keskiviikko 5. joulukuuta 2018

Asiointia -10 l



Lehdet ja paperit vien Rauhalan kentän vieressä olevaan Molokin kitaan. Sinne on järjestetty hyvät kierrätyspisteet. Molokin edessä on valtaisat vetiset kuopat, olleet jo useita vuosia. Aina on pysäköitävä tarkasti, että voi tyhjentää auton niin, etteivät kengät kastu. Voi mahdoton, nyt siellä olikin vain yksi vesikuoppa. Muihin oli ajettu soraa täytteeksi. Aivan mainiota. Tämän kertainen takaluukussa olevien lehtien tyhjennys vaati kaksi kunniakierrosta Koskissa. Paula ilmoitti illalla, että hän menisi kauppaan aamulla, jottei siellä ole vielä tungosta. Pyysin herättämään minut puoli kahdeksan. Ei tarvinnut, heräsin seitsemältä. Aamutoimien jälkeen ajoin auton tallista ja päätin mennä ensin viemään paperit. Miten siinä juteltiin, ja ajoin kaupunkiin muistamatta asiaa. Jouduin menemään Tokmannille hakemaan jatkojohtoja, siis käpyttelin sisälle ja hain tarvikkeet kaupan takaseinältä. Seuraava rasti oli Cittarin yläparkki. Paula meni kauppaan ja minä laskeuduin portaita jalkakäytävän yllä. Minulla oli kaksi asiaa, toinen oli kolesterolilääke ja toinen peräpuikkoja. Napsautin jakokonetta käsineet kädessä, sain numeron viisi. Ei ollut kuin yksi asiakas tiskillä. Mennessäni katselin olisiko peräpuikot saatavilla hyllyissä. En nähnyt. Miesfarmaseutti oli vuorossa. Ajattelin voivani pyytää peräpuikkoja häneltä. Nuori äiti saapui jonotusnumero toisessa kädessä ja pieni lapsi toisessa. Hän istui minun viereeni, ojensin vuoronumeroni hänelle.
- Ihan tosi, meinaakko?
- Kyllä vain, minulla on aikaa odotella.
- No niin minullakin, pikkuinen on flunssassa, ja niin minäkin ja kotona ukki ja muori.
Sillälailla, otin kuitenkin hänen lappunsa ja ajattelin, ettei passaa kaivaa nenää. Juttelimme ilmoista, lumesta ja hiihtämisestä. Hänen vuoronsa tuli miesfarmaseutille. Jäin vielä odottamaan, kun kone käski menemään numeroon viisi. Nousin ja kurkkasin, siellä oli nuori neito hymyilemässä. Nousin ja ajattelin peräpukamia, no ei vaan perä, mitä ne nyt olivatkaan. Astelin tiskille ja annoin neidolle lääkelunttini.
- Katso nyt noista, mitä voit antaa, ne kun menevät niin eri tahtiin. Kolesteroli on ainakin loppunut.
Mietin toista asiaa, peräpuikkojahan ne olivatkin, mutta niitä on ainakin kahta eri merkkiä, enkä minä muista niitä. En voi siis kysyä. No hemmetti kai minä sentään voin. No pyydän minä.
- Tässä olikin kaikki, tuleeko vielä muuta?
- Ei, tässä on kaikki.
No niin se meni. Ajelimme kohti kotia. Paula kertoi saaneensa kovan taistelun jälkeen uudet pitkät kalsongit minulle. Oli ostanut sellaiset kolme viikka sitten. Minä vedin ne jalkaani aamulla ja illalla niissä oli kaksi uutta reikää, suoraan saumasta haljenneet, sääri ja takamus. Johtaja oli ensin vastustellut, mutta joutui antamaan periksi, tietenkin. Olisi pitänyt tuoda ne vaihtoon kahdessa viikossa. Oli perääntynyt, kun Paula lupasi kirjoittaa suoraan johtajalle ja aloittavansa kampanjan housuja vastaan kaikille ystävilleen. Hah, siitäs sai.
Minä hoin mielessäni, lehdet, lehdet. Muistin ne vielä kodin tiehaarassa ja sain vietyä lehdet moolokin kitaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti