Opettajat yhteiskoulussa,
osa 1
Kouluaikanamme saimme
nähdä valtaisan määrän opettajia marssimassa rapuissa ja
käytävissä matkalla opettajanhuoneesta luokkiin ja välitunneille.
Meidän turvalliset ja tutut luokanopettajamme jäivät entiseen
elämäämme. Tilalle saimme jatkuvasti vaihtuvat tuntiopettajat.
Olimme ensimmäiset viikot aivan hukassa opetellessamme heidän
nimiään. Sitä haittasi alkuun runsas lempinimien käyttö. Ne
saimme kuulla välituntisin ylempien luokkien oppilailta. Opettajien
virtaa ohitsemme lisäsivät useat sijaiset. Siihen aikaan ei puhuttu
ollenkaan opettajien pätevyydestä, emme tulleet tietoisiksi
muodollisista pätevyysvaatimuksista moneen vuoteen. Meille he olivat
aina opettajia, joilla oli valta päästää tai estää oppilaitten
eteneminen, kokeita pidettiin säännöllisesti lähes kaikissa
aineissa. Keväällä kouluvuoden lopuksi pääsimme luokalta, saimme
ehdot tai jäimme luokalle. Tuossa myllyssä pyörivät opettajat ja
oppilaat, usein singahtelivat neloset todistuksiin ja usein jäätiin
luokalle. Useimmat toki etenivät kohtuudella koulunsa loppuun.
Luokalle jääneiden määrää prosentuaalisesti en ole saanut
nähdä, jos siihen otettaisi vielä yo-kirjoituksissa reputtaneet,
voisin kuvitella luvun lähentelevän kymmentä prosenttia. Nykyään
puhutaan paljon poikaoppilaitten syrjäytymisestä, heitä varten
kehitetään jatkuvasti uusia auttamisen keinoja. 50- ja 60-luvuilla
ei vielä tiedetty siitä mitään.
Niinpä tässä myllyssä
osansa saivat opettajatkin. Ei osoittanut suurta taitoa vanhempien
mielestä, jos tuli paljon reputuksia. Asian korjaamiseen vain ei
hevin ollut keinoja, eikä varoja.Ensimmäisellä luokalla olimme monneja, ylempien luokkien oppilaat sitä meille huusivat ja vaativat etuilua jonossa sisälle. Meille osoitettiin edelleen paikkamme jonossa, niissä oli oltava luokittain. Välituntivalvoja päästi luokat sisään jonoissa aloittaen ylemmistä oppilaista. Ovea auki pitäen hän seurasi silmä kovana sisään astelua. Sormella osoitettiin kunkin jonon vuoro. Välillä laskettiin kahta jonoa kerralla sisään. Ovella oli Miilunpalon Eino. Minä astelin jononi mukaisesti, kun toisella luokalla ollut poika nimitteli minua monniksi, ja olisi mennyt edeltäni. Eino sanoi toruvasti: ”Mikä monni?” Tunsin tulleeni puolustetuksi ja hyvillä mielin pääsin sisälle. Eino oli toiselta luokalta rehtorimme ja voimistelun ja liikunnan opettaja. Meille hän alkoi opettaa liikuntaa vasta yläluokilla. Alkuun Eskolan Veikko oli ohjaajanamme. Hänen johdollaan pelasimme pesäpalloa ja Seukulla lentopalloa. Vennu istui tyytyväisenä salin seinustalla tuolissa heitettyään pallon meille pelin aloittamiseksi. Hänellä oli aina puku päällä ja kravatti kaulassa, enkä nähnyt koskaan hänen ottavan askeltakaan juoksua. Kuvaamataidon opettajana hän oli kannustava ja monipuolinen. Hänellä oli mukavia juttuja opetuksen tueksi. Yhden ainoan kerran näin hänen suuttuvan, tai sitten hän silloinkin vain näytteli suuttunutta. Hän ajoi luokasta ulos tyttöoppilaan, joka kait oli jotain viisastellut Vennulle. ”Irmeli ulos!” Vennu karjahti niin että olisi luullut tehoavan, vaan ei. Käsky oli niin harvinainen, ettei Irmeli sillä lähtenyt liikkeelle. Vennu pomppasi pystyyn kateederinsa takaa ja alkoi marssia aika vauhtia oppilasta kohti tuiman näköisenä. Silloin Irmeli pelästyi ja pääsi notkeasti alta pois. Uskon tämän tapahtuman kuitenkin painaneen lempeän opettajamme mieltä. Hän sopi myöhemmin Irmelin kanssa, kutsui hänet kotiinsa ja antoi Irmelin valita itsellensä maalaamansa taulun. Näin tuon taulun myös Palosten seinällä ja kuulin sen tarinan.
Musiikin opintomme
alkoivat Alpo Hannikaisen johdolla. Alpo oli sotaveteraani, ja
mielestämme vanhahko mies. Saimme opetusta teoriasta. Hän piirteli
taululle nuottiviivastoon nuottien ja taukojen merkkejä, yritti
selvittää tahtilajeja ja vihoviimeiseksi duuria ja mollia. Siinä
kohtaa tehtävä tuli mahdottomaksi. Siis miten olisimme kyenneet
sanomaan jostakin kappaleesta nuottiviivastolla, oliko se kumpi?
Kyllä saimme eteemme myöhemmin matematiikan lehtoriltamme Kaloisen
Matilta samantasoisia tehtäviä, mutta niitä oli jotenkuten
mahdollista selvittää harjoituskirjan ja varsinkin vastausten
avulla. Mutta siis mikä on duurin ja mollin ero. Saattoihan sitä
sanoa surullisesta laulusta, että se on molli ja päinvastoin. Mutta
sen erottaminen nuottiviivastolta kävi kevyesti päittemme yli.
Ensimmäiset levysoittimet saapuivat Vammalaan, vinyyli levisi
savikiekkojen tilalle. Me ostimme Kosken Laurin paperikaupasta
levysoittimen ja ensimmäisen levymme: Tom Dooley. Soitin oli ilman
koteloa, istutettu aaltopahviin. Siihen oli tarkoitus tehdä puusta
kotelo, vaan ei sitä koskaan tullut. Olimme saaneet vammalaan
Raivion perheen, lapset Jyri, Kari, Marja ja Riitta kävivät
vuorollaan kouluamme. Heillä oli levysoitin, jota saattoi kotelossa
kantaa mukanaan kuin suurta matkalaukkua. Alpo pyysi Karia tuomaan
soittimen kouluun ja tunnillemme. Ovi aukesi koputuksen jälkeen,
Kari astahti luokkaan kantaen niin painavaa soitinta sivullaan, että
hänen täytyi kulkea aivan vinossa. Soitin avattiin opettajan
pulpetilla ja ihanat sävelet kaikuivat: Tiritombaa tenorin laulamana
ja orkesterin säestämänä, minusta se oli parasta mitä koulussa
oli siihen saakka tapahtunut. Sama ähinä ja vinossa kulku kuin
tullessa ja Kari katosi ovesta kiitosten kera.
Koulussamme oli muutamia
poikaoppilaita, jotka nopeasti nousivat sekä opettajien että
oppilaitten suosioon, sanonkin heissä olleen sisäistä paloa ja
karismaa. Kari ja Jyri olivat tässä joukossa Piilosen Juhan,
Kallion Matin, Bäckmanin Jorman, Kaloisen Elian ja Talolan Heikin kera. Käsityön opettajamme oli aluksi Kalliomäen Aamos, hän oli jo Aittalahdessa opastanut meitä työkalujen käytössä. Rahasta oli varmasti kova puute, materiaalina käytettiin sellaisia aineita, jotka olivat halpoja tai peräti ilmaisia. Puukauhan saimme kaikki tehtäväksemme kansakoulun neljännellä luokalla. Aamos lähetti jokaisen oppilaan vuorollaan puuvajaan hakemaan sieltä oksaton koivuklapi. Siitä sitten aloimme veistää kauhaa. Toiset onnistuivatkin siinä.
TalviOjan Aarne tuli meille käsityön opettajaksi -68. Silloin jouduimme lähtemään koululta sillan pohjoispuolelle meijerin edessä olleeseen entiseen työntekijöiden hirsiseen rakennukseen. Sen sokkeloisissa huoneissa meillä oli höyläpenkit ja työkalukaapit. Aarne oli jämpti opettaja, hän antoi meille työn tehtäväksi, osoitti miten se tehdään, jakoi materiaalin ja me jatkoimme itseksemme. Töitä tehtiin vaihtelevalla tahdilla kykyjen mukaan. Aarne kulki ympäri huoneita tarkkaillen ja opastaen. Työn tultua valmiiksi se esitettiin opettajalle. Hän tarkasti sen huolellisesti, selitti sen hyvät puolet ja puutteet. Numero tuli näiden mukaan oikeudenmukaisesti. Viimeiseksi hän leimasi lyöntiraudalla työn. Laivaan hän haki sisäpohjasta paikan, jonne hän merkin laittoi. Näin tämän ja sanoin: ”Eikö olisi ollut helpompaa lyödä leima piipun päähän?” ”Olisi kyllä, mutta seuraava kaveri voisi lyhentää helposti piippua ja esittää laivan omana työnään.” Mitäs siihen jatkoit. Ajattelin vain, että kuka hullu niin tekisi, minä kun kovin pidin puutöistä. Rakennuksemme oli sillä tavalla sillan sivussa, että tiesimme sen saaneen kuularuiskujen osumia 1918 keväällä. Punaisten puolella kiivettiin kirkon torniin ja lasketettiin sillalle ryntääviä valkoisten hyökkääjiä vastaan pitkin sillan kantta.
Keskikoulun matematiikkaa
meille ohjasi Hugo Juslen, leppoisa vanhempi herrasmies. Järjestäjä
seisoi aina tunnin alussa opettajan katederin vieressä oppikirja
kädessään. Justus istahti tuolilleen, alkoi kirjoittaa päiväkirjaa
mustekynällä, katsahti sitten järjestäjää, joka näytti
kirjasta läksynä olleen aiheen, sivut ja tehtävät. Ne
kirjoitettuaan rauhallisesti ylös hän aloitti. Muutama kysymys
edellisellä tunnilla opetetusta ja rauhalliset silmäykset ympäri
luokkaa antoivat kyllä hänelle selvän kuvan siitä, kuka oli asian
opetellut ja kuka vain kuikuili luokassa muitten jatkona. Justuksen
tunneilla jokainen joutui vuorollaan taululle selvittämään joko
kotilaskua tai muuta tehtävää. ”Tulehan taululle.” Siinä
sitten mentiin taululle ja ainakin yritettiin selvitä. ”Menehän
paikallesi,” kuului komento mikäli tehtävä ei edennyt. Justusta
kyllä kunnioitettiin, ja siitä syystä tunneilla oli yleensä
rauhallinen kuri. Opettaja myös oppi tuntemaan kaikki oppilaansa
ennen lukioon menoa. Joitain poikia tämä tapahtumattomuus alkoi
murrosiässä häiritä, ja he laittoivat vähän liikettä Justuksen
tunneilla. Silloin hän kääntyi taululta rauhallisesti, nosti
kätensä ja alkoi etusormea heiluttaen näyttää ja sanoi: ”Alahan
mennä.” Häiriön aiheuttaja sai sitten olla käytävässä tunnin
loppuun.
Upeata jatkoa sarjaan muisteluksen taitajalta!
VastaaPoistaNämä kirjoitukset repäisevät "unohduksen verhon" sivuun hauskasti ja hellyttävästi. Erona on vain, että tyttöjen käsityönopettajamuistot liittyvät Lehtisen Irjaan.
Samat askeleet - ja kakarakivut - kaikuvat korvissa, koulun kiviset portaat (myös kirjaimellisesti) palautuvat mieleen.
On sinulla ihmeellinen muisti, kun tällaisia yksityiskohtia irtoaa vuosikymmenten takaa! Ne irrottavat omiakin muistoja, vaikkakin vähän eri asioista. Itse opettajana olen ihmetellyt, miten paljon me oppilaat opettajista tiesimme. Eivät taida nykyoppilaat olla yhtä kiinnostuneita opettajistaan, kun on muitakin "julkkiksia" näkyvillä.
VastaaPoistaYksi oudoimmista koulumuistoistani on se kotipesän raja, joka erotti välituntisin tyttöjen ja poikien pihat. Ja sisäänhän pääsi vain "oikeasta ovesta". Tätä ei tahdo kukaan uskoa - ja uskomatontahan se onkin!