Maataloustraktori
tukkien juontoon
Lumiauran
ostos sai jatkoa Vauranojalta. Nyt oli tarkoitus saada aikaan tukkien
juontolaite ja nostopuomi. Osmo ja Pekka olivat yhdessä asialla, suunnitelmana
hankkia halpa auton taka-akseli jarruineen, teräslevyä neliön verran ja vahva
rautaputki, kolme - neljämetrinen. ”Siihen kävisi oikein hyvin vanhan Mossen
perä, se on luja ja kestää kyllä käytössä.” Osmo tunsi konepuolen ja osasi
kyllä valita sopivan aihion. Katselivat romukasoja, siellä oli purettuja
autoja, purettuja erilaisia koneiden osia, laivarautaa, akseleita ja putkia,
keppirautaa, pultteja, muttereita, laakereita, mitä nyt vain oli ikinä keksitty
valmistaakaan. Etenkin laivarauta oli Virtasten miesten suosiossa sen
suunnattoman kestävyyden vuoksi. Se oli kyllä hinnoiteltukin hiukan tavallista
meltorautaa kalliimmaksi.
”Katsotaas
tuota kasaa, siinä näyttää olevan autojen periä,” Osmo arvosteli katseellaan
kasaa, otti yhden taka-akselin katsottavakseen lähemmin. Hän alkoi pyörittää
sitä kardaaniakselin päästä käsin. ”Tämä ei käy, kuuluu rahinaa, laakerit ovat
kuluneet.” Pyöritettiin useampaakin akselia, kunnes sopiva löytyi. ”Tässä
tuntuu olevan klapiton perä, liikkuu helposti ja jarrurummut ovat paikoillaan.
Saadaan toisesta rummusta varalle jarrukengät.” Miehet raahasivat perän vaakan
luo. ”Tuolla katoksen luona näytti olevan putkia, mennääs kattoon.” Siellä
olikin valtava määrä eri paksuisia ja pituisia putkia, kolina vaan kävi miesten
siirrellessä niitä toisten päältä esiin. ”Eikös tämä käy, näkyy olevan
vahvalaitainen, mitäs tällä on pituutta, yli neljä metriä.” ”Kyllä vainenkin tämä
käy, kannetaas tämäkin vaakalle.” Vielä haettiin levynpala, jota tarvittiin
kelan laitoihin ja paksumpi putken pätkä kelan akseliksi. Sen ei tarvinnut olla
kuin kolmisen kymmentä senttiä pitkä.
Innanmaassa
alkoi juontokoneen rakentelu. Akseliin täytyi ensin hitsata voiman siirtoon
sovitepala, joka sopi traktorin akseliin kiinnitettävään voimansiirtoon. Sen työn sai Osmo tehdäkseen,
sillä sen oli kestettävä melkoista
vääntöä. Pekalla oli sovitepala valmiina. Seuraavaksi Pekka irrotti
oikeapuoleisen jarrurummun. Sen paikalle oli tarkoitus hitsata vaijerikela.
Tämän työn tekemiseen ei Osmo enää ehtinyt.
Valovirtahitsillä
tehdessä töitä otti se virrasta niin kovan voiman, että valot välkkyivät ja
Santamäestä paloi lamppu. Hyvä kone se oli ja halpa talon pikkutöihin. Sai
sillä sulatettua kaksi raudanpalaa yhteen. Peltiin eivät Pekan taidot enää
riittäneet, se paloi aina puhki, tai sitten virtaa vähennettäessä puikko jäi
kiinni. Tuomastaan levystä Pekka aikoi irrottaa kelan pyöreät päädyt. Hän
piirsi kaksi ympyrää levyyn ja aloitti polttopuikoilla niiden irrottamisen.
Käsi vapisi ja puikko heilui niin, ettei siitä syntynyt ehjää reunaa, siinä
olisi tarvittu tukea. Kelpasi se rosoreunaisenakin. Kun ympyräreunukset oli
leikattu, niin sitten hän hitsasi ne tuohon kolmekymmentä senttiä pitkän putken
molempiin päihin. Kela oli valmis kiinnitettäväksi akselin päähän, mistä oli
poistettu toinen jarrurumpu. Hitsipuikko, täysi virta jakolmevarttinen puikko sulatti kelan kiinni
rummun paikalle.
Vielä oli
rakennettava kiinnike nostovarsiin, johon tuo Mossen perä saatiin kiinni sekä
teline pitkän putken kiinnitykseen. Tuohon työhön käytettiin kaikkia aiemmin
hankittuja jätepaloja. Lopulta putki sojotti traktorin kopin takareunasta
kolmen metrin päähän yläviistoon. Taakse päin tueksi oli hitsattu lujat
betoniraudoitukseen tarkoitetut tangot. Putken etupäähän oli Harri lahjoittanut
vaijeria varten tehdyn liukulaakeroidun urapyörän. Vaijeria Pekalla oli
viisikymmentä metriä, sen toinen pää kiinni kelalle, siitä vaijeri nousi putken
etupään laakerilta läpi ja sen päähän kiinnitettiin tukkisakset. Vaijerin Pekka
vei suoraksi navetan solasta kuivurille päin, kiinnitti siihen pienen propsin
painoksi ja käveli takaisin. Juontokela toimi siten, että Mossen perän
paikallaan olevaa jarrua kuormitettiin, silloin kela alkoi pyöriä. Traktori
kävi, jarrutus vivusta varovasti, ja kela alkoi hitaasti pyöriä. Pekka lisäsi
jarrutusvoimaa, vaijeri kiristyi ja alkoi kelautua rummulle. Propsi pomppi
tiellä lähemmäs, kunnes se nousi ilmaan puomin pään vetämänä. ”Hahhati haa,
tämä toimii, saakuri kun on mukavaa…” Taisi Pekka siinä ääneen hiukan iloissaan
hoilata, työ oli onnistunut.
Harri oli
urakoinut Pekalle tukkeja leimikolla, joka oli myyty tien viereen
hankintasopimuksella Rauma Repolan kanssa. Esimies Aaltonen oli ostanut
leimikot talosta aiemminkin. Heillä oli entuudestaan lämpimät suhteet, jo
kouluaikoina siellä oli poikkeiltu tapaamassa Seppoa ja kaksospoikia Einoa ja
Mattia. Aaltoset olivat intohimoisia Lapin kövijöitä, sytyttivät tuon
harrastuksen poikiinsakin ja Pekkaan.
Nyt oli
mentävä metsään. Harri istui illan tullen nuotiolla ja söi eväitään. Leimikko
oli kaadettuna, edessä oli apteeraus, tukkien katkaiseminen edullisesta
kohdasta. Yhtiö mittasi tien vieressä pinot aina tukin kapeammasta päästä,
pituus mitattiin ja taulukosta saatiin tukin sisältämä kuutiotilavuus.
Jokaisella tukilla oli näin ollen vain yksi sellainen katkaisukohta, jolloin
tulos oli kuutiojaloissa suurin. Tukit maksettiin kuutiojalkojen mukaan.
Apteerausta varten Pekka aina katsoi taulukosta mittauksen mukaan parhaan
tuloksen. Tukin tyvipäähän kiinnitettiin mittanauha, joka kulki mittaajan
mukana kelalta, kädessään hän kantoi kaulainta, jolla mitattiin tukin paksuus,
ja taulukosta katsottiin tulos. Työ oli lopultakin melko nopeata. Runkoon iskettiin
merkki Harria varten, hän kulki perässä moottorisahan kanssa ja katkoi tukit
sitä mukaa kuin Pekka sai ne mitattua.
Juontotraktoriksi
rakennettu kone sai peräänsä Virtasilta lainatun tukkikärryn. Se oli
suuripyöräinen kiinteillä pankoilla varustettu peräkärry, joka helposti seurasi
perässä minne traktori vain kyettiin ajamaan. Metsässä odotti Humalisjärven
takana Harrin kaatama leimikko. Lunta oli parahultaisesti, se tasoitti maastoa
eikä haitannut traktorin kulkua. Metsään tallautui hyvä ajoura paluuta varten.
Pekka irrotti tukkisakset ja alkoi vetää vaijeria perässään ensimmäisten
tukkien luo, kiinnitti sakset tukin päähän ja palasi traktorin taakse. Se oli
ajettu suorana traktori paluusuuntaan. Nostopuomi oli kärryn päällä, vedettävät
tukit hieman toisella puolella linjasta, niin saattoi seurata tukkien kulkua
kohti kärryä. Kiristys jarrusta, vaijeri suoristui, tukki alkoi liikkua.
Ensimmäinen tukki tuli vaivatta kärryn sivulle. Nyt täytyi siirtää tukkisakset
tukin keskelle, ja kävellä taas jarruttamaan. Tukki nousi ilmaan, kolahteli
hieman vahvoihin pankkoihin ja solahti vaunun päälle. Sillä hetkellä täytyi
irrottaa jarrusta, ja tukki putosi kärryn pohjalle. Pudotus sai sakset
irtoamaan. Näin alkoi työ metsässä, se oli yksinäistä. Pekka ei halunnut muita
mukaan, kun ei ollut vielä varma työn sujumisesta ja hitsisaumojen pitävyydestä.
Takapakkia ei tullut, kärry täyttyi hiljalleen tukeista, jotkut hieman
temppuilivat matkalla ja tarrautuivat kiviin tai kantoihin. Silloin täytyi
käydä kankeamassa niitä hieman sivuttain. Uusi nykäisy yleensä saattoi tukin
perille. Lanssi oli sovitussa paikassa sivutien varrella. Siitä tukkirekka
pääsisi puut hakemaan. Nyt täytyi kääntää traktori siten, että puomi oli
lanssin päällä, kärry hieman poikittain. Päällimmäiseen tukkiin kiinni sakset,
hyppy alas kiristämään jarrua. Sitä täytyi nyt nykäyttää voimakkaasti, jolloin
tukki hypähti kärrystä pehmeästi ojan yli lanssiin vaijerin vetämänä. Tukit
pinottiin aluspuiden päälle siten, että päät olivat suunnilleen tasalla,
ohuemmat päät tien puolelle. Se ei ollutkaan yksin helppoa. Tukki heilui
ilmassa vain yhdestä pisteestä, toinen pää helposti painui alemmas, eikä sen ohjaaminen
tarkalleen oikein sujunut. Paljon olisi helpottanut, jos olisi ollut vänkäri,
joka olisi voinut ohjata tukkia toisesta päästä. ”Minäpä kysyn huomenna Heikkiä
mukaani purkuun,” mietti Pekka ajaessaan illalla kotiinsa.
Heikille
sopi, niin kuin aina. Pekka sai olla aikaisemmin mukana Heikin tukin ajossa
hevosella. Silloin haettiin läheltä pellon takaa kotimetsästä tukkeja sekä
pinotavaraa kotiin. Silloin työ kävi sulavasti, hevonen ja mies olivat oppineet
toisiinsa. Ajettiin tukin viereen, Heikki vyörytti toisen pään rekeen, hieman
yli, sitten käveltiin toiselle puolelle rekeä ja tästä tukin vapaasta päästä
saatiin tukki helposti puntariin, jolloin se siirtyi vaivattomasti rekeen.
Tällä, ja monilla muillakin keinoilla, saatiin helpotusta raskaaseen
metsätyöhön. Hevonen kuunteli nöyrästi isännän ääniä, liikahti ja pysähtyi kuin
itsekseen.
Tukkikärry
oli täynnä tukkeja, Heikki tuli lanssille sovitusti. Nosto saattoi alkaa.
Heikki kiinnitti sakset tukin selkään, hyppäsi alas, jäi katsomaan kuinka tukki
liikahtaa. Puomin ohjaamana puu heilahti ojan yli, Pekka hieman hellitti
jarrua, tukki pysähtyi matkassaan, Heikki sai toisesta päästä kiinni ja
ohjattua tukkia oikeaan paikkaan. Pekka hellitti jarrukahvasta ja tukki
napsahti paikoilleen. Työ alkoi sujua, Heikkiä täytyi välillä käskeä menemään
kauemmas silloin kun tukki nousi kärrystä. Kun sitä oli saatu hieman laskettua,
saattoi siihen vaaratta tarttua, eikä enää oltu tukin alla. Jäljellä olivat
tyvitukit, Heikki oli tottunut luottamaan ohjaajaan ja laitteisiin. Tukkien
liikkeet olivat kuitenkin arvaamattomia, suuri tyvi ei käännähtänytkään tavan
mukaisesti, vaan jäi hetkesi vaappumaan kärryn suuntaisesti ojan ylle. Heikki
seisoi siinä suoraan tyven alla. Pekka parkaisi, varo, ja hellitti hiukan
jarrua, jotta tukki ei liikkuisi ei ylös eikä alas. Mossen jarru piti, vaikka
vinkui. Heikki pääsi alta pois. ”Hitto kun minä pelkäsin, että saksien ote
pettää!” ” Hyvin siinä kävi, ei mitään,” Heikki sanoi vastaan tarttuen samalla
tukkiin kiinni ja ohjaten sen paikoilleen.
Hirveä paino olisi pudonnut Heikin niskaan jos
jokin olisi pettänyt.
"apteeraus, juonto, lanssi, pankko", on kuin vierasta kieltä opiskelisi eikä käsitä sittenkään. Ja mistä tuon kaiken teknisen osaamisen oikein oppii. Hurjaa ja jännittävää elämää.
VastaaPoistaNuo metsätyöt aina kauhistuttavat, mitä vain voi sattua, vaarallista, varsinkin yksin. Ja itse työ, se on kuin punttisali potenssiin.
Aaltosen pojat muistan, pellavapäisiä, vakavia kavereita, varmaan vakaasti elämässä kiinni nykyäänkin. Olisipa kakarana käsittänyt, että koulukavereihin kandee pitää yhteys halki vuosien, vaikka löyhempikin. Vasta nyt vanhana osaa arvostaa mennyttä ja toivoa, että tietäisi heistä jokaisesta edes jotakin nyt.
Vallan hauska on lukea näitä tekstejä, joissa vilahtelee tuttuja nimiä ja paikkoja, sellaisia, jotka unohtuivat jo kauan sitten, mutta jotka saman tien tupsahtavat mieleen....
Matista ja Einosta tuli lentäjiä Amerikan maassa. Seppo pysytteli kotimaassa, ainakin aluksi. Nuo ammattitermit ovat yllättäen minullekin jo vaikeita, saan miettiä päivän, pari, ennenkuin putkahtaa mieleen. Esim nivelakseli oli hukassa, voimansiirtoon traktorin perästä kärryyn tai mihin nyt tarviikaan
VastaaPoistaNo nyt se kommentti tuli että pamahti. Minä laitoin fb:hen AuliMaritalle tästä viestin
VastaaPoista