Vene vesille Haahti ui
Tuhat hoidettavaa asiaa, tuhat hoidettuna. Osmo oli
lainannut ison vinssin, jolla aloitettiin veneen veto ulos vesisäiliön
pariovista. Vinssi kiinni puuhun pihan perällä, pitkä terästanko kiinni
vinssiin ja nytkyttely alkoi. Ensin kiristyi vaijeri, sitten nytkähti vene
pukkeineen, liikkui kynnykselle saakka, ja pysähtyi. Kynnys oli liian
korkealla, se oli kaivettava pois tieltä. Betoni laittoi vastaan, mutta taipui
lopulta. Vinssaus eteni kunnes Haahti oli kokonaan ulkona. Siellä sitä odotti
jo nosturiauto, hetken ähellystä ja vene nousi lavalle. Matka merelle alkoi.
Satamassa Osmo piti ohjat käsissään, antoi komentoja ja valvoi veneen kulkua
veden päälle. Pekka piti keulan puoleisesta köydestä kiinni estäen veneen
heijaamisen, Osmo valvoi peräköyttä. ”Laske nyt veteen saakka, mutta pysäytä,
kun käsken.” Nosturia hoitava mies liikautteli muutamaa vipua, ja valkokylkinen
pullukka alkoi aleta, köli otti veteen. ”Vielä vaan, että menevät läpiviennit
veden alle, siihen seis, no nyt. Minä menen tarkastamaan sisältä, että paatti
pysyy kuivana.” Kuului vain suhahdus ja kolahdus, Osmo oli veneen uumenissa,
nosteli luukkuja, katsoi komeroihin, kurkkasi moottoritilaan. ”Kaikki kunnossa,
laske veteen!” Siinä se oli, monen vuoden hillitön työ, uskomattoman kauniina
kipparin mielestä. Hän nousi sitlooraan, käynnisti Volvon uuden dieselin,
vähäinen kaukainen putputus kuului veden alkaessa rytmikkäästi roiskua
pakoputkesta. ”Tulkaa mukaan, ajamme maston nostopaikalle.” Apurit loikkasivat
varovasti kannelle, kengissä ei saanut olla hiekka tai kiviä, eikä niissä
saanut olla mustaa pohjaa. Juuri hiottu teakkansi ei kärsinyt runnomista, musta
jalkine olisi jättänyt mustat viirut kanteen ja myös sisätiloihin. Masto
laskettiin myös kannelle väliaikaisten tukien varaan, sen vaijerit ja nostimet
oli kiinnitetty siihen köysillä, etteivät ne valtoimenaan heiluessaan olisi
aiheuttanut vahinkoa. Nostopaikalla oli eteenpäin nojaava korkea puomi ja siinä
jalustassa vinssi. Osmo toimi mestarina, Pekan edellisestä maston nostosta oli
kaksikymmentä vuotta. Silloin puumasto laskettiin kannen aukon läpi veneen
kölin päällä olevaan mastonjalkaan. Haahdin masto tuettiin kannelle. ”Takavantit
kiinni, sitten etuvantti, ei tarvii olla tiukassa, masto on vielä nosturin
varassa.” Apurit kävivät kiinnittämässä vanttiruuvit, kävivät sitten
sivuvanttien kiinnitykseen. Maston seisomista tarkkailtiin, keulasta perään katsottaessa
sen oli oltava aivan suorassa, taaksepäin sitä kallistettiin hieman. Purjeet
nostettiin mukaan, Pekka katsoi merikortista reittiä sataman halki. ”Tuossa on
karimerkki, sen ympärillä on vapaata vettä, minä ohjaan tästä näin.” Osmokin
katseli suunnitelmaa, moottori kävi tyhjäkäynnillä. Tuulta ei juuri ollut,
satamassa oli kyllä liikennettä. Aivan karimerkin tasalla, tarpeeksi kaukana
kuitenkin, luuli Pekka, vene karahti kiville ja pysähtyi. ”No helvetti näiden
raumalaisten merkintöjä, tässä piti olla selvää vettä.” Kaikki hieman
säikähtivät, moottori sammutettiin ja alettiin tutkailla irtipääsyä.
Keikuttivat venettä sivuttain, koettivat tavoittaa pohjaa airolla, roikkuivat
ja kiroilivat. Ainoa tulos oli se, että Osmon lompakko putosi takataskusta
mereen. ”Se on saatava takaisin, minulla kun sattui olemaan siellä rahaakin, ja
kaikki kortit.” Viereen ajoi avoveneen kuljettaja. ”Ette ole ensimmäiset tähän
ajaneet, on tässä katkottu mastojakin. Minä koetan vetää teitä irti.” Eihän se
onnistunut. Osmo pyysi miestä viemään hänet rantaan, menisi hakemaan sukeltajaa
apuun lompakon hakuun. Vene jäi paikoilleen odottamaan.
Ennen kannen laminointia kiinni oli moottori saatava paikoilleen.
Kyllähän se olisi ollut mahdollista oviaukosta myöhemminkin, mutta kovin
hankalaa. Rytkösen Pekalla oli sopiva moottori. Hän piti sitä hieman isonakin
pieneen veneeseen, se oli 23 hv diesel Volvo. Siitä tehtiin kaupat, käyttämätön
kun oli. Kippari olikin jo ajatellut, ettei hänen veneeseensä laiteta pientä 5
hv kahvimyllyä, vaikka sellaiset kaikissa uusissa veneissä olivatkin. Kyllähän
sillä tyynessä pääsi etenemään, mutta kuinka kävisi tuulessa ja myrskyssä.
Pekka muisti tapauksen, jolloin Raumalta lähti eskaaderi veneitä purjehtimaan
Ruotsiin. Ennen perille pääsyä tuuli nostatti viiden metrin korkuiset aallot,
veneitä kaatui, mastoja katkesi, ajautui rantaan, yksi mies hukkui. Niissä
oloissa ei veneiden myllyillä tehnyt mitään. Keulaa ei edes saanut tuuleen
hirmuaaltojen ja tuulen yli. Kippari kysyi monttööriltä, joka oli tehnyt sähköt
jo Eräveneeseen, josko hän tekisi myös tämän koneasennuksen sähkötyöt. Tekihän
hän, omassa aikataulussaan, mutta perusteellisesti ja hyvin. Vain yksi aivan
pieni moka tuli. Se selvisi Hangossa. Helsingin venemessuilta Pekka yhytti
maston ja rikin tekijän. Veneen rikipiirustukset olivat mukana, kauppaa
neuvoteltiin valmiiksi, varmistettiin puhelimessa. Postista alkoi tulla
tavaroita, ensin puomi. Se haettiin ja sijoitettiin Sorkantielle asuntoon
odottamaan. Kun masto saapui, se oli sijoitettava vesisäiliöön veneen vierelle.
Hyvin mitat pitivät, melkein. Keulavanttia jouduttiin jatkamaan. Uusi olisi
ollut kallis, Pekka hitsasi koululla vanttiruuvin päähän lisäsakkelin. Se siinä
palveli kaikki purjehdukset ja karilleajot repeämättä.
Osmo saapui sukeltajan veneellä. Nopeasti varustus kuntoon,
sukellus ja saman tien ponkaisu pintaan lompakko kädessä. ”Minä kiskaisen vielä
teidät irti, kiinnitä köysi perään niin että se kestää. Hyvä, ja sitten kaikki
seisomaan perälaidalle ja kurottamaan vielä ulos.” Pruut pruut, prääh. Haahti
ui taas vapaassa vedessä. Kiitokset, käden heilautukset, matka jatkui satamasta
ulos. ”Kokeillaanko purjeita?” ”Tietenkin, minä nostan kokan tuuleen.”
Ensimmäistä kertaa Haahti sai siipensä. Tuuli ei ollut kummoinen, mutta purjeet
täyttyivät, katseltiin mastoa, vanttien kireyttä, säädettiin niitä,
tarkkailtiin muutoksia takavanttia kiristämällä. Siihen oli rikattu ns.
kukonjalka. Toisen puolen vantti oli kiinteä, toiseen oli asennettu talja. Sitä
kiristämällä saatiin mastoa hieman taipumaan taaksepäin huipustaan. Se taas
vaikutti purjeen pulleuteen ja siten veneen kulkuun. Karilleajo harmitti,
tyytyväisyys alkoi kuitenkin nousta, kippari oli pinnassa, ohjasi menoa, gastit
säätivät purjeita. Satamasta lähestyi purjevene. Pekka ei sitä vielä tuntenut,
heilauttivat tervehdyksen. Toinen vene tunnisti heti uuden veneen, kääntyi ja
alkoi purjehtia Haahtia kiinni. ”Nyt kaikki hiljaa, asettukaa vastalaidalle
istumaan, minä hoidan fokkaa.” Vähäinen tuuli kallisti hieman venettä,
lisäpaino laidalla auttoi hieman. Vieras vene lähestyi, sen kuuli keulan
kohinasta. kippari asettui alalaidalle, irrotti genuan, ison keulapurjeen
jaluksen vinssistä, piti kiinni jaluksesta laidan ulkopuolella niin pitkällä
kuin ylettyi. Kohina takana alkoi vaimentua. Vieras vene tajusi jäävänsä
jälkeen, käänsi keulansa takaisin alkuperäiseen suuntaan. Tuo jaluksen kädessä
pitäminen käänsi keulapurjetta ulommas, niin että siihen pääsi enemmän tuulta
isopurjeen takaa. ”Joko saa puhua?” ”Kyllä, mutta ei kiljua, purjevene etenee
ääneti.” ”Olet sinä aika poika pinnassa,” tuumi Osmo.
Nytpä maistui jo onnistumisen makeus, hyvin eteni hanke - ja eipä se olisi ollut aitoa vierittäjää, ellei välille olisi sattunut hankausta karikkoon. Oivallista tarinointia, jossa selvitetään aina läpi ylivoimaisiltakin näyttäneet vaikeudet.
VastaaPoista