Kaksi kertaa
vuodessa se täytyy tehdä. Kuusikymmentä luvulla aloitin. Silloin
autoissa oli yleensä haitaritunkki. Sen sijoitus auton alle vaati
lisäksi laudan kappaleen. Se sijoitettiin tunkin päälle jakamaan
painetta auton koteloon. Yleensä kuului rutinaa nostettaessa, mutta
paikat kesti. Jos ei kestänyt, niin tuli asiaa Vettenrannalle.
Peltiä paikattiin hitsaamalla paikka päälle. Renkaiden pultit
irrotettiin ristikkoavaimella. Oiva peli, kunhan oppi nykäisemään
käsillä ylöspäin, kun samaan aikaan painettiin jalalla
voimakkaasti vastakkaiseen sakaraan. Peltivanteet saivat pultit hyvin
tiukkaan ajossa. Parhaimmillani vaihdoin renkaat pihassa muutamaan
minuuttiin. Mutta Volkkarin pikkubussi oli eri, sen pultit istuivat
aina niin tiukkaan, ettei niitä tavallisilla konsteilla auki saanut.
Ristikkoavaimeen hain puolitoista metriä pitkän vesijohtoputken
pätkän. Kaameasti paukahtaen pultti lopulta irtautui, jos ei hylsy
haljennut.
Sääksmäelläkin
vaihdoin aluksi itse renkaat. Ostin pullotunkin, se oli työtä
helpottava nostokone, jos pellit olivat ehjät. Sen päälle piti
laittaa kakkosnelosen pätkä. Autot paranivat, pellit alkoivat
kestää. Niinpä minä taas tartuin syksyllä tunkkiin ja aloin
nostaa. Kori nousi hiukan, kun tunkin pää meni helman läpi. Siitä
hätkähtämättä jatkoin tunkkaamista. Pää nousi jonkin matkaa
kotelon sisällä, kunnes se tapasi kovan, ja sain auton nousemaan ja
renkaan vaihdettua. Toinenkin takakulma oli yhtä heikko, mutta
renkaat vaihdoin. Ajelin sitten Kosken korjaamoon hitsaustöihin.
Seuraavaan autooni
päätin myös vaihtaa renkaat. Ajoin auton pihalle, laitoin palikat
renkaiden taakse valumisen estämiseksi. Sitten hain jakkaran renkaan
viereen ja aloin nostaa autoa. Minua huimasi, jotenkin pultit olivat
taas kuin muinoisen Volkkarin, tiukassa. Yksi kerrallaan sain pultit
irti. Sitten menin kahville, hikisenä ja uupuneena. Iltapäivällä
sain vaihdettua toisen renkaan. Aamulla jatkoin työtä, ja sainkin
jäljelle jääneet eturenkaat paikoilleen.
Viimeiset vuodet
olen vaihdattanut renkaat liikkeessä Pispantallilla. Siellä se käy
kivuttomasti. Vaihtarit ovat varastossa pestyinä odottamassa.
Meidän pitäisi rengasliikkeessä käydä, sillä uudet kesärenkaat pitäisi hankkia kesäksi. Nyt on toki vielä talvirenkaat, hyvät ovat olleetkin. Me ostimme auton siihen aikaan, kun ne piti vaihtaa, ja kesärenkaita ei tullut mukana ollenkaan. https://www.autoasisaimaankatu.fi/palvelut/13-renkaiden-vaihto-lahti.html
VastaaPoistaOlisi meilläkin rengastyöt edessä. Pitäisi saada vaihdettua talvirenkaat kesärenkaisiin. Meillä ei taida olla edes tällä hetkellä välineitä siihen, kun on naapurilla lainassa. Kiitokset tästä, mukava oli lukea. https://www.keravancarservice.fi/renkaat-ja-rengastyot
VastaaPoista