perjantai 14. joulukuuta 2018

Konsertti 14.12-18 Tampereella




Filharmonia 14.12-18 Tampereella

Erkki Melartinin sinfonia no 5 ja kapellimestarina Klaus Mäkelä. Aluksi pohjalaistunnelmia, vetopasuunoiden yltiöpäinen rääkäisy, ja ensimmäinen osa alkoi. Kuin hädässä hakee soitto pelastusta. Kapellimestarin hoikka olemus muistuttaa Erik Tavaststjernaa heiluessaan dynaamisesti korokkeellaan. Ihastuttava jousen suvanto, huilut siirsivät teeman trumpeteille, jotka soittivat niin hiljaa kuin kykenivät. Kontrasti oli mainio. 2. osa alkoi sellojen leveillä jousilla ja siirtyi bassojen näppäilystä oboen huhuiluun. Klarinetti osoitti lopun bassoille. Hämmästyttävä esitys, huilut soivat kuin sodassa, jouset koettivat vetää ne todellisuuteen. Taisto oli kova ja päättyi konserttimestarin taiturimaiseen esitykseen. Huilut oli palautettu kevyeen antautumiseen yhdessä päästiin kukkulan laelle. Mäkelän johtaminen oli kokonaisvaltaista ja eteenpäin vievää. Huilut johdattivat altot uuteen teemaan, jonka sellot siirsivät 2. jousille ja lopulta koko jousistolle. Lasketeltiin kukkulan laelta leveää ja turvallista polkua kahvilalle, istuttiin rauhassa kunnes huomattiin äkisti ajan loppuvan, tempo nopeutui ja johti trimfimaiseen loppuun.
Erich Korngoldin sävellys Viulukonsertto D-duuri op. 35, ja lavalle asteli Elina Vähälä. Hänen ensimmäiset jousen vedot osuivat sieluun ja ne kantoivat konserton. Säveltäjän yritykset saada harmonia etenemään solistin kanssa ei onnistunut. Orkesteri ei voinut täysin tukea solistia, kuilu oli liian suuri, kunnes kolmannessa osassa Vähälän taituruus, korkeat huiluäänet ja nopeatempoinen soitto sai äkisti tukea. Kokonaisuus alkoi soida. Vähälän viulu soi pääosassa, alkoi hurlumhei, osa oli säveltäjän paras.
Leevi Madetojan Sinfoninen sarja väliajan jälkeen olisi saanut jäädä pois. Olihan se nautittava, vaan irrallinen tässä kohtaa, kun olimmemenossa Igor Stravinskyn Petruskaa. Tuo nelinäytöksinen burleski baletti kohosi huimaan osaan filharmonian ja Mäkelän taitavissa käsissä. Jäin kaipaamaan näyttämöesitystä, nukketeatteria ja henkilöiden draamaa. Nyt sen sai musiikista, osittain. Osat olivat suorastaan, nukketeatterilaiset. Ne soinnut, äänet, tempot, leikkisyydet, riitasoinnut, musiikin ilmentämät taistot ja groteski kuolema miekan katkaistua Petruskan pään, jäivät hieman ilmaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti