Uusi vene, sen
varustaminen
Hai purjehti Timon kipparoimana Luvialle, eikä Pekka sitä
enää nähnyt. Timokin myi sen, ja purjehti vastaan H veneellä muutamaa vuotta
myöhemmin. Silloin kipparillakin oli allaan oma veneensä. Sitä oli jouduttu
raahaamaan paikasta toiseen ja veistäjältä toiselle ennen kuin se valmistui.
Ahvenanmaan kierron jälkeen syksyn koittaessa käytiin ties monettako kertaa
Suodenniemellä katsomassa Askon touhuja. Oli miltei ylivoimaista katsoa,
etteivät lupaukset ja suunnitelmat pitäneet paikkaansa, rahaakin oli mennyt,
mikään ei auttanut. Ensimmäinen muotista tullut runko oli saanut kannen.
Sitäkään ei keritty laminoida kiinni, ennen kuin vene nostettiin pihalle.
Pekalle oli luvattu valmis vene toisesta valusta. Askon puhelin soi. ”Pekka
täällä, terve. Minä tulen hakemaan sen ensimmäisen rungon nyt heti. Minulla on
mukanani sellaiset isännät, että kyllä siirtyy.” Ei siihen ollut lisäämistä.
Kuorma-auto oli ennalta tilattu, siinä oli sopiva nosturi. Harri, aina mukana
kun tapahtui, oli lähtenyt katsomaan siirtoa. Autossa oli vielä Hannu ja Ari.
Kuormuri ajoi perässä, tultiin veistämön pihaan. Miehet purkautuivat autosta,
katselivat ja kiertelivät venettä, Pekka meni sisälle. Asko löytyi toimistosta
ärtyneen näköisenä. ”Morjens, nyt se viedään, tuletko katsomaan vai jäätkö
tänne?” ”Ei, minä, en minä tule.” Kuorma-auto ajettiin aivan veneen viereen,
nostoliinat vedettiin veneen alta, varovainen nosto alkuun, kaikki kesti,
olihan siinä pelkkä runko. Vene kiilattiin lavalle ja liinoilla vedettiin
kiinni. Raumalla se vietiin Petäjäksen telakalle, sinne oli sovittu sille
kuivanmaan paikka. Rauman keskuksesta purettiin vanha hirsitalo. Pekka kävi
työmaalta ostamassa puutavaraa venepukin rakentamista varten. Hirsistä kehikko
ja hirsistä sivutuet. Eihän niitä olisi niin vankasta tavarasta tarvinnut laittaa,
sopivampaa ei vain ollut. Pukki oli valmiina, muutama säätö, siinä se seisoi,
meren äärellä.
Yliopistolla Pekka kysyi apua Vaahtorannan Eholta. ”Terve,
katsos, minulla on tällainen vene, jos sinulla on aikaa katsoa piirustuksia?”
Eho oli heti kiinnostunut. ”Katsos vaan, yli kahdeksanmetrinen purjevene, mitäs
sinä haluat?” ”Ajattelin sinulla olevan tietoa raumalaisista veneenveistäjistä.
Minä antaisin tämän tehtäväksi purjehdusvalmiiksi asti.” Eho käveli puhelimeen,
hän veivasi numeron ja alkoi puhua. Sellaista Rauman giält, ettei sitä oltu
kuultukaan. Sen kuunteleminen hiveli korvaa, sen nousu ja lasku, lyhyet sanat. ”Tätilä”,
sieltä kuului, ”sit määki.” Pekka sai yhteystiedot, toimi heti.
Tätilän veljekset olivat ikänsä rakentaneet veneitä, puusta. Laminointikin
kävi. MP veneitä tehtiin viiluista epoksilla liimaten, niitä veljekset puskivat
useampia vuodessa. Lisäksi moottoriveneitä ja erilaisia korjauksia. ”Kyl mar se
käy, koskas sen pit olla valmis?” ”Nyt
on syksy, ensi kesäksi, mahtaako sopia?” Kysyessään tiesi hyvin, että kaikilla
oli sama tavoite, paat vesil ens kesäks. Tätilä lupasi, näytti samalla isossa
hallissaan jo olevia veneitä. Pekka katseli ja mietti niiden valmistumista
ennen omaa venettä. Veistämöllä kyllä tapahtui, veljekset saivat aikaan paljon,
mutta oma vene pysyi ulkona. Kävi taas kerran katsomassa, kuinka yhtä venettä
laitettiin, se ei ollut aikaisemmin veistämöllä. Taas kysyttäessä kiireistä parkaisi
tuon uuden veneen omistaja, että minun veneeni kyllä tehdään ensin. Mistä niitä
riittikin, puolivalmiita veneitä. Oli antanut Rytkösen Pekalle tehtävän, pitää
silmällä hänen venettään ollessaan poissa. Takaisin tullessaan laiturilla
tapasivat, Rytkönen sanoi Tätilän menneen konkurssiin. ”Voi perkele, ja
minullakin on siellä vakuudeksi kaksi tonnia sisällä.” ”No, ei tämä ole
ensimmäinen kerta Tätilöillä, jatkavat samassa paikassa samoilla vehkeillä eri
nimellä.” Kippari oli kysellyt muitakin mahdollisia veistäjiä. Yksi oli Rauman
vanhassa vesisäiliössä. Osmo Jäkkö siellä varusti moottorivenettä, oli käynyt Savonlinnassa
veneenveistäjän ammattikoulun. Sisustaminen oli kyseessä tuohon
moottoriveneeseen, mikä hallissa oli. Siitä pikkuhiljaa edettiin, lopulta
sopimukseen päästiin. Pekka päätti hakea veneensä Tätilästä pois ja tuoda sen
Osmolle. ”Pekka täällä terve, sinun työsi ei etene ollenkaan minun
veneellä, et ole ottanut sitä edes sisälle vielä, ja alkaa olla jo talvi. Minä
haen veneeni pois.” ”Ei sitä voi hakea, minulla on laki puolellani, käsityöläisen
oikeus tekemäänsä työhön.” ”Et sinä mitään ole tehnyt, paatti makaa raatona
pihalla.” Mennessään seuraavana päivänä veistämölle, huomasi hän veneen
hävinneen ulkoa. Se oli siirretty yhdessä yössä sisälle. ”Terve, ei tämä käy,
et sinä mitään ole vieläkään tehnyt, tämmöinen siirtely ei ole lain
edellyttämää työtä.” ”Varmasti on, ja kahta tonnia et kuitenkaan saa takaisin.”
”Kyllä minä saan, parempi vaan antaa rahat ja vene hyvällä.” Ei antanut. Pekka
marssi asianajajansa puheille. ”Hei, hoidakkos mulle tollasen homman, Tätilä
koukkuilee ilman voimaa. Ei hän ole puolta tuntia veneeseen työtään laittanut.”
”Minä hoidan työn, älä mene sinne aikaisemmin, minä soitan sinulle.” Päivä
meni, tai kaksi, asianajaja soitti: ”Terve, asia on selvä, hae veneesi ja
kaksitonnisesi pois, Tätilä lupasi maksaa.” ”Kiitti, oliko hankaluuksia?” ”No
ei paljoa, yritti ensin huutaa lankoja pitkin, mutta totteli selvää lakia.” ”Sitä
minäkin, voimaa ei hällä ollut takanaan.”
Vene siirrettiin vesisäiliön vierelle. Pekka ja Osmo tekivät
sopimuksen, vene kuntoon muuten kuin rikin osalta, sen kippari hankkisi itse.
Työn tekisi Osmo, Pekka oli siinä sisällä 250 tunnilla, kaikkeen mihin osoitettiin ja tarvittiin. Moottorivene meni
ulos ja Haahti sisään. Ensimmäisenä laminoitiin laipiot paikoilleen runkoon,
sitten kansi kiinni ja korjattiin hieman keulasaumaa sisäpuolelta ristiin
kudotulla laminaatilla. Lasikuitutyöt olivat puuveneen veistäjälle ikävää
työtä. Hartsi haisi, oli epäterveellistä hengittää, ja vaati aina työkalujen
tarkan pesun asetonilla käytön jälkeen. Sisusta tehtiin mahongista, laipiot
vanerista, kokopuu mahongista ja kansi sekä sitloora päällystettiin teakilla.
Pekka oli illat telakalla, teki mitä osasi, Osmo neuvoi loppuja. Laipioiden
sahaaminen mittauksen jälkeen mahonkivaneerista oli tarkkaa työtä, hirvitti
oikein katsella kuinka Osmo otti käsillään mittaa kannen puoleisesta kaaresta.
Hyvin se sopi paikoilleen. Mahdoton oli urakka. Puuta pilpottiin sirkkelillä,
lankuista suuria määriä, käytettiin höylää, liimaa, ruuveja, lopulta lakkaa
litratolkulla. Koko sisusta lakattiin useaan kertaan, silkinhohtoiseksi.
Paapuurin puolelle tehtiin u-sohva, eteen iso taittopöytä, styrpuurin puolelle
tuli pentry, veneen keittiö. Salongista keulaan päin paapuuriin wessa Porta
Potilla, styrpuuriin komero sadevaatteille. Keulapiikkiin mahtui vielä hyvin
nukkumaan kaksi aikuista, kyljet karneerattiin mahonkirimoilla, yläosaan
molemmin puolin tuli laatikot. Salongin sohvan sai kahden maattavaksi
vuoteeksi, vielä molemmissa laidoissa sitlooran alla oli pistopunkat. Näin
veneeseen mahtui kuusi aikuista hyvin nukkumaan. Pentterissä oli kaksiliekkinen
kaasuhella, jääboksi, tiskialtaat. Suunnistajalle oli styrpuurissa portaiden
vieressä karttapöytä ja sen alla neljä vetolaatikkoa. Suunnistaja saattoi istua
pistopunkan päässä. Karttapöytä oli taittuva.
Kannella oli kahden tehtävä työ.
Ensin sirkelöitiin lankusta rimat, valtava määrä. Sitten aloitettiin rimojen
asennus kanteen kiinni. Siinä täytyi olla kaksi, jotta saatiin taivutetuksi
rimat kyljen kaartuvuuden mukaiseksi, toinen taivutti, toinen ruuvasi. Seisovan
rikin vetotankojen päät oli laminoitu kannen läpi, ne täytyi kiertää.
Keulaboksin kaksiosainen kansi täytyi erikseen taiteilla. Keulaan keskelle
asetettiin leveämpi lankku, jonka kylkiin tehtyihin koloihin rimojen päät
kauniisti asettuivat. Ruuvattiin käsin, pallopäisellä ruuvimeisselillä. Näin ei
kämmenet puhjenneet, pallo kiersi toiseen suuntaan vapaasti. Lopuksi vielä
istumalaatikon teak. Se sujui jo helpommin, rimat olivat lyhyitä, reunarimat
sahattiin jiiriin. Istumalaatikon päällä oli kannet alla oleviin laatikoihin,
niihinkin tuli jiirisahaus. Oi, miten kauniina kansi olikaan, ruuvejä pitkälti
toista tuhatta. Sitten se purettiin. Jokainen ruuvi irti, jokainen rima irti.
Ne täytyi merkitä. Nyt voitiin kansi puhdistaa puun ja lasikuidun purusta. ”Tässä
on aineet, joista on sekoitettava musta massa, mikä tulee rimojen saumoihin,
ohjeissa on 15 minuuttia sekoitusta, se on sun työ.” Osmo kaatoi aineet isoon
astiaan, Pekka alkoi sekoittaa. Aine oli aika litkua ensin, mutta alkoi
sakeutua sekoituksen kuluessa. Lopulta keppiä oli hankalaa heiluttaa, 15
minuuttia tuli täyteen. Puhdistuksen jälkeen rimat oli taas ruuvattu käsin
kiinni, toistatuhatta ruuvia. Jokainen ruuvin kanta oli upotettu, niihin lyötiin teak-tapit. Niitä Pekka porakoneella teki hukkalankun pätkistä. Sen jälkeen taltalla varovasti lyötiin jokainen tappi irti riman tasalta. Osmo oli niin tarkka, että käski asettaa jokaisen tapin syyt samaan suuntaan riman kanssa. Kansi hohti komeana, vaaleana, nyt sen päälle
Osmo alkoi vetää sauma-ainetta. Voi helvetti, kuinka se sotki. Kaikki, mihin
lasta osui tahriintui mustaksi. Rimat oli ruuvattu parin millin saumalla
toisiinsa, tökötti oli tarkasti lastalla levitettävä ja painettava jokaiseen
saumaan pohjaan saakka. Rumempaa venettä ei olisikaan, kuin miltä Haahti nyt
näytti. Tullessaan seuraavalla kerralla telakalle haistoi Pekka teakin purun
tuoksun, kipaistessaan rappuja ylös silmissä hohti uusi, entistä kauniimpi
kansi. Vaalea teakki ja mustat saumat sopivat hyvin toisiinsa, Osmon työ oli
taiturillista. Hän oli hionut mustan pois ja tasoittanut koko kannen. ”Katsos vaan, kylläpä on hieno, millä tämän saa pysymään
tällaisena, öljyänkö minä sen?” ”Ei purjeveneen kantta voi öljytä, siitä tulee
liukas. Kansi aikanaan harmaantuu, sitä hoidetaan harjaamalla vedellä.” ”Niinpä
tietysti, olen vaan katsellut kuvia, missä kansi näyttää aivan lakatulta, mutta
ne kyllä olivat moottoriveneitä.” ”Kuules, kohta on aika hankkia köli ja
asentaa se veneen alle, mitäs oli ajatellut?” ”Sinulla on varmaan valimo
mielessäsi, lyijyköli jää nyt hankkimatta, ei minulla ole lyijyä. Tulee liian
kallis ostettava, tehdään valuraudasta.” ”Tampereen valimo kyllä suorittaa
valamisen, minä olen jo tehnyt mittapiirustuksen.”
Yliopistolla oli menossa musiikin opiskelu, luennoimaan tuli
Rauman musiikkielämän Elmo. Takatukka ja vooki otsalla hän puhui niin
innostavasti, että hänen luennoilleen tultiin suurin joukoin. Pekka oli hänen
kanssaan jutellut viulusta. Se oli hänellä edelleen mukana, ei kuitenkaan sama,
millä hän oli opettelun aloittanut Ullan kanssa -74. Alkeisviulu vaihtui
parempaan, sitä oli käytetty viulunrakentajalla Helsingissä. Hän oli sitä
hieman trimmannut, purkanut ja koonnut. Hänen mielestään se oli käsin tehty.
Silloin sen arvo nousi, tehtaalaisena se oli ostettu. Nyt oli aika vaihtaa
viulu köliksi. Luennoitsijalla oli tuttu kauppias, jonka tytär tarvitsi
paremman viulun, oli joulu tulossa, ja se lahja oli jo luvattu. Elmo oli viulua
kokeillut viikon, ja suositti sitä. ”Soita sitten itse ostajalle, tässä on nimi
ja numero.” ”Terve, sinä olet ostamassa viulua.” ”Kyllä siitä oli puhetta, olen
sen jo luvannut hankkia, mitäs se maksaa?” ”Tämä on hyvä käsin tehty viulu, sen
hinta on kolme ja puoli tuhatta markkaa.” ”Älä, ei se niin kallis, mitä se
sellainen hinta, en saa enää jouluksi mistään viulua, lasketko yhtään.”
Kauppias parka lateli kaikki valtit Pekan käteen, hinta ei pudonnut. Köli tuli
Tampereelta, sen hinta oli kolme ja puoli tuhatta.
No nyt kyllä jääpi lukija sanattomaksi! Mikä tarina! Vaikka kertomus etenee vauhdikkaasti, voi vain kuvitella, että kirjoittaja oikoo sen tuhannen mutkaa ja kertoo vain olennaisen - ja se olennainenkin on melko mutkikas.
VastaaPoistaEi voi kuin nostaa hattua tarinan Pekalle, joka sisuuntuu sitä enemmän mitä enemmän tulee mutkia matkaa. On oltava intohimoa, jotta tämän taipaleen taistelee loppuun. Moni muu olisi jättänyt homman silleen ja katsellut muita harrastuksia.
Nyt päästiin kölivaiheeseen, eikä sekään onnistu ilman uhrauksia; voi vain kuvitella, miltä tuntui luopua viulusta. Merenkyntäjän rakkautta ei voi epäillä, kiihkeä on pyrkimys tavoitteeseen!
Hyvä tarina, lukija tempautuu ja myötäelää ja raivostuu ja äimistyy...