Valokuvaamista Vammalassa
Marttilankadulla aivan
Kosken ruokakaupan jälkeen oli pieni valokuvakauppa. Siellä
Ericsonin rouva myi tarvikkeita pienen tiskinsä takana, otti
studiokuvia, yleensä rippikoululaisista konfirmaation jälkeen,
ylioppilaista, hääpareista ja mitä niitä kukin omaksi muistokseen
halusi. Liikkeen takana oli pieni asunto, missä valokuvaaja ja hänen
pieni tyttönsä Irmeli asustivat. Isäni osti sieltä venäläisen
laatikkokameran minulle jonkinmoisen kärttämisen jälkeen. Kamera
oli mainio laite opiskeluun. Filmiksi siihen ostettiin mustavalkoista
Kodakin isoruutuista. Vammalassa oli silloin kolme valokuvaamoa,
PYP:n talossa SASA kuva ja tubitalossa Pinomäen valokuvaamo.
Ensimmäiset kuvani otin nuoremmista veljistäni, Mikko oli silloin
noin vuoden ikäinen, Jussi pari vuotta vanhempi. Pääsipä Kitikin
joihinkin yhteiskuviin. Ericsonin liikkeeseen vein ensimmäiset
rullat kehitettäväksi ja ostin uudet valotettaviksi. Talvella
kiertelin Rautaveden rantoja, kuvasin talviteloille nostettuja
veneitä, jään ja veden vaihteluita. Katselin maisemia yhteen
asetettujen peukaloiden ja etusormien muodostavan kehikon läpi. Sen
olin oppinut lainakirjoista, mitä saatoin lainata siitä samasta
talosta, missä Ericsonitkin asuivat. Siellä avattiin Vammalan
ensimmäinen Kirjasto. Irmeli ehti nousta raput toiseen kerrokseen
avajaispäivänä ensimmäisenä. Hän sai lainauskortin numero yksi.
Omani olen ehtinyt hukata, numero lieni siinä kortissa jossain sadan
tienoilla. Partiokolossa aloitettiin valokuvauskerho. Tila olikin
siihen erinomainen, pimennyksestä ei ollut huolta siellä
kellarissa. Etuhuoneen pöydälle oli nostettu muutamia purkkeja,
altaita, pulloja ja suurennuskone, olisiko ollut Optimus.
Ensimmäiseksi saimme opetella käyttämään filmin kehityslaitetta.
Se oli musta purkki, jonka pohjassa oli sisäänpäin kiertyvää
muovilaitaa. Kannessa oli samanlaista laitaa, mutta matalana nysänä.
Kun filmiä syötettiin laidasta sisään, niin kiertoliikkeellä
kantta ja pohjaa liikuttelemalla saatiin filmi kiertymään kokonaan
purkin sisään. Tämä oli tehtävä täydellisessä pimeydessä,
muutoin filmi olisi valottunut pilalle. Punainen valo sytytettiin ja
purkkiin kaadettiin kehitysneste. Muutaman minuutin kuluttua filmi
saatettiin ottaa esiin, se huuhdeltiin ja laitettiin kuivumaan.
Suurennuskoneeseen asennettiin ensimmäinen ruutu pidikkeeseen.
Objektiivi tarkennettiin alustalle asetettavaan paperiin.
Suurennuskoneessa oli tavallinen valkoinen sähkövalo, joka heijasti
kuvan filmin läpi alustalle asetettuun valokuvapaperiin.
Suurennuskoneessa oli pystyakseli, jota pitkin konetta liikuteltiin ja saatiin objektiivin
läpi suurennus paperilla pienenemään
tai suurenemaan. Valotuksen kestossa oli aina pieni epävarmuus sen
oikeellisuudesta. Kuvasta tuli liian musta pitkällä valotuksella.
Valotuksen jälkeen paperi kiikutettiin kehitysnesteellä täytettyyn
astiaan. Nyt sitten alkoi kehityksen jännittävin hetki. Punaisessa
hämyisessä valossa alkoi kuva näkymään yhä selvemmin.
Seuraavana kuva laskettiin kiinnitysnesteeseen. Siinä kuvan oli taas
oltava oikea aika, muutoin kuva saattoi vielä myöhemmin tummua.
Hiljalleen opettelimme eri aikojen vaikutusta lopputulokseen.
Valotusvaiheessa saatettiin antaa osalle paperia enemmän tai
vähemmän valoa esim, kädellä varjostaen. Opimme myös laittamaan
kaksi filmiä päällekkäin joitakin erikoistehosteita varten.
Härmän Pentin kanssa olimme usein kaksistaan Kololla kehittämässä
omia otoksiamme ja oppimassa lisää. Tässäkin oli apunamme
kirjaston valokuvauksen ja kehityksen teokset.
Kesällä postia
jakaessani lenkkini meni Pinomäen valokuvaamon kautta. Unton kanssa
juttelimme usein jostakin yksityskohdasta, palasimpa sinne myös
lenkkini jälkeen. Unto mielellään otti minut mukaan pimiöön ja
näytti kuvien kehityksen vaiheita. Usein hän laittoi roskakoriin
sellaisiakin kuvia, joissa minä en nähnyt mitään virhettä.
Untolta sitten ostin uuden kameran, pienen paljekameran. Minua
miellytti kuvien lisääntynyt tarkkuus. Paralleelivirhe jäi myös
pois, koska kamera mittasi objektiivin läpi. Kamerassa oli myös
monipuolisemmat säätömahdollisuudet valotuksen ja himmennyksen
suhteen.
Asemanmäkeen varikon
viereen rakennettiin vesitorni. Sinne saatoimme mennä kapuamaan
portaat ylös saakka hakemalla tien toisella puolella olleesta
talosta avaimet alakerran oveen. Rappujen määrää emme koskaan
laskeneet, paljon niitä oli. Ylhäältä avautui huikaiseva maisema
yli Vammalan. Pohjoispuolella näkyi vain metsää ja joitain varikon
varastoja. Napsin sieltäkin kuvia, erityisesti metsän kuusten
latvat olivat mielestäni kauniita. Samalla matkalla kävelin vielä
metsän polkuja ensilumien aikaan, kaartuvat koivut metsäpolun
päällä tulivat ikuistetuiksi. Kotona sitten näytin ylpeänä
kuviani, olinhan ne tehnyt alusta alkaen itse. Metsäkuvan nähdessään
äitini alkoi nauraa: ”Mitä sinä tällaisen kuvan olet ottanut,
eihän tässä näy yhtään ihmistä?” Eipä tullut ymmärrystä
taidekuvilleni. Pyöräilin Tyrvään Vanhalle Kirkolle, näin sitä
tuohon aikaan nimitettiin, otin kirkosta ja venevajasta kuvat. Ne
suurensin koko arkin mukaisesti. Kuvien valmistuttua liimasin ne
erikoisliimalla pahville, se tapahtui silitysraudalla paperin
läpi. Liima oli ohuina levyinä laatikossa, sitä levitettiin koko
taustalle. Vuosi oli silloin -63. Viitisen vuotta sitten kirkkokuvat
Tyrvään Sanomiin ja annoin heille täydet oikeudet niihin, josko
niitä joskus tarvitsevat.
Monet muutkin harrastivat
valokuvausta, Hämeen-Anttilan Matti, Hirvikosken Kunto, Marjamäki,
Kunto opiskeli alaa niin paljon, että hänestä tuli Tv 2:n kuvaaja
eläkkeelle lähtöön saakka. Hänen kanssaan joskus juttelimme
kuvauksesta, kerran löysin kirjaston kirjan välistä valokuvan. Se
oli sinne edelliseltä lainaajalta unohtunut. Kirjasto oli saanut
tilat uuden kunnantalon toisesta kerroksesta. Siellä lukusalissa
istuimme usein, tapasimme toisiamme ja tutkimme kirjoja. Valokuva oli
otettu kahden negatiivin läpi. Toinen negatiivi esitti kudottua
seinävaatetta. Näin maisemakuvaan saatiin graafinen vaikutelma.
Minä laitoin kuvan taskuuni. Arvasin heti, kenen se oli. Nähdessäni
Kunton otin kuvan esiin ja kysyin että tunnekkos. Tunsihan hän oman
kuvansa.
Normaalisti teimme kuvat postikorttikokoon. Paperit ostimme
valmiiksi pakattuina vahvassa mustasisustaisessa päältä
keltaisessa pahvilaatikossa. Nämä laatikot olivat hyviä
säilytyspaikkoja valottamattomille papereille. Opettelin tekemään
A4 kokoa isompia kuvia. Paperit olivat pakkauksissa, mutta ei
laatikoissa. Tavalliset kehitys- ja kiinnitysaltaat eivät
riittäneet. Silloin imeytin kehitteen kankaaseen, pyöritin sen
tolloksi ja pyyhin sillä valotetun paperin pintaa. Kuva alkoi
muodostua, toisella rätillä, missä oli kiinnitettä sitten pyyhin
kehitteen pois. Kyllä se onnistui, mutta aineita siinä kyllä kului
helposti hukkaan.
Yleisimmin tein pienempiä
kuvia, niitä sitten myin kaikille kavereilleni, jotka niissä
esiintyivät. Negatiivit säilytin kansioissa, joihin alkuun
kirjoitin sisällysluettelonkin. Kivirannan Kari ja veljensä Tauno
taisivat ensimmäisinä Vammalassa alkaa ottamaan ja kehittämään
värikuvia. Kävin heidän rautakaupassaan ostaakseni jotain pientä.
Karin kanssa tuli kuvaus puheeksi. Hän sanoi värien vaativan
useamman liemen ja lutraamisen, siksi se oli hidasta mustavalkoisen
kuvan tekemiseen verrattuna. Tämä vaikutti silloin siihen, etten
hankkinut värifilmiä. Kamera keikkui miltei aina mukanani, kuvasin
tapahtumia Yhteiskoulussa ja vapaa-ajalla. Koulun täyttäessä
vuosia, 80, siellä oli yhteen luokkaan kerätty vanhoilta ajoilta
valokuvia yksi seinä täyteen. Useimmat olivat minun ottamiani,
siellä oli penkinpainajaiskuvat, opettajien kuvat ja tietenkin
meistä illalla karonkassa Sianojilla Sammaljoella.
Kuvauksessa siirryttiin
muutama vuosi sitten digiaikaan, silloin kaivoin vanhat negatiivini
esiin ja aloin skannata niitä ykkösiksi ja nolliksi. Olin
arkistoinut kaikki negatiivit, mutta kuvia ei sitten ollutkaan
minulla. Myin aina viimeistä myötä valmistamani otokset, eikä
minulle jäänyt kuin hajakappaleita valmiina kuvina.
Vammalaa kierrellessäni
60-luvulla kameran kanssa otin kyllä kuvia kauppalastakin, mutta
aina keskustan kuvissa rakennukset olivat sivuosassa. Tajusimme kyllä
vanhojen rakennusten valtavan repimisvimman, mikä alkoi silloin
kiihtyä. Sen aikakauden huippu saavutettiin 70-luvulla, kun koko
Suomi alkoi vaurastua. Rakennus toisensa jälkeen purettiin
Rautavedenkadultakin, yhtenä viimeisistä laamanni Kalhan talo aivan
Yhteiskoulun naapurissa. Vein sinnekin joskus postilähetyksiä.
Ihailin suuria puita pihassa ja talon koristeellisuutta ja tunnelmaa.
Pääsin joskus eteiseen ja pitemmällekin. Talon sisällä oli
taianomainen tunnelma. Kalha pelasti minut pulasta yhtenä yönä.
Olimme Peltosen Rauno, Kuoppalan Jukka ja minä hiihtolomaa
viettämässä Pärnänmaassa Raunon mummolassa. Lämmitimme puilla
pirttiä, teimme itse ruokamme ja hiihtelimme ulkona hirvien
makuuksia katselemassa aivan mökin takana. Minun oli lähdettävä
muita aikaisemmin kotiin. Iltapäivällä menisi bussi Punkalaitumen
tiellä kohti Vammalaa. Raunolta sain ohjeet tiehaaroista, heitin
repun selkääni ja aloin hiihtää kohti pysäkkiä. Joku tiehaara
meni väärin. Pysäkkiä ei ollut missään, ilta alkoi hämärtää
ja nopeasti tuli pimeä. Tiellä ei ollut kulkijoita. Hiihdin talon
pihaan, ikkunasta loisti valo. Koputin ovelle ja kysyin: ”Viekö
tämä tie Vammalaan?” ”Kyllä vie,” vastasi ovelle tullut
emäntä. Minä hiihdin eteenpäin. Ikuisuuden jälkeen tulin
tiehaaraan. Viitassa luki sen paikan nimi, mistä olin tullut, ei
muuta. Tajusin olevani jossain kohtaa Lauttakylän pikatietä.
Koppasin sukset jalastani ja aloin liftata. Arvelin kyllä sen olevan
toivotonta yöllä ja suksetkin mukana. Auton valot, moottori kuului.
Nostin käteni ja peukalon pystyyn. Moottorin ääni ei muuttunut.
Äkisti kohdallani autoilija alkoi jarruttaa, juoksin auton luo ja
kumarruin avonaisen ikkunan ääreen. ”Minnekäs te olette
menossa?” Autoilija, vanhemman puoleinen mies kysyi. ”Vammalaan,
minun piti mennä linja-autolla.” ”Hypätkää kyytiin.”
”Kiitos kovasti, mutta kun minulla on nämä suksetkin.” ”Istukaa
siihen etupenkille, pitäkää suksia kädellä siinä ikkunan
ulkopuolella.” Minä keinottelin istuimelle, avonaisesta ikkunasta
pitelin toisella kädellä suksia ja sauvoja, toisella kädellä
vedin oven kiinni. Sitten lähdettiin. Autossa olin tunnistanut
ajajan laamanni Kalhaksi. Matka alkoi Keikyän tiehaaran paikkeilta.
Yhtään ei tuntunut kylmä käteeni ulkona eikä vilu avonaisen
ikkunan äärellä. Kalha tiedusteli minulta nimeäni ja tuntien
isäni hän palautti minut kartalle.
Kerran toisensa jälkeen on ihmeteltävä näitä runsassisältöisiä muisteluksia - miten yksi nuorukainen onkaan ehtinyt olla näin monipuolisesti mukana niin monessa! Ja vielä sen lisäksi ehtinyt käydä koulua. Parasta antia, mitä muistelusten lukijalle voi tarjota. Kiitos!
VastaaPoistaSaattaa olla niin, ettei sitä koulua aina muistanutkaan
PoistaOlitpa edistyksellinen valokuvaaja, kun kuvasit muutakin kuin ihmisiä ja vielä kehitit kuvasi itse. Taiteelliset ansiot varmaan selkisivät äidillesi vähän myöhemmin. Tyttöporukalla kuvia otettaessa ihmiset olivat aina kuvauksen kohteena, mutta taiteellista vaikutelmaa yritettiin saada aikaan sanattoman viestinnän keinoin esim. pukeutumisen ja muun rekvisiitan avulla. Ihan tukka nousi pystyy tätä loppua lukiessa! Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.
VastaaPoistaKiitos huomioistasi. Meillä kotona ei koskaan kehuttu meitä lapsia mistään, vanhemmiltamme saimme ensimmäiset kehut jostakin suorituksistamme vasta aikuisiässä ja silloinkin äärimmäisen harvoin. Valokuvasin kyllä aina paljon, mutta vasta eläkkeellä keskityin kuvaamaan luontoa ja lintuja uudelleen.
Poista