maanantai 2. huhtikuuta 2018

Vertailu ja kiitos -50 l

Sinua on verrattu

Ollessani pieni, lapsi, ehkä kuuden vanha, muistan isäni sanat minulle. ”Kunhan sinun rintasi nousee pystyyn.” Ajattelin sen olevan mahdotonta, niin kuin sitten olikin. Katselin tässä kuvajaistani peilistä, ja kysyin Paulalta, onko rintani noussut pystyyn. Hieman kun siitä oli merkkejä. Kyse oli kuitenkin vain tissieni kasvusta. Varsinkin vasemman. Rintakehäni oli edelleen lattana.
Äidilläni oli tapana moittiessaan verrata minua milloin kehenkin tuntemaani lapseen. Heikki osasi tervehtiä paremmin. Siinä sitten keittiön lattialla tervehdimme vuoron perään toisiamme. Heikistä tuli lääkäri, kiharatukkainen adonis.
Toisaalta minua vahdittiin kavereistani. Minä taas leikin kaikkien lähistön lapsien kanssa, sellainen oli tapana. Mentiin sitten vaikka santakuopille kiviä vierittämään. Niin siinä sitten kävi, että Vesan kanssa en saanut enää mennä, parhaan kaverini. Hän tuli isonveljensä kanssa pyytämään minua kanssaan ulos. Seisoivat siinä katukäytävällä portin ulkopuolella. Isoveli heitti minua kivellä päähän kuultuaan, etten enää saisi leikkiä heidän kanssaan. Ainahan me olimme olleet yhdessä. Vesan kanssa kerran yhdellä polkupyörällä pitkin Lahtea. Vesa polki ja minä olin tarakalla. Hurjaa oli se santaisen mäen lasku Salpausselän harjulta alas kohti keskustaa. Jokunen auto ohitti meidät melkoisen läheltä. Muistan pelänneeni. Samoin pelästyin ollessani Vesan kanssa santamonttujen laella kevään kuivassa ruohikossa. Siinä oli sellainen pieni painauma, johon sytytin tulitikuilla nuotion. Hienosti paloi, mutta samalla tuli levisi montusta yli. Hurjan huiskimisen avulla saimme sen sammumaan. Kaikesta siitä minulle jäi vain kuhmu otsaan.
Koulutie oli varsinainen vertailujen onnela. Koenumeroista oli aina joku sukulainen saanut paremman numeron. Milloin Tuula-Marja tai Tuula tai,,, Luokalta toisellekin pääsivät suoraan. Meitä ehtojen suorittajia oli isot määrät, ensin keskellä kesää ja sitten vielä syksyllä, jos ei ennen ollut onnistanut. Oli siinä sitten, kenestä valita minua parempi.
Urheilusta en ollut kovin kiinnostunut, partiossa aloin käydä. Metsäretket olivat kiinnostavia, suunnistaminen, leiriytyminen, kilpaileminen, kesällä ja talvella. Kaalisaaressa oli kerran lentopallo-ottelu. Vanhempani olivat katsomassa. Pelin jälkeen äiti sanoi, että kyllä sinä olit huono. Isä moitti minun kentälle tuloakin. Koetin parantaa tapani. Menin vihon ja kynän kanssa radion ääreen, kun huomasin sieltä tulevan selostuksen urheilukisoista. Tein merkintöjäni, ja sitten kuuluttaja alkoi suorastaan huutaa, että tuli maailman ennätys. Äiti oli keittiössä, minä huusin hänelle, maailmanennätys. Kuiva oli vastaus: ”Se on uusinta, se oli jo eilen.” Niin minun urheilu innostuksenikin.
Aikuisena aloin harjoitella huilun soittoa. Hiljalleen se alkoi sujua. Esiinnyin kerran siskoni luona vierailulla Paulan kanssa yhdessä. Paula lauloi ja minä säestin huilulla. Salissa väki istui kuuntelemassa. Juuri kun nostin huilun huulilleni, äitini sanoi: ”Ei se oikein osaa.” Taputukset kuitenkin saimme.
Ei tullut soitosta kiitosta silloinkaan, kun jo soittelin orkestereissa. Kerran Kallenautiossakin, minulla oli oma orkesteri, kuulijoita olivat satunnaiset kävijät. Vanhempani valssasivat yhden kappaleen aikana, tunnelmaa oli. Entäs sitten kirkkokonsertissa. Me olimme harjoitelleet ankarasti ja soitimme mielestäni hyvin, kolme huilua ja kaksi klarinettia. Yhden kappaleen Motzartilta soitin ykköshuilua ja Kirsi kakkosta. Siis kaksin. Muut olivat tauolla sakastissa.
Sattui kerran kesällä, olimme Matin ja Sirkun häissä Hiljaisten miesten laaksossa. Kaunis aurinko, kaunis tunnelma. Soittelin kesäisiä tuttuja kappaleita muiden käydessä ohitseni ruokaa hakemassa.
Matti muisti kiittää minua, olivat vieraat kiitelleet hänelle soittoani. Mainiota.
Ensimmäiset onnittelut opiskelustani sain äidiltäni toisesta tutkinnostani Raumalla. Sain kandin paperit, ja äitiäni alkoi kiinnostaa maisterin paperit. Tilasin ne liitosta, maksoin 40 markkaa. Ilmoitin, etten osallistu Turun Tuomiokirkossa juhlalliseen nimitysseremoniaan. Niinpä taulussa sitten luki, että maisteri ilman juhlallista seremoniaa. Äitini sanoi, etten olekaan mikään oikea maisteri. Huh heijaa. Sanoin sitten kerran, että olen suvun oppinein. Äiti ihmetteli, etteikö Tuula-Marja ole oppineempi. Kysyi isältä. Tuula-Marja on ekonomi, ei diplomi ekonomi. Siitä puuttuu lopputyö, laudatur työ. Minä olin sen oman lopputyöni tehnyt. Olin siis ylemmän tutkinnon suorittanut, ilman kiitosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti