lauantai 10. maaliskuuta 2018

Konserttimatka 9.3. -18


 


- Onko lippu mukana? - On. - Onko piikki? - On. Onko puhelin? - On. Vastailin kävellessäni eteiseen laitamaan takkia niskaan ja saappaita jalkaan. Eteisen ovi avautui, Paula työnsi puhelimeni oven raosta. Tjaa, no, laitoin laukkuun ja astelin ulkorappuja. - Soita sitten kun olet tulossa lähellä. Me tulemme takit päällä vastaan pihalle.

Uutta lunta oli satanut, tie oli jäässä ja liukas. Ajoin varovasti mäkeä alas, jarruttelin ajoissa, etten liukuisi tielle ja kolariin. Tiehaarassa perä heitti hieman. - Kas, on kyllä huono keli kitkarenkaille, miutta mennääs nyt. Pikatielle ajaessani auton perä taas heilahti mustalla jäällä. - Mennääs varovasti nyt, ei puhettakaan helposta reissusta. Nopeuden nostin hiljalleen seitsemään kymmeneen. Eivät näyttäneet muutkaan kovempaa ajavan. Tie oli aivan musta, hieman lunta liirteli valoissa tiellä. Ennen Taavetinlahtea päätin ajaa takaisin Sääksmäen tien kautta. Hiukan aloin rentoutua, ajo vakaantui, ja suuntasin Tampereelle. Ohituskaistaa mennessäni takaa tulevat jäivät taakseni. Eipäs, taaimmainen alkoi puskea lumista kaistaa ohitsemme. Pääsi takaisin ilman vahinkoa. Vasta moottoritiellä pinta oli sula. En ohittanut ketään, muut saivat sen tehdä.

Parkkipaikalla jätin autoni tien laitaan, muiden taakse. Lunta oli ajettu tien posket täyteen, ura oli kovin kaventunut. Kuuntelin kymmenisen minuuttia Classic kanavaa autossa, ja lähdin tietä kävellen alamaahan. Saappaissa olisin kyennyt hyvin kahlaaman vallin yli kävelytielle, mutta päätin hipsiä autojen viertä. Liukasta oli siinäkin. Kaksi autoa tuli takaa, jolloin seisahduin ja katsoin niiden ohi ajoa. He joutuivat pysähtymään liikenne valoihin, ja minulle jäi vain pieni kaltto soiro edetä lumivallin ja autojen välissä. Ollessani etummaisen auton etupyörän kohdalla valot vaihtuivat. Kuski päräytti kunnolla etuvetoisen autonsa sutimaan jalkani vieressä. Hiukan katselin, että kuinkas tässä käy. Hyvin kävi.

Vein takkiani naulakkoon. Olin riisunut sen käteeni etukäteen. Voi tavaton, mikä ryysis. Pariskunta edessäni riisui takkejaan vasta siinä pienessä lävessä, enkä minäkään voinut ohittaa. - Anna minulle takkisi, laitan sen naulakkoon. Miehellä oli pelisilmää. Katselin mihin kohtaan hän takkini laittoi. Punnersin vapauteen, päin kävelevien takillisten ihmisten lomitse. Hain esitteen tiskiltä ja aloin katsella Jakkea ja Ullaa. En nähnyt, ja kävelin saliin istumaan.

Nuori ja ultrahoikka Klaus Mäkelä johti illan musiikin. Alkupalana kuulimme suomalaisen säveltäjän Sauli Zinovjevin Batteria orkesterille. Lyömäsoittajien jymähtävä alku soi kuin hälytysajossa, kunnes kolmen huilun helpottavat sävelet kaikuivat omaan tilaansa. Musiikki jatkui hyvin tummien, syvien vesien vallassa, ja alttojen sointi vakautti kulun, antoi laulun. Sen nappasivat huilut ja ykkösviulut, kakkoset ja tuuba. Jouset kiisivät väreinä, jotka katkesivat rumpuihin, kuin kuolema olisi takana. Uljas koonti loppuun.

Mäkelällä oli hiukan vaikeuksia uuden kappaleen ja orkesterin kanssa, miten sitten solisti?

Igor Stravinskyn Viulukonsertto D-duuri toi lavalle Sergey Malovin, kuin kaksi kloonia kävelivät tummissaan molemmat alkutaputuksiin. Odotin kovasti lempisoittimeni lentoa nuoren venäläisen käsissä. Ensimmäinen osa oli pettymys. Mäkelä ei saanut orkesteria soimaan niin, että solisti olisi kunnolla kuulunut. Aloin jo epäillä paikkani sopimattomuutta, akustiikkaa. Vallankin ensimmäisen osan lopussa solisti jäi orkesterin jalkoihin. Toisessa osassa Mäkelän ote parani. Alku oli loistokas, solistin viulu oli lempeän kuuluva, huilut ja oboe tukivat erinomaisen mainiosti solistia.

Kolmannessa osassa solisti alko loistaa hitaissa osissa, jossa huilut ja Malov soittivat meidät kevääseen, johon pohjavireen antoivat bassot. Neljännen osan alku oli taiturillinen solistin näytös. Orkesteri antoi kaiken tukensa, ja Mäkelä alkoi olla yhtä musiikin, orkesterin ja solistin kanssa.

Taputukset olivat hyvät, eivät erinomaisen vaikuttavat, kolmannen esiintulon jälkeen Sergey Malov aloitti ylimääräisen. Se oli konsertin taitekohta. Hämmästyttävää, miten kaunis viulun ääni nyt täytti koko salin. Kuulijatkaan eivät yskineet. Esiin tuli soittajan täydellisyys, yhteys viuluun ja yleisöön. Saimme kuulla tämän kauden ehdottoman helmen. Nyt taputimme raivokkaasti.

Väliajalla katselin taas Jakkea ja Ullaa, mutteivät silmäni heitä tavoittaneet. Juttelin Hannelen kanssa, hiukan terveydestä, hiukan tanssista ja hiukan musiikista.

Mäkelä asteli saliin mestarina. Dmitri Sostakovits, Sinfonia no 5 d-molli op. 47 Soi räjähtäen, alusta alkaen kapellimestari ja orkesteri sukelsivat flou-tilaan. Alun haparoinnit olivat unohtuneet, Mäkelän jalat olivat mestarillisuuden lähteillä, ja orkesterin tunnelma oli täysillä ammentamassa meille sinfonian, joka jähmetti kuulijat loistokkaaseen tunnelmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti