Opettajat oppikoulussa osa
2
Maantieteen ja biologian
opettajana toimi Litjan Lauri, valmistunut alunperin metsänhoitajaksi
ja erikoistunut metsämaan luokitteluun, syntynyt Haapasaaressa. Hän
kirjoitti ylioppilaaksi Haminassa, joten epäilen Laurin olleen
Kotkan Haapasaaresta. Näinollen hänen syntymäpaikkansa taitaa olla
koko opettajajoukkomme harvinaislaatuisin. Kouluumme hän tuli meidän
mukana 1956.
Lare otti työnsä
rennosti, hänen tunneillaan ei ollut häiriöitä. Mielellään hän
kertoili tarinoita, jotka mukavasti lomittuivat meillä esillä
olleisiin tarinoihin. Tunti alkoi vitsillä, tai tapahtumalla jonka
hän oli sinä päivänä saanut lehdestä lukea. Kerran hän astui
luokkaan ja kertoi nykyajan vauhdikkaasta etenemisestä, miten
lentoliikenteessäkin saattoi tunnissa ajaa 500 km harhaan. Irmeli
kysyihäneltä: ”Oletteko aina valinnut jonkun kaskun tunnin
alkuun?” Lauria nauratti. Maantiedon tunnilla hän saattoi
päiväkirjan kirjoittamisen jälkeen antaa minulle paksusta kirjasta
luettavaksi tunnin aiheeseen sopivan jutun. Niitä juttuja minä
sitten luin monena tuntina, ja sain todistukseen aina 8. Kyllähän
niitä kokeitakin aina välillä oli, mutten minä niistä koskaan
niin hyvää numeroa saanut.
Sitä lukemista oli
minulle muutenkin tarjolla. Meillä oli äidinkielen opettajana
Kokkilan Sinikka. Hänen veljensä oli Veikko Huovinen. Niinpä me
sitten saimme luettavaksemme Havukka-ahon Ajattelijan. Valtaisan
suosion Huovisen tekstit saivat koko maassa. Meille Sinikka antoi
tuosta kirjasta lukuläksyjä. Ne oli sitten seuraavalla tunnilla
osattava lukea tuosta kirjasta. Minä sain osakseni erittäin vaikean
pätkän, missä puhuttiin kuusikkoreunan ylle loistavasta auringosta
ja korpimetsästä. Opettelin sen niin, että olisin osannut sen
vaikka ulkoa. Vuoroni tuli, menin luokan eteen ja pomiloin. Luku meni
sellaista vauhtia ja aivan virheettömästi, että opettajaamme
nauratti. Ymmärsin silloin, ettei sellaisesta lukemisesta kukaan
ensikertainen kuulija olisi ymmärtänyt mitään. Kait se kappale
olisi pitänyt osata esittää, tai näytellä, makustella tai
sillälailla. Minä vain suoritin. Sain Sinikalta sitten uuden
lukutehtävän. Koulun Joulujuhlassa juhlasalissa minun piti lukea
Jouluevankeliumi kaikkien edessä. Kysyinkin Sinikalta, miksi juuri
minä. Oppilaan vakiokysymys. ”Kun sinulla on niin hyvä ja selkeä
ääni.” Minulla oli suuri vanha musta Raamattu, mutta siinä
teksti oli vanhaa fraktuuraa. Siitä se kuitenkin oli luettava. Minä
kirjoitin sitten koneella koko evankeliumin, ja leikkelin paperin
sopivaksi Raamatun väliin. Juhlat olivat menossa, istuin jossain
toisessa tai kolmannessa tuolirivissä seinän vierellä Raamattu
polvilla. Kuuluttaja ilmoitti: ”Seuraavaksi Pekka Turtiainen lukee
Jouluevankeliumin. Kuuntelemme sen seisten.” Silloin minä
pomppasin pystyyn ja aloin kävellä eteen. Kaikki muut istuivat ja
katselivat minun menoa. Ajattelin mielessäni että voihan piru,
siellä ne vaan istuvat. Enhän kai minä voi käskeä heitä
nousemaan. Kävelin eteen, käännyin saliin päin, nostin Raamatun
eteeni. Kaikki istuivat. Nostin katseeni opettajien ensimmäiseen
riviin, näin Kokkilan Sinikan siinä edessäni. Kun katseemme
kohtasivat, hän pomppasi ylös ja veti koko salin perässään.
Saatoin lukea.
Kirkkoherra Kolari aloitti
meille rippikoulun. Siihen aikaan oli muodikasta käydä se iltaisin
koululuokassa, me aloitimme samassa luokassa kuin koko koulumme.
Kolarin Eino oli joviaali vanhempi herrasmies, luokkaan tullessaan
hänellä oli liperit kaulassa. Ensin hän kysyi jokaisen
riparilaisen nimen, kuunteli ja katseli, koetti painaa mieleensä.
Samalla hän tarkasti kirjastaan tiedot oppilaastaan. Vuorot menivät
nopeasti, joskus Kolari joutui kysymään uudestaan. Sitten tuli
Turkka Liljebladin vuoro. ”Mikä se oli?” Turkalla oli vähäinen
puhevika, ärrä ei oikein sorahtanut ja artikulaatio oli hiven
tukkoinen. ”Turrkka Liljeblad,” Turkka alkoi hermostua. ”Niin
mikä?” Turkka parka huusi uudelleen, mutta ei Kolari siitä selvää
saanut, ”Niin mikä?” Meitä muita alkoi harmittaa Turkan
puolesta. Lopulta Kolari osasi sanoa: ”Hyvä on, istu.” Katsoi
sitten myöhemmin papereistaan nimen. Me opettelimme Lutherin Vähä
Katkismusta, mitä se tarkoittaa... Selitykset ja Kymmenen Käskyä
oli osattava etu- ja takaperin. Kirkkoherralla aloitti usein tunnin
kertomalla elävän elämän tapahtuman. Sitten sitä pohdittiin,
miten se sopi päivän aiheeseen. ”Naapurin navetta paloi, siinä
meni kuusi lypsävää lehmää. Kenelle siitä aiheutui vahinkoa?”
Oppilaat viitasivat innoissaan. Ensimmäinen vastasi että
omistajalle, seuraava että vaimolle, seuraava että lapsille. Sitten
alkoivat vastaukset harveta. Kolari jatkoi aihetta:”Niin kyllä,
mutta olisiko siitä tullut haittaa jollekin muulle?” Joku keksi,
että naapurille, kun hän kävi ostamassa sieltä maitoa. ”Oikein,
olisiko vielä muuta?” Nyt alkoi mennä vaikeaksi, minäkin yritin
sitten jotain, ei ollut juttu loppu. Ei Kolarikaan saanut meidän
maailmankuvaamme laajemmaksi. Lopulta hänen oli itse sanottava, että
vahinko tapahtui koko Suomen kansalle.
Kävimme kirkossa
opettelemassa ripille pääsyn menoja, missä istuisimme ja minne
menisimme. Meidän oli myös oltava Jumalanpalveluksissa, niistä
pidettiin kirjaa. Jokaisen oli käytävä määrätty määrä
kuuntelemassa ja oppimassa. Meillä pojilla ei ollut hankaluuksia
rippipuvun kanssa. Se oli musta puku, valkoinen paita ja solmio,
mustat kengät. Vammalassa oli tuohon aikaan sääntönä, että
tytötkin olivat mustassa puvussa, mustissa sukissa ja kengissä.
Siis aivan körttiläinen meininki. Äitini otti naisten
kokoontumisissa esille tuon tyttöjen värin, hän halusi Kitin
pääsevän ripille valkoisessa asussa. Jaha, siitä alkoi melkoinen
sota. Aluksi kaikki olivat valkoista vastaan, olihan sitä aina
käytetty. Äitimme ei antanut peräksi: ”Hautajaisvaate on musta,
minä en halua pukea tytärtäni surun väriin tässä ilon juhlassa.
Pistäkää vaan musta jos haluatte, minun tyttäreni menee ripille
valkoisissa.” Kaivakaa rippikuvanne esiin, miten siinä kävi.
Enemmistö tytöistä oli kauniin valkoisissa puvuissa. Osalla oli
toki musta asu, mutta se taisi olla viimeinen kerta Vammalassa.
Miilunpalon Eino oli
aloittanut poikien liikunnan meille. Syksyllä Kaalisaaren
urheilukentällä suoritettiin ensin yleisurheilun kilpailuja ja
otettiin kaikkien suoritusarvot ylös. Hyppäsimme pituutta,
juoksimme satasta ja tonnia, hyppäsimme korkeutta ja pelasimme
jalkapalloa. Alkuvuosina tonnin juoksu oli hirmuinen ponnistus.
Keuhkot olivat pihalla juoksun jälkeen, kivisti ja sattui jokainen
sisäänveto. Kuitenkin juoksu alkoi kiinnostaa. Aloitin iltaisin
harjoittelut ja juoksin Vammalan läpi katuja pitkin ja sitten
santateitä. Hiki virtasi ja vaatteet kastuivat. Jostakin luin
intervalliharjoituksista, niinpä aloin vedellä Kaalisaaressa
kahdenkymmenen toiston vetoja, äkäisiä lyhyitä vetoja. Kunto
nousi hurjasti, juoksin peltoja pitkin ja loikin sarkaojien yli
väsymättä. Kävin katsomassa Jukkaa kotona. Piti vaan moikata ja
jatkaa juoksua, mutta meninkin kutsuttuna sisälle istumaan. Silloin
alkoi hiki virrata päästäni noroina. Täytyi jatkaa matkaa.
Meille tuli Uurron Alpo
liikuntaan opettajaksi. Hänellä oli viimeisin tieto liikunnasta ja
treenaamisesta. Niitä hän meille opetti ja näytti eritoten
talvella suksilla. Me aloimme myös pitää koko koulun
liikuntapäivää, kerran hiihdimme Houhajärvelle latuja pitkin.
Minulta meni hosuessa Järvisen puusuksi poikki kärjestä, vaikka
kyseessä oli vaan matkahiihto. Otin sukset olalleni, poikkesin
ladulta ja aloin kävellä tietä pitkin tarkoituksena poiketa sitten
Houhajärvelle menevälle polulle. Uurron Alpo tuli sieltä vastaan
ja kysyi: ”Minne sinä olet menossa?” ”Minulta meni suksi
poikki, kävelen tästä tuolle polulle, se vie leirimajalle.” Alpo
antoi minun mennä, tiesi kai minun osaavan perille. Olin sinne mennyt edellisen kerran siitä ratsastaen. Ilkan kanssa ollessani sain häneltä opetusta ratsastamiseen. Ensimmäisellä kerralla hevonen vei ja minä istuin, siitä sitten alkoi taito karttua. Talvella harjoittelimme hiihtoratsastusta. Ilkka ratsasti, satulaan oli kiinnitetty pitkä naru, josta minä sitten pidin kiinni sukset jalassa. Alkuun kaikki meni hyvin, Ilkka lisäsi vauhtia, minä pysyin mukana tuulen suhistessa. Lopulta Ilkka nostatti hevosen laukkaan. Silloin hevosen kavioista alkoi lentää tieroja, isoja lumitilsoja päin minua. Niitä ei kerinnyt kaikkia väistämään, niitä tuli vauhdissa niin taajaan.
Syksyllä taas
suoritettiin Kalssussa lajeja. Alpo toi mukaan maastojuoksun. Se sopi
kyllä minulle. Meidän oli juostava Kalssussa 1500 metriä rantoja
pitkin ja laululavan mäen yli. Hämeen-Anttilan Matti asettui
viivalle, Bäckmanin Ilkka tuli juosten radan yli ehtiäkseen mukaan.
Me lähdimme, ensimmäisen kierroksen puuskutimme yhdessä, toisen
alkaessa minä sanoin, että nyt lähden juoksemaan. Matti totesi
että lähdet vai. Ilkkakin oli vielä silloin mukana. Nostin
vauhtia, muut jäivät. Pistelin minkä pääsin ja tulin paljon
ennen muita maaliin. Alpo ihmetteli: ”Miten sinä noin juoksit, kun
ei edes Hietamon Pekka kyennyt juoksemaan toista kierrosta lujempaa
kuin ensimmäistä.” Minua vaan hymyilytti.
Kotona meitä oli aina
hopotettu liikuntaan ja urheiluun, niinpä minulle tuli täytenä
yllätyksenä isäni sanat: ”Mitä sinä siellä juokset iltaisin.
Saat lopettaa sen. Ei siellä muutkaan juokse.” ”Harjoitteleehan Miilunpalon Einokin
juoksemalla iltaisin.” ”Se on eri asia.” Jaha, ajattelin jonkun
taas kertoneen äidille minusta, nyt juoksuharjoituksistani negatiivisesti. Se
riitti, minun oli lopetettava. Eivätpä kyllä enää hopottaneet
urheilun pariin.
Olipa taas mielenkiintoinen muistelus - ihmettelen, miten tarkat voivat muistikuvat olla, siirtyvät lukijankin muistoiksi. Samoja opettajiahan nämä olivat, paitsi poikien liikunnanopettajat. Litjasta ja muut mukavat opet nostavat mieluisia muistoja.
VastaaPoista