Purjehdus jatkuu, hätäsatama
Raumalta lähtö alkoi yksinpurjehduksena. Vene oli uusi, sitä
testattiin kevään mittaan lähivesillä. Purjeet olivat hyvät, venymättömät ja
istuvat, juokseva riki kunnossa, köysistö uutta. Kaasupullo oli täynnä, putket
pentryyn tarkastetut, lämmitys valopetroolilla Wallas 1600 koneella toimi
hyvin. Polttoainetta mahtui tankkiin 50 litraa, sillä kykeni tarvittaessa
ajamaan noin sata tuntia. Tunteja oli vasta muutama. Lähtö laiturista oli
koruton, heilautus vain ja oltiin oman maailman keskellä. Purjeiden nosto Petäjäksen
edessä kävi rutiinilla, iso ja genua 2 keulaan. Jalusvinsseinä oli Lewmarin 40.
Ne Pekka oli edellisenä kesänä hakenut Tukholmasta Arin ja Ossin kanssa. Matka
oli hauska ja kostea. Helsingistä noustiin laivaan, Ytty oli baarissa
viinurina. Häneen oli tutustuttu, asuttiin Sorkantiellä samassa rapussa. Veneen
ilmoittaminen purjevenerekisteriin puhelimitse aiheutti väärinkäsityksen. Osoitetta
selittäessään hän sai vastauksen: ”En ymmärrä, mikä se on?” ”No katsos,
sellaiset mitkä lehmällä on mahan alla, sorkat…” ”Minä olen ulkomaalainen, enkä
tiedä mitä lehmän mahan alla on!” Haah, oli pakko nauraa ja aloittaa alusta.
Rekisteriin päästiin. Laivassa miehet saivat hytin, Ytty sen hommasi, sitten
baariin ja syömään. Otettiin napanterit, kuunneltiin tumman heiluvalanteisen
naisen lauluja. Otettiin napanteria ja aloitettiin taputtaa laulun tahdissa.
Tap tap tap tap, Pekka iski takapotkuja, Ari ja Ossi tahtia, jiihaa huudot
iskivät hermoon. Kukkahattutädit yrittivät sihistellä, he muka kuuntelivat
laulua, ruotsinlautalla. Syönnin jälkeen siirryttiin takaisin baariin. Ytty oli
hyvällä tuulella ja kaatoi mitä tahtoi laseihin. Pullo pyörähti käsissä, korkki
lensi roskikseen, pitkänokkainen valutuskorkki tilalle, lasi toisessa kädessä,
mittalasi toisessa, viina osui kaarena. ”Et sinä taida tuota mittalasia tarvita.”
”No en, mutta näin alkuillasta käytän. Yhtiö pitää kirjanpitoa myydystä
viinasta, mutta ei me koskaan tappiolle jouduta. Meillä on tasauslastia aina.”
Baari meni kiinni, yökerho avasi. Miehet siirtyivät sinne, Yttykin, vaikka
hänellä alkoi vapaa. Hän meni tiskin toiselle puolelle ja alkoi tarjota
miehille. Ensin hän laittoi pyyheliinan tiskille. Otti sitten vodkapullon,
laittoi kolme lasia liinan päälle ja alkoi korkealta joustavin liikkein kaataa
katkaisematta laseihin. Joku juopunut toope siinä hermostui, ja sanoi
ilmoittavansa päällystölle, kun viina vähän heilahti ohi. ”Kyllä vainenkin,
ilmoita vaan mitä haluat. Minä täällä teen työtäni mulkuista välittämättä.”
Miehiä laajemmaltikin nauratti, narisija katosi. ”Kyllä näitä aina välillä on,
me sitten laitamme niitä putkaan, jos käyvät vaivaksi, vartijat kyllä ovat
nopeita tarvitessa.”
Keltainen vaakkuva auto miehet kyydissään alkoivat ajaa
Tukholmaa mielensä mukaan. ”Kyllä me sopiva kauppa löydetään, kattokaas vaan.”
Pekka ajoi. Löytyihän se, venevarustekauppa. Vinssit maksoivat noin puolet
Suomen hinnoista. Niillä saatiin hyvin matka maksettua. ”Kattokaas nyt, tonne
meidän pitäisi päästä, mistäs me löydetään oikea ramppi.” Ajoivat väärään
ramppiin. ”No perkele, kyllä me takaisin pääsemme.” Pekka pyöräytti auton
takaisinpäin, matkaa oli parikymmentä metriä yksisuuntaista vastavirtaan.
Melkein pääsivät perille, kun sieltä tuli riikinruotsalainen herrasmies,
pysäytti autonsa ja alkoi viittoilla. ”Älä äijä siinä viittoile, me mennään nyt
sinne, kunhan menet edestä pois.” Ruotsalainen viittoili nyt kahdella kädellä,
tuonne, tuonne, ditåt, ditåt. Muuta liikennettä ei ollut, miehet antoivat
periksi, Pekka käänsi taas auton. Pääsivät takaisin laivalle. Helsingissä
autokannella jono heidän takana oli pitkä, viereiset jonot olivat jo menneet. Torvet alkoivat soida
hätähousujen piipatessa. Rauhallinen startti ja ohjeen tullessa ulos ramppia
pitkin. Laiturilla oli poliisit. Syvä sisäänhengitys, tarkkana ajo, eivät
pysäyttäneet, muita näyttivät puhalluttavan, olivat kai juopon näköisiä.
Ensimmäinen yö veneessä yksin. Pujon jälkeen mutkaisessa
salmessa oli Merenkävijöiden poiju. Siihen sopi pysähtyä, saattoi kuitenkin
joutua lähtemään, jos merenkävijä sattui poijua tarvitsemaan. Se ei kipparia
huolettanut, tuulen alta oli hyvä lähestyä, kevyessä vedossa iso alas ja sen
painaminen kannelle sujui nopsaan. Genua vielä hieman veti, arviointi vauhdin
hidastuessa, jalus irti, tuuli päästi otteensa purjeesta, nopea astelu keulaan
puoshaka sekä ankkuriköysi kädessä, kumarrus poijun kohdalla, haka kiinni
lenkkiin, köyden pään haka kiinni poijuun. Veneen vauhti pysähtyi, tuuli alkoi
painaa hieman takaisinpäin. Ankkuriköyttä päästettiin muutama metri poijusta,
sitten knaapiin kiinni. Keulapurje laskettiin kannelle löysään kasaan, se muutamalla
mustekalalla kiinni mantookiin, vielä ison laskostaminen puomille, jota dirkki,
puomin perässä oleva nostin, piti vaakatasossa irti kannesta. Muutamalla
lenkillä iso kiinni, ja kippari pääsi valmistamaan illallista. Kajuutassa, oma
vene, varustus, proviantti, onnistunut manööveri, lämmin ruoka, yksi olut.
Makuupussissa nukuttiin heti kuin kehdossa, kevyessä keikutuksessa. Lokkien
kirkuna neljän aikaan herätti matkaajan. Nautinnolliset venytykset, ulos
lämmöstä, laidalle ja loikka mereen. Vesi puristi unen, suola pesi silmät,
levät haisivat uuteen päivään.
Paraisilla pysähdys, oli tulossa etappimatkaajia. Vesku ja
Kirsi purjehtisivat Hankoon mukana. Yksi yö oli jo mennyt tuulta pidellessä.
Vähäisessä satamassa oli muitakin odottajia, isotkaan moottoriveneet eivät
liikkuneet. Uudet matkaajat saivat keulahytin omakseen, tavarat oli purettava
kasseista kaappeihin. Pekka ei sallinut punkkien ja sohvan päällä olevan
irrallisia esineitä. Kaapeissa ja laatikoissa ne pysyisivät kovassakin kelissä
Paikoillaan, eivätkä pyörisi pitkin pilssiä ja turkkia jaloissa. Kiti tuli
myös, hän sai kajuutan sohvan omakseen yöksi. ”Tässä olen katsellut jo yhden
yön, aika tuuli on. Kuunnellaan vielä kahdentoista sää, päätän sen jälkeen.”
Samoin tekivät muissakin veneissä. Tiedotus lupasi tuulta kymmenen solmua, se
oli kovahko, mutta vene kestäisi sen hyvin. ”Keulaköysi irti Vesku, minä hoidan
perän.” Moottori pyörähti hiljaiseen käyntiinsä, pieni nykäys ja peräkin oli
irti. ”Ajamme ensin koneella tuon salmen läpi, tutkailen ja katselen sen
jälkeen, nostammeko purjeet.” Aallot olivat nousseet parin päivän ajan,
ajautuneet salmeen, työnsivät harjoillaan vaahtoa, joka tuulessa pärskähti
keulasta veneilijöiden niskaan. Kaikilla oli pelastusliivit päällään, istuivat
sitloorassa molemmin puolin, Kippari seisoi pinna kädessään, kartta toisessa ja
kiikarit kaulassa. ”Katsos, nostavat purjeita käännyttyään vasemmalle saarten
suojaan,” Vesku olisi mieluusti käynyt myös purjeiden nostoon. ”Mennääs ny
ensin tonne käännökseen saakka, niin nähdään.” Edessä oli aukko, tuuli painoi
kaakosta, saaret antoivat hieman suojaa. ”Nostetaan purjeet.” Gastit hoitivat
hommansa, vene ohjattiin suoraan tuuleen, ison nyörit puomilta irti, kajuutan
katon takareunalla oli ison nostinvinssi. Siihen nostinta kaksi kierrosta
ympäri ja vetoa molemmin käsin. Mastolla ratsastajat nousivat uraansa myöten,
ison ylähelan reiässä oli nostin aina kiinni, siitä se kulki maston huipun
helaan, sieltä alas maston juureen, plokin kautta kantta pitkin kajuutan
vinssille. Viimeiset tiukkaukset, nyt oli käytettävä vinssin voimaa, jottei purje
olisi jäänyt roikkumaan vekeille tuulen paineesta. Keulaan nostettiin tavallinen
fokka, sen jalustus tiukkaan, kokan kääntö alaspäin niin että tuuli pääsi
kiinni purjeisiin, kaallistus, moottori seis. Kuului tuulen huuto, kokan
kohina, tuntui veneen keinunta, sen vahva selviytyminen aalloista, paine
peräsimessä. Kaikki siirtyivät tuulen puoleiselle sivulle sitloorassa, istuivat
kannen korokkeella jalat penkeillä. Haahti saavutti seitsemän solmun nopeuden. ”Aika
vauhti, vaikka ollaan näin kallellaan.” ”Tuulta on tarpeeksi puskemaan pulleaa
kylkeä veden läpi, hiukan lisää, ja meidän täytyy reivata.” Kippari
valmistautui ison reivaamiseen yhdellä reivillä. Sitä varten oli asennettu
valmiiksi yksiköysijärjestelmä. Siinä köysi kulki purjeen maston vieressä
olevasta vahvistetusta reiästä kajuutan kannen takaosaan vinssille. Toinen
köysi kulki purjeen takaliesmassa olevan vahvistetun reiän kautta puomin
takaosan plokiin, maston plokiin ja kannen takaosan vinssille. Näin kippari
saattoi irrottaa isopurjeen nostimen paikaltaan, kiskoa purjeen alas mastoa
pitkin ensimmäiseen reiviin. Vielä täytyi kiristää puomiliesma, sekin kävi
samoilta jaloilta. Näin ei kenenkään tarvinnut nousta kannelle. Veneen kulku
tasottui hieman, tuuli yltyi. Jatkettiin muitten veneitten perässä, sielläkin
toiset reivasivat purjeitaan pienemmiksi. ”Valmistautukaa keulapurjeen
vaihtoon, laitetaan myrskyfokka.” Gastit hyppäsivät hakemaan myrskypurjeen. Se
oli vahvasta kankaasta neulottu tavallista paljon pienempi purje. Sitä ei ollut
aikaisemmin tarvittu tositoimissa. ”Nyt ylimääräiset kajuttaan, ettette ole
tiellä.” Kiti ja Kirsi laskeutuivat kajuutan vinossa olevia portaita alas, päät
jäivät näkyviin aukosta, ilmeet olivat jännittyneitä. Kippari tarkasteli
merikorttia. Täytyi katsoa reitiltä sellainen kohta, missä vene voitaisiin
kääntää tuuleen. Siinä kohtaa ei saanut olla kareja tai kiviä, Vapaata vettä
tarvittiin, koska heti käännöksestä vene syöksyisi vauhdilla reitin sivuun, ennen
kuin vauhti hidastuisi ja keulapurje voitaisiin vaihtaa. Vielä tarvittiin
vapaata vettä reitille palaamiseen. ”Tuon karin jälkeen on käännös, tarviitte
vielä turvavaljaat, ne on laitettava liivien päälle. Mantookiin ei saa
kiinnittää, mastolla on sopiva hela, siitä ylettyy hyvin, keulamies laittaa
kiinni etuhelaan.” Kaikki oli valmiina, Pekka käänsi veneen tuuleen, gastit
astuivat suoristuneelle kannelle, valjaat kiinni ja sitloorasta kippari irrotti
keulan nostimen. Nopsaan purjeen kääriminen jalkoihin, irrottaminen ja purjeen
työntäminen sitlooraan ja kannen alle ketjussa. Myrskypurje kiinni nostimeen,
jaluksien sitominen paalusolmuilla ja paluu mastolle. Purje alkoi nousta, vene
oli käännettävä tuuleen, se tarttui kiinni, läväytti sen voimalla vekille.
Vesku käytti voimiaan nostossa, jalka lipesi märällä kannella, selkä nitkahti.
Ei hän peräksi antanut, vaan nosti keulan ylös. Kippari oli tuntenut
käännöksessä peräsimen jumittuvan hieman. Se oli puukkoperäsin, laakeroitu
yläpäästään, alapää vedessä oli vapaana. Peräsimen edessä oli pieni evä, skegi.
”Saas nyt nähdä, antoiko siellä jokin periksi, vai oliko se vaan jotain muuta.”
Pekka palasi väylälle. Merikorttia katsottuaan näki reitin kääntyilevän hyvin
kapeissa karikoissa ennen Hankoa. Tuuli lisääntyi, vene kallistui taas entiseen
mittaan, alapuolen parras alkoi kastua. Eteen kiikaroidessaan kippari näki
pärskeiden ylittävän karit reitin molemmin puolin. Pinna tuntui taas jäävän
kiinni tuulen kaikella voimallaan vääntäessä venettä kallelleen, peräsimestä
oli pidettävä kaksin käsin vastaan, selvä kynnys tuntui. ”Kuunnelkaas kaikki.
Olen päättänyt keskeyttää etenemisen, laskemme purjeet ja ajamme koneella
hätäsatamaan. Peräsimessä tuntuu olevan jotakin vikaa, en tiedä vielä mitä,
mutta eteneminen tuohon tuuleen edes koneella on liian riskipeliä.” Niin
tehtiin, kone käyntiin, saaren suojaan, tiivis tarkastelu merikortista.
Hätäsatamia olisi kaksi lähellä, toinen mantereella, lähempi saaressa. Oli
valittava mantereen puoleinen, jotta Vesku ja Kirsi voisivat seuraavana päivänä
jatkaa bussilla eteenpäin. Taalintehdas odotti.
Huh hurjaa, niin itse purjehdus kuin kertomuskin, vallan huimaa tarinaa.
VastaaPoistaEnnen kuin päästään varsinaiseen vauhtiin, tehdään "syrjähyppy" ruottinlaivalle, mieleen napsahti Wattin haikea laulelma menneitten vuosien railakkaasta Tukholman reissusta...
Ja sitten: voiko vapaan kyntäjän elämän voimaa paremmin kuvata. "Lokkien kirkuna neljän aikaan herätti matkaajan. Nautinnolliset venytykset, ulos lämmöstä, laidalle ja loikka mereen. Vesi puristi unen, suola pesi silmät, levät haisivat uuteen päivään." Taiturimaista.