Tampere Filharmonia
27.4.-18
Hirmuinen Mahlerin
sinfonia no 2 c-molli, lava ääriään myöten täynnä, laulajat
lauteilla ja käyrätorvipartio sekä trumpettipartio soittivat
seinän takaa ja yläaitioissa. Allegro maestoso alkoi jymähtäen,
siirtyi nopeasti heleään tunnelmaan. Oboe soi Laatokan vuonossa
niemen takaa. Hyvin vaikuttavat soolot. Huilut olivat aavistuksen
verran terävämpiä ja kuulaampia. Mahler oli säveltänyt
sinfoniaansa koko maailman. Sen kuunteleminen tauotta kaksi tuntia
nostivat tunnelmat korkealle. Aivan ääneti hyvin keskittyneenä
istuimme lumoutuneina. Heti aloituksesta näkyi Rouvalin taianomainen
johtaminen. Kaikki kulminoitui hänen keveään liikehdintäänsä ja
loistaviin käsiinsä. Santtu-Matias Rouvali on maailmantähti jo
nyt, tällaiset esitykset vahvistavat meidän pelkomme, hänet
musiikki vetää syliinsä suuremmille areenoille.
Kiintoisa kohta oli
jousien näppäily. Altot ottivat soittimensa käsiin kuin kitaran.
Ykkös- ja kakkosjouset näppäilivät toiset jousi kädessään, osa
laittoi sen syliinsä. Kohta oli myönnytys karnevalistiseen puoleen.
Useat kohdat kaikissa viidessä osassa antoivat jousille täyden
vallan. Bassot aloittivat jyrähdyksellä ta ta taa, hyvin nopeassa
kolmijakoisessa tempossa. Muu jousisto
sävähti täysillä
vastauksen, puhaltimet tulivat mukaan, mutta tällä kertaa jäivät
taakse. Aivan erinomainen, yhtäaikainen aloituksissa ja diminuendo
ja forte osuuksissa, ja trumpetit valloittivat meidät. Oboen lisäksi
klarinetit taituroivat yksin ja yhdessä. Oboen kaukainen lumoava
kesän sointi vei voiton. Vetopasuunat antoivat soittimiensa tulvia
pehmeähköä ääntään, trumpetit vastasivat teemaan, ääni oli
asteen verran metallisempi. Fagotit taituroivat tuuban kanssa.
Kuoro asteli lavalle
ensimmäisen osan jälkeen. He istuivat toisen osan, jolloin kaksi
illan solistia tulivat esiin ja asettautuivat harppujen eteen. Paikka
oli virhe. Loistavat laulajat, kaikesta äänestään ja taidostaan
huolimatta jäivät orkesterin alle. Etenkin kohdissa, missä kuoro
myös lauloi. Ivonne Fuchs mezzosopraano aloitti yksinäisellä
soololla. Tumma ääni soi paksuna, erinomaisena kuuloaistimuksena
yli salin. Hänen ääntänsä jäin kaipaamaan heti. Sopraano Silja
Aalto aloitti orkesterin kanssa. Ääni kantoi vain osittain saliin.
Erinomaisen kaunista laulua olisin kuunnellut enemmänkin, mutta
loput esitykset soivat kuoron ja orkesterin kanssa. Heidän paikkansa
olisi ollut lavan edessä.
Ensimmäinen osa
osoitti säveltäjän huiman taidon viedä kertomusta eteenpäin,
hän oli ladannut siihen kaikki. Muissa osissa sitten varioitiin
tunnelmia, hiljaisista käyrätorvista jopa viiden patarummun
totiseen jyrinään. Kolme patarumpalia antoi sellaisen tunnun, että
tässä kulkee voittajien vaunu. Tiina Laukkasen kädet antoivat
palikoille sellaisen tremolon, jossa niiden pehmustettua valkoista
pallopäätä ei erottanut kuin yhtenäisenä nauhana ylös alas.
Peter Fodor säesti ja antoi välillä oman näytteensä soolonakin.
Lyömäsoittimista sinne patarumpujen taakse siirtyi tarvittaessa
yksi soittaja. Niinä kohtina mikään ei voinut vastustaa voittoisan
orkesterin etenemistä.
Kuoro oli jälleen
huimassa iskussa, sellainen näytös ja kuulotapahtuma suodaan meille
vain harvoin.
Rouvalin käsien
laskiessa viimeiset nuotit kuulumaan jäimme hetkeksi epätietoisiksi
mitä tehdä. Aplodit olivat hurjat, minä tempauduin vierustoverini
kanssa seisomaan, komensin edessä istuvat ylös, ja aalto kiersi
salia, kunnes kaikki taputtivat seisaallaan. Solistit, kuoron johtaja
ja kapellimestari saivat tulla uudelleen ja uudelleen kiitettäviksi.
Orkesteri seisoi ja nautti työstään ja sen palkinnosta, minkä
pystyimme antamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti