SUOMEN KANSAN
MUINAISUSKO
Epäjumalat monet tässä
muinen palveltin kaukana ja Iässä Heitä
kumarsit hämäläiset
sekä miehet että naiset. Ilmarinen
rauhan ja ilman tei
ja matkamiehet edesvei
Tonttu huoneen menon hallitsi kuin Piru
monta villitsi. Rongoteus ruista antoi
Pellonpekko ohran kasvun soi
Vironkannos kauran kaitsi muutoin oltiin kaurast paitsi
Egres herneet pavut nauriit loi kaalit,
lihat ja hamput edestoi.
Mikael Agricola on runoillut tämän
Psalttarin käännöksen esipuheessaan vuonna 1551. Kyseessä ovat hämäläisten ja
karjalaisten epäjumalat. Luettelossa on mainittu kirjava joukko erilaisia
uskomusolentoja, jumalia , haltijoita ja kummittelijoita. Mainitut olennot
ovat lähes ensimmäiset kirjalliset lähteet suomalaisten kansanuskon jumalista.
Ensimmäiset esiintyvät skandinaavisessa saagakirjallisuudessa. Kerrotaan
aitauksessa olleesta jumalankuvasta nimeltään Jomala. Kalevalan ilmestymistä edeltävistä lähteistä tärkein
oli Gananderin 1789 julkaisema mytologia, aakkosellinen hakemisto suomalaisten
ja lappalaisten mytologisista nimistä ja sanoista. Uskonnontutkimuksen
kannalta kiinnostavimpia ovat kuitenkin runot ja loitsut. Osa tutkijoista vetää
niistä suoran linkin esihistorialliseen aikaan saakka. Näin ollen meillä
saattaa nyt olla edessämme kir- jallista aineistoa ajalta ennen kristinuskon
tuloa Suomeen. Jopa ajalta ennen suomalaisten muuttoa Suomeen.
Ilmeisesti loitsut
ovat saaneet muotonsa keskiajalla, käsitykset niissä saattavat olla
huomattavasti varhempaa perua. Miksi loitsut ovat kantaneet tällaista viestiä?
Ensimmäinen selitys on se, että
runomuoto on auttanut uusia sukupolvia muistamaan oppimansa. Toinen selitys on
loitsujen salainen luonne, ne siirrettiin tietäjiltä toiselle perintönä. Sana
oli tietoa ja valtaa kuten Väinämöisestä muistamme.
Minkälaisiksi erilaiset henkiolennot
kuviteltiin? Miten niiden arveltiin vaikuttavan ihmisten elämään? Minkälaisten
menettelyjen uskottiin lisäävän ihmisten hyvinvointia ja vaurautta, tai torjuvan
onnettomuuksia ja sairauksia? Näihin kysymyksiin vastaavat ne
kansankertomukset, jotka kuvaavat mahdikkaita tietäjiä ja näiden epätavallisia
tekoja, toteen käyviä enteitä haltioita, näiden
puuttumista ihmisten elämään, pirun valtaan
joutuneita ihmisiä ja parannuskeinoja näistä.
Arkipäivän puheessa ne kiinnittyivät
kuitenkin lähiseudun taloihin ja ihmisiin. Kummitusjutut kuuluivat
iltapuhteiden kertomuksiin. Tärkeintä olikin, että niissä avautuva
uskomusmaailma jäi nuorten mukanaolijoiden mieleen.
tai kuolemantapauksen ennustamista,
aavistamista.
Suomalaisten saapuminen maahan
Noin 3000 vuotta ennen ajanlaskumme
alkua, siis noin 5000 v sitten Suomeen levisi kivikautinen
pyyntikulttuuri, ns. kampakeraaminen kulttuuri. Nämä pohjoiset metsästäjät
edustivat varhaisia suomalais-ugrilaisia väestöjä. He olivat havualueen metsästäjiä ja kalastajia. Suomen
alueelle he saapuivat useana eri aaltona, viimeisimmät tulijat ovat olleet jo
maanviljelijöitä ja karjankasvattajia. Peruspiirteenä pohjoisten
metsästäjäkansojen uskonnoissa on se, että ihmisen ja luonnon vuorovaikutus on
muovannut käsitystä yliluonnollisen vaikutuksesta ihmisten elämään. Suomen kivikautisen väestön uskontoa
tutkittaessa ovat lähtökohtana arkeologiset löydöt, ennen muuta
kalliomaalaukset ja ihmis- tai eläinhahmoiset savi- kivi- tai puu- tai meripihkaesineet.
Myös hautausmuodot ja niiden vaihtelut kertovat eri aikojen uskonnollisesta
ajattelusta.
Uskonnollisuuden
ja reaalimaailman kohtaaminen
Varhainen uskonnollisuus on
luonteeltaan käytännöllistä. Pyyntikulttuureissa tämä uskonnon ja käytännön
kytkentä näkyy ennen kaikkea ihmisen suhteessa toimeentulonsa lähteeseen,
luontoon. Luonnon hyväksikäyttöä säätelevät erilaiset yliluonnolliset
henkiolennot: pyyntieläinten lajinhaltijat, luonnonpaikkoja hallitsevat
haltijat sekä vainajaolennot. Pohjoisen pyyntikulttuurin luontokäsityksen
mukaan kaikki elää, myös elottomilla luonnonesineillä katsottiin
olevan jonkinlainen
sieluosuus, kyky tuntea, tahtoa ja vihastua.
Sieluja tai eräänlaisia sieluosuuksia katsottiin
olevan useita. Tyypillistä oli kuitenkin käsitys vaeltavasta sielusta, joka
poistui ruumiista unen tai hurmostilan aikana, sekä ruumiissa pysyvästi
majailevista sieluosuuksista. Vaeltavan sieluosuuden menettäminen ei vielä merkinnyt
kuolemaa, ihminen meni itsettömäksi, menetti
tajuntansa tai alkoi sairastella.
Vasta tärkeimmän
ruumissielunsa menetettyään ihminen kuoli.Sielu siirtyi
silloin vainajalaan, voidakseen asettua syntyvään
lapseen.Suomen sana itse
osoittaa tällaisen käsityksen, se
tarkoittaa alunperin varjo ja sielu, joka tajuttiin varjoihmiseksi ,
kaksoisminäksi, joka jatkaa elämäänsä
ihmisen kuoltua. Vainajala
oli varjojen maailma.
Shamanismi
Käsitys vapaasti ihmisen ulkopuolella liikkuvasta
Käsitys vapaasti ihmisen ulkopuolella liikkuvasta
sielusta on sahamanismin keskeinen perusta. Suomalainen sana
noita merkitsee
loveen lankeavaa ja henkien kanssa
yhteyttä pitävää
shamaania. Myös suomalaiseen
runouteen liittyy
kertomuksia shamaanien matkoista
tuonpuoleiseen
maailmaan.
Shamaani on
uskomusperinteen erikoistuntija, joka
muuntuneen tietoisuuden varassa kykenee ottamaan yhteyden
henki-
maailmaan ja toimii
tämän yhteyden turvin oman
yhteisönsä lääkärinä, ennustajana ja elinkeinoelämän takaajana.
Shamanismi
ei ole uskonto, vaan erilaisiin
uskontomuotoihin
sisältyvä uskomus- ja
käyttäytymiskokonaisuus.
Saamelainen shamaani paransi sairaita,
palkkasi suvun vainajia
poroelon paimeniksi, ennusti ja
suoritti uhreja. Kaikkialla
shamaanin tärkein tehtävä on tavallista elämänmenoa
uhkaavien
kriisitilanteiden torjunta. Ihmiset
nimittäin uskoivat
kaiken vaikeuden tulevan
pahantahtoisten
haltijoiden tai vainajien
toiminnan
seurauksena. Henkiä hallitsemaan
oppinut shamaani
pystyi torjumaan onnettomuudet
sekä selvittämään
tarvittavat sovitteluratkaisut
tai uhrit. Hän oli
yliluonnollisen kanssa suoraan
yhteyteen kykenevä
välittäjä.
Shamaani
siirtyi tuonpuoleiseen yleensä välttäjän avulla.
Se oli ja on edelleen meidän
sukukansoillamme yleisesti vesilintu, sukeltaja, joka kykeni luonnossakin
sukeltamaan syvälle meren pohjaan, alakerrokseen, vainajien maahan. Joskus välittäjäolento oli kotka, joka
vuorostaan kykeni nousemaan haltijoiden ja jumalien maailmaan.
Joskus edesmenneet esi-isät, heidän sielunsa toimivat välittäjinä
jälkeläistensä palveluksessa.
Menneisyyden
ja nykyisyyden kohtaaminen
Mikael Castren tutki 150 vuotta sitten suomen sukukansoja kaukana Uralin takana, syrjäänejä, voguleja, ostjakkeja, nykyään komit, mansit ja hantit. Sen jälkeen oli pitkä hiljaisuus, kunnes presidentti Gorbatsovin Muurmanskin puhe 1986 avasi jälleen suomalaisille tutkijoille pääsyn samoille ja kaukaisemmillekin alueille. Professori Juha Pentikäinen Helsingin yliopiston uskontotieteiden laitokselta pääsi tärkeille matkoilleen Castrenin jalanjäljille hantien, mansien, komien, marien ja nenetsien pariin. Hän oli joissakin kylissä ainoa Castrenin jälkeen käynyt ulkomaalainen, ja muistitietoa Castrenista oli vielä jäljellä. Hän piti 1994 luentosarjan Lahden kansanopistossa suomensukuisista kansoista, hanttien shamanismista sekä komien gorka ja kuoleman kulttuurista. Olin osallisena näillä kolmepäiväisillä kursseilla.Hänellä oli myös mukanaan videoaineistoa, ja kaikki kuva-aineisto oli kuvattu aidoista tilanteista. Niistä kävi ilmi selvästi elävä shamanismi ja meille merkillisintä oli se, että heidän kuuluisimmat shamaaninsa olivat naisia. Tavat ja uskomukset olivat säilyneet vaikeista oloista ja suoranaisesta vainosta huolimatta elävänä.
Mikael Castren tutki 150 vuotta sitten suomen sukukansoja kaukana Uralin takana, syrjäänejä, voguleja, ostjakkeja, nykyään komit, mansit ja hantit. Sen jälkeen oli pitkä hiljaisuus, kunnes presidentti Gorbatsovin Muurmanskin puhe 1986 avasi jälleen suomalaisille tutkijoille pääsyn samoille ja kaukaisemmillekin alueille. Professori Juha Pentikäinen Helsingin yliopiston uskontotieteiden laitokselta pääsi tärkeille matkoilleen Castrenin jalanjäljille hantien, mansien, komien, marien ja nenetsien pariin. Hän oli joissakin kylissä ainoa Castrenin jälkeen käynyt ulkomaalainen, ja muistitietoa Castrenista oli vielä jäljellä. Hän piti 1994 luentosarjan Lahden kansanopistossa suomensukuisista kansoista, hanttien shamanismista sekä komien gorka ja kuoleman kulttuurista. Olin osallisena näillä kolmepäiväisillä kursseilla.Hänellä oli myös mukanaan videoaineistoa, ja kaikki kuva-aineisto oli kuvattu aidoista tilanteista. Niistä kävi ilmi selvästi elävä shamanismi ja meille merkillisintä oli se, että heidän kuuluisimmat shamaaninsa olivat naisia. Tavat ja uskomukset olivat säilyneet vaikeista oloista ja suoranaisesta vainosta huolimatta elävänä.
Loveen
lankeaminen
Naisshamaanilla oli lintupäähine,
vesilintu, vesilinnun kansaa. Ekstaasitekniikka, loveen lankeaminen, oli
ikivanha, itsesuggestioon, omaehtoisuuteen, pohjautuva. Apuvälineinä olivat
erittäin tarkat muodot, vaatetus, rumpu ja laulu. Tilaisuus kesti useita tunteja, ja shamaanilla oli
apunaan toinen vaimo, joka määrätyissä vaiheissa antoi ruokaa ja juomaa
shamaanille, joka oli erittäin pienikokoinen ja hento vaimo. Lisäksi hänellä
oli useita kiloja painava korusto yllään.
Koko toimitus tapahtui sisällä
huoneessa, jossa muut läsnäolijat seurasivat tapahtumaa, välillä ulkona käyden ja taas palaten. Kysymyksessä oli nuoren parin onnen
takaaminen. Shamaani suostutteli henkiä takaamaan hyvä onni nuorille.
Varsinaista tajunnanmenetystä ei
tapahtunut, vaikkakin shamaani välillä aivan uupumuksesta lyyhistyi. Koko ajan
hän kulki huoneessa edestakaisin rummuttaen ja laulaen rytmikkäästi. Tämä
tapahtuma oli Hantien keskuudessa, heitä on nykyään noin 26000 hajaantuneena
laajalle alueelle.
Heimojen
nykytilanne
Kansojen nimitykset ovat nykyään
muuttuneet, tseremissitmarit,syrjäänit-komit, votjakit-udmurtit,
ostjakit-hantit, vogulit-mansit.
Mansit ovat vaikeassa asemassa, sillä
he yrittävät edelleen noudattaa perinnäisiä tapojaan noin
7000 hengen voimin metsästyksen ja paimentolaisuuoen varassa. Valitetatavasti
heidän asuinseutunsa sijaitsevat suorastaan öljy järvien päällä, ja näiden
hyödyntäminen kaventaa jatkuvasti heidän mahdollisuuksiaan perinteiseen
elämäntapaan. Edelleen kuitenkin heillä shamanismi on elävä voima, ja sain
nähdä videolta erämaan keskellä suoritettavan ikivanhoja, kivikaudesta periytyviä
riittejä. Tällä kertaa suorittajana oli iäkäs miesshamaani, heimonvanhin,
joka säilytti poron reessä liinojen alla välineitään.
Reki toimi alttarina, ja sitä shamaani
sekä muut kunnioittivat
suuresti ja kumarsivat sille useasti.
Myös tällä shamaanilla
oli oma rumpunsa, ja sitä ei yleensä luovuteta seuraajalle,
vaan riittiin kuuluvana menona uusi
shamaani saa ilmoituksen
omalta hengeltään: ohjeet rumpunsa
valmistamiseksi ja sen lopullisesta hyväksymisestä. Tämäkin shamaani oli
valinnut seuraajansa, joka oli kaupungissa ammatissa toimiva mieshenkilö,
hänen pitkäaikainen valmistamisensa oli alkanut. Rumpua hänellä ei vielä
ollut.
Koko perinteen jatkuminen kivikaudesta
edelleen riippuu uudesta shamaanista ja hänen kyvyistään. Tosin yhteisö voi
myös olla ilman omaa shamaaniakin, mutta ei kovin pitkiä aikoja.
Yhteisö eli keskellä metsää, kaukana teistä ja
parikymmentä ihmistä nukkui pienessä ja hyvin matalassa hirsisessä, noin 150 cm
majassa vieri vieressä, myös Pentikäinen, jonka viereen oli laitettu 16-vuotias
tyttö. Pakkasta oli silloin jatkuvasti yli 30 astetta, ja suurin
ongelma oli kameroiden toimivina pitäminen. Riittitoimitukset pidettiin
aidatulla pyhällä alueella. Poron rituaaliteurastus ja
sitä seuraava lihojen valmistusja nautinta oli senkertaisen filmin aiheena.
Kaiken johtajana toimi vanha shamaani. Kyseessä oli vuodentulon
varmistaminen porojumalaa kunnioittaen ja lepyttäen.
Mansien alueella liikuttiin
rakennetussa kyläyhteisössä. Jokaisen pihassa oli pyhä puu, joka saattoi olla
varsin vaatimatonkin, mutta kaikki toimitukset tapahtuivat tämän puun juurella,
silloin kun ulkona toimittiin.
Maailmanrakenne oli samantapainen, se
rakentuu kolmesta, joskus seitsemästä tai yhdeksästä päällekkäisestä tasosta,
joista keskimmäisessä asuivat ihmiset. Maailman keskuksen merkkinä on korkea maailman vuori, -puu tai -patsas. Shamaanin
kulkuväyliä tuonpuoleiseen olivat suuri maailmanvirta sekä vaaralliset hengen
täyttämät tiet ja polut.
Shamaanilaitoksen kulmakivi on
tietoisuus ihmisen ja hengen
keskinäisestä liitosta.
Pohjoisissa pyyntikulttuureissa
järjestettiin monipäiväinen juhla metsästyskauden alkaessa ja päättyessä.
Huippukohtana on shamanistinen istunto. Loveen lankeavan shamaanin sielun
katsottiin tällöin matkaavan apuhenkiensä kanssa riistaeläimistä huolta pitävän
haltijan luo. Hirvien tai peurojen lajinhaltijan varastosta shamaani sai tai
varasti pyyntikautta varten tarvittavat eläinten sielut. Pyhät paikat, joissa
eläinlajin haltijaa saattoi lähestyä, saatettiin merkitä erilaisin tunnuksin.
Eläinlajien haltijoille vietiin uhriantien lisäksi saaliseläinten luut. Näin
palautettiin pyydystetty eläin takaisin lajista huolta pitävälle haltijalle.
Toimitus merkitsi sielun palauttamista alkuperäiseen kotiin niin, että eläin
voisi syntyä uudelleen. Karhunpeijaisten yhteydessä vastaava tapa säilyi
Suomen itäisillä ja pohjoisilla alueilla pitkään.
Kalliomaalaukset
Suomen kalliomaalaukset edustavat eri
puolille maailmaa levinnyttä pyyntikulttuurin taidetta. Maalaukset ovat
syntyneet pitkän ajan kuluessa. Vanhimmat on maalattu jo 5000 v sitten, nuorimpia on arveltu
ajanlaskumme ensimmäisten vuosisatojen tuotteiksi. Tämä merkitsee sitä, että
sisämaan metsästäjät pitivät sitkeästi kiinni kivikautisesta elämästään
rannikon pronssi- ja rautakautisten
kulttuurien rinnalla.
Yleisimpinä esiintyvät hirvet 35 %
, ihmishahmoja
on 30 %, sarve11isia
ihmisiä 4%, ns. veneenkuvia 9%, loput ovat käsiä,
tassuja ja eläinhahmoja.
Kalliomaalaukset liittyvät juuri pyynt
ikulttuureille ominaiseen eläinten
palvontaan ja shamanisti-
seen uskomusperinteeseen.
Shamanististen rumpupiirrosten
ja pukuesineistön yhteys
kalliomaalausperinteeseen on ilmeinen.
Shamaanin apuhengiksi arveltuja
eläimenkuvia on usein saaliseläimen vieressä, niitä ovat kala tai käärme,
lintuhahmoja, sisiliskoja ja karhuksi arveltu eläin. Myös verkkokuvioita esiintyy.
Ne voivat tarkoittaa joko apuneuvoa, millä shamaani pyydysti tarvittavat
eläinten sielut, tai tielle asetettuja esteitä. Väinämöinen esimerkiksi joutui
Tuonelasta palatessaan uimaan käärmeen hahmossa verkkojen läpi.
Kalliomaalausten uskomuspohja alkoi
muuttua Suomen jouduttua rautakaudella eurooppalaisen turkiskaupan piiriin.
Hirvikeskeinen omavaraispyynti joutui antamaan sijaa verotuksen ja kaupan
vaatimuksille. Maalaustavan katoaminen ei kuitenkaan merkinnyt shamanistisen
uskomusjärjestelmän loppumista.
Eräät tietäjän rituaalien piirteet
viittaavat siihen, että
tämä eli vielä kauan maalausperinteen
hävittyäkin.
Professori Pentikäinen on myös Suomessa
tutkinut shamaaniperinnettä, ja hänen tiedossaan on edelleen noin parisataa
noitarumpua, jotka odottavat käyttäjäänsä. Rummut eivät ole tulleet
päivänvaloon, sillä niitä pidetään edelleen pyhinä, ja tietonsa tietäjät
salasivat sivullisilta. Rummut ovat edelleen
vanhojen shamaanisukujen kätköissä.
Tietäjä
1773 on kirjoitettu muistiin suomalaisen tietäjän käyttäytymistä:
"Nimittäin sinä hetkenä, jolloin he jotakuta henkilöä parantavat ja hänen
haavojaan joko sulkevat tai avaavat, he keksivät mielessään
outoa ammumista, ruumiinsa viskelyä, silmien tylyä katsetta. Niinpä he
harrastavat senkaltaista elehtimistä, milloin he saavat jäsenillään aikaan
hömistymisen jotakin suurehkoa voimaa vastaan, vieläpä kaikissa esityksissä,
joita seuraa rytmillisen sanailun jälkeinen vaikutus.
Siis kyseessä on ekstaasitekniikka, joka on edelleen voimassa suomen
sukuisten
kansojen keskuudessa,jota runojen,
loitsujen ja taikojen
mukaan
käytettiin Suomessakin aina vuosisatamme alkuun saakka.
Voimakkaimmin nämä piirteet ovat säilyneet Väinämöisrunoudessa, jossa
niiden
todistusvoima kertoo uskonnollisuuden vanhimmista kerrostumista Suomessa,
Tuonelan matkaruno, Vipusen virsi, jossa etsitään
pyhiä sanoja kuolleen noidan haudalta. Suomalaisen tietäjän tiedetään
vielä 1900 luvulla käyneen
mahtitietäjän haudalla tätä puhuttamassa!
Maanviljelyn vahvistuminen muutti ihmisen suhdetta hänen ympäristöönsä,samalla se loi
entistä paremmat mahdollisuudet, sukujen
välisille liitoille ja näiden
keskinäiselle kilpailulle. Ihminen
luonto akselin sijaan nousi
sukuyhteys tärkeäksi kulttuuria
ja uskontoa muovaavaksi tekijäksi.
Erityisen selvästi tämä näkyi hautaustavoista.
Hautaustavat
Sukuhaudat nousivat rannikoilla tärkeään asemaan. Niiden
koko kasvoi kasvamistaan, ja suuri koko oli merkki muille, viholliselle, että
täällä
asui vauras ja suuri suku, jonka rauhaa
ei kannattanut väkivalloin uhata. Haudat rakennettiin siis suvun turvaksi.
Rakennusmateriaalinahan käytettiin kiviä, suurimmat haudat Suomessa ovat yli 40 m pitkiä ja useita metrejä korkeita.
Uhraukset ja maailman synty
Tacitus kertoo, että pyhissä lehdoissa
suoritettiin uhreja hedelmällisyyttä ja ihmisen menestystä vaaliville
jumalille. 1229 paavi antoi kirkolle oikeuden ottaa haltuunsa suomalaisten
pyhät lehdot. Näitä kutsuttiin Suomessa nimeltä hiisi. Ne olivat sukuperustaisten uhripiirien
keskuksia. Ortodoksisella alueella lehdot säilyivät pitkään, mutta ne oli omistettu
uuden uskonnon pyhimyksille. Esihistoriallisena aikana on ainakin Ukkoa sekä Ilmarista
palvottu.
Tieto maailman synnystä on
heimouskontojen perusta. Tämä tieto siirretään uusille sukupolville myyttien
eli pyhien kertomusten muodossa. Suomalaisessa kalevalamittaisessa runostossa
on runsaasti myyttistä ainesta. Suomalaiset kuvittelivat maailman, maan muodoltaan,
ulkoääreltään ympyräksi, jonka ylle taivaan jättimäinen kupu kaareutuu. Pohjantähteä
, taivaan tappi, pidettiin taivaan tukena. Taivaan kannattajana saatettiin
myös kuvitella maasta taivaan keskipisteeseen ulottuvaa patsasta, tai
kivivuorta, loitsuissa Pohjolan kivimäki.
Maan pohjoisessa keskipisteessä kasvoi
auringon pimentävä Rutimonraita, sekä Iso Tammi - runossa kasvava
jättiläismäinen tammi. Pohjoisella ilmansuunnalla oli suomalaisille aivan
erityinen merkitys. Se oli kylmä, pimeä ja vihamielinen paikka. Pohjonen oli kodan pohjan eli perän suunta. Ovi oli etelässä, joka on
johdettu sanasta esi. Etelä on
edessä oleva. Pohjoiseen manattiin taudit ja kateet, siellä sijaitsi
Samporunojen Pohjolan kylä ja sen rautaportti. Pohjolan perille sijoittuu myös maankehän ulkoreunalla syvässä jyrkänteessä virtaava joki, Pohjolan joki, Tuonelan joki, joka erottaa vainajien ja elävien asuinsijat.
Lintukotola oli etelässä tai lounaassa sijaitseva muuttolintujen
matkan määrä. Kaukaisen pohjolan vesille on myös paikannettu meren
nielu, kurimus, joka nielee kaiken veden . Pohjoiseurooppalaisissa
maanviljelyskulttuureissa sukukalmisto on käsitetty vainajien
kyläksi, jossa kuolleet viettävät maanpäällistä vastaavaa elämää.
Viikingit saattoivatkin varustaa vainajan täydel1isillä välineillä
kuolleiden asunnoksi.
Maailman syntyä kuvaavat kaksi myyttiä,
munamyytti ja sukeltajamyytti. Kolmannestakin on viitteitä, Ilmarisesta
taivaan kirjokannen takojana. Ihminen on syntynyt merestä kohoavasta
haljenneesta kannosta, inkeriläisten mukaan. Luomistyön täydentäjiksi nousevat
ihmiset eläinten rinnalle. Tämä kuvannee metsästäjän ja kalastajan
luontokeskeisen maailmankuvan muuttumista maanviljelyksen taitajien luontoa
muuttaviksi maailmankuviksi.
1881 on merkitty muistiin Vienassa: "Juhlapäivinä lauloivat ukot viinapäissään Kalevalan
lauluja sekaisin, ainoasti Kekrillä oli oma laulunsa, härän laulu, jota muun
ohessa erittäin silloin laulettiin. Runo sisältää kuvauksen suunnattoman suuresta härästä. Ison härän
virsi on ollut Kekrijuhlan riittiruno. Kyseessä on alkuhirviön tappo,
tarkoituksena saada karjalle suoja pedoilta.
Pienemmät
henkiolennot
Maahiset olivat pikkuolentoja, ihmisten kaltaisia, jotka asuivat maan sisällä, yleensä varsin hiljaista väkeä. Tarvitessaan saattoivat pyytää ihmisten apua ja saattoivatpa antaa apuaan tarvitseville.
Kummittelijat, liekkiö, heitto, lehtikelikko, ihtiriekko ja monet
muut, kouko ja kurko, näitä suomalainen perimätieto tuntee
lukemattoman määrän. Piru tuli ihmisten tietoisuuteen kristinuskon
myötä, ja monessa keskiaikaisessa kirkossa pirua kuvataan erittäin
elävästi, muun muassa Hauhon vanhassa kivikirkossa.
1600 luvun
noitavainojen myötä paholaisen asema kansan
keskuudessa vahvistui, syntyi trullit ja käsitys Kyöpelinvuoren irstaista
juhlista. Trullit sekaantuivat noitiin, kyseessä oli karjaonneen liittyvät taiat.
1640 piispa Iisak Rothovius moitti taikauskoisia suomalaisia: kun he
sairastuivat, hakevat he apua paholaiselta, kantaen alttarille vahakuvia,
vahakynttilöitä, oravannahkaa ja muuta, uhraavat lampaita, rahaa ja muuta
määrättyinä päivinä, Pertun päivänä, Uotin päivänä
ja Jaakon päivänä: ripustavat seinille härän päitä, vasikanpäitä,lampaanpäitä, jonka kaiken he suorittavat pimeässä,
eikä kukaan uskalla tunnustaa jumalaansa, pystyttävät ristejä teille, hyppivät
kirkon ympäri. Kun hevonen on sairas,
kokoontuu ämmiä ja äijiä pimeään huoneeseen ja juovat
olutta tynnyrinpuo1ikkaan ja pitävät joitakin menoja. Kyseessäolivatriittimenot, joiden tarkalla noudattamisella
uskottiin hallittavan ympäristöä ihmisten onneksi. Tästä on selvät merkit
meidänkin elämässämme jopa urheilun piirissä, käytetään jopa erilaisia riittimenoihin kuuluneita
talismaaneja julkisesti.
Yleensä riitit suoritettiin pyhissä
1ehdoissa, joita sitten kirkon edustajat pyrkivät kaatamaan ja rakentamaan
usein niiden paikalle jonkin kirkollisen rakennuksen. Uhrauksiin liittyvät vielä ns. kuppikivet, joita onkin
nykyään useita kymmeniä tiedossa ympäri Suomea. Myös
Sääksmäen kirkon lähellä on useita kuppikiviä.
Hedelmällisyys
Olut oli välttämätön apu, ja tiettävästi 1600 luvulla suoma1aiset saattoivat maailmaan huomattavan määrän aviottomia lapsia.
Kyse oli samal1a väkimäärän kasvun turvaamisesta, sillä maanviljelysku1ttuuri tuli toimeen vain runsaan ihmistyön avulla. Naimattomat naiset joivat itsensä sopivaan humalaan riittimenojen mukaisesti ja antautuivat hedelmöitettäväksi. Tätä perua
saattaa olla vanhanpiian heikko yhteiskunnallinen arvostus vielä nykyäänkin, vaikkakin siihen liittyy muitakin biologi-
sia vaistoja. Kirkko alkoi 1700 luvulla voimakkaasti sotia
näitä reheviä kansantapoja vastaan ja saikin ne jokseenkin
karsittua hirveillä uhkauksilla ja rangaistuksilla.
Tietäjien
merkitys
Lopuksi on hiukan sivuttava tietäjä1aitosta, näihin päiviin
vaikuttanutta muinaisuudesta periytyvää kultturimuotoa, joka ei
vieläkään osoita minkäänlaisia katoamisen merkkejä. Muuntumista toki
tapahtuu.
Kansanuskon erikoistuntijaa sanottiin tietäjäksi. Sana tulee
tiestä, neuvoa tie, tietää. Tyypillisiä piirteitä oli
loitsuperinteen tuntemus, suggestion ja muuntuneen tietoisuuden
tilan hallinta ekstaasitekniikalla. Loitsuihin turvautuvan loveen
lankeavan tietäjän käyttäytyminen kuuluu kansanuskon vanhim-
paan osaan. Valtaosa tehtävistä kytkeytyi parantamiseen, saira-
uksien torjuntaan ja ehkäisyyn. Lisäksi hän saattoi antaa
apuaan elinkeinon turvaamiseen, varastetun esineen takaisin-
saamiseen, kateellisen naapurin torjuntaan jne. Ruoveden kä-
räjillä noitana tuomitun Antti Lieroisen sanotaan olleen hyvä
varkaiden paljastaja.
Tietämys kulki usein suvuittain. Tarvittavat ominaisuudet oli-
vat kova luonto, äärimmäinen keskittyminen ja vimmoihin asti
haltioitumisen taito. Tietäjäksi vihittiin erilaisin salaisin
menoin ja vihkijänä toimi toinen tietäjä, joka halusi siirtää
vastuunsa yhteisön hyvinvoinnista ja menestymisestä nuorem-
malleen.
Kuuluisia tietäjiä ovat olleet Hirsijärveltä Miines
Huovinen, Vaalimon Ämmä, Omenaiset;, Lesoset ja Maliset.
Vaalimon ämmä asui Karjalan kannaksella Valkjärven pitäjässä
Liisa Johansson os Wigg 1859-1932. Hän käytti rinnan paranta-
jan taitojaan ja näkijän lahjojaan. Useasti hän näki ennalta,
kuka oli tulossa ja missä tarkoituksessa. Kirkas viina oli
välttämätön apuväline tulevaisuutta ennustettaessa, sen kirk-
kaasta pinnasta ämmä tuijotteli tulevaisuuden. Hän oli myös
taitava saamaan selville varkaat ja varastetun omaisuuden.
Tavallisesti varkaat itse palauttivat hänen katsomansa esineet.
Vanha kansanuskomme on elänyt maaseutuyhteisössä. Valtaosa
siitä on hävinnyt muuttuvan ajan mukana. Osa siitä näyttää
säilyvän nyky-yhteiskunnassakin. Haltijat ja kummitukset
ovat unohtuneet, mutta vainajausko on yhä voimissaan. Puheet
jälleensyntymisesä ja enteistä ovat tämän päivän kansanuskoa, jonka
yleisyys horjuttaa uskoa nykykulttuurin järkiperäisyydesta.
Pekka Turtiainen
Lähteet:
Cornelius Tacitus, Germania
Professori Juha Pentikäinen, luentosarja 1994 Lahden Kansanopisto
Weilin Göös, Suomen Historia
Antero Warelius, Kertomus Tyrvään pitäjästä 1853
Nyt on kivenvierittäjältä mielenkiintoinen uusi aluevaltaus, esitelmä, essee, tutkimus, joka ansaitsee lukemisen useaankin kertaan, niin paljon siinä on tietoa. On kerrassaan upeata, että nämä kirjalliset tuotannot, esitelmät ja puheet tulevat muidenkin "omaisuudeksi", ei vain niiden, jotka osallistuivat kyseisiin tapahtumiin. Kiitos monipuolisesta esityksestä.
VastaaPoistaTällaisen esitelmän teko on ollut hauskaa, vallankin kun minulla oli siihen lisättävänä professori Pentikäisen omakohtaiset tutkimukset ja kokemukset Siperiassa.
PoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista