seuraavana päivänä vein kärryn Virtasille. Siihen täytyi laittaa toimivat takavalot, ja ehjät kuvut. Osmo niitä alkoi ropata. Hannun kanssa sihtailimme ostosta. Lava oli puinen, vielä kuitenkin tukevan oloinen. Koputtelimme lankkuja.
- Älkääs nyt koputelko, tippuu roskat silmiin. Osmo tarkasteli johtojen vetoja lavan alla. Ne olivat ehjiä ja johtivat kyllä sähköä, mutta takavalot olivat rikki. Vaihdoimme lamput, ja ne paloivat. Sähkö tuli traktorista liittimen kautta. Se on takana lokasuojan vieressä. Samaan paikkaan, hieman alemmas oli asennettu hydrauliikka pikaliitin. Siihen taas kiinnitettiin hydrauliletku peräkärrystä. Näin traktorista saatiin vipua vetämällä lava nousemaan. Ensimmäiseen koitokseen ajoin peräkärryn heinämaalle.
Sain traktorin mukana vanerikopin. Sen kykenin yksinkin poistamaan mutta en nostamaan paikoilleen. Osmo auttoi, pumps, ja siinä se lepäsi, ovesta sisään, katse etuikkunan tai sivuikkunoiden läpi. Peräseinää siinä ei ollut, ei myöskään minkäänlaista kiinnitystä. Koppi pomppi traktorin mukana ja hinkkasi konepeltiä, runkoa ja perää. Antoi se kuitenkin suojan sateelta. Rujon näköinen oli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti