Naantali ja insinööri Pettersson
Teersalon satama jäi taakse, Hai eteni sisäväylää. Oltiin
sisäsaaristossa, väylä oli kapea ja mutkikas. Leppoisat rannat ruokoineen,
jotka välillä peittivät laajoja vesialueita, välillä kallioiksi muuttuen,
vaihtelivat eloisasti. Mökkejä ja huviloita saunoineen oli joka paikassa, mihin
vaan oli mahdollista rakentaa. Veneitä, erimuotoisia ja erikokoisia ajeli
väylää ylös ja alas, kaikista niistä tervehdittiin, kyydissä ihmiset olivat
kuin Välimereltä tulleita, hymyileviä, aurinkoisia, juttelevia. Suomalaisten
metamorfoosi oli täydellisimmillään kesäisin. Talvella bussissa tai ratikassa,
kassajonossa tai teatterin lämpiössä jokainen muuttui toisensa mahdolliseksi
viholliseksi, jolle ei puhuttu saati tervehditty.
Merimasku ja lossi olivat
edessä. ”Topataan tuonne rantaan, siellä on jo veneitä, taitaa olla kylän
satama.” ”Poiketaan vaan, kato, siellä on kauppakin.” Hai kiinnitettiin perästä
ja keulasta, miehistö poistui ensin rannan kuppilaan syömään. Ikkunasta näkyi
väylälle ja lossille. Muutama muukin purjehtija oli valinnut sisäväylän, jokunen
pysähtyi tässäkin tankkaamaan provianttia tai polttoainetta. Myyntipiste oli
kaupan pihassa, siitä oli lyhyt matka laiturille ja veneeseen. Lossitien
toisella puolella aivan rannan kivillä lämpeni sauna. Kippari katseli
alastomien uijien polskimista ja edes takaisin menoa saunaan. Heitä ei lainkaan
haitannut lossiliikenne tai autoilijat, jotka odottivat vuoroaan rannassa. Hai
oli tankattu, purjehtijat samoin. Köydet irti, purjeet ylös ja matkaan. Lossi
näytti olevan tulossa mantereelle, purjeissa oli liikaa vetoa. Kippari hellitti
ison jalusta, näin veneen vauhti hiljeni, ei kokonaan loppunut. Lossi kiskoi
itseään vaijereitten avulla yli virran, etupuolella vaijerit nousivat kohti
veden pintaa ja aivan lossin edessä ne näkyivätkin muutaman metrin matkalta. ”Meidän
on odotettava lossin menoa, etupuolelta ei saa mennä.” ”Miksei, olisihan siinä
tilaa?” ”On kyllä, mutta voi siinä olla vaijerikin, lossin takana se taas
nopeasti putoaa syvälle.” Jaluksen kiristys, purje täyttyi tuulesta, vene
keinahti kyljelleen ja kiiruhti eteenpäin. Lossin moottori päästi voimakkaan
äänen ohi mennessään, keulan leveä palle nostatti kuohuja kohisemaan, Hai
puikahti ääneti sen taitse. Edessä tuli näkyviin kapenevan väylän vähäinen
sola, molemmin puolin laajat ruovikot monisatametrisine kasvustoineen. Kaita
oli pitkä kapea saari aivan aukon päässä, sen pohjoispuolelta mentiin, nyt
alkoi Naantali näkyä. Tässä oli väylien risteys, etelään Luonnonmaan sivuitse
johti syväväylä kohti Paraista, ja Luonnonmaan eteläkärjestä kohti Turkua.
Itäinen väylä ohjasi Naantaliin. Luonnonmaan pohjoiskärjessä hieman rannan
yläpuolella oli taas sauna. Siitä johti laituri mereen, päässä oli kohtisuorat
rappuset käsikaiteineen. Kippari otti suunnan aivan laiturin editse, jossa
täytyisi tehdä käännös paapuuriin. Silloin saunasta laskeutui alaston nainen,
asteli ylväästi laituria myöten veteen, ja nousi rappusille aivan veneen
edessä, ja käveli taakseen katsomatta takaisin saunaan. ”On tämä toista kuin
katsella toppapukuja joulukuussa ja hikoilla kaupoissa.” Gasti hymähti.
Sataman edustalla oli vilskettä, kippari kiikaroi
vieraslaiturille, olisiko siellä vapaita paikkoja. Huviveneistä ei tarvinnut
välittää, ne antoivat kauniisti tilaa, jokunen jollapurjehtija harjoitteli sivummalla.
Laituri oli aivan keskellä kuulua Naantalin satamaa, sen eteläpuolella. Tuuli
tuli hyvin leutona takaviistosta, kippari komensi keulapurjeen alas. ”Peräpoijuun
köysi, näyttää tuolla rannan puolella olevan vapaa paikka, pääsen purjeilla
komeasti laituriin, hiljaa vaan on mentävä, jotta ennätän poijuhaan kiinnittää.”
Kippari mietti ääneti manööveriä, otti kauempaa laiturista suunnan kohti poijua,
päästi ison jaluksen melkein vapaaksi, vene kulki hitaasti. ”Juuri sopiva
vauhti, ehdin kumartua laidalle ja iskeä poijuhaan kiinni ohi mennessä. Gasti
keulaan, touvi irti ja valmiina kiinnittämään,” kipparilla oli haka ja köysi
valmiina toisessa kädessä. Silloin soi laivan pilli lyhyen vaativan töräyksen.
Pekka käänsi päätään ja näki Ukko-Pekan lähestyvän suoraan kohti suunnatessaan
laituripaikalleen. ”No helvetti!” Jaluksesta hieman sisään, tuuli kiskaisi
veneen eteenpäin, poijuhaka kolahti vauhdissa hieman syrjällään lenkkiin, eikä
tarttunut. Samassa jaluksen löysäys, vene meni vanhalla vauhdilla liian lujaa
kohti laituria. Siellä seisoi katselijoita arvostelemassa rantautumista,
jännittivät mitä tuleman pitää. Kippari irrotti pinnasta, harppoi reippain
askelin gastin viereen keulaan, istahti jalat harallaan keulan etupuolelle,
ehti juuri ja juuri vaimentaa jaloillaan veneen vauhdin ennen törmäämistä.
Gasti hyppäsi laiturille köysi kädessään, solmi sen laiturin pollariin kiinni,
hyppäsi takaisin veneeseen. ”Mitäs nyt tehdään?” ”Kiinnitä vaan vene sopivalle
etäisyydelle, että päästään maihin, minä kiinnitän poijuun.” Kippari silpaisi
paidan päältään, otti farmarit pois, köyden ja poijuhaan käteensä ja hyppäsi
arvelematta pää edellä mereen kohti poijua. Muutama kauhaisu, haka kiinni
lenkkiin ja uinti takaisin. Gasti kiristi peräköyden veneeseen, uija nousi
laidalta ylös ja astui kajuuttaan sisälle. Vaatteet vaihtuivat nopeasti,
yhdessä laskivat ison, viikkasivat sen puomille, solmivat sen kiinni ja
kävelivät laituriparlamentin läpi rannan kahvilaan. Hyväksyvästi katselijat
väistivät, ei aivan onnistunut operaatio, mutta ei kolhittu omaa eikä muiden
veneitä.
Kävelyllä kirkon puoleisella laiturilla veneitä katsellen
kippari yhytti veneessään istuvan nuorukaisen. ”Terve, sinä olet näämmä paikallisia.”
”Kyllä vaan.” ”Kuules, kun minulla on ongelma, olen menossa Ahvenanmaalle, ja
minulta puuttuu yksi karttalehti tuosta insinööri Petterssonista etelään. Nyt
on sunnuntai, kaupat kiinni. Raumallakaan ei ollut kyseistä lehteä.” ”Minulla
on, mutta se on kotona, mennään hakemaan.” Nuorukainen olikin avulias, johdatti
kulkijat rantatielle ohi kirkon ja pitkin nupulakivikatua. ”Minä olen
aloittanut lainelautailusta, teimme kaverini kanssa niihin purjeet, ja siitä
sitten muutkin alkoivat tilata meiltä purjeita. Olemme tehneet niitä pari
vuotta, nyt alamme neuloa isompiin veneisiin.” ”Sepä mielenkiintoista, minulle
on tulossa uusi vene, sinne en ole vielä rikiä enkä purjeita tilannut.” Pekka
sai nimen ja osoitteen sekä puhelinnumeron. ”Olemme perillä, käydään sisälle.”
Pienen etsinnän jälkeen karttalehti löytyi. ”Minulla on kyllä
pienoismerikorttisarja, mutta se ei yllä aivan kattamaan aukkoa, olin kyllä
varma, että täältä sen saan.” ”Katsos tässä, insinööri Pettersson on tässä,
reitti siitä etelään haarautuu noin.” Monien kiitosten jälkeen palasivat
satamaan.
”Katsos, tuossa on kuuluisa silta, kaariaukko on kolmetoista
metriä, siksi isommat veneet joutuvat kiertämään etelään päästäkseen. Sillan
nimi on Ukko Pekka. Sitä pitkin presidenttikin kulkee Kultarantaan, se on
tuolla oikealla. Pikku luodolla siinä edessä on Kekkosen rakennuttama sauna.
Päärakennuksen graniittitornissa näkyy olevan presidentin leijonalippu.” Mastoa
tarkkaillen ajoivat Hain sillan alle korkeimmasta kohdasta, oli siinä varaa.
Jalusta tiukkaamalla vauhti kohosi, alkoi Luonnonmaan kierto mantereen
puolelta. Väylä oli aivan täynnä veneitä, useimmat moottoriveneitä, joukossa
kymmeniä purjeveneitä. Sopuisasti siitä kapeikosta selvittiin, nostettiin taas
kättä tervehdykseen, otettiin tuuli poskelle ja suunnattiin etelään. Vielä oli
omassa kortissa reittiä, luonnonmaan eteläkärkeen saakka. Pekka vaihtoi taskuun
uuden lehden, erkani väylältä länteen menevälle reitille ja näki edessään
suuren merimerkin, insinööri Petterssonin.
Hienoa matkakuvausta, kerrassaan. Erityinen tyyli kertoa osaa temmata lukijasta niin kuin tämä olisi itse näkemässä ja kuulemassa mukana.
VastaaPoistaKommellukset ja sattumukset on kerrottu mellevästi. Hyvä tarina jatkona muille kertomuksille, joiden myötä on saanut oppia, että pelätä ei saa ja että itse ei itseään kannata etukäteen tuomita ja että rohkea rokan syö ja että kiitos on palkkana yrittävälle.