TTT:ssä on
meneillään melko nostalginen esitys: Vanhoja poikia: Taneli Mäkelä,
Esko Roine, Puntti Valtonen ja Tuomas Uusitalo. Ajelimme sinne
sunnuntain päivänäytökseen. Kadut olivat jo melkein kunnossa
meidän reitillä. Kauppakeskus Ratina jäi tälläkin kertaa
kiertämättä. Helppo on sinne luiskahtaa vasempaan ja alas ihan
kohdalta, näkyi sinne autoja ajavan alamäkeä. Ratinan sillalle
vievä tie on saanut vihdoin uuden pinnan. Stadionilla olin viimeksi
yleisurheilun SM kisoissa kuusikymmentä luvulla. Ajoin sinne
Vammalasta viisisataa kuutioisella Jawalla. Nelitahtisella tykillä.
Niitä ei montaa Suomessa ollut. Paula istui takana.
Ajoin Satamakadulle
seksiliikkeen kohdalle parkkiin, ja laitoin kännykällä Parkmanin
mittaamaan aikaa. Vaivaton järjestelmä, mutta lähettipä eilen
emailin, jossa ilmoitti palvelun katkeavan minulta, koska minulla on
väärä käyttöjärjestelmä. Sillain sitten. Lopettavat yhteistyön
vuoden vaihteessa.
Kävelymatka
teatterille oli lyhyt, muutaman korttelin mittainen. Edessämmä
tuikkasi menemään vetävämmällä askeleella meidän ikäinen
pariskunta.
- Katsos noita,
menevät varmasti samaan paikkaan kuin mekin.
- Niin varmaan. He
pääsivät ennen meitä Hämeenpuiston liikennevaloista, kaarsivat
puistoa ylös teatterille. Meidän päästessä yli puiston teiden
näin heidän pysähtyneen vanhan teatterirakennuksen ovien eteen.
Siinä seisoi joukko muitakin ihmisiä. Vedin raskaan oven auki ja
astelimme shakkikuvioista kivilattiaa pitkin narikkaan. Kaksi euroa
ottivat yhdeltä, sain lapun, jossa oli luku kuusi. Kävelimme ylös
toiseen kerrokseen Eino Salmelaisen näyttämön lämpiöön. Meillä
oli liput kolmanteen riviin vasemmalla, pääsimme sisään. Istuin
numerot olivat melkoisen hämärässä. Minun täytyi laittaa melkein
nenäni kiinni lappuun, ennen kuin erotin numerot, 59 ja 60.
Istahdimme odottamaan.
Esille astelivat
neljä soittajaa, basso, mandoliini, viulu ja haitari. He aloittivat
reippaan soitannan, ja näyttelijät tulivat lavalle viisi metriä
korkeiden kalaverkkojen väleistä. Muutama hauska vuorosana, ja
laulun aloitti Esko Roine. Varma valinta, konkari edellä, laulu
sujui ja tunnelma alkoi nousta. Teemana oli Saimaan saaressa elävien
neljän vanhanpojan elämä ilman naisia. Taneli Mäkelä esitti
kauppias Latia mainiosti, lauluosuudetkin olivat
viihdyttäviä.Kaikki taisivat olla Junnu Vainion kynästä,
vaikkemme ihan kaikkia tunteneet ennalta. Yleisö oli alusta alkaen
mukana taputtaen jokaisen laulun tai hieman koomillisten
tanssiesitysten jälkeen. Eivät kait olleet saaressa eläessään ja
kalastaessaan juurikaan tanssineet, ainakaan itsekseen. Puntti Valtonen teki suurimman työn ja sai ansaidut suosionosoitukset, häne liikkeensä olivat jymäkät, ja sielu mukana.
Lavasteet olivat
minimalistiset, muutama naamioitu kivi jotka muodostivat nuotion.
Sitä tosin ei kertaakaan käytetty siihen tarkoitukseen, mutta savua
se koko ajan tuprutti. Hiljalleen koko teatteri täyttyi sinisen
harmaaseen usvaan.
Hurjimmillaan oltiin
silloin, kun koko orkesterikin hyppäsi mukaan laulamaan ja
soittamaan Antti Paalasen johdolla. Väliajalla osasivat monet
katselijat jäädä maksetuille paikoilleen istumaan. Lämpiössä
oli varmasti aika kuhina ja töniminen, kun koettivat saada kahvia
tai terävää tiskiltä.
Jatkoimme samoissa
lavasteissa. Nyt miehet alkoivat tehdä mielikuvitusmatkaa naisiin.
Tai ainakin Tuomas sinne halusi. Kipupisteet tulivat kaikilta esille
lopulta, suhde naisiin, entiseen puolisoon tai saavuttamattomaan
ihanteeseen.
Miehet nostivat
pöllin pätkää aina uuteen paikkaan, joivat nokipannukahvia
teräsmukeista, ja taisivat vallan omissa vaatteissaan esiintyä, no,
Tanelin jatsarit saattoivat olla teatterin puvustosta.
Tuomas lauloi
viimeisenä miehistä, luulin jo, ettei hän esiinykkään laulaen.
Oli hänellä kovastikin lauluja vallankin toisella puoliajalla.
Mukavan viihdyttävä ja muistoisa matka.
Me olimme päättäneet
mennä Amurin Helmeen kahville teatterin jälkeen. Ensin istuimme
paikoillaan, kunnes lähes kaikki olivat jo poistuneet salista.
Hiljalleen astuksimme kohti naulakkoa. Se edessä oli vielä sankka
joukko tiukkaan pakkautuneita kiireisiä. Minä menin edellä ja
Paula asteli ihan jäljessäni. Katsoin taakseni ja Paula oli jäänyt
jonkun korston taakse.
- Iso mies sanoi
minulle, että älä etuile, ja tuuppasi itsensä meidän väliin.
- Voi saamari,
tarttis oikein motata.
En ehtinyt, sillä
mummulauma meni kuin sarvikuonot seinän puolelta ohitsemme
saavuttaen sillä taktiikalla tiskin. Siinä sitten pukivat
omahyväisinä takkeja päälleen ja asettelivat hattujaan kallelleen
harmaille kutreilleen. Loppu jonottaminen sujui häiriöittä.
Vieressäni oli nuorehko vaaleahiuksinen nainen, narikka meinasi
ottaa minu lappuni, kun osoitin kädelläni daamin suuntaan.
- Kiitos. Hän
hymyili minulle.
Puimme päällemme
vasta aulan väljässä tilassa. Siinä katselin erästä
nahkatakkista harmaahiuksista miestä ja hänen daamiaan. Mies
muistutti kovin yhtä englantilaista näyttelijää. Köpöttelimme
autolle ja starttasimme kohti Helmeä. Pyynikin kautta ajaessamme
juutuimme liikennevaloihin useaan kertaan. Ajoin Satakunnan kadulle
ja alamäkeen kääntyen pääsimme aivan Helmen oven eteen.
Kävellessämme jonoon ja valitessamme ostoksia näin tuon saman
englantilaisen näyttelijän näköisen miehen ja daaminsa meidän
edellämme. Viisas valinta oli heilläkin, Amurissa oli hyvin tilaa.
Minä söin pannarin ja Paula voipullan. Ostimme vielä kauraleivän
ja muutamia pahvisia kilipukkeja. Paluumatkalla poikkesimme vielä
Cittariin, se oli auki kuuteen saakka. Niin vaan Paula jäi oven
taakse, kun rullaportaat oli sammutettu. Takaisin ylös pääsi
hissillä, mutta siinä oli iso jono. Lopulta hän pääsi ylös ja
joutui vielä kävelemään käytävän päähän päästäkseen
ulos. Minä torkuin autossa, avasin aina välillä oikean puoleisen
silmäni ja tarkkailin ovea. Paula pääsi yllättämään oikealta,
ajoin autoni hänen viereensä.
Aah, kotona olin
niin väsynyt, etten jaksanut mennä nukkumaan, vaan nuokuin
tuolissani yhdeksään. Silloin puhelin hälytti lääkkeitten
ottoon. Terästäydyin toimeen ja killuin vielä kymmeneen. Painuin
nukkumaan. Maanantaina heräsin sitten vasta puoli kahdeltatoista
syömään aamiaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti