tiistai 20. marraskuuta 2018

Munien myynti -70 l





Olin MTK:n jäsen. Tiesin järjestäytymisen tarpeet kaupallisesti. Viljelijöiden osuuskunnissa tulisi myydä ja ostaa. Kuitenkin kyseeseen tulee tilan kannattavuus. Sitä dilemma pohdin, kun tarkastelin munien hintoja, mitä ostajat tarjosivat lehdissä. Munakunta putosi vertailussa. Päädyin myymään munani Mataralle, yksityiselle ostajalle. Soitin hänelle.
- Terve, minulla on yli viidensadan kanan tuotanto, päivässä siis noin viisisataa munaa, sinulla on tarjous lehdessä ostaa kilo 2.65 markkaa. Miten sinä haet, jos tehdään sopimus.
- Terve vaan, minulla on kuorma-auto, jolla kierrän hakemassa viikon välein asiakkaidet tuotteet.
- Ja maksu sitten kans, vai?
- Kyllä, minulla on vaaka autossa, ja saat kuitin ja rahan aina käteen.
- Hienoa, ryhdymme liikekumppaneiksi.
Tiesin joutuvani tilille ratkaisustani. Toimin nuorten tuottajien puheenjohtajana. Kokoonnuimme pitkin pitäjää eri kylissä. Kokouksissa tuli esille mielenkiintoisia aiheita, mutta puutuimme vain järjestöllisiin kysymyksiin. Kävimme vierailuilla erilaisilla tehtailla ja koetiloilla. Opettavaisia reissuja. Nikalin Altti tuli kokoukseemme Innanmaassa. Hän esitti, että nuoret tuottajat alkaisivat mainostaa hänen leikkuupuimuriaan ajoon. Minä torppasin sen. Ajattelin sen olevan yksityinen hanke, sinänsä tarpeellinen, mutta se ei kuulunut meille järjestönä. Olin väärässä. Kutsuimme Kankaanpääläiset tuottajat meille. He olivat aloittaneet perunanviljelyn kimpassa. Teettivät kunnollisen perunavaraston, tekivät sopimukset ostajien kanssa, ja kasvattivat tuotantoaan. Huomasin asenteeni Nikalan puimuriin olleen pielessä.
Olin samalla jäsen Tyrvään Maataloustuottajien yhdistyksessä. Säästöpankin Uosson konttorin kokoushuoneessa valittiin jäseniä johtokuntaan. Lehdon Jussi ehdotti minua.
- Minusta Pekka on hyvä jäsen johtokuntaan, ainakin hän tietää uuden viljelijän vaikeudet.
Pam. Se tuli päätökseksi.
Istuin Hotelli Helmen kokoustilassa Vammalan torin laidalla. Isännät onnittelivat minua ja kyselivät kuulumisia ja tuotantosuuntaa. Vastasin hieman hämillisenä. Kysyivät järjestäytymisestäni.
- Oletkos Sokos Sastamalan jäsen, kysyi Anttilan isäntä Myllymaasta.
- En ole, mutta olettekos te Itä-Hämeen tuottajien, Hankkijan osuuskunnan jäseniä. Tiesin tästä nousevan vaikka isompikin äläkkä. Sopuisasti isännät kuitenkin puhuivat.
- Myytkös munasi Munaosuuskuntaan, puheenjohtaja uteli.
- Kukas minulle sitten sen 15 penniä kilolta maksaa, myyn yksityiselle.
- No, kyllä sinä vielä siihenkin liityt, siihen kokous päättyi.

Matara oli säännöllinen poika, ja toimi hyvin sopimuksen mukaisesti, ei ollut koskaan myöhässä, ja maksoi aina ajallaan. - Hyvinhän tämä toimii, ajattelin. Ei tästä tainnut kitkaa minun ja muiden johtokunnan jäsenien välille tulla.
Haapaniemen isäntä pyysi kysymään, ostaisiko Matara heidänkin munansa.
- Kyllä varmaan, odotellaan perjantaita.
Menin Haapaniemeen, siellä odottivat kuin tuomiota.
- Hyvin tässä kävi, Matara tulee kohta, missäs teidän munat on, ne täytyy pakata kennoihin.
- Ai juupeli, tuumasi isäntä. Minulla oli kennot valmiina autossa, hain ne nopsaan ja aloin latoa munia tottuneesti korista kennoihin.
- Ei niitä kopsauttaa parane, mutta muutoin ne kestävät melkoista käsittelyä.
- Kyllä sinä Pekka aika vauhtia pidät. Ei minun koppurat sormet samaan pysty.
Talon tytär Merja on mukana latomassa munia. Pian ne ovat kennoissa.
- Itse sitten sovitte Mataran kanssa mitä sovitte, se ei enää minulle kuulu.
- Kyllä vaan, kovasti kiitoksia tästä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti