Uudestakaupungista Naantaliin
Lyökin kohdalla väylä etelään kapenee, luotsiaseman komea
torni vahtii kulkijoiden menoa. Kippari muisti pikkupoikana ohjanneensa Göi
nimistä Metsolan Eeron puuvenettä. Eero oli itse mennyt veneen takakannelle
katselemaan ja kiikaroimaan luotsiaseman suuntaan. Edessä oli vähäinen kari, ja
reimari. tuolloin reimari näytti karin paikan. Nykyään reimari näyttää reitin.
Merikorttia katseltuaan Pekka päätti reitin menevän karin vasemmalta puolelta,
suuntasi sinne, kun kuuli ankaran karjahduksen: ”Mitä helvettiä, sinä ajat
väärin, ja luotsitkin katselevat meitä.” Vähäinen vastarinta kaatui. "No voi
hemmetti, taas väärin, mikä tässä oikein on.” Hai vene kulki tällä kerralla
oikeaa reittiä. Uuteenkaupunkiin vei kaksikin eri reittiä, Hai ohjattiin
ensimmäiseen, toinen olisi alkanut hieman etelämmästä, isoille laivoille
tarkoitettu syväväylä.
Pakkahuoneen ranta oli erinomainen satamapaikka, suojaisa
lahti, jonne ei tuuli mistään päässyt yllättämään. Kahvila ja veneilijöiden
palvelupiste olivat kaikkien veneilijöiden suosiossa, etelästä pohjoiseen ja
toisinpäin matkattaessa. Kippari ja gasti jättivät veneen laituriin ja kävivät kaupungissa
kävellen. Matka suuntautui kauppaan ja provianttia ostamaan. Kahvien juonnin
jälkeen pakkahuone jäi vanaveteen, samoin Iso- Vehanen ja vähä-Vehanen, suuret
saaret avomeren laidalla. Kippari oli ensimmäistä kertaa oudoilla vesillä.
Reitti oli tullut tutuksi ainoastaan merikorteista. Ilma oli kesäinen, maatuuli
puhalsi kohtalaisella voimalla, neljää-viittä solmua. Hai nyökkäsi oikealle
kapean kylkensä varaan, kippari istui sitlooran sivusarjan kapean laidan päällä
pinna kädessään. Polvilla oli merikortti, muovitaskuun taiteltuna, penkillä
kiikari ja kolmiolevy suunnan mittaamista varten. Hyvissä oloissa sitä ei
monesti tarvittu, mutta nyt oli sekin tehtävä. Veneen looran etuseinässä oli
kompassi, josta sitten katsottiin veneen kulkema suunta, asetettiin keula
kartalta mitatun suunnan mukaisesti. Suunnan pitäminen sivutuulessa oli helppoa,
pinna oli kevyt käsitellä, vene oli hyvin suuntavakaa pitkän ja raskaan kölinsä
ansiosta. Merikortista katsottiin kuin suunnistuksessa saaret, salmet,
merimerkit, reimarit, linjataulut. Niistä oli koko ajan oltava selvillä, ajaa
ei voinut, ellei tiennyt missä vene oli. Linjataulut ovat maalle rakennetut
puiset taulut, jotka päällekkäin ollessaan näyttävät reitin, väylän
keskilinjan. Tauluissa on keskellä leveä pystysuora punainen raita, laidat
ovat keltaiset. Veneestä katsottiin tauluja, siirryttiin sivuttain sen
verran, että punaiset linjat tauluissa osuivat päällekkäin. Silloin varmuudella
oltiin oikeassa ja turvallisessa paikassa väylällä. Niin kauan, kunnes reitti
taas kääntyi, ja sehän kääntyy Suomen rikkonaisessa saaristossa jatkuvasti. Uudet
linjataulut olivat joko edessä väylällä tai väylän takana. Kortista oli
etukäteen katsottava, missä taulut olivat. Moottoriveneellä ajo oli helppoa,
purjeveneellä aina silloin, kun saattoi purjehtia luovimatta. Vastatuulessa
tilanne muuttui, se olisi edessä Kustavin Ströömiin tullessa. Iso Hylkimys ja
Iso Varestus ohitettiin, kohta edessä oli Katkuru ja Katanpää, joiden välistä
Ströömi alkaa. Se on pitkä ja kapea kalliovajoama, kaakon suuntaan. Rannalla
pohjoispäässä on Lypyrtti ja kirjallisuudesta kuulu Alastalon talo. ”Katsos,
tuolla tuo valkoinen iso talo, sen pirtissä laivaisännät istuivat kokouksiaan
pitämässä, päättämässä laivan rakentamisesta. Kustavin kirjastonhoitaja Volter
Kilpi siitä kirjoitti menestysromaanin.” ”Ei näytä niin merkittävältä paikalta,
kiva tieto.” ”Meillä alkaa hieman purjejumppaa, tuuli ei ole kokonaan vastainen
vielä, päästään ohi tuosta kapeasta salmesta ja sen jälkeen voidaan vetää
Katanpään rantaa kohti ennen vendaa.” Hai kallistui hieman syvempään, maininki
loppui kapeikkoon. Auringonottajat kallioilla nousivat istumaan purjeet
nähdessään ja vilkuttivat iloisesti. ”Kääntyy, nyt!” Pekka painoi pinnan
kädellään styyrpuuriin mennessään puomin ali toiselle laidalle. Gasti irrotti
keulapurjeen jaluksen just silloin, kun paine fokasta hellitti, kumartui
salamana puomin alta paapuurin laidalle ja alkoi kiskoa jalusta sisään, ensin
vapaana, sitten jalus vinssin ympärille kaksi kierrosta kiertäen. Vinssin
päälle kampi, jolla veivaten fokka kiristettiin tiukkaan, löysä pää jaluksesta
kiinni knaapiin. Isopurjetta ei tarvinnut jalustaa, se kääntyi puominsa
varassa, ja puomi oli kiinni jaluksella levangissa. Jalus oli vedetty
tiukkaan jo Ströömiin ajettaessa. ”Katso virtauslankoja!” Kippari komensi
gastia. Molemmissa purjeissa oli keveitä lankoja kiinni molemmilla puolilla.
Niistä näki miten tuuli kulki purjeen pinnan ohi. Yleinen ohje oli, että
lankojen täytyi osoittaa suorana taaksepäin. Silloin ohi virtaava tuuli kulki
aivan pinnan suuntaisesti ja antoi maksimivoiman veneen eteenpäin viemiseksi.
Lankojen erilaisesta kiemurtelusta, tai peräti eteenpäin lepattamisesta
trimmaaja osasi säätää purjeiden kireyksiä. Vastatuuleen ajettaessa molemmat
purjeet vedettiin niin tiukalle keskilinjalle kuin mahdollista. ”Ylemmät langat
fokassa lepattavat, alemmat ovat oikein.” ”Emme nyt välitä siitä, alalangat
ovat tärkeimmät.” Vene syöksyi tuulessa noin viittä solmua, lokit sen edessä
nousivat laiskasti siivilleen, Tiirat leijailivat mereen laskeutumatta, muutama
tavi ja sotka pyörrälsi sulavasti pinnan alle. ”Uusi käännös tulossa, kääntyy
nyt!” Samat manööverit, laidalta toiselle sujahdettiin peräjälkeen, vene
halukkaasti kääntyi takaisin toiselle halssille, kumartui kyljelleen ja lisäsi
vauhtiaan. ”Onneksi tämä Ströömi on niin syvä aina rannoille saakka, että tässä
pystyy kryssimään melko vapaasti. Tarkkana vaan täytyy olla muiden
veneilijöiden takia, he eivät osaa ennakoida purjehtijan käännöksiä, paitsi
purjehtijat.” ”Mites sitten väistetään, jos ollaan törmäämässä?” ”Se on aika
selvää, moottorilla kulkija väistää aina purjeilla kulkevaa, paitsi siinä
tapauksessa, että purjevene menee kovempaa ja on ohittamassa moottoria. Silloin
purjehtija väistää.” ”Jaa isoja laivojakin, että ne väistää?” ”Periaatteessa
kyllä, mutta en minä lähtisi ruotsinlaivaa luffaamaan kivikkoon, samoin
ammattikalastajat ja yleensäkin ammattiliikenteessä asia on toisin. Enempi
siihen on tullut sellainen käytäntö.”
Tuuli alkoi moinata yllättäen Kustavin kylälaiturin kohdalla,
pitkässä salmessa tuulen puolen ranta kohosi korkeaksi, esti puhurien pääsyn
alas rantaan. Edessä lossi vei kulkijoita salmen yli. Purjehtijoiden vauhti vei
vielä eteenpäin, korkealla mastossa iso keräsi vähäiset puuskat tehokkaasti, ja
he pystyivät ohittamaan lossin reitin turvallisesti. Tämän jälkeen eteneminen
oli ehkä solmun, puolentoista luokkaa. Lisäksi tuuli alkoi ennakoimattomasti
pyöriä, meri alkoi tyyntyä, maininkeja ei ollut. ”Jahas, katsotaas nyt sitten,
pääsemmekö illaksi Naantaliin, ehkä Iniön aukosta saamme taas tuulta. Minä
koetan päästä tuonne vasemmalle lahden pohjukkaan, siellä näyttää olevan talas
ja laituri, vähän ränstyneet kylläkin. Sitten ei tarvi pelätä häätäjiä.” Hai
kulki aivan pystyssä, tuulella ei ollut voimaa kallistaa venettä, matka
kuitenkin jatkui. Takaa alkoi kuulua moottorin ääni. Se läheni, miehet
heiluttivat, huusivat ja ajoivat vauhdilla laituriin, jonne pysähtyivät. ”No
niin, siinä meni sen paikan rauha, olkoon, mennään muualle. Minä otan kuitenkin
legin aivan siitä edestä.” Moottorimiehet eivät älynneet kipparin aikomuksia
myös pysähtyä samalle laiturille. Katselivat vain ihaillen äänettömän kulkijan
balettimaista liikehdintää yhä lähemmäs. ”Terve, minnes olette menossa?” ”Koetamme
olla illalla Naantalissa.” ”Me menemme kanssa sinne, olemme parin tunnin
kuluttua perillä.” ”Tavataan sitten siellä,” sanoi Pekka ja suoritti vendan
aivan laiturin varpailla. ”Kyllä menette äänettömästi,” ihailivat valkopurjeen
liikkeitä. ”Se onkin tässä ylittämätön puoli.” Moottorimiesten mekastus kuului
vielä pitkään, kunnes he starttasivat ja mörinä ja kohina saavutti purjeet, painui
edelle ja häipyi.
Ströömi loppui, suuri merenselkä avautui, Laupusen luotsiasema
nousi näkyviin, tuuli heräsi. Vene sai vauhtia, etuviistosta puhalsi. Pitkä
aukea jatkui etelään ja Iniöön, matka jatkui Pukholman pohjoispuolelta
Länsiaukkoon. ”Huomattavan suuri saari, niin komealla paikalla ettei muusta
väliä, näkyy siellä mökkejä olevan. Me painummekin nyt samalla vauhdilla
Velkualle ja Taivassalon rantaan. Siellä syödään, ja katsotaan jatkammeko vielä
tänään Naantaliin. Rannassa saisimme saunoakin, jos sinne mennään, niin sitten
olemme yötä.”
Sellaista seikkailua semmoisella faartilla, että sanakirjaa on tarvittava, mutta google auttaa: Vinssin päälle kampi, jolla veivaten fokka kiristettiin tiukkaan, löysä pää jaluksesta kiinni knaapiin. Isopurjetta ei tarvinnut jalustaa, se kääntyi puominsa varassa, ja puomi oli kiinni jaluksella levangissa.
VastaaPoistaPurjeveneen äänettömyys ja sulavuus herättivät melussa pärskivissä moottorimiehissä ihastelua - vähän samaa nautintoa saa tuntea purjelentäjä, joka suhinoissa kuuntelee vauhtia ja suuntaa, maa muotoineen alla keinahtelee, nosteet antavat alukselle voimaa...