Metsätraktorin
kuskina
Aivan 70-luvun alkuvuosina, ennen kuin Pekka oli aloittanut
opettajana toimimisen talvisin, Mäkisen
Aarne oli aloittanut metsäkoneurakoitsijana Rauma-Repolalla. Hän osti
norjalaisen runko-ohjattavan valtavan ison kuormaajan. Sen pyörät olivat suuret
kuin traktorin takapyörät, niitä oli kolmella akselilla, edessä yksi ja
tukkitilan osalla kaksi. Mäkisen miehet eivät olleet aikaisemmin ajaneet sellaista
konetta. Heillä alkoi pihassa ankara opettelu. Tukkia siirrettiin kuormaimella
kyytiin ja takaisin. Vaimoväki kauhisteli sitä touhua, väärin ohjattu tukki
olisi voinut päätyä vaikka ohjaamoon murskaten teräsristikon ja ohjaamon lasit.
Vipuja oli jokaiselle tunkille erikseen, siinä jakopöydässä niitä oli molemman käden
sormille yhteensä kymmenkunta. Niiden mieleen painumisessa oli aika työ
ensimmäisinä päivinä, pian oli mentävä leimikon ajoon. Aarne ja Markku aloittivat
vuorotyön. Metsuri oli kaatanut puut, katkonut tukit ja massan, yhtiön mies oli
merkannut ajotiet valmiiksi. Metsän laidassa asennettiin koneen takapyöriin
ketjut, niissä oli kovametalliset sormenvahvuiset piikit. Metsätraktori menisi
minne tahansa, kunhan vaan maa kestäisi. Miehet toivat puut autotien varteen
isoihin pinoihin. Siitä rekat ajoivat ne tehtaalle. Seuraavana talvena Aarne
hankki käytetyn Valmetin runko-ohjattavan kuormaajan. Kalustona oli vielä
nelitonninen Fordi juontovinssin kanssa. Sillä juonnettiin tukit kasoihin
metsässä, niin kuormaaja kykeni siitä nopeasti viemään lastit tien varteen. Ei
mennyt kalleimman koneen aikaa edes takaisin ajoon ja puiden kokoamiseen.
Markun nuorempi veli ajoi Fordia. Siihen tuli jokin katko, ja Aarne lähti
kysymään, josko Pekka lähtisi paikkaamaan vajetta. ”Tjaa, no onhan minulla nyt
talvella päivisin aikaa, missäs päin nyt menette?” ”Me olemme Kaltsilassa menossa,
Pakulan Heikin maalla.” ”Joko heti huomenna?”
Olihan Pekka ennenkin vinssiä käyttänyt, se oli metsurin
jälkeen raskain työ metsässä, jos sen joutui tekemään yksin. Tällä kertaa
apuria ei ollut. Traktori oli työmaalla valmiina, ketjut päällä ja polttoöljyä
tankin täysi. Tukit oli saatava kasalle ajotien vierelle niin, että siitä
mahtui kuormaaja kulkemaan ja ottamaan lastin mukaan. Ajo sopivalle paikalle ja
kääntö niin, että vinssin vaijeria saattoi vetää tukeille, sitten jalkajarrut
tiukkaan. Pekka hyppäsi kopista ulos, otti juontokouran käteensä ja alkoi
tarpoa lumessa tukkeja kohti. Koura oli kolmeosainen raskas kappale, jonka
kynnet iskettiin tukin päähän kiinni. Vaijeri sitten kiristyessään veti kynnet
kiinni tukkiin. Takaisin kävely traktorille ja vetonarusta kiristys. Tukki
liikahti ja alkoi hinautua lähemmäs. Työ sujui nopsaan, paikan siirto ja uusi
vinssaus. ” Tähän täytyy laittaa pidempi vetonaru, saattaa sitten aloittaa
vinssauksen aikaisemmin, tuon sen huomenna.” Kaltsila tuli valmiiksi, oli
siirryttävä tietä pitkin uuteen paikkaan. Ketjut täytyi ottaa päältä pois heti
metsän laidassa. ”Toiset ajelee ketjut päällä pikatielläkin. Kyllä piikit siinä
kuluu aivan silmissä. Minun hommissa ei niin tehdä.” Aarne oli tarkka, ja hoiti
koneensa hyvin. ”Vai olet sitä mieltä, että siellä ei kannata vinssata.
Uskonhan minä kun niin sanot.” ”Siellä on metsuri ollut ajan tasalla, tukit
ovat kaikki kaadettu kasoihin tien varteen, uloimmatkin voi helposti napata
kyytiin. Lisäksi siellä on ajotiet niin lähekkäin, ettei minulla ole siellä
mitään hommaa.” ”Se on selvää sitten. Nyt minulla olisi sinulle sitten toisen
kuormaajan ajoa, Valmetilla tuodaan massat metsästä tien varteen, lähtisitkö
siihen?” Ei siinä mitään miettimistä ollut, Pekka oli jo aamulla menossa Putajaa kohti. ”Jahas, täältä löytyi Valmetti, ketjut näyttävät olevan pois päältä.” Koneen laatikossa olivat neljät piikkiketjut ja rautalankaa. Ne Pekka kiskaisi ulos ja asensi kahdet ketjut takimmaisten pyörien taakse suoraksi. Sitten hän kiinnitti ketjut pyörien napojen väleistä rautalangalla kiinni pyöriin. Nyt täytyi hypätä koppiin siirtämään konetta eteenpäin. Ketjut nousivat kauniisti pyörien päälle ja hiukan vielä, niin sidottu pää tuli esiin pyörien alta. Nopsasti kävi lukituksen laitto molempiin ketjuihin vapaiden päiden ollessa näin lähellä toisiaan. Sama homma toiselle rengasparille. Aikaa ei kulunut viittä minuuttia enenpää. Leimikolle oli hiukan matkaa, Valmetti kyyristeli ja poukkoili kivien ja kantojen lomitse ja yli. ”Nonnii, nyt se alkaa, tästä siirrän ensin massat kyytiin, sitten hiukan eteenpäin. Millais nää venttilit nyt toimii.” Pekka alkoi käsitellä pöydän pallopäisiä vipuja. Samanlaiset hänellä olivat Hydro Master kaivurin vivut. Tässä vaan oli edessä vähän erilaisia toimintoja. ”Ptruu perkele, ei niin pitkälle, jahas, tästä käy kouran sulkeminen, noin, puu on kiinni, kuormaan vaan, sieltä se tulee. Hellitäs vähän vivusta, pysähty, nyt tosta saadaan se kääntymään kuorman päälle, ja koura auki. Siihen solahti.” Massaa tuli kuorma täyteen. Rauhallisesti poukkoillen se ajettiin tielle. ”Nonnii, mä aloitan kasaamisen tästä, koura kiinni, puomia ylös ja vasempaan, noin, sitten hiukan tännepäin ja alas. Koura irti noin.” Kasa massaa alkoi kohota tien laitaan. Iltaan mennessä siinä oli jo parikin kuormaa rekalle. Ajot seisautettiin illan pimetessä, Pekka nousi autoonsa ja ajoi kotiin.
”Mites sulla siellä meni?” Paula oli laittanut ruoan valmiiksi. ”Mikäs siinä, ei aivan niin hikistä kuin juontaminen vinssillä. Tehokas kone se on, menee minne ajetaan. Runko ohjattavuus on mukava, ei lyö käsille, kun se on hydraulinen, kääntymiset puolelta toiselle ovat helppoja. Hiukan oudoksutti aluksi, että nokka kulkee kaukana tyhjän päällä.” ”Saitkos sinä mitään metsästä pois?” Syötyään he kävivät vielä kahville, Pekka joi tapansa mukaan teen, juteltiin töistä vähän Valtterin kanssa. Siirtyivät kamarin puolelle, katsottiin päivän posti. ”Kyllä mä meinasin kerran koneen kaataa.” ”Voi hirvitys, mitä siinä tapahtui?” ”Mulla oli hyvin pieni siirtymä seuraavaan paikkaan. Olin ottanut sivulta puun kouraan, nostin hieman ja aloin varovasti ajaa eteenpäin. Toisen etupyörän alle osui iso kivi, ja vipu sivulla kiskaisi Valmetin kaatumaan kyljelleen. Mulla oli sormet vipusilla, painoin heti kuormaajan vartta maata päin. Varren tunkki oli riittävän vahva, ja se kesti tuupata koneen suoraan. En enää koettanut nopeuttaa työtä sillä lailla. Pelkässä siirtymisessä on tarpeeksi.” ”Tuliko siinä mitään vahinkoa?” ”Ei edes ylpeydelle, kun kukaan ei ollut näkemässä.”
Tämä metsien työn maailma on niin erityislaatuistansa, että - huolimatta työn tarkasta ja osaavasta kuvauksesta - tuntee olevansa vieraalla planeetalla. Sen utamikin luetusta käsittää, että työ on jännittävää ja kamalan vaativaa, isot koneet, raskaat siirrettävät, vaanimassa koko ajan jokin ylläri.
VastaaPoista"Loppuhenkonen" taas niittasi tarinan hienosti kiinni.
Sanoppas se, sitä koko ajan kirjoittaessa miettii, mutta mulla tahtoo kyllä mennä helposti selittelyksi. Toisaalta on mukava itsekin kymmenien vuosien jälkeen muistella, että miten se nyt menikään. Tärkeämpänä pidän tunnelman luomista, mutta se on kans se vaikein puoli.
Poista