Mestari astui
areenalle. Suosion osoitukset olivat suuret jo Santtu-Matiaksen
astellessa lavalle. Pitkään poissa ollut kiharapää otti
taputukset tyylikkäästi. Franz Scubert Sinfonia nro 6 C-duuri,
ensimmäinen osa Adagio sähköisti orkesterin. Helmeilevän kaunis
musiikki ympäröi koko salin. Rouvali johti orkesteria kuin ei
koskaan. Tahtipuikko oli jäänyt pois, sormia oli kasvanut molempiin
käsiin lisää. Koko kroppa tempautui musiikkiin. Taivutukset,
askeleet eteen, käsien vienti välillä aivan selän taakse.
Soittajat seurasivat hymyillen maestroaan, täydellinen harmonia ja
virheettömän upea soitto oli orkesterin vastaus. Miten olikaan
illan esitys kuin kotiinpaluu. Yleisö ei edes yskinyt seuratessaan
harvinaislaatuista tapahtumaa. Suloiset kesän kaiut, kontrabassojen
huima pohjavire, koko muun jousiston työskentely siinä tahdissa,
konserttimestari Pekko Pulakan kaunista kauniimpi soitto, huilujen ja
oboen, klarinettien ilmoille työnnetyt sävelet olivat parasta tänä
keväänä.
Väliajan jälkeen
oli melkoisen suuri teos, Richard Strauss Sinfonia Domestica op. 53.
Ensimmäinen osa esitteli teeman, sangen eloisasti ja rauhallisesti.
Tunnelma muuttui. Rouvali otti puikon käteensä, johdettavana oli
lavan täydeltä soittajia, vahvistuksia oli paljon. Niitä
tarvittiinkin sen valtaisan äänimaton saamiseksi esiin, minkä
säveltäjä oli kirjoittanut. Konserttimestarilla ja sellon
äänenjohtajalla Joona Pulkkisella oli kuin duettona herkkä osuus.
Konserttiyleisössä oli sairastapaus, aquttajat juoksivat edes
takaisin ja vahtimestarit kantoivat kuulijoiden avustamana
sairaskohtauksen saaneen pois salista. Se kaikki tapahtui minun
edessäni muutaman rivin päässä. Ajattelin tapauksen vaikuttavan
loppukonserttiin. Ei vaikuttanut. Pulakan viulu taikoi
hienovireydessään saliin lohdutuksen, kuin elämän synnyn. Sama
toistui maagisten bassojen yhden sävelen soitolla, tumma ääni
taustalla, johon viulut taas kutoivat heleänherkän tuokion.
Strauss sisällytti
sinfoniaansa kaiken sen kirjon, mitä toivoa voi. Uskomattoman
voimakas, kaikkien soittajien jyminä vuorotteli hellien tunnelmien
haurauden kanssa. Harppujen soinnit tuntuivat tulevan kuin kaukaa,
metsän takaa silti voimakkaina. Äänen lähdettä oli hankalaa
hahmottaa, mutta kuulokuva oli erinomaisen intensiivinen, imi
kuulijoiden tarkkaavaisuuden.
Tällä kertaa
sinfonia soitettiin ilman osien välisiä taukoja. Näin
herpaantumaton, loppumaton äänien kuvioinnit kantoivat soiton
finaaliin. Tässä olisi voinut menetellä toisinkin, kaipasin hieman
taukoja musiikin kaiken kattavan, ylitsekäyvän tunnemyrskyn sekaan.
Taputimme ja hurrasimme, tömistelimme jalkoja, ilta oli elämys.
Mestari oli palannut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti